سحر گلیزاده، اقتصاد24 - خرید بیمه نامه به عنوان یکی از ابزارهای کارای مدیریت ریسک و تأمین امنیت، از یک سو سبب گسترش رفاه اجتماعی و از سوی دیگر باعث رشد سرمایهگذاری میشود که در پی آن، تولید با سرعت بیشتری رشد کرده و اقتصاد رونق میگیرد.
امروزه صنعت بیمه از عوامل مهم توسعه کشورها به حساب می آید و توسعه بیمه شاخصی برای توسعه اقتصادی کشورها تلقی میشود. ماهیت بیمه، مشارکت در خسارت و جایگزین کردن اطمینان به جای عدم اطمینان است. بنابراین بیمه به عنوان یک روش مقابله با خطر، پاسخی به شرایط نامطمئن و پر مخاطره است.
پایین بودن ضریب نفوذ بیمه در ایران و عدم خرید بیمه نامه از چالشهایی است که سالها صنعت بیمه را درگیر خود کرده و هر بار هم طرح و برنامهای در این زمینه ارائه میشود بر آن اثرگذار نیست. این پایین بودن ضریب نفوذ بیمه در ایران عوامل مختلفی دارد که بسیاری آن را ریشه در مسائل اقتصادی و برخی نیز آن را ریشه در مسائل فرهنگی جامعه میدانند.
ضریب نفوذ بیمه که یکی از شاخص های مهم عملکرد صنعت بیمه است از تقسیم حق بیمه تولیدی بر تولید ناخالص داخلی کشور به دست می آید. این شاخص نشان می دهد که چند درصد از کل تولید سالانه کشور مربوط به صنعت بیمه است.
بر اساس اطلاعات و آماری که صنعت بیمه در سالنامه آماری بیمه مرکزی در سال ۹۷ منتشر کرده است، ضریب نفوذ بیمه در سال ۱۳۹۷ تغییری نداشته است و سهمی که از تولید ناخالص داخلی داشته از ۲.۳ درصد به ۲.۳۸ درصد رسیده که نشان دهنده این است که صنعت بیمه در مقایسه با دیگر مجموعه اقتصادی در کشور حرکت کندتری را پیش رو گرفته است.
علت عدم تمایل مردم به خرید بیمه نامه
در همین رابطه مهدی مهدوی، مدیرعامل و دبیر هیات مدیره بیمه سرمد در خصوص ضریب نفوذ بیمه در ایران و علت عدم تمایل مردم به خرید بیمه نامه به خبرنگار اقتصاد24 گفت: در کشور ما مردم درگیر نیازهای اولیه خود هستند و تا وقتی نیازهای اولیه آنها حل نشود به نیازهای ثانویه خود از جمله خرید بیمه نامه فکر نمی کنند. در کشورهای پیشرفته مردم درگیر نیازهای اولیه خود نیستند و می توانند به نیازهای ثانویه خود فکر کنند به همین دلیل است که ضریب نفوذ بیمه در آن کشورها بالاست.
وی افزود: بسیاری از مردم در ایران، درگیر نیازهای اساسی خود هستند این در حالی است که بیمه در مقابل آن نیازها، جزو نیاز ثانویه محسوب می شود. در این شرایط مردم فقط توان گرفتن بیمه اجباری را دارند هرچند که بسیاری از مردم نیز توان خرید همان بیمه های اجباری را هم ندارند و خود را در معرض خطرات گوناگون قرار می دهند.
مدیرعامل بیمه سرمد اظهار کرد: ضریب نفوذ بیمه در ایران، به قدرت خرید مردم برمی گردد و مردم درآمد خود را صرف خرج و مخارج زندگی خود می کنند و دیگر پولی برای پرداخت بیمه نامه ندارند. تا نیازهای اساس مردم در گام اول حل نشود، به نیازهای ثانویه خود فکر نمی کنند و ضریب نفوذ بیمه همچنان پایین می ماند.