تاریخ انتشار: ۰۹:۳۵ - ۱۵ دی ۱۴۰۳

واگذاری خودروسازان صرفا روی کاغذ

اگرچه از سال‌ها قبل بر خصوصی سازی خودروسازان تاکید شده، اما همواره واگذاری سهام تودلی به عنوان مقدمه‌ای برای واگذاری شرکت عنوان شده است.

خودروسازان

اقتصاد۲۴- دو خودروساز بزرگ کشور در حالی طی سال‌های گذشته اقدام به احداث سایت‌های تولیدی در شهرستان‌های کشور کردند که به اعتقاد برخی کارشناسان و حتی فعالان صنعت خودرو، ساخت تعدادی از این سایت‌ها صرفه اقتصادی نداشته و بیشتر سیاسی بوده است.

اگرچه از سال‌ها قبل بر خصوصی سازی خودروسازان تاکید شده، اما همواره واگذاری سهام تودلی به عنوان مقدمه‌ای برای واگذاری شرکت عنوان شده است.

در تعریف سهام تودلی باید گفت که شرکت‌های زیرمجموعه خودروسازان به صورت مستقیم و غیرمستقیم سهام شرکت‌های مادر را خریده‌اند و به همین دلیل شرکت مادر همچنان در این سهام‌ها نقش دارد؛ این نحوه خرید سهام مانند یک کلافه پیچیده‌ای شده که طی سال‌های گذشته جلوی اقدامات توسعه محور را گرفته است.

ایران خودرو با صدور اطلاعیه‌ای در کدال -به تاریخ نهم دی ماه- تاکید کرده که قصد دارد بخشی از سهام تودلی خود را بفروشد؛ ایران خودرو در این اطلاعیه اعلام کرده است که «با توجه به مفاد ماده ۲۸ دستورالعمل حاکمیت شرکتی، شرکت‌های گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو و سرمایه گذاری سمند در نظر دارند معادل ۱۳.۹۶ درصد سهام شرکت ایران‌خودرو را به صورت تجمیعی (بلوکی) به اشخاص حقیقی یا حقوقی واجد شرایط با رعایت ضوابط و مقررات مربوطه واگذار نمایند.

متقاضیان می‌توانند برای اعلام آمادگی خرید و تکمیل فرم‌های مربوطه، از تاریخ انتشار این آگهی به مدت پانزده روز به معاونت اقتصادی گروه صنعتی ایران‌خودرو واقع در کیلومتر ۱۴ جاده مخصوص کرج، شرکت ایران خودرو مراجعه نمایند.

حائز توجه: شرایط ویژه عرضه و واگذاری سهام ایران‌خودرو، پس از تکمیل فرآیند قانونی از طریق سازمان بورس و اوراق بهادار به اطلاع عموم خواهد رسید. واگذاری سهام مذکور پس از احراز صلاحیت و اهلیت لازم توسط مراجع قانونی، انجام خواهد شد. این آگهی هیچ‌گونه حق و ادعایی را برای متقاضیان ایجاد نمی‌نماید. ارائه فرم‌ها صرفاً از طریق روش تعریف شده در این آگهی صورت می‌پذیرد.»

واگذاری بلاتکلیف

نکته قابل توجه آنکه اگرچه ایران خودرو چند وقت یک بار اقدام به صدور اطلاعیه‌ای برای فروش شرکت‌ها و سهام‌های زیرمجموعه خود می‌کند، اما آنچه که تاکنون رخ داده خلاف این اطلاعیه‌ها بوده است. طی سال‌های گذشته صرفاً روی کاغذ و پشت تریبون اعلام شده که شرکت‌های خودروساز باید واگذار شوند، اما در عمل جز انتشار چند اطلاعیه و مصاحبه در خصوص واگذاری سهام‌های مذکور، اتفاق دیگری نیفتاده است.

چه بسا که طبق فرمان رئیس جمهور شهید باید تا شهریور ماه سال ۱۴۰۱ وضعیت واگذاری خودروسازان به بخش خصوصی تعیین تکلیف می‌شد، اما این فرمان نیز مانند برنامه دولت‌های پیشین صرفاً روی کاغذ ماند.

عدم اراده دولت‌ها برای واگذاری شرکت‌های زیانده خودروساز در حالیست که طبق گزارش‌های قبلی ۳ شرکت ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو زیان انباشته‌ای بالغ بر ۲۰۸ هزار و ۳۴۰ میلیارد و ۵۵۸ میلیون تومان دارند که البته این زیان صرفاً مربوط به شرکت‌های مادر بوده و اگر قرار باشد زیان شرکت‌ها زیرمجموعه نیز حساب شود قطعاً رقم بسیار بالاتر خواهد رفت.

از سویی دیگر نیز با توجه به اینکه شرکت‌های خودروساز روزانه در حال زیاندهی هستند مجبور به استفاده از وام‌ها و اعتبارات دولتی هستند که همین امر نیز در نهایت منجر به بدهی خودروسازان هم به بانک‌ها هم به قطعه سازان شده است.

نکته دیگر آنکه به دلیل قیمت گذاری دستوری خودرو و البته عدم شفافیت مالی، قاعدتاً بخش خصوصی تمایلی به خرید سهام خودروسازان نخواهد داشت، زیرا در حال حاضر که شرکت‌ها با انواع و اقسام یارانه‌ها و حمایت‌های دولتی پشتیبانی می‌شوند این حجم از زیان را بر جای گذاشته‌اند حال اگر قرار باشد با همین شرایط شرکت در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد، قطعاً نتایجی بهتر از نتایج فعلی به دست نخواهد آمد.

با این شرایط قطعاً اگر اراده‌ای از سوی متولیان نباشد نه تنها بخش خصوصی واقعی برای خرید سهام خودروسازان پیش قدم نمی‌شود بلکه واگذاری خودروسازان در یک حلقه زمانی گرفتار می‌شود؛ چه بسا که طی سال‌های گذشته این اتفاق افتاده و دولتمردان صرفاً در دوره‌ای که مسئولیت داشته باشند تاکید کرده‌اند که سهام خودروسازان باید واگذار شود و پس از کنار رفتن از مسئولیت، پرونده جدیدی برای واگذاری باز شده و این فرایند به همین شکل ادامه یافته است.

موضوع دیگر آنکه دو خودروساز بزرگ کشور در حالی طی سال‌های گذشته به خصوص دهه ۸۰ اقدام به احداث سایت‌های تولیدی در شهرستان‌های کشور کردند که به اعتقاد برخی کارشناسان و حتی فعالان صنعت خودرو، ساخت تعدادی از این سایت‌ها صرفه اقتصادی نداشته و بیشتر سیاسی بوده است.

در حال حاضر در مجموع ایران خودرو و سایپا ۷ سایت در شهرستان‌ها دارند که ۵ سایت مشهد، تبریز، بابل، شیراز و کرمانشاه متعلق به ایران خودرو و دو سایت ساوه و کاشان متعلق به سایپا است.

ایران خودرو چندی پیش اقدام به عرضه سهام و برگزاری مزایده برای فروش دو سایت کرمانشاه و بابل کرد، اما با توجه به اینکه سایت‌ها بیشتر جنبه سیاسی دارند، این مزایده به نتیجه خاصی نرسید.

نکته مهم در این رابطه آن است که وقتی سایت شهرستان‌ها که در حال حاضر با کمترین ظرفیت در حال فعالیت هستند به فروش نمی‌رود چگونه ممکن است سهام‌های تودلی بدون مقاومت به فروش رسد؟

اینجاست که نیاز به یک اراده مستقل و مستحکم برای واگذاری خودروسازان بیش از پیش خودنمایی می‌کند؛ به این معنا که تا وقتی اراده‌ای برای شکست مقاومت مدیران چه در شرکت‌های مادر چه در زیرمجموعه‌ها وجود نداشته باشد واگذاری خودروسازان به سرمنزل مقصود نخواهد رسید و مانند سال‌های قبل در یک حلقه زمانی گرفتار خواهیم شد.

منبع: تجارت نیوز
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

فیلم/ تجدید میثاق نمایندگان مجلس با آرمان‌های امام (ره)

دلار، قیمت طلا را افزایش داد

جزییات تازه درباره پرداخت مرحله سوم کالابرگ

طلا یا بورس؛ کدام یک سوددهی بالاتری دارد؟

سود سهام عدالت جدید از راه رسید

قیمت جهانی نفت افزایش یافت

پدرام مدنی جاسوس اسراییل اعدام شد

فرار سرمایه از بورس به صندوق‌های درآمد ثابت

مبلغ یارانه نقدی دهک‌های مختلف چقدر است؟

نارضایتی اسراییل از روند مذاکرات ایران و آمریکا

هشدار تند عراقچی به انگلیس درباره ایران

واکنش زیدآبادی به اظهارات جنجالی قاسمیان در عربستان

پیش بینی بورس امروز چهارشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۴

واکنش عباس عبدی به پروژه شبیه سازی جهنم و پل صراط در فومن

دارا خسروشاهی ؛ از زندگی در فرمانیه و کار در پمپ بنزین تا هدایت غول تاکسیرانی اینترنتی در جهان/ این کارآفرین ایرانی چگونه اوبر را متحول ساخت؟

جزئیات سفر دبیر شورای عالی امنیت ملی به روسیه

عکس/ آخرین سوگلی ناصرالدین‌شاه با لباس چینی

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

پیش بینی قیمت طلا و سکه امروز ۷ خرداد ۱۴۰۴/ کاهش قیمت طلا تا کی ادامه دارد؟

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

صفحه اول روزنامه‌های اقتصادی امروز

صفحه اول روزنامه‌های ورزشی امروز

عکس/تصویری تاریخی از اولین مجلس شورای اسلامی

عکس/تیپ خاص دو دانشجوی دختر ۲۹ سال پیش

عکس/قاب تازه از دو بازیگر جوان سریال از سرنوشت

بازیگران اصلی سریال هری پاتر مشخص شدند

پیش بینی قیمت دلار امروز ۷ خرداد ۱۴۰۴/ معاملات اسکناس آمریکایی متوقف شد

فیلم/دمای هوا در ایام اربعین به بیش از ۵۰ درجه می‌رسد

عکس/پیام احساسی خانم بازیگر برای تولد بهرام افشاری

آمار رئیس قوه قضائیه درباره قاچاق سوخت صحیح نیست؛ اگر باشد اسمش قاچاق نیست تاراج است

واکنش عراقچی به جنجال قاسمیان در عربستان

ایده عمانی ها در سفر پزشکیان به مسقط به روایت زیدآبادی

تعداد اتباع غیرمجاز در ایران مشخص شدند

خبر تازه عمان درباره زمان دور ششم مذاکرات

مخالفت کیم‌جونگ‌اون با گنبد طلایی ترامپ

تقدیر پزشکیان از نقش عمان در مذاکرات ایران و آمریکا

انتصاب مدیر مسئول روزنامه اطلاعات با حکم رهبر انقلاب

زمان واریز سود سهام عدالت ۱۴۰۴ مشخص شد

پای سعید روستایی به مجلس باز شد!

هایجک بزرگ استقلال از پرسپولیس!

ترامپ: پوتین با آتش بازی می‌کند

درخواست سرپرست حجاج ایرانی درباره قاسمیان

سفر رئیس موساد به واشنگتن در رابطه با ایران