در اردیبهشت ماه امسال با تلاش همه همکاران، فعالیت موثر شرکتها و بازرگانان فعال در بندر، شاهد رکوردشکنی مجتمع بندری کاسپین در میزان ورود کشتی و تخلیه و بارگیری کالا از زمان تاسیس تاکنون بودیم، از ابتدای سالجاری نیز بندرکاسپین رشد بسیار مناسبی در حوزه عملکردی داشته است که علاوه بر رشد دویست درصدی در شاخصهای عملیات دریایی و بندری، توانسته با پهلودهی کشتی هفت هزار تنی حامل غلات برای نخستین بار، بهره برداری از ۴۹ هزار تن سیلوی غلات، تزانزیت کالا از کشورهای حوزه خزر به کشورهای منطقه، صادرات به بنادر خزر و کشور چین از مسیر بندر آکتائو قزاقستان در کنار تامین کالای اساسی کشور نقشی موثر در مبادلات تجاری داشته باشد
*بندر کاسپین چه نقشی در رونق تولید دارد؟
در حال حاضر دو شهرک صنعتی با ۱۴۰ واحد تولیدی در منطقه آزاد انزلی فعال هستند که محصولات آنها از توان مناسبی برای صادرات به کشورهای حوزه خزر برخوردار است و همچنین بخشی از مواد اولیه این واحدها از بندر کاسپین تامین میشود و از سوی دیگر با توجه به برنامه ریزیهای صورت گرفته احداث شهرک صنعتی شماره ۳ و پارک لجستیک در پسکرانه پشتیبان این بندر به عنوان یک بندر نسل جدید در دست اقدام قرار دارد که احداثشهرک شماره ۳ از اولویتهای این سازمان در سال رونق تولید است.
- همانطور که عنوان شد احداث ۱۴ پست اسکله در مجتمع بندری کاسپین برنامه ریزی شده است که از این بین، سه پست اسکله فعال و به بهره برداری رسیده است، یک پست اسکله در حال اتمام است، اسکله رو-رو این بندر در حال ساخت است و چند اسکله دیگر نیز توسط بخش خصوصی در شرف مذاکره و انعقاد قرارداد است.
بیشتر بخوانید: ضرورت اتصال راه آهن سراسری به بندر کاسپین تا پایان سال ۹۹
توسعه حمل و نقل چندوجهی، فعالسازی کریدور شمال_جنوب (نوستراک) و تبدیل شدن منطقه آزاد انزلی و بندر کاسپین به مرکز مبادله کالای کشورهای منطقه با چین و افزایش درآمدهای ارزی کشور، ایجاد فضای کسب و کار مناسب در سطح منطقه از دیگر اثرات این اتفاق است که در کنار دستاورد دیگر این سازمان در سالیان اخیر که فعالسازی کریدور چین - قزاقستان- ایران (بندر کاسپین) است ظرفیتهای تجاری، صادراتی به ویژه ترانزیتی کشور افزایش خواهد یافت.
از زیرساختهای مجتمع بندری کاسپین که همگی با سرمایه گذاری بخش خصوصی احداث شده میتوان به ۳۴ هزار مترمربع انبارهای مسقف در حال بهره برداری و همچنین ۸۶۰۰ متر مربع در حال ساخت اشاره کرد. از جمله پتانسیلهای دیگر این مجتمع بندری سیلوهای غلات با ظرفیت ۴۵ هزار تن است که در یکماهه اخیر وارد مدار بهره برداری شدند تا ظرفیت غلات افزایش یابد، مخازن سوخت و فله مایع با ظرفیت ۵۸ هزار و ۹۰۰ متر مکعب و انبارهای روباز به مساحت ۹.۵ هکتار از دیگر زیرساختهای این بندر است.
از جمله کالاهای تخلیه شده در این بندر که عمدتا جزء کالاهای اساسی و مورد نیاز کشور است میتوان به انواع غلات نظیر ذرت، دانه سویا، گندم و جو، تخته و چوب گرد، روغن خوراکی، دام زنده، مواد غذایی، کالاهای کانتینری (مواد اولیه واحدهای تولیدی کشور و منطقه)، مواد شیمیایی، لاستیک (تایر) خودروهای سورای و سنگین اشاره کرد و عمده کالاهای بارگیری شده و صادراتی از مسیر این بندر فرش، مواد غذایی، صنایع دستی، خشکبار، ظروف، محصولات کشاورزی، مواد شیمیایی و مشتقات نفتی، مصالح ساختمانی هستند.
میزان تخلیه و بارگیری کالا در بندر انزلی دیگر بندر این منطقه نیز در فروردین ماه به میزان ۱۵۳ هزار تن بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، رشد ۱۱۱ درصدی نشان میدهد، در بخش صادرات کالای غیر نفتی در مدت مذکور با رشد قابل توجهی روبرو بوده و به میزان ۲۷۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته میباشد و همچنین در بخش واردات کالای غیر نفتی به میزان ۱۳۲ هزار تن با رشد ۱۰۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل بوده است که از این مقدار ۱۱۰ هزار تن مربوط به کالای اساسی (غلات) میباشد.
گقتنی است بخشی از کالاهای تخلیه و بارگیری شده در این بندر نیز از مسیر کریدور بین المللی چین، قزاقستان و ایران (بندر کاسپین) است که تاکنون حدود ۴۵۰۰ TEU کانتینر با ۶۵ شناور تجاری در این بندر تخلیه و بارگیری شده است.
ایجاد لاین کشتیرانی با جدول زمانبندی برای صادرات از بندر کاسپین به بندر آکتائو و فعال کردن ورود کشتی جهت ترانزیت کالا از کشور ترکیه از مسیر دریای سیاه و کانال ولگا به بنادر منطقه آزاد، معرفی مزیتهای نسبی و رقابتی بنادر منطقه آزاد انزلی در کشورهای حوزه خزر به ویژه روسیه و قزاقستان از جمله اقدامات موثر دیگری بوده است که توسط این حوزه انجام شده است.
لازم به ذکر است یکی از شاخصه بندرکاسپین این است که چهار پست اسکله و تمامی انبارها، مخازن و سیلوهای پسکرانه آن با سرمایه گذاری بخش خصوص ساخته شده است.
از سوی دیگر توسعه زیرساختهای بندر کاسپین از اولویتهای این سازمان است. در این راستا درخواستهای متعدد سرمایه گذاری در زمینههای مختلفی همچون ساخت انبارهای مسقف و مخازن مایعات در سال گذشته ارزیابی اولیه شده اند و در سال جاری احداث خواهند شد.
با عنایت به اینکه سال ۱۳۹۹ توسط مقام معظم رهبری سال جهش تولید نامگذاری شده، طبق برنامه ریزی انجام شده احداث واحدهای تولیدی در پسکرانه این مجتمع بندری به عنوان بندر نسل سوم در دستور کار سازمان است تا ضمن تکمیل زنجیره ارزش، با توجه به معافیتهای قانونی و مزیتهای منطقه آزاد انزلی باعث کاهش قیمت تمام شده تولید داخل نیز میشود.
استمرار ورود کالاهای اساسی و مواد اولیه از طریق این بندر در سال جهش تولید به عنوان پشتیبان تامین و حمل مواد اولیه واحدهای تولیدی از مهمترین برنامههای این بندر در سالجاری است.