تاریخ انتشار: ۱۱:۳۹ - ۱۵ اسفند ۱۴۰۳
اقتصاد۲۴ گزارش می‌دهد؛

معرفی هلیکوپتر آموزشی نظامی +EC۱۳۵ T۲

در این مطلب به معرفی هلیکوپتر آموزشی نظامی دو موتوره +EC۱۳۵ T۲ خواهیم پرداخت.

معرفی هلیکوپتر آموزشی نظامی +EC۱۳۵ T۲

اقتصاد۲۴- شرکت هلیکوپترسازی ایرباس در حال توسعه هلیکوپتر آموزشی نظامی سبک دو موتوره +EC ۱۳۵ T ۲ برای برنامه جدید سیستم آموزشی خدمه هوایی نیروی دفاعی استرالیا (HATS) هستند.

این شرکت ۱۵ بالگرد آموزشی نظامی +EC ۱۳۵ T ۲ را به ارتش استرالیا و نیروی دریایی سلطنتی استرالیا تحویل خواهند داد. این بالگرد‌ها برای برآورده کردن الزامات آموزشی، فنی و ایمنی خدمه هلیکوپتر‌های جنگی آینده ارتش و نیروی دریایی استرالیا طراحی شده‌اند.

اولین پرواز هلیکوپتر آموزشی نظامی +EC ۱۳۵ T ۲ در سایت تولید شرکت هلیکوپتر‌سازی ایرباس در دوناوورث آلمان در ژانویه ۲۰۱۵ انجام شد. +EC ۱۳۵ T ۲ آخرین نوع هلیکوپتر چند ماموریتی EC۱۳۵ است. هلیکوپتر‌های EC۱۳۵T۲+ اکنون با پلیس ایالتی ماساچوست آمریکا و همچنین خدمات هوایی پلیس ملی بریتانیا عملیاتی هستند.

جزئیات برنامه سیستم آموزشی خدمه هوایی نیروی دفاعی استرالیا 

برنامه JP ۹۰۰۰  فاز ۷ سیستم آموزشی خدمه هوایی نیروی دفاعی استرالیا  یک طرح آموزشی مشترک برای خدمه هلیکوپتر ارتش استرالیا و نیروی دریایی سلطنتی استرالیا است. قابلیت عملیاتی اولیه پروژه برای اواخر سال ۲۰۱۸ برنامه ریزی و اجرا شد. در این برنامه همچنین از یک کشتی آموزشی دریایی مجهز به عرشه پرواز جدید و شبیه ساز‌های پرواز EC۱۳۵ استفاده شد.

دولت استرالیا خرید هلیکوپتر‌های +EC ۱۳۵ T ۲  برای نیروی دفاعی استرالیا را در نوامبر ۲۰۱۴ تصویب کرد. بوئینگ دفاعی استرالیا (BDA) پیمانکار اصلی برنامه سیستم آموزشی خدمه هوایی نیروی دفاعی استرالیا است، در حالی که تالس استرالیا شبیه‌ساز پرواز کامل واقعی هلیکوپتر و تجهیزات مرتبط را ارائه خواهد کرد.


بیشتر بخوانید: معرفی هلیکوپتر بل ۵۰۵ جت رنجر ایکس


انتظار می‌رود هلیکوپتر‌های +EC ۱۳۵ T ۲ جایگزین هلیکوپتر‌های بل ۲۰۶ ارتش و هلیکوپتر‌های AS۳۵۰ نیروی دریایی استرالیا شوند.

طراحی و ویژگی‌های هلیکوپتر آموزشی +EC ۱۳۵ T ۲

هلیکوپتر آموزشی +EC ۱۳۵ T ۲ به چهار تیغه روتور اصلی بدون بلبرینگ، ده تیغه روتور دم فنسترون و یک ارابه فرود از نوع اسکید مجهز شده است که قابلیت مانور و عملکرد را افزایش داده است.

قطر روتور اصلی و دم به ترتیب ۱۰.۲ متر و ۱ متر است. بدنه ۵.۸۷ متری، عرضی ۱.۵۶ متری و ارتفاعی ۳.۳۵ متری دارای ساختار کامپوزیت فلزی است. حداکثر جرم عملیاتی +EC ۱۳۵ T ۲ در حدود ۲,۹۱۰ کیلوگرم و حداکثر وزن محموله ۱۱۳۰ کیلوگرم است.

این هلیکوپتر می‌تواند یک خلبان و یک کمک خلبان و همچنین تا هفت مسافر را در خود جای دهد. همچنین می‌توان آن را با سیستم برف پاک کن شیشه جلو تک تیغه، چراغ ضد برخورد برای باله‌های عمودی و سیستم‌های شناور اضطراری آپیکال با قایق مجهز کرد.

طیف وسیعی از تجهیزات ماموریت اضافی را می‌توان نصب کرد که به هلیکوپتر اجازه می‌دهد تا ماموریت‌های مختلف دیگری را انجام دهد.

کابین خلبان و اویونیک هلیکوپتر نظامی +EC ۱۳۵ T ۲

کابین دیجیتال و شیشه‌ای هلیکوپتر +EC ۱۳۵ T ۲ دید بالایی را برای اپراتور‌ها فراهم می‌کند، در حالی که مجموعه تجهیزات اویونیک تالس مگاس  آن بار کاری خلبان را کاهش می‌دهد.

مجموعه اویونیک شامل نمایشگر چند منظوره GMX-۲۰۰، کنترل پرواز دوگانه، خلبان خودکار، سیستم کنترل پرواز خودکار دیجیتال، چراغ نشانگر KR۲۱، رادار هواشناسی RDR ۲۰۰۰ و فرستنده و گیرنده TFM۵۰۰/G FM و همچنین فرستنده مکان یاب اضطراری C۴۰۶-۲HM، واحد انتقال اضطراری ترافیک ۳X۱ GTA-۸۰، فرستنده دیجیتال Mode S GTX۳۳۰ و ارتفاع سنج رادار KRA ۴۰۵B است.

+EC ۱۳۵ T ۲ همچنین دارای فرستنده گیرنده CDM-۴۵۱ DME، سیستم‌های ناوبری و ارتباطات GNS۵۳۰ و GNS۴۳۰، کنسول مرکزی، سیستم پیتوت/ایستا کمک خلبان و هدایت حالت فرمان آزاد و سیستم داده هوا است.

موتور و عملکرد هلیکوپتر +EC ۱۳۵ T ۲

قدرت هلیکوپتر آموزشی +EC ۱۳۵ T ۲ توسط  دو موتور توربوشفت ۲B۲ توربومکا آریوس تامین می‌شود و ظرفیت سوخت آن ۶۸۰ لیتر است. موتور استاندارد تک کاناله مجهز به FADEC دارای ظرفیت تولید توان خروجی ۴۵۰ کیلو وات است و در ۶۰۰۰ دور در دقیقه رتبه بندی می‌شود. با یک گیربکس کاهش و یک ماژول ژنراتور گاز متصل می‌شود.

این هلیکوپتر می‌تواند به حداکثر فشار عملیاتی در ارتفاع ۲۰۰۰۰ فوتی دست یابد. استقامت پراوزی این هلیکوپتر با ذخیره سوخت دو ساعت و نیم است.

مشخصات فنی کلی هلیکوپتر +EC ۱۳۵ T ۲

نوع: آموزشی - نظامی

سازنده: هلیکوپتر‌های ایرباس

اپراتور: نیروی دفاعی استرالیا

نخستین پرواز: ژانویه ۲۰۱۵

قطر روتور اصلی: ۱۰.۲ متر

ظرفیت سوخت: ۶۸۰ لیتر

ارسال نظر