اقتصاد۲۴، محمد آیتی: از قرار معلوم معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران لایحهای را به معاونت برنامهریزی، توسعه شهری و امور شوراهای شهرداری ارائه کرده تا پنج تونل پایتخت و اتوبان صدر مشمول دریافت عوارض عبور و مرور شود. حال باید منتظر بود و دید چه زمانی این لایحه به صحن شورای شهر تهران میرود و در نهایت تصمیم اعضای این شورا چه خواهد بود؟
غلامعلی جعفرزاده ایمنآبادی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس در این خصوص به اقتصاد۲۴، گفت: این کارها در ذهن مردم اینطور تداعی کرده که آنها باید تمام هزینههای تحریمهای اقتصادی را پرداخت کنند. اتفاقاً از نظر من با شرایط اقتصادی که بر کشور تحمیل شده و معیشت مردم به خطر افتاده باید دولت رفاه تشکیل داد؛ یعنی تمام دستگاهها دولتی باید کاری کنند که زندگی بر مردم راحتتر شود و به آنها اطمینان داد که قرار نیست هزینه تحریمها و زیادهخواهیهای آمریکا از جیب شما پرداخت شود.
اگر قرار باشد از مردم تهران برای عبور و مرور خودروهای آنها از تونلها پول گرفته شود فردا باید منتظر بود که مردمی که به پارک میروند هم، پول نفس کشیدن خود را پرداخت کنند
وی افزود: اگر قرار باشد از مردم تهران برای عبور و مرور خودروهای آنها از تونلها پول گرفته شود فردا باید منتظر بود که مردمی که به پارک میروند هم، پول نفس کشیدن خود را پرداخت کنند. در سالهای اخیر در کشور کم اختلاس و دزدی نشده حال عدهای با چنین تصمیماتی نشان میدهند که توان خدمت به مردم را هم ندارند. قرار نیست همه هزینههای تحریم یا سوءمدیریتها از جیب مردم پرداخت شود. تا همین امروز با توجه به تورمی که در کشور موجود است مردم سوال میکنند درآمدهای حاصل از نفت، گاز، مالیات و غیر کجا هزینه میشود و چرا اینقدر اقتصاد خانوادهها به چالش کشیده شده است؟
نماینده رشت در مجلس تصریح کرد: شهرداری تهران موظف است که سال به سال خدمات شهری را بالا ببرد و زندگی شهروندان را راحتتر از سال گذشته کند نه اینکه خرجی دیگر بر روی دست آنها بگذارد. گرفتن عوارض برای عبور و مرور خودروها در تونل، هزینهای غیرمنطقی است، مگر احداث تونل و رفت و آمد خودروها در آن، خدمات لاکچری است؟ بعضی کشورها بزرگراهی باکیفیت بالا احداث میکنند تا سفرهای شهری کوتاه شود و آنگاه خیلی از ماشینهای لوکس یا افرادی که میخواهند زودتر به مقصد برسند از این بزرگراه استفاده میکنند و در قبال این خدمات، عوارض آن را میدهند. این کار با اینکه تونلی احداث شود و از مردم عوارض گرفته شود فرق دارد. مگر ساخت تونل یک خدمت فوقالعاده است که مسئولان شهرداری تهران به دنبال درآمدزایی از آن هستند؟
جعفرزاده ادامه داد: هر وقت خرجی روی دست مردم گذاشته میشود ذهن مردم به سمت این میرود که ما داریم هزینه تحریمها را پرداخت میکنیم و این تصور برای کیان نظام خطرناک است. دشمن هم دقیقاً همین را میخواهد یعنی به قدری فشار اقتصادی را بر کشور افزایش دهد که دولت و مردم فقیرتر شوند تا شاید صبر آنها به سر آید. حال شایسته نیست که با وجود فشار دشمن، خودمان هم به خستهتر کردن مردم کمک کنیم. اتفاقاً به خاطر اینکه این فضا شکسته شود و دشمن هم فکر نکند که به خواستهاش رسیده، همه مسئولان باید تلاش کنند تا خدمات به مردم را افزایش دهند.
هر وقت خرجی روی دست مردم گذاشته میشود ذهن مردم به سمت این میرود که ما داریم هزینه تحریمها را پرداخت میکنیم و این تصور برای کیان نظام خطرناک است
نایب رییس فراکسیون مستقلین مجلس در پایان خاطرنشان کرد: اگر اشتباه نکنم جایی خواندم که نمایندگان برزیل برخی ساعتها را در محوطهای که مردم هم حضور دارند حاضر میشوند تا حرفها و نظرات آنها را بشنوند تا متناسب با خواست مردم قانون بنویسند. جالب است بدانید که در هند قانونی تصویب شد که 10 درصد پستها در اختیار فقرا قرار گیرد. رویکرد این دو کشور نشان میدهد که چه میزان به خواست و نظر مردم توجه دارند. از نظر من آقای حناچی، شهردار تهران که مدیر باسابقهای است باید از اتاقش خارج شود و فقط هفتهای یک روز به حرفهای مردم گوش دهد. مدیران کشور ما باید تمرین کنند که حرفهای مردم را بشنوند و اصلاً دلیلی ندارد که دور از مردم باشند. زمانی که مدیران در جامعه باشند و خبر از نظرات مردم داشته باشند دیگر هیچگاه روی به تصویب و اجرای چنین قانونهای عجیب و غریبی نمیآورند.