تاریخ انتشار: ۱۲:۳۵ - ۲۵ اسفند ۱۳۹۸
برای گسترش و سرمایه گذاری بیشتر؛

استارت آپ‌های بیمیتو و ازکی ادغام شدند

از بین سه بازیگر اصلی صنعت بیمه آنلاین در ایران، دو بازیگر تصمیم به ادغام با هم گرفته‌اند. با ادغام استارتاپ‌های «بیمیتو» و «ازکی»، شرکت جدیدی تاسیس خواهد شد که «گروه صنعتی ماموت» روی آن سرمایه‌گذاری قابل توجهی را انجام خواهد داد.
 
اقتصاد۲۴- رقابت استارتاپ‌های فعال در صنعت بیمه آنلاین، در چند سال اخیر با بیلبورد‌های شهری به خوبی به نمایش کشیده شد. اما اکنون چه اتفاقی افتاده که این رقابت داغ و پر هزینه به یک ادغام رسیده است؟ «حامد، ولی پوری»، مدیرعامل بیمیتو به همین سوال پاسخ می‌دهد و می‌گوید:

«بیمیتو در ۴ سال اخیر تجربیات مهمی در فضای بیمه آنلاین به دست آورد، اما در نقطه مقابل تیم ازکی، در بخش‌هایی که ما روی آن‌ها تمرکز زیادی نکرده بودیم، پیشرفت داشت. در نتیجه، در تیم ازکی هم ارزش قابل توجهی ایجاد شده بود. در واقع تمرکز ما در برخی رشته‌ها بود و تمرکز ازکی، در رشته‌هایی دیگر از صنعت بیمه آنلاین. ما با هم صحبت کردیم، پیشنهادی مطرح شد مبنی بر اینکه می‌توان این موضوع را بررسی کرد، وارد بررسی موضوع شدیم و دیدیم ارزش‌هایی که در هر دو شرکت وجود دارد، هم‌افزایی مورد نیاز را ایجاد می‌کند. از طرف دیگر VC «ماموت» هم در کنار این جریان قرار گرفت و سرمایه‌گذاری قابل توجهی هم در همین راستا انجام شد.»

بیشتر بخوانید: سهم استارت آپ های بیمه ای در فروش بیمه «بسیار کم» است
او توضیح می‌دهد که پس از ادغام، شرکتی جدید تاسیس خواهد شد، که نیمی از آن متعلق به بیمیتو، و مالکیت نیم دیگر آن به ازکی تعلق خواهد داشت. پس از آن سرمایه نقدی از طریق ماموت به شرکت جدید تزریق می‌شود.

ولی پوری در پاسخ به این سوال که کدام یک از برند‌ها در ادامه‌ی این ادغام باقی خواهند ماند و کاربران باید با کدام برند خداحافظی کنند، می‌گوید فعلا استراتژی این است که هر دو برند به کارشان ادامه دهند: «بررسی‌ها نشان می‌دهد که کاربر مشترک زیادی در پلتفرم‌ها وجود ندارد. دلیلش هم این است که هر کدام از ما، بخش‌های مختلفی از بازار را هدف قرار داده بودیم. به همین دلیل، تصمیم گرفته‌ایم فعلاً هر دو برند را نگه داریم، تا از ارزش و کاربران متفاوتی که وجود دارد استفاده کنیم. ممکن است بعداً بررسی بیشتری انجام شود و وقتی که بتوان ارزش ایجاد شده در هر یک از برند‌ها را کاملاً به دیگری انتقال داد، در آینده تصمیم دیگری گرفته شود.»
بیشتر بخوانید: شبکه خویشاوندی سد راه استارت آپ های بیمه
تیم ازکی، از اواخر سال ۹۶ با سرمایه‌گذاری یک شریک آلمانی فعالیت خود را در ایران آغاز کرده بود. همین مسئله، این سوال را به وجود می‌آورد که آیا شرایط تحریم‌ها و وضعیت کنونی سرمایه‌گذاری استارتاپی در کشور، باعث حرکت دو برند به سوی ادغام شده است؟ مدیرعامل بیمیتو، اما اعلام می‌کند که تصمیم برای ادغام ارتباطی به شرایط کشور، سخت‌شدن جذب سرمایه یا تحریم‌ها نداشته است. او همچنین تاکید می‌کند که سرمایه‌گذاران ازکی، که شامل مجموعه، از جمله ماموت و سرمایه‌گذار خارجی هستند، هم اکنون و در مرحله ادغام نیز حضور داشته‌اند. او در خصوص دلیل اصلی این ادغام می‌گوید:

«هر بخش از صنعت بیمه پیچیدگی‌های بسیاری دارد و واقعاً هزینه و زمانی که باید هر طرف صرف این موضوع کنند، بسیار سنگین بود. از طرفی، بیمیتو و ازکی هر کدام بر بخش‌های مختلف این بازار تمرکز کرده بودند. همین موضوع باعث شد که ما تصور کنیم که این روش، می‌تواند باعث موفقیت هر دو کسب‌وکار شود. همین موضوع، مهم‌ترین نکته‌ای بود که ما را قانع کرد که این تصمیم درستی است.»

بیشتر بخوانید: استارت آپ های بیمه رقیب نمایندگان بیمه نیستند
او همچنین در پاسخ به این سوال که آیا پس از ادغام، هرچند دو پلتفرم جداگانه کار می‌کنند، اما آیا باید انتظار تعدیل نیروی انسانی را داشت یا خیر، می‌گوید: «فعلا برنامه‌ای برای تعدیل نیرو نداریم و احتمالاً باید جذب نیرو هم داشته باشیم. چون به دنبال برخی بازار‌های جدید در صنعت بیمه هستیم و برای همین موضوع، نیاز به منابع انسانی متخصص داریم. ضمن اینکه هر دو مجموعه، توانمند هستند و ما ترجیح می‌دهیم از توانمندی منابع انسانی هر دو مجموعه استفاده کنیم. به همین دلیل امروز که صحبت می‌کنیم هیچ برنامه‌ای برای تعدیل نیرو وجود ندارد.».

ولی پوری همچنین اعلام می‌کند که سهم بازار بیمیتو و ازکی از صنعت بیمه آنلاین، اکنون به ۸۰ درصد رسیده است و برآورد می‌کند که سهم بقیه رقبا مجموعاً ۲۰ درصد باشد.
ارسال نظر