سهم استارت آپ های بیمه ای در فروش بیمه «بسیار کم» است/ چالشهای فروش آنلاین بیمه
بنیانگذار یک استارتآپ بیمهای گفت: متاسفانه تاکنون روشهای آنلاین در بازار سنتی بیمه تأثیر کافی نگذاشته است و بخش زیادی از این بازار همچنان به شکل محدود و سنتی و بدون توجه به نیازهای جدید مردم ارائه میشود و به فروش میرسد.
اقتصاد24 - استارت آپهای بیمه موضوعی است که چند سالی است که بحث برانگیز شده است. مدتی قبل بیمه ایران با ارسال بخشنامه هایی به نمایندگی های خود اقدام به مقابله با استارت آپ های بیمه ای کرده بود و عنوان کرد با نمایندگی هایی که با این این استارتآپ ها همکاری کنند برخورد خواهد شد. دلیل این مسئله هم نرخ شکنی این استارت آپ ها عنوان شده بود.
در همان موقع دو خبر پیرامون بیمه ایران منتشر شد که در تناقض آشکار با یکدیگر بودند. خبر اول به دلیل عدم بهکارگیری فناوری اطلاعات در صنعت بیمه و به منظور ایجاد شفافیت اتفاق افتاده بود و خبر دوم به نوعی نشان دهنده فرار از شفافیت در صنعت بیمه و همچنین مقابله با فناوری اطلاعات در این صنعت بود.
خبر اول در اواسط بهمن ماه سال 93 در رسانه ها منتشر شد. ماجرا از این قرار بود که بیمه ایران طی بخشنامه ای از نمایندگان خود خواسته بود که برای اثبات بازدید بیمه بدنه خودرو توسط خود کارشناس، از ماشین عکس گرفته و در پایان بازدید نیز با مورد بیمه، عکسی سلفی بگیرد! این عکس سلفی باید از زوایای مختلف گرفته و در تمامی این زوایا نیز باید شماره انتظامی خودرو در عکس ها قابل رویت می شد. همچنین تاکید شده بود که از تاریخ ابلاغ این دستورالعمل تنها بیمه نامه هایی که در صدور آنها موارد فوق لحاظ شود مورد تایید خواهد بود. علت انجام این کار نیز فرار از پرداخت خسارت های تقلبی و شفاف سازی در پرداخت خسارت ها بود. بسیاری از کارشناسان معتقد بودند که این کار می توانست با بکارگیری فناوری اطلاعات در صنعت بیمه حل شود و دیگر نیازی به گرفتن سلفی با مورد بیمه نبود.
خبر دوم نیز مربوط به برپایی کمپینی تلگرامی با عنوان "کمپین اعتراض به ارائه دهندگان غیرقانونی بیمه" در سال های گذشته بود. پیشنهادات ارائه شده در این کمپین مستقیماً استارت آپ ها را هدف قرار داده بود و در آن پیشنهادات عجیبی همچون آتش زدن دفاتر استارت آپ ها یا تجمع مقابل بیمه مرکزی ارائه شده بود و این کمپین از بیمه مرکزی خواسته بود که از این موجی که بر ضد کسب و کارهای نوپای اینترنتی و استارت آپ های بیمه ای شکل گرفته است، حمایت و با آنها برخورد کند.
اما عبدالناصر همتی رئیس کل بیمه مرکزی نه تنها از این موج حمایت نکرد بلکه در فروردین ماه 1396 طی مصاحبه ای از این استارت آپ های بیمه ای حمایت کرد و طی دستورالعملی از تمامی بیمه ها خواست نهایت همکاری را با استارت آپ های بیمه ای داشته باشند. با این اقدام رئیس کل بیمه مرکزی، موج اول حمله به استارت آپ های بیمه ای خنثی شد.
در همین رابطه تیم لطیف، بنیانگذار یکی از استارتآپهای بیمهای در کشور با بیان اینکه صنعت بیمه یکی از حوزه های تأثیرگذار و حائز اهمیت در عرصه اقتصادی به شمار می رود درباره مشکلاتی که استارتآپ های بیمه ای با آن روبهرو هستند، به خبرنگار اقتصاد24 گفت: مهمترین مشکل و چالش استارت آپ های بیمه ای ضعف زیرساخت های فناوری اطلاعات، عدم آگاهی کافی مدیران بیمه با کاربردهای IT و ناآشنایی بسیاری از افراد جامعه با استفاده از تکنولوژیهای جدید برای خرید بیمه است و بهترین راه حل موجود برای رفع این مشکلات را هم می توان افزایش آگاهی مدیران بیمه ای و مردم و همچنین بهبود زیرساخت های IT دانست.
بنیانگذار این استارتآپ بیمهای در کشور بیان کرد: در حال حاضر 36 میلیون وسیله نقلیه در کشور وجود دارد و تنها 21 میلیون بیمه نامه شخص ثالث صادر شده است، به این معنی که 15 میلیون وسیله نقلیه در کشور تردد می کنند که این بیمه اجباری یعنی بیمه شخص ثالث را ندارند. از طرف دیگر در حال حاضر حدود 40 درصد سهم از بازار بیمه کشور مربوط به بیمه شخص ثالث است. تمامی این آمارها نشان می دهد که عموم مردم نسبت به خرید بیمه اجباری شخص ثالث هم گرایش کافی ندارند چه رسد به سایر بیمه های غیر اجباری مثل بیمه بدنه، بیمه عمر، بیمه مسئولیت و ... . این موضوع بیانگر این است که تا به حال در بازار سنتی فروش بیمه، برنامه ریزی ها و سرمایه گذاری های کافی برای افزایش اقبال عمومی به خرید انواع بیمه نامه صورت نگرفته است.
تیم لطیف عنوان کرد: در حال حاضر با وجود اینکه سهم استارت آپ های بیمه ای در فروش بیمه کل کشور بسیار کم است، اما فرصت ها و زمینه های مناسب بسیاری برای افزایش آگاهی عمومی مردم نسبت به اهمیت انواع بیمه و استفاده از شیوه های نوین در ارائه آن وجود دارد که استارت آپ های بیمه ای می توانند از این فرصت به بهترین نحو استفاده کنند و سهم فروش خود را افزایش دهند.
وی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه در حوزه فرهنگ سازی برای فروش آنلاین بیمه به عموم مردم دچار مشکل هستیم. این مسئله چگونه قابل حل است؟ خاطر نشان کرد: حرکت از بازار سنتی به بازار آنلاین در هر حوزه ای ممکن است مسیری طولانی و دشوار داشته باشد. همانطور که در حال حاضر بسیاری از استارت آپ ها در حوزه های حمل و نقل، مواد غذایی، پوشاک، خدمات مسکن و ... این مسیر پیچیده را طی کرده اند و در حال حاضر توانسته اند با کمرنگ کردن نقش بازار سنتی، به موفقیت و رواج بالایی در میان مردم دست پیدا کنند.
لطیف ادامه داد: در صنعت بیمه هم برای ایجاد رفتار خرید آنلاین بیمه به فرهنگ سازی های برنامه ریزی شده ای نیاز است که با افزایش آگاهی مردم نسبت به مزایای خرید آنلاین بیمه، می توان آنها را به این نوع از خرید اینترنتی تشویق کرد.
بنیانگذار استارت آپ بیمهای درباره مزایای خرید اینترنتی بیمه گفت: مهمترین مزایای خرید اینترنتی بیمه دریافت مشاوره قبل از انتخاب بیمه، امکان مقایسه شرایط و قیمت بیمه نامه های مختلف از تمامی شرکت های معتبر بیمه، ارائه بهترین نرخ به مشتری، ارسال رایگان بیمه نامه و ... است.
لطیف در پاسخ به این سوال که میزان استقبال و همکاری شرکت های مختلف بیمه ای با شما چگونه بوده است؟ عنوان کرد: متاسفانه تاکنون روش های آنلاین در بازار سنتی بیمه تأثیر کافی نگذاشته است و بخش زیادی از این بازار همچنان به شکل محدود و سنتی و بدون توجه به نیازهای جدید مردم ارائه می شود و گاهی همین بخش از بازار بیمه کشور نه تنها با بازار آنلاین بیمه همکاری نکرده اند، بلکه به مانعی در مسیر رشد و پیشرفت آنها تبدیل شده اند، به طوری که چند شرکت بیمه در برخی از بازه های زمانی همکاری خود را با استارت آپ های بیمه قطع کرده اند.
وی افزود: البته برخی از نمایندگی های سنتی بیمه با یک تصمیم هوشمندانه به این موج فراگیر و رو به رشد پیوسته اند و در حال حاضر همکاری های بسیار مؤثری هم با استارت آپهای بیمه ای داشته اند. در عین حال مقام های مسئول در بیمه مرکزی هم همواره به حمایت از استارت آپ های بیمه ای و اهداف بلند مدت آنها پرداخته اند.