تاریخ انتشار: ۰۶:۵۲ - ۲۰ دی ۱۳۹۸
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با اقتصاد ۲۴ مطرح کرد.

ترور سردار سلیمانی و پاسخ ایران، اقتصاد آمریکا را در سراشیبی قرار داد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: پاسخ ایران به ترور سردار سلیمانی، پاسخی عقلانی و به‌دور از احساس بود و شک نکنید که این رفتار آمریکا و جواب ایران، اقتصاد آمریکا و هم‌پیمانانش را در مسیر سراشیبی قرار خواهد داد.
 
محمد آیتی، اقتصاد ۲۴- هرچند ترور سردار قاسم سلیمانی ابعاد سیاسی – اجتماعی زیادی به همراه داشته است، اما به‌نظر می‌رسد این اقدام آمریکایی‌ها تاثیراتی را هم بر اقتصاد جهانی گذاشته است و چه بسا که در آینده‌ای نزدیک دود حاصل از این تصمیم، نه فقط در حوزه سیاسی که در بخش اقتصادی هم به چشم دولتمردان آمریکایی برود.
 
در همین خصوص، محمدرضا پورابراهیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به اقتصاد ۲۴ گفت: ترور سردار قاسم سلیمانی توسط دولت آمریکا یک تصمیم ابلهانه بود و جمهوری اسلامی ایران حق داشت براساس قوانین بین‌المللی روی به اقدامی متقابل بیاورد.
 
وی افزود: همیشه اقتصاد تحت تاثیر تصمیمات سیاسی بوده است. از این‌رو و با فضایی که آمریکایی‌ها ایجاد کردند باید بدانند که منافع آن‌ها چه در منطقه و چه در خارج از منطقه، دیگر امنیت سابق را نخواهد داشت، لذا حق دارند که ازاین‌پس نگران هر آنچه که منافع خود می‌نامند، باشند.
 
نماینده کرمان در مجلس تصریح کرد: سال‌هاست که آمریکا سعی در ایجاد فضایی روانی علیه ایران به خصوص در حوزه اقتصادی دارد، ولی به لطف خدا و تدابیر مسئولان هیچ‌گاه این تهدیدات و تحریم‌های ظالمانه اقتصادی که علیه ملت ایران گرفته شد با وجود مشکلاتی که برای معیشت مردم به‌وجود آورد منجر به چالش جدی برای حاکمیت نشد.
 
پورابراهیمی در ادامه عنوان کرد: به‌نظر من، آمریکا به خصوص در این یک سال و نیم اخیر هر کاری که از دستش برمی‌آمده علیه اقتصاد ایران صورت داده و تقریباً دستش در این موضوع خالی شده است، اما از آنجایی که آن‌ها در یک اتاق شیشه‌ای نشسته‌اند و با یک سنگ آسیب می‌بینند، این ما هستیم که دست بالاتر را داریم.
 
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: آمریکا فردی را به شهادت رسانده که نماد مقاومت در برابر ظلم بود و حالا هم باید خود را آماده انتقام ایران کند، انتقامی که بدون تردید، هم اقتصاد آن‌ها و هم اقتصاد هم‌پیمانانشان را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
 
نماینده کرمان یادآور شد: دولت‌های جهان کلی هزینه می‌کنند تا وجه اجتماعی و سیاسی خود را بهترین شکل به دنیا نشان دهند، حال اگر این تبلیغات توخالی باشد و یا با تصمیمات دیگر آن‌ها همخوانی نداشته باشد، عدم‌مشروعیت را در پی خواهد داشت و این یعنی شکست در همه حوزه‌ها که یکی از آن‌ها حوزه اقتصادی است و باید بگویم که سیاست‌های آمریکا در این مسیر شکست خورده است.

وی با اشاره به اطلاعات نادرستی که به سرویس‌های جاسوسی آمریکا داده شد، گفت: در این ترور ناجوانمردانه ردپای سازمان منافقین به وضوح دیده می‌شود و جای تعجب دارد که آمریکایی‌ها این اطلاعات نادرست را باور می‌کنند. از آنجایی که آن‌ها خبر از محبوبیت سردار سلیمانی نداشتند چنین تصمیمی را گرفتند و فکر می‌کردند به مرور این موضوع فراموش می‌شود در حالی که نمی‌دانند این ترور وحشیانه، اول مسیر همدلی و وحدت چه در ایران و چه در بین همه مسلمانان جهان است.
 
پورابراهیمی در پایان گفت: پاسخ ایران به این اقدام، پاسخی عقلانی و به‌دور از احساس بود و شک نکنید که این رفتار آمریکا و جواب ایران، اقتصاد آمریکا و هم‌پیمانانش را در مسیر سراشیبی قرار خواهد داد؛ همانطور که دیدیم با واکنش ایران قیمت نفت افزایش یافت.
ارسال نظر