تاریخ انتشار: ۰۸:۰۳ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۸
در گفت‌وگو با اقتصاد۲۴ مطرح شد؛

چگونه از مصیبت خام فروشی نفت رها شویم؟

ساعدی گفت: دشمن، نفت ما را تحریم کرده و مشتقات نفت مشمول فهرست تحریم‌های آمریکایی نمی‌شود بنابراین راه کاهش اثرات تحریم و استقلال اقتصادی، گسترش صنایع پتروشیمی است که البته این مهم نیازمند عزم ملی است.

اقتصاد24- در بودجه سال ۹۸ برای دولت حدود ۴۷۸ هزار میلیارد تومان درآمد تعیین شده بود که حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان آن باید از راه خام فروشی نفت تأمین می‌شد اما پس از تحریم نفت از سوی آمریکا و کاهش درآمدهای ناشی از صادرات نفت، مشخص نیست چه میزان از این درآمدها تأمین می‌شود.

کارشناسان حوزه اقتصاد انرژی، راهکار میان‌مدت برای دور زدن تحریم‌ها و همچین راهکار تقویت اقتصاد درونی و کاهش وابستگی بودجه به فروش نفت خام را توسعه تولید فرآورده‌های نفتی و به‌طور خاص، تمرکز بر احداث پالایشگاه و پتروپالایشگاه معرفی می‌کنند.

در همین خصوص، قاسم ساعدی عضو کمیسیون انرژی مجلس به اقتصاد24 گفت: از دیدگاه کارشناسان حوزه انرژی و اقتصاد، خام فروشی نفت امری با صرفه نیست و یکی از مشکلاتی که امروز گریبان‌گیر کشور است همین اقتصاد مبتنی بر نفت و خام فروشی است.

وی با بیان اینکه نفت ایران از مرغوبیت بالایی برخوردارست، افزود: سال‌هاست دشمنان با مشکلاتی که برای کشور ایجاد کرده‌اند نگذاشتند از خام فروشی فاصله بگیریم و فرآورده‌های متنوع را از نفت مشتق کرده و به عنوان کالای ارزشمند به دیگر کشورها صادر کنیم.

نماینده مردم دشت‌آزادگان و هویزه در مجلس با اشاره به بیانات رهبر انقلاب مبنی بر اینکه باید از مصیبت خام فروشی خارج شویم، گفت: باید از طریق تقویت پالایشگاه‌ها و توسعه پتروپالایشگاه‌ها صادرات را تقویت کنیم و خام فروشی نفت را به حداقل برسانیم تا در کنار مبارزه با تحریم‌های ظالمانه، اقتصاد خود را از وابستگی به نفت رهایی بخشیم.

ساعدی تأکید کرد: دشمن نفت ما را تحریم کرده و مشتقات نفت مشمول فهرست تحریم‌های آمریکایی نمی‌شود بنابراین راه کاهش اثرات تحریم و استقلال اقتصادی، گسترش صنایع پتروشیمی است که البته این مهم نیازمند عزم ملی است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: دولت باید با کمک بخش خصوصی و جذب اعتبار خارجی و سرمایه‌گذاری‌ها توسعه پالایشگاه‌ها و پتروپالایشگاه‌ها را در دستور کار قرار دهد تا در آینده نزدیک بتوانیم از خام فروشی فاصله بگیریم یا اینکه حداقل نفت شریان اصلی اقتصاد کشور نباشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هر یک از مشتقات نفت می‌تواند به تنهایی حوزه‌‍ وسیعی از اقتصاد و انرژی را پوشش دهد و به‌راحتی جایگزین صادرات نفت خام شود.
ارسال نظر