اقتصاد۲۴- سایپا در ۲۷ تیرماه ۱۳۹۷ از اولین محصول ملی خود با پلتفرم اختصاصی رونمایی کرد. پروژهی خودرو ملی، از ۲ دهه پیش در برنامههای ایرانخودرو و سایپا مطرح بود. سابقهی بالای صنعت خودرو در ایران، یکی از دلایلی است که مردم را چشمانتظار تولید خودروی ملی نگهداشت و البته هرگز به واقعیت تبدیل نشد.
بیشتر بخوانید:مقایسه خودروسازی ایران و هند با معرفی مدلهای همقیمت پراید و تیبا
بیشتر بخوانید:مقایسه خودروسازی ایران و هند با معرفی مدلهای همقیمت پراید و تیبا
هرچند که محصولاتی نظیر سمند، دنا، رانا، تیبا، ساینا و کوئیک، ادعاهای بزرگی در زمینهی مهندسی بومی و طراحی داخلی دارند، همچنان با تکیه بر قطعات و دانش خارجی، تولید میشوند.
زمان و هزینهی قابل توجهی توسط مهندسان سایپا، صرف پیشتولید شاهین و پلتفرم SP۱۰۰ شده است تا از نظر بدنه و شاسی، شاهد تولید خودرویی کاملا ایرانی باشیم.
زمان و هزینهی قابل توجهی توسط مهندسان سایپا، صرف پیشتولید شاهین و پلتفرم SP۱۰۰ شده است تا از نظر بدنه و شاسی، شاهد تولید خودرویی کاملا ایرانی باشیم.
البته بسیاری از برندهای مطرح دنیا و خصوصا خودروسازان مشهور چینی، از پلتفرمهای مشارکتی یا غیر بومی برای محصولات خود استفاده میکنند؛ اما بهنظر میرسد با عرضهی SP۱۰۰، گام مهمی در جهت ساخت یک خودروی تمام ایرانی، برداشته شده است.
براساس اطلاعات غیررسمی، تاکنون ۱۵ دستگاه شاهین توسط سایپا ساخته شده است تا مراحل نهایی پیشتولید را بگذراند. احتمال میرود، ثبت نام شاهین با موعد تحویل اواخر سال ۹۹، طی روزهای آینده آغاز شود. این محصول، مجهز به پیشرانهی توربوشارژ، جعبهدندهی دستی و امکانات نیمفول خواهد بود.
براساس اطلاعات غیررسمی، تاکنون ۱۵ دستگاه شاهین توسط سایپا ساخته شده است تا مراحل نهایی پیشتولید را بگذراند. احتمال میرود، ثبت نام شاهین با موعد تحویل اواخر سال ۹۹، طی روزهای آینده آغاز شود. این محصول، مجهز به پیشرانهی توربوشارژ، جعبهدندهی دستی و امکانات نیمفول خواهد بود.
سایپا برنامه دارد تا دو نسخهی دیگر با موتور تنفس طبیعی و توربوشارژ نیز عرضه کند. با این اوصاف، میتوان پیشبینی کرد در نهایت، شاهین دو مدل با پیشرانهی تنفس طبیعی و توربوشارژ داشته باشد؛ چراکه تولید همزمان با سه نوع قوای محرک برای بازار ایران، چندان منطقی بهنظر نمیرسد.
در سال ۹۷، شایعاتی مبنی بر نصب موتور ۱/۶ لیتری برلیانس روی رهام شنیده شد؛ اما حالا تمرکز سایپا بر اشتراک تجهیزات فنی شاهین با تیبا و ساینا است. به همین دلیل، ارزانترین مدل شاهین در آینده، دارای پیشرانهی بهینهسازی شدهی ۱/۵ لیتر با ۱۶ سوپاپ خواهد بود که با نام M۱۸ شناخته میشود و قدرتی در حدود ۱۱۷ تا ۱۲۳ اسببخار تولید میکند. نمونهی توربوشارژ از همین موتور با نام M۱۸T نیز مراحل طراحی و ساخت را طی میکند تا قدرت ۱۴۷ اسببخار برای شاهین فراهم کند.
بنابر اخبار تأیید نشده، اولین نسخهی تولیدی شاهین در ایران، مجهز به پیشرانهی فعلی تیبا و ساینا همراه توربوشارژر، M۱۵T نام دارد. این پیشرانهی ۴ سیلندر ۱/۵ لیتری و ۸ سوپاپ هماهنگ با استاندارد یورو ۵، قدرت ۱۰۸ اسببخار و گشتاور ۱۶۵ نیوتنمتر تولید میکند.
در سال ۹۷، شایعاتی مبنی بر نصب موتور ۱/۶ لیتری برلیانس روی رهام شنیده شد؛ اما حالا تمرکز سایپا بر اشتراک تجهیزات فنی شاهین با تیبا و ساینا است. به همین دلیل، ارزانترین مدل شاهین در آینده، دارای پیشرانهی بهینهسازی شدهی ۱/۵ لیتر با ۱۶ سوپاپ خواهد بود که با نام M۱۸ شناخته میشود و قدرتی در حدود ۱۱۷ تا ۱۲۳ اسببخار تولید میکند. نمونهی توربوشارژ از همین موتور با نام M۱۸T نیز مراحل طراحی و ساخت را طی میکند تا قدرت ۱۴۷ اسببخار برای شاهین فراهم کند.
بنابر اخبار تأیید نشده، اولین نسخهی تولیدی شاهین در ایران، مجهز به پیشرانهی فعلی تیبا و ساینا همراه توربوشارژر، M۱۵T نام دارد. این پیشرانهی ۴ سیلندر ۱/۵ لیتری و ۸ سوپاپ هماهنگ با استاندارد یورو ۵، قدرت ۱۰۸ اسببخار و گشتاور ۱۶۵ نیوتنمتر تولید میکند.
احتمالا، دیگر تفاوت مهم شاهین با ساینا و تیبا، نصب نوع جدیدی از جعبهدندهی دستی ۵ سرعته خواهد بود. در حال حاضر، موتور ۱/۵ لیتری تنفس طبیعی ساینا و تیبا، قدرت ۸۷ اسببخار و گشتاور ۱۲۸ نیوتنمتر با میانگین مصرف سوخت ۸ لیتر بنزین در ۱۰۰ کیلومتر دارد.
پیشرانهی برلیانس H۳۰۰ که قبلا برای نصب روی رهام (شاهین) انتخاب شده بود؛ ۱۱۴ اسببخار و ۱۵۴ نیوتنمتر با میانگین مصرف سوخت ۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است. حتی موتور ۱/۵ لیتری تنفس طبیعی برلیانس H۳۳۰ هم، با قدرت ۱۰۵ اسببخار و گشتاور ۱۳۸ نیوتنمتر، میتوانست گزینهی مناسبی برای شاهین باشد.
قیمت نهایی شاهین با تجهیزات یاد شده، هنوز نامشخص است. به اعتقاد نگارنده، باتوجه به شرایط بازار و تلاش خودروسازان برای افزایش قیمتهای کارخانهای، احتمالا شاهین دندهدستی با قیمتی در حدود ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیون تومان به دست ثبتنامکنندگان خواهد رسید.
منبع: زومیت
به جایی رسیدیم که هرکسی یک موتور کولرآبی میزاره روی فرقون، میگه ماشین جدید اختراع کردم و میده دسته این ملت.
تازه اونم با قیمت های نجومی
خدایا...... خدایا خودت به داده این ملت برس
خودتون هم به این فرغون خودتون میاد .
ساینا یا تیبا را با یه تغییر کوچک با یه اسم جدید تولید میخوان بکنندو اسم خودرو ملی هم بزارند. چرا حرف ۸۰ میلیون را نمی شنوید؟ یک میلیون هم به صورت مستقیم و غیر مستقیم در صنعت خودرو سازی شاغل نیستند چرا ۷۹ میلیون نفر به بهانه یک میلیون بسوزند؟ صنعت خودروسازی را یا تعطیلش کنید و یا اینکه واردات خودرو را آزاد کنید ولی با عواض گمرکی کم ببندید اون وقت بهترین ماشین های دنیا را با کمترین قیمت سوار میشید مثل خیلی از کشورهای دیگر دنیا. خودروسازان کشور هم اگر میخواهند به صنعت تولید خودرو خود ادامه بدن تلاش کنند در رقابت با خودرو خارجی باشند. دولت و خوروسازان بازار خودرو را انحصاری کردند و واردات تعطیل کردند و هرجور هم بخوان میتازند
فکر نمیکنی ۴۰ سال از ابتدای کار گذشته
تنها راه مبارزه با گرونی خودرو نخریدن هست دوچرخه بخرید بهتره تا سواری ملی....
خواهشا بچاپ نظراتم رو بی سانسور.. حرف دلم بود..
ولی هم باز مردم ما میخرن
قیمت وسایل خونه ۴ برابر شده یه موتور سیکلت ۲ ملیونی ۱۵ ملیون شده معیشت مردم دچار مشکل شده گرونی بیدادمیکنه کمر مردم داره خورد میشه . حقوق ها رو ۲۰۰ تومن زیاد میکنن از اونطرف همه چی نجومی میره بالا ۳۰ سال اینده کشور ایران میشه کشور پیرمرد ها چون دیگه کسی ازدواج نمیکنه سن مرگ و میر مردان تو ایران پنج سال کمتر شده بخاطر فشار روحی روانی
امار طلاق تو ایام کرونا رو ببینید اصلا رسانه ای نمیکنن موندم مملکتی که رو نفت و گاز خوابیده چرا بنزینش ۳ تومنه درسته قیمتش باید این مبلغ باشه ولی ایا حقوق ها هم بیشتر شده
رو راست بگم ی عده تو این مملکت هر روز پول رو پول میزارن یه عده هم از گشنگی دارن میمیرن مسئولان بالادستی هم کلا خواب تشریف دارن مگه مملکت امام زمان نیست پس چرا برخورد نمیشه این حتما دلیلی داره
اخه یعنی یه مدیر نیست این کاپوت بکشه بالا ،موتور ببین ،ازشون بپرسه اقا این خودرو با خودرو تیبا که ۵۰ میلیون چه فرقی داره،تیبا هاچ بک میکنند، خب لوازم کمتری مصرف میکنه، بس باید قیمت ارزانتر باشه ،چرا ۱۰ میلیون گرانتر ،تورو خدا یکی پیدا بشه این سوال منو جواب بده
شماره موبایل میزارم یکی که خدایی جواب این سوال میدونه جواب بده.من خودم یه مهندس میکانیک خودرو هستم
09118359399
فقط باید مردم با هم باشن ونخرن تا حداقل کیفیت بالا نمیره قیمت بیاد پایین... پراید مقصره
متاسفانه کار مردم ما شده غر زدن و ناله کردن هیچ کس حاضر نیست هیچ کمکی به بهتر شدن شرایط بکنه
ما متاسفانه اخلاقُ باختیم
به خدا هیچ کس از بی ماشینی تا حالا نمرده بیایید با یک خرد جمعی یکبار یک حرکت تاریخی انجام بدیم.و نتیجه متحد شدن شاهد باشیم.
و من الله التوفیق...
کار همیشگی تونه بالاخره قیمت یه جوری میشه که شما هم دیگه نتونی بخری اما بدون امثال شما باعث شدن پراید گرون بشه
شماره شاسی و شماره موتور بدید خودمون قطعه بخریم ماشین جمع کنیم
بخدا 1/3 این قیمت ها برامون تموم میشه
تازه با کيفيت عالی
و قول میدیم ک کل پیچ هاشو قشنگ سفت کنیم نه مثل تولید شماها ک تا میخری باید برای اطمینان اول باید چرخ هاشو اچارکشی کنی
ببخشید ناراحتتون کردم