تاریخ انتشار: ۱۰:۲۰ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹

نگاهی به تاریخچه تاب‌خوردگی هافمیستر در خودرو‌های بی ام و

طرح تاب‌خوردگی هافمیستر که با نام کینک هافمیستر در خودرو‌های بی‌ام‌و استفاده شده است، یکی از عناصر اصلی طراحی بیرونی محصولات خودروساز آلمانی از گذشته تاکنون به‌شمار می‌رود.
  اقتصاد۲۴-تاب‌خوردگی یا عنصر کینک هافمیستر (Hofmeister kink) بی‌ام‌و، مانند جلوپنجره‌ی مشبک کلیوی به‌مثابه کارت شناسایی تجاری و جزء اساسی مرتبط با این خودروساز آلمانی به‌شمار می‌رود. تاب‌خوردگی یا اِلِمان کینک هافمیستر طرح و سازه‌ای بصری است که از زمان پیدایش مدل بی‌ام‌و NEUE KLASS در سال ۱۹۶۱، روی تمامی مدل‌های تولیدی به‌طور برجسته‌ای نمایان شده است.
بیشتر بخوانید:رنجرور لیموزین سفارشی کلاسن با بدنه و تایر‌های ضدگلوله معرفی شد
گاهی به اشتباه با حذف حرف n در Hofmeister kink، این عبارت به‌جای هافمیستر کینک آلمانی به‌صورت هافمیستر کیک تلفظ می‌شود که نشانگر طراحی پنجره‌های جانبی خودرو‌های بی‌ام‌و است. همچنین، تلفظ این عبارت با تشدید حرف ff به‌جای تک حرف f در Hofmeister درست نیست.
 
نگاهی به تاریخچه تاب‌خوردگی هافمیستر در خودرو‌های بی ام و
پنجاه‌سالگی بی‌ام‌و نیو کلاس، بی‌ام‌و ۱۵۰۰
 
نگاهی به تاریخچه تاب‌خوردگی هافمیستر در خودرو‌های بی ام و

اِلِمان کینک هافمیستر عنوانش را از نام سازنده‌ی خود، ویلیام هافمیستر، اقتباس کرده است. ویلیام هافمیستر از سال ۱۹۵۵ تا ۱۹۷۰ مدیریت بخش طراحی شرکت بی‌ام‌و را برعهده داشت. این دوران، دوران تغییر و دگرگونی شگرفی برای خودروساز باواریایی محسوب می‌شود. هافمیستر را طراح مشهور دیگری به‌نام پل براک به موفقیت رساند که قبلا مدیریت بخش طراحی مرسدس بنز و طراحی مدل‌های محبوب بی‌ام‌و سری ۸ (Stroke ۸ یا Strich Acht) را عهده‌دار بود.


مدل بی‌ام‌و ۳۰ CSI، تولید سال ۱۹۷۳
نگاهی به تاریخچه تاب‌خوردگی هافمیستر در خودرو‌های بی ام و

در تمام آن سال‌ها، هافمیستر اساسا شکل سنتی و پیشین را در طراحی خودرو‌های بی‌ام‌و حفظ می‌کرد. گفته می‌شود عنصر تاب‌خوردگی کشش محرک عقب مدل‌های بی‌ام‌و را برجسته‌تر می‌کند (در بخش عقبی مدل‌های تمام‌چرخ محرک).

در گذشته، عنصر کینک هافمیستر در برخی از مدل‌های بی‌ام‌و مانند CS ۲۳۰۰ و CSL ۳.۰ با دایره‌ی مختص برند بی‌ام‌و به‌صورت جفت قرار می‌گرفت و بدین‌ترتیب نماد بصری بسیار خاص و چشم‌نواز و منحصربه‌فردی برای این خودروساز آلمانی به‌وجود می‌آورد.

البته نماد باید تاحدممکن حفظ شود؛ اما در بعضی مواقع، می‌توان آن را با روش‌های متفاوتی طراحی کرد. در طول زمان، روند طراحی به‌طوراساسی تغییر می‌کند؛ همان‌طورکه خواسته‌ها و نیاز‌های مشتری نیز دگرگون می‌شود. با شروع عرضه‌ی مدل کلاسیک بی‌ام‌و ۱۵۰۰ در سال ۱۹۶۱ تا امروز، کینک هافمیستر شکل و سیاق تشخیص‌پذیر خود را حفظ کرده است.
 
نگاهی به تاریخچه تاب‌خوردگی هافمیستر در خودرو‌های بی ام و
مدل بی‌ام‌و ۳۲۰۰ CS Bertone، تولید سال ۱۹۶۵

تاب‌خوردگی‌های هافمیستر در خودرو‌های سدان دودر بی‌ام‌و که در اواخر دهه‌ی ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ تولید شده، ازجمله خودرو‌های سری ۲۰۰۲ و نسل E۹ مدل‌های و بی‌ام‌و سری ۶ مدل E۲۴، به وضوح مشاهده‌شدنی است. البته طرح کینک هافمیستر روی خودرو‌های سدان چهاردر و تورینگ هم با این هدف تطبیق داده شده است که تا‌حدممکن ظاهر آن‌ها شناخته شده و معمولی به‌نظر برسد.
 
نگاهی به تاریخچه تاب‌خوردگی هافمیستر در خودرو‌های بی ام و
مدل بی‌ام‌و ۶۳۵ CSi، تولید سال ۱۹۸۱

مدل‌هایی، چون اکتیوتورر، گرن‌کوپه، خودرو‌های SAV و SAC و GT موجب تکامل طرح و شکل کینک هافمیستر شده است. با شروع سال ۲۰۱۸ و زمانی‌که کوپه بی‌ام‌و سری ۸ مدل G۱۵ رونمایی شد، کینک هافمیستر به‌دلیل اینکه محور افقی کناری خودرو رو به بالا و زاویه‌ی عقب خودرو کاهش یافته و کمی رو به بالا بود، شکل و ظاهری برجسته و بحث‌برانگیز به‌خود گرفت.

مدل بی‌ام‌و ۶۵۰i کوپه، تولید سال ۲۰۰۷
 
نگاهی به تاریخچه تاب‌خوردگی هافمیستر در خودرو‌های بی ام و
اگر نمونه‌ی قبلی سری ۶ گرن‌کوپه کینک هافمیستر پیشین و قدیمی را به‌نمایش می‌گذاشت، می‌بینید نمونه‌ی جدید G۱۶ بی‌ام‌و سری ۸ گرن‌کوپه ارتباط و شباهتی به نمونه و مدل‌های پیشین ندارد.

نمونه‌های جدید بی‌ام‌و سری ۲ گرن‌کوپه و سری ۶ GT هم بازنگری و انقلاب جدیدی در طراحی کینک به‌وجود آورده و موجب تحول آن شده است. در مدل‌هایی، چون بی‌ام‌و X۵ و X۶ و X۷ بیشتر سعی شده از حالت‌های پنجره‌های کناری در خودرو‌ها تاحدممکان به‌عنوان نشانه و نماد این برند استفاده شود تا ظاهر سنتی و اصیل آن‌ها حفظ شود.

نگاهی به تاریخچه تاب‌خوردگی هافمیستر در خودرو‌های بی ام و
تاب‌خوردگی یا کینک هافمیستر و قسمت شیشه‌ای بزرگ که در مدل X۷ دیده می‌شود، طرح کلاسیک سدان بی‌ام‌و ۱۵۰۰ را در‌این‌زمینه یادآور می‌شود. نمونه‌ی دیگری از بازنگری و تجدید کینک هافمیستر را می‌توان در نسل G۲۰ بی‌ام‌و سری ۳ مشاهده کرد. ظاهر کینک مانند پیکان نوک‌تیزی است که رو به عقب خودرو دارد.

عنصر کینک هافمیستر یا همان خمیدگی پنجره‌های کناری خودرو در مدل‌های واقعی بی‌ام‌و سری ۳، روی ستون C قرار دارد. در نسل‌های F۳۰ و F۹۰ و F۴۶ نیز کینک روی همین قسمت خودرو قرار دارد؛ یعنی مستقیما روی بدنه‌ی خودرو و در قسمت بالایی پنجره‌ی عقب خودرو قرار می‌گیرد و به‌گونه‌ای است که اگر در باز شود، این قسمت جابه‌جا نمی‌شود و تکان نمی‌خورد.

نگاهی به تاریخچه تاب‌خوردگی هافمیستر در خودرو‌های بی ام و
تاب‌خوردگی پیکانی‌شکل به خودرو‌های جدید بی‌ام‌و سری ۱ هم منتقل و سعی شده است تا با اعمال این طرح، خودرو‌ها ظاهری جمع‌وجور و هاچ‌بک‌گونه داشته باشد و با کیفیت به‌نظر برسد و به مدل سری ۳ نزدیک باشد. با‌این‌حال، چنین عنصری در مدل F۴۰ خیلی جدی گرفته نشده است؛ چون هم‌اکنون پلتفرم فنی محرک جلو FAAR در آن به‌کار می‌رود.

علاقه‌مندان با نگاه به گالری غنی و باشکوه کینک‌های هافمیستر، از طرح و ظاهر مدرن آن‌ها و کاربردشان در نسخه‌های کوپه و گرن‌کوپه بی‌ام‌و سری ۶ مدل‌های F۱۳/F۰۶، کوپه بی‌ام‌و سری ۴ مدل F۳۲ و سدان سری ۳ مدل F۳۰ لذت می‌برند؛ چراکه چنین تاب‌خوردگی‌هایی ظاهری زیبا و واقعا جذاب به خودرو می‌دهند.

نگاهی به تاریخچه تاب‌خوردگی هافمیستر در خودرو‌های بی ام و
برجسته‌ترین دستاورد کینک هافمیستر را می‌توان به‌راحتی در مدل‌های کوپه سری E۹ مشاهده کرد. بینندگان تحت‌تأثیر طراحی ساده و مرتب و پیشرفته‌ی تاب‌خوردگی آن قرار می‌گیرند که با قرارگرفتن دایره یا لوگو بی‌ام‌و روی ستون عقب خودرو، گیرایی آن را دوچندان می‌کند.

نگاهی به تاریخچه تاب‌خوردگی هافمیستر در خودرو‌های بی ام و
اثر سه‌بعدی کینک هافمیستر تراشیده شده و فرورفته که در سدان G۳۰ بی‌ام‌و سری ۵ به‌کار گرفته شده است، به‌طورخاصی زیبا و نشانگر آزادی و گستردگی طراحی ظاهری آن است و با وجود تکامل، همچنان طرح کلاسیک خود را حفظ می‌کند. کینک هافمیستر در مدل G۳۰ بی‌ام‌و سری ۵ می‌خواهد مانند طراحی ناشناخته و دور از انتظار، موجبات شگفتی کامل و شگرف بینندگان را فراهم کند.

نگاهی به تاریخچه تاب‌خوردگی هافمیستر در خودرو‌های بی ام و
کوپه‌ی اسپرت و جمع‌وجور جدید بی‌ام‌و X۲ با اینکه مدل دودر واقعی نیست، نگاهی به میراث گذشته‌ی خود دارد و با قراردادن و به‌نمایش‌گذاشتن لوگو مدوّر بی‌ام‌و روی ستون C و تقریبا درکنار کینک دست‌کاری‌شده و تغییریافته، احترام ویژه‌ای به مدل‌های پیشین E۹، ۳.۰ CS و ۲۸۰۰ CS گذاشته است.
 
نگاهی به تاریخچه تاب‌خوردگی هافمیستر در خودرو‌های بی ام و
 
بدین‌ترتیب، کینک هافمیستر طرحی کاملا نمادین و بسیار جذاب و منحصربه‌فرد بی‌ام‌و به‌حساب می‌آید که به ایستادگی و رویارویی با آزمون گذشت زمان و حتی نوآوری و نوین‌سازی خود موفق شده است.
 
نگاهی به تاریخچه تاب‌خوردگی هافمیستر در خودرو‌های بی ام و
 
 
منبع: زومیت
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع دوربین‌های عکاسی + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

استوری عاشقانه مهناز افشار و دخترش + عکس

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت خودرو‌های بنز در بازار ایران امروز + جدول

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع گوشی موبایل سامسونگ، شیائومی و نوکیا + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع موتورسیکلت در بازار امروز + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت روز لپ تاپ اپل + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ چهره واقعی صهبا شرافتی بازیگر نون خ

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

بایدن ایران را تهدید به تحریم سخت کرد!

فارس به نقل از منبع آگاه: خبر آسیب‌دیدن ساختمان نیروگاه اتمی دیمونا کذب است

فرماندار: دسترسی ۱۰۰ روستای نیکشهر مسدود است/ سیلاب جان ۲ نفر را گرفت

افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان دولت در سال جاری

یک پیش‌بینی عجیب از بازار خودرو

رئیسی: اگر خطایی از رژیم صهیونیستی سر بزند، پاسخی می‌دهیم که پشیمان شوند

آزمون وکالت ۱۴۰۳ پاییز برگزار می‌شود

یک نکته درباره ماجرای کاظم صدیقی و گشت ارشاد

اولین تصویر رسمی از اسکناس ۵۰۰ هزار تومانی

ترکیب پرسپولیس برای دیدار برابر صنعت‌نفت مشخص شد

در عملیات سپاه علیه اسرائیل از چه موشک‌هایی استفاده شد؟

آمریکا ۱۶ فرد و دو نهاد ایرانی را تحریم کرد

قتل مرد جوان با ۳۷ ضربه چاقو به خاطر یک میلیارد

یارانه فروردین دهک چهارم تا نهم واریز شد

علم الهدی: اینکه سن ازدواج بالا رفته، ریشه آن فرهنگی است

مراقب مسمومیت با این نوع هندوانه‌ها باشید

دوستداران قهوه بخوانند

فیلم/ بغض یک هموطن از گرفتار شدن در سیل دبی

ارتباط بین سلامت تیروئید و خستگی مزمن در زنان

عکس‌های جدید خرم سلطان در ۴۰ سالگی

فیلم/ بدترین ضربه پنالتی تاریخ فوتبال

فیلم/مرگ غم انگیز یک زن پس از سقوط در جوی آب

عکس/ حضور قرائتی با ویلچر در یک مراسم

رضوانی موتورز، پورشه ۹۱۱ را متحول می‌کند

انتقاد تند ربیعی از بازگشت گشت ارشاد + عکس

فیلم/ گل کوچیک سردار آزمون با دخترش در خانه

واکنش آذری جهرمی به بازگشت گشت ارشاد

فصل لاله‌ها در باغ ایرانی

عده‌ای اجیر می‌شوند در جلسه کنکور غایب باشند

فیلم/ حجت الاسلام جعفری بروجنی: اگر اسراییل به ایران حمله کند با پاسخ شکننده‌تری مواجه می‌شود

تصاویری آخرالزمانی از لحظه شروع طوفان و سیل در دبی

دیدار دوستانه تیم ملی ایران با ترکیه

معاون اول جدید قوه قضاییه کیست؟

فیلم/ گلف بازی عجیب طارمی و بیرانوند

نوسان افزایشی دلار با علامت تشدید تحریم‌ها

عکس‌های دل نواز از حال خوب دریاچه ارومیه

سهمیه بنزین چه تغییری کرد؟

دست انداز جدید اتحادیه اروپا برای صادرات نفت ایران

کاسبی جدید با جنجالی‌ترین خودروی سال

معاون اول احمدی نژاد درگذشت

فیلم/ لحظه ورود امیرعبداللهیان به نیویورک

تضمین ارزآوری به همت صنعت گاز

افزایش قیمت بلیت هواپیما در دستور کار

اینفوگرافی/ضرر و زیان‌ تعطیلی پنجشنبه‌ها

سوگل خلیق عروس شد؟

بازدهی بورس در هفته محدودیت نوسان قیمت چگونه بود؟

قتل دلخراش دو جوان با شلیک گلوله در یک جشن تولد

مرگ قهرمان پرورش اندام در حین مسابقه + عکس

دستگیری زنی که دایی مُرده اش را برای ضامن شدن به بانک آورده بود

فیلم/ با حمله دوباره اسرائیل تاکتیک پاسخ ما متفاوت خواهد بود