تاریخ انتشار: ۱۴:۰۱ - ۱۸ دی ۱۳۹۸
در جریان معاملات امروز بازار سرمایه؛

بورس تهران باز هم افت کرد/ شاخص کل به کانال ۳۵۳ هزار واحدی رسید

تالار شیشه‌ای در جریان معاملات امروز با کاهش بیش از ۵۰۰۰ واحدی شاخص کل بورس، به کانال ۳۵۳ هزار و ۸۰۸ واحدی رسید.
 
سحر گلی‌زاده، اقتصاد24 - شاخص بورس طی ماه‌های اخیر به بیشترین میزان صعود خود نسبت به سال‌های گذشته رسیده بود و رکودشکنی پس از رکودشکنی، سهم بازار بورس از نقدینگی کشور بود، اما هفته گذشته به‌یکباره پس از اعلام خبر شهادت سردار قاسم سلیمانی توسط آمریکا، بورس سقوط کرد و این افت شاخص بورس به قدری زیاد بود که نزدیک بود به عدد ۵ برسد.
 
در ادامه، شاخص بورس افت شوک‌آور ۱۵ هزار واحدی را تجربه کرد، افتی که در سال‌های اخیر بی‌سابقه بوده است. اما باز هم پس از انتقام ایران و حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکا در عراق، شاخص بورس تهران در واکنش به تحولات منطقه‌ای، همچون بورس‌های آسیایی و آمریکایی، با ۴ هزار واحد سقوط به کانال ۳۵۴ هزار واحدی وارد شد.

در همین رابطه امیرحسین بنی صدر کارشناس بازار سرمایه در این خصوص به خبرنگار اقتصاد ۲۴ گفت: شاخص بورس در چند ماه گذشته به روند رو به رشد خود در بازار سرمایه ادامه می‌داد که شهادت سردار قاسم سلیمانی توسط آمریکا باعث شد که شاخص بورس به افت بی سابقه خود در سال تبدیل شود. از اینرو وقتی شاخص بورس همیشه روبه رشد است باید کمی هم افت کند تا یکجا هیجانات این بازار خارج نشود. ترور سردار سلیمانی باعث شد شاخص بورس یکجا افت کند و دلیل آن هم صعود بی وقفه‌ای شاخص بود.

وی افزود: حمله موشکی ایران به آمریکا، شاخص بورس را برای چند روزی منفی کرده است. سهامداران و کسانی که می‌خواهند وارد بازار بورس شوند نگران سهام خود در این بازار نباشند، چون این بازار برای همیشه با افت رو به رو نیست و با گذشت زمان دوباره صعود می‌کند.

بنی صدر در ادامه بیان کرد: اگر بورس در هفته‌های بعد رشد کند قطعا می‌تواند ریزش شاخص را در بازار جبران کرده و سرمایه سهامداران را به سود برساند، البته اگر سهامداران تا هفته‌ بعد اندکی تامل داشته باشند و سهام خود را نفروشند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: بر اساس آمار‌های معاملاتی، روز جاری اکثر شاخص‌های بورس با ریزش دسته جمعی مواجه شدند به طوری که شاخص کل با ۵ هزار واحد ریزش معادل ۱.۴۰ درصد به ۳۵۳ هزار ۸۰۸ واحد رسید. همچنین شاخص قیمت با ۱۳۰۰ واحد افت معادل ۱.۴۰ درصد به ۹۴ هزار ۶۶۵ واحد رسید، بنابراین شاخص کل هم با ۱۴۰۰ واحد افت معادل ۱.۳۰ درصد به ۱۰۸ هزار و ۱۷۳ واحد رسید.

وی خاطر نشان کرد: با نگاه دقیق به آمار‌های معاملاتی امروز بازار سرمایه مشخص می‌شود که قیمت سهام نماد‌های شتران (پالایش نفت تهران)، خمهر (هرکام‌پارس)، وبهمن (سرمایه‌گذاری‌بهمن)، خپویش (سازه پویش) و نبروج (نساجی بروجرد) بیشترین افزایش قیمت و نماد‌های شفن (پتروشیمی فناوران)، کحافظ (کاشی و سرامیک حافظ)، ختور (رادیاتور اران)، غاذر (کشت و صنعت پیاذر)، سیمرغ (سیمرغ)، ، حفارس (حمل و نقل بین المللی خلیج فارس)، پردیس (سرمایه گذاری پردیس) بیشترین کاهش قیمت را در بازار سهام رقم زدند، در نتیجه تالار شیشه‌ای در جریان معاملات امروز با کاهش بیش از ۵۰۰۰ واحدی شاخص کل بورس، به ۳۵۳ هزار و ۸۰۸ واحد به پایان رسید.
ارسال نظر