تاریخ انتشار: ۱۳:۰۴ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۸
دبیر انجمن قطعه سازان ایران خبرداد:

انتشار کرونا واردات قطعات خودرو از چین را با مشکل روبرو کرده است  

  خودروسازان مطرح ایران در حالی همچنان به تولید محصولات ناقص (دارای کسری قطعه) مشغول هستند که اخیراً تردید‌هایی مبنی بر کمبود قطعات خودرو برای پوشش تیراژ فعلی، ایجاد شده است.
 
اقتصاد ۲۴- مازیار بیگلو، دبیر انجمن قطعه سازان ایران در مصاحبه اخیر خود اعلام کرد: «پس از انتشار ویروس کرونا در کشور چین، ارتباط برقرار کردن با چین برای خرید و فروش کالا به مشکل بر خورده است و تا قبل از این، برخی قطعات خودرو‌های داخلی را که از چین وارد می‌کردیم، اکنون با مشکل تامین مواجه شده اند.»

مازیار بیگلو در ادامه صحبت‌های خود گفت: «اکنون نه تن‌ها راه هوایی، بلکه راه‌های زمینی برای خرید کالا از چین امکان پذیر نیست و اگر شرایط به همین گونه پیش برود، در تامین قطعات خودرو‌ها با مشکلات جدی روبرو خواهیم شد. پس از تحریم‌ها نیز دیگر نمی‌توانستیم از کشور‌های دیگر قطعات را تامین کنیم و تنها می‌توانستیم برای تکمیل کردن خودرو‌های ناقص خود به سراغ چینی‌ها برویم، اما اکنون برای تکمیل کردن خودرو‌های ناقص داخلی از موجودی انبار‌ها استفاده می‌کنیم و این موجودی تنها تا عید جوابگوی خودروسازان خواهد بود و قطعا بعد از عید با مشکلاتی مواجه خواهیم شد.»

چین در طول یک دهه گذشته همواره یک بازار کلیدی چه برای خودروسازان خارجی از فولکس‌واگن تا جنرال‌موتورز و چه شرکت‌های داخلی مثل جیلی و سائیک‌موتور بوده است. کارشناسان می‌گویند ویروس کرونا سبب وارد آمدن هزینه‌های شدید به زنجیره تامین قطعات خودرو و تقاضا شده است.

مشکلی که وجود دارد این است که هیچگونه راهکاری برای تامین قطعات بعد از شب عید نداریم. اکنون هیچ موادی از چین وارد کشور نمی‌شود. نکته قابل توجه دیگر بعد شروع تحریم ها، آغاز بکار دوباره شرکت‌های قطعه سازی داخلی و تکیه بر توان داخلی بوده است. برخی شرکت‌های قطعه ساز با تعدیل نیروی کار روبرو بودند که امروز بخشی از آن‌ها به کار برگشته اند و مشغول به کار شده اند.

بیگلو درباره افزایش قیمت خودرو نیز اعلام کرد: «جامعه ظرفیت افزایش قیمت خودرو در امسال را ندارد، قیمت مواد اولیه عقلانی نیست و باید با قیمت تمام شده این مواد به ما داده شود تا هزینه‌های تولید منطقی شود. در این بین هر زمان قیمت خودرو افزایش یافته پیدا کرده است، به دنبال آن نارضایتی مردم از کیفیت قطعات و خودرو‌های داخلی نیز بیشتر شده است.»
ارسال نظر