تاریخ انتشار: ۰۹:۴۶ - ۲۷ اسفند ۱۳۹۸
تلاش تاکسی‌های آنلاین در جهان برای ایفای مسئولیت اجتماعی در برابر بیماری کووید١٩

دست رد تاکسی‌های آنلاین به کرونا

اغلب تاکسی‌های آنلاین در سراسر کشور‌های درگیر با کرونای چینی می‌گویند که قدرت مالی تأمین ریسک‌ها و هزینه‌های درمانی تمام رانندگان‌شان را ندارند و فقط می‌توانند با رفتار‌هایی مانند ارتباط با مراکز درمانی و انسداد حساب کاربری بیماران کرونایی مانع از شیوع بیماری شوند. این درحالی است که بسیاری از این شرکت‌ها در طی همین روز‌های شیوع کرونا خدماتی مانند تأمین اقلام بهداشتی رانندگان و پرداخت خسارت به رانندگان در معرض ریسک بیشتر را برعهده گرفته‌اند

 
اقتصاد۲۴- رانندگان تاکسی‌های آنلاین در سراسر جهان از رکود شغلی‌شان می‌گویند. رکودی که در کنار ده‌ها شغل دیگر به دنبال شیوع همه‌گیری جهانی بیماری «کووید١٩» ایجاد شده و بسیاری از آن‌ها را نگران آینده شغلی خود کرده است. با این حال، اغلب تاکسی‌های آنلاین در سراسر کشور‌های درگیر با کرونای چینی می‌گویند که قدرت مالی تأمین ریسک‌ها و هزینه‌های درمانی تمام رانندگان‌شان را ندارند و فقط می‌توانند با رفتار‌هایی مانند ارتباط با مراکز درمانی و انسداد حساب کاربری بیماران کرونایی مانع از شیوع بیماری شوند. این درحالی است که بسیاری از این شرکت‌ها در طی همین روز‌های شیوع کرونا خدماتی مانند تأمین اقلام بهداشتی رانندگان و پرداخت خسارت به رانندگان در معرض ریسک بیشتر را برعهده گرفته‌اند. اغلب این شرکت‌ها معتقدند تلاش‌هایشان برای جلوگیری از حمل‌ونقل عمومی مسافران مبتلا به کرونا خدمت بزرگی برای کنترل بیماری است و این مسئولیت‌پذیری اجتماعی در بلندمدت به ارزش برندشان کمک شایانی می‌کند.
 

کرونا و نگرانی راننده‌های آنلاین جهان

گسترش ویروس کرونا به ١٥٧ کشور جهان تا روز گذشته باعث شد اقتصاد جهانی افت بی‌سابقه‌ای را تجربه کند. بسیاری از کسب‌وکار‌ها در سراسر جهان تحت‌تأثیر این ویروس قرار گرفتند و شاخص بورس کشور‌های جهان کاهشی بی‌سابقه داشت. در این بین کسب‌وکار‌های خدماتی که در آن کارمندان در ارتباط مستقیم با مردم قرار دارند، بیشترین ضرر را از انتشار جهانی این ویروس متحمل شدند. تاکسی‌های اینترنتی یکی از کسب‌وکار‌هایی است که به دلیل وضع فعلی اقتصاد جهانی دچار زیان شدیدی شده است. نماد‌هایی همچون اوبر (UBER)، لیفت (LYFT) و هایلو (HAILO) که از سرآمدان شرکت‌های خدماتی در این زمینه هستند تا پیش از ظهور ویروس کرونا گردش مالی بسیار بالایی داشتند، اما پس از بروز این بحران جهانی مشکلات بسیار زیادی را پیش‌روی خود می‌بینند. از مهم‌ترین مشکلات این شرکت‌ها می‌توان به کاهش چشمگیر تمایل مردم به استفاده از تاکسی‌های اینترنتی در شرایط فعلی و کارنکردن رانندگان این شرکت‌ها از ترس مبتلاشدن به «کووید١٩» اشاره کرد.

درخواست‌ها در آمریکا تا ٥٠درصد کاهش خواهد یافت

بر اساس گزارش نیویورک تایمز، ترس از آلودگی به ویروس کرونا و سیاست‌های کار در خانه که توسط کارفرمایان اتخاذ شده، باعث شده ٨٠‌هزار راننده‌ای که در شهر نیویورک در شرکت‌های تاکسی اینترنتی مشغول به کار هستند، با بحران درآمدی روبه‌رو باشند. طبق گزارش‌های به دست آمده، درآمد رانندگان تاکسی‌های اینترنتی در آمریکا در هفته اول ماه مارس نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ٣٠‌درصد کاهش پیدا کرده است و انتظار می‌رود این روند با افزایش شیوع کرونا در آمریکا تا ٥٠‌درصد افزایش پیدا کند.

اوبر کرونایی‌ها را جابه‌جا نمی‌کند

این شرایط، اما منجر به آن شد که برخی از شرکت‌های تاکسی‌اینترنتی موضع فعالانه‌ای را برای مقابله با تأثیر مخرب این بیماری اتخاذ کنند. برنامه‌های این شرکت‌ها بر دو موضع کلی استوار است که این دو موضع شامل همکاری با دستگاه‌های بهداشتی کشور‌ها برای کاهش گسترش بیماری و کمک مالی به رانندگان می‌شود. یکی از شرکت‌هایی که برنامه‌ای مدون برای مقابله با اثرات منفی ناشی از شیوع ویروس کرونا تدوین کرد، شرکت اوبر است که در ٦٧ کشور دنیا فعالیت دارد. اوبر هفته گذشته طی بیانیه‌ای اعلام کرد که خود را برای مبارزه با ویروس خطرناک کرونا مسئول می‌داند. بر این اساس اوبر در بیانیه خود خاطرنشان کرد که حساب کاربری رانندگان آلوده‌شده به ویروس کرونا را مسدود خواهد کرد. همچنین این شرکت گفت مشورت با کارشناسان اپیدمیولوژیست برای ضدعفونی هر چه بهتر وسایل حمل‌ونقل را در دستور کار قرار خواهد داد.

مسئولیت اجتماعی، اولویت تاکسی‌های آنلاین

در میان شرکت‌های خدمات آنلاین جابه‌جایی مسافر، اوبر تلاش کرد تا در کنار در نظر گرفتن سلامت مشتریان، کمک‌های رفاهی نیز برای رانندگان خود در نظر بگیرد. گرچه به نظر می‌رسد این اقدام بار مالی سنگینی را بر این شرکت تحمیل می‌کند، اما برخی از تحلیلگران اقتصادی معتقدند این اقدام باعث بهبود چهره این شرکت در بین مشتریان خواهد شد و این رفتار اوبر را می‌توان نوعی سرمایه‌گذاری میان‌مدت دانست. همین مسأله سبب شد سایر شرکت‌ها هم تلاش کنند تا روش‌های مشابه را برای حمایت از کارمندان خود اتخاذ کنند. کارشناسان اقتصادی معتقدند رفتار شرکت‌های تجاری در موقعیت فعلی سال‌ها در ذهن مشتریان خواهد ماند و در صورتی که بتوانند با تدبیر مناسب از سود کوتاه‌مدت صرف‌نظر کنند و سیاست‌هایی را که باعث همدلی مشتریان می‌شود، در دستور کار قرار دهند، از طریق افزایش شهرت برند خود در بلندمدت می‌توانند سود اقتصادی بیشتری را کسب کنند.
منبع: روزنامه شهروند
ارسال نظر