تاریخ انتشار: ۱۶:۱۵ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
در پنل «همایش صادرات ـ ترانزیت و اوراسیا» مطرح شد؛

ایران با تمام کشور‌های اوراسیا توافقنامه حمل‌ونقلی دارد

پنل «ظرفیت‌ها و چالش‌های لجستیکی» همایش صادرات ـ ترانزیت و اوراسیا با حضور و سخنرانی مهران قربانی معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، خسرو سرایی مدیرکل امور لجستیکی و حمل‌ونقل چندوجهی، حاجی ابراهیمی، معاون بندری و لجستیک سازمان منطقه آزاد چابهار، امین افقی، معاون بندری و لجستیک سازمان منطقه انزلی و سعید چلندری، مدرس لجستیک و زنجیره تامین دانشگاه تهران صبح روز یکشنبه ۱۹ بهمن ماه در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد.
توافقنامه حمل‌ونقلی
 
اقتصاد ۲۴- حمل و نقل بین‌المللی و ترانزیت در کنار نفت، گاز و گردشگری می‌تواند برای کشور ثروت افزا باشد و جذب سرمایه کند. مهران قربانی، معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در پنل «ظرفیت‌ها و چالش‌های لجستیکی» با اعلام این مطلب، درباره اهمیت ثروت افزایی از طریق حمل و نقل و ترانزیت صحبت کرد و گفت: اهمیت حمل و نقل و ترانزیت و جذب سرمایه بسیار زیاد است و من امیدوارم روزی برسد که نگاه اقتصادی ما به این مقوله آن‌قدر جدی باشد که حتی در کشورمان وزارتخانه حمل و نقل و ترانزیت داشته باشیم.

قربانی همچنین به اهمیت اقتصادی اتحادیه اوراسیا در سطح منطقه و بین‌الملل اشاره کرد و افزود: بازار ۱۸۴ میلیون نفری این اتحادیه حاصل از مشارکت منطقه‌ای کشور‌هایی مثل روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان فرصت بسیار مهم و بی‌نظیری را ایجاد کرده است و در این میان ایران نیز نقش پر اهمیت و جایگاه ویژه‌ای دارد و اگر هوشمندانه عمل کنیم می‌توانیم با استفاده از پتانسیل بی‌نظیری که وجود دارد به ثروت افزایی منافع ملی کمک کنیم.

او در ادامه به تفاهم‌نامه‌های ایران با کشور‌های دیگر در حوزه حمل و نقل اشاره کرد و افزود: هم‌اکنون با پنجاه کشور تفاهم‌نامه حمل و نقل جاده‌ای داریم و خوشبختانه همکاری خوبی میان ایران و همه کشور‌های عضو اوراسیا وجود داد.
برقراری امنیت مناسب در جاده‌ها، گسترش شبکه‌های ریلی، برخورداری از ظرفیت‌های بندری و پایانه‌های مرزی با زیرساخت‌ها و امکانات مناسب از جمله مواردی بود که قربانی به عنوان مزیت‌های حمل‌ونقلی کشور از آن‌ها یاد کرد.
 

** سهم تجارت دریایی ایران بالاست


سهم تجارت دریایی ایران از راه شمال همیشه بالا بوده به‌طوری‌که همواره رتبه نخست یا دوم را به خود اختصاص داده است.
خسرو سرایی مدیرکل امور لجستیکی و حمل‌ونقل چندوجهی به عنوان دومین سخنران پنل «ظرفیت‌ها و چالش‌های لجستیکی» در «همایش صادرات ـ ترانزیت و اوراسیا» درباره اهمیت دریای خزر در تجارت دریایی ایران صحبت کرد و گفت: دریای خزر می‌تواند خاورمیانه را به کشور‌های اوراسیا متصل کند.

سرابی همچنین با تاکید بر سهم تأثیرگذار مبادلات دریابرد بنادر شمالی ایران گفت: بندر امیرآباد با ۷۴ درصد و بندر انزلی با ۱۵ درصد صادرات در مبادلات دریایی ایران سهم دارند.
او با توضیح اینکه در سراسر دنیا سالانه یازده میلیارد تن از طریق حمل‌ونقل دریایی جابه‌جا می‌شود، ارتباط دریایی شمال ایران را بسیار با اهمیت شمرد و گفت: دریای خزر می‌تواند خاورمیانه را به کشور‌های اوراسیا متصل کند و سهم تجارت دریایی ایران از راه شمال همیشه بالا بوده به‌طوری‌که همواره رتبه نخست یا دوم را به خود اختصاص داده است.
به گفته مدیرکل امور لجستیکی و حمل‌ونقل چندوجهی، هم‌اکنون بندر امیرآباد سهم ۷۴ درصدی در صادرات و سپس انزلی سهم ۱۵ درصدی دارد. از سوی دیگر سهم واردات از بندر امیرآباد ۴۸ درصد و از بندر انزلی ۳۴ درصد است. همچنین بندر انزلی سهم ۵۰ درصدی و امیرآباد سهم ۳۹ درصدی در ترانزیت دارند.
اهمیت سرمایه‌گذاری برای حفظ آب نیز نکته‌ای بود که سرابی در پنل ظرفیت‌ها و چالش‌های لجستیکی به آن اشاره کرد و گفت: پیش‌بینی شده که در ۲۰ سال آینده دریای خزر با کاهش عمق آب روبرو شود و برای مقابله با این چالش باید برای حفظ آب سرمایه‌گذاری و تدبیر شود.
 

** نقش لجستیک بین‌الملل در توسعه پایدار


«تغییر ساختار گمرکی اتحادیه اوراسیا به سمت اتحادیه تجاری و اقتصادی منجر به درآمدزایی برای همه کشور‌های عضو خواهد شد.»

حاجی ابراهیمی، معاون بندری و لجستیک سازمان منطقه آزاد چابهار در «همایش صادرات ـ ترانزیت و اوراسیا» درباره اهمیت لجستیک بین‌الملل صحبت کرد و تجربه موفق کشور‌های اروپایی را برای ایجاد یک اتحادیه گمرکی و سپس اتحادیه تجاری و اقتصادی مثال زد و گفت: اتحادیه اوراسیا باید ساختار گمرکی خود را به شکل تجاری و اقتصادی تغییر بدهد و برای این کار می‌توان تجربه‌ها و نمونه‌های موفق دنیا را که از آن جمله اتحادیه اروپاست، موردمطالعه قرار داد. به گفته حاجی ابراهیمی کشور‌های اروپایی وقتی یاد گرفتند امکانات همدیگر را به اشتراک بگذارند، به دستاورد‌های زیادی رسیدند که یکی از آن‌ها درآمدزایی بود.
ابراهیمی در پنل «ظرفیت‌ها و چالش‌های لجستیکی» تاکید بر اینکه ترانزیت می‌تواند برای کشور‌های اوراسیا درآمدزایی کند گفت: آنچه باعث شده کشور‌های اورسیا نتوانند آن‌طور که باید از امکانات هم استفاده کنند این است که ما ساختار‌ها و زیرساختار‌های مشترک نداریم از طرف دیگر تفاوت‌های فرهنگی و مسائل اجتماعی هم چالش‌هایی را ایجاد کرده‌اند، اما ما می‌توانیم با پیدا کردن نقاط مشترک فرهنگی و اجتماعی شرایطی را ایجاد کنیم که همکاری‌های اقتصادی شکل بگیرد.

او تبدیل شرکت‌های ملی را به شرکت‌های بین‌المللی، چندملیتی و جهانی یکی از مهم‌ترین راهکار‌هایی دانست که می‌تواند به توسعه پایدار کشور‌های عضو اوراسیا کمک کند. کاری که به گفته او سخت است، اما به‌شرط داشتن برنامه‌های بند مدت و راه‌کار‌های مناسب انجام‌شدنی است.
 

** اتصال ریل سراسری به بندر کاسپین


معاون بندری و لجستیک سازمان منطقه انزلی دیگر سخنران پنل «ظرفیت‌ها و چالش‌های لجستیکی» در «همایش صادرات ـ ترانزیت و اوراسیا» با اعلام اینکه دوازده کشتی از مسیر جدید کاسپین به چین صادر شده است گفت: با برنامه‌ریزی‌های جدید، بر حجم مبادلات تجاری از این کریدور افزوده می‌شود. معاون بندی و لجستیک سازمان منطقه انزلی همچنین از اتصال ریل سراسری به بندر کاسپین تا پایان سال آینده خبر داد.
امین افقی فعال‌سازی کریدور چین ـ افغانستان را یکی از مهم‌ترین اتفاقات در حوزه حمل و نقل دانست که نقش پدافند غیرعامل را ایفا می‌کند.

به گفته افقی، ۴۸ کشتی توسط این کریدور با حمل و نقل ترکیبی از چین به آب‌های قزاقستان و سپس به آب‌های کاسپین واردشده است.
او افزود: اهداف مناطق آزاد برای جذب سرمایه‌گذار به‌منظور توسعه زیرساخت‌های کشور در بندر کاسپین کاملا محقق شده است.


** پتانسیل حمل و نقل ترکیبی بندر چابهار


سعید چلندری، مدرس لجستیک و زنجیره تامین دانشگاه تهران و فعال بخش خصوصی، در پنل «ظرفیت‌ها و چالش‌های لجستیکی» در «همایش صادرات ـ ترانزیت و اوراسیا» درباره بندر چابهار و پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های آن صحبت کرد و گفت: بندر چابهار تنها بندر اقیانوسی کشور است که پتانسیل چهار شیوه حمل‌ونقلی ترکیبی را دارد. این بندر در جنوب شرقی ایران و جنوب عمان واقع شده و ۱۲۰ کیلومتر مرز خشکی و ۱۵۰ کیلومتر مرز دریایی دارد.

به گفته چلندری این بندر محل تلاقی دو کریدور جهان شمال-جنوب و شرق-غرب و امن‌ترین و کوتاه‌ترین مسیر به آسیای میانه و افغانستان است.
او افزود: در دی‌ماه امسال میانگین حدود ۹۰ تریلر بار از شهید کلانتری خارج شده و در بندر شهید بهشتی این رقم دو برابر بوده است.
مدرس لجستیک و زنجیره تامین دانشگاه تهران، نامناسب بودن مسیر و راه‌ها و مقررات بین‌المللی را به عنوان یکی از مهم‌ترین چالش‌های جدی تجار نام برد و گفت: این مشکلات باید برطرف شوند چراکه ما برای رفت‌وآمد تجار اهمیت قائل هستیم.

چلندری با انتقاد از فقدان تصمیم‌گیری واحد درباره استاندارد‌های ارسال محموله و موارد دیگر متذکر شد: مرجع تصمیم‌گیری باید واحد باشد.
او همچنین با اشاره به تاثیر حمل و نقل و لجستیک در قیمت تمام شده کالا افزود: این موضوع ۴۰ درصد قیمت کالا را به خود اختصاص می‌دهد. چین به عنوان ابرقدرت اقتصادی تمام فعالیت خود را بر جاده و کمربند متمرکز کرده است.
معاون بندری و لجستیک سازمان منطقه آزاد چابهار با تاکید بر اهمیت توسعه محور جنوب ـ شمال گفت: در صورت برطرف کردن ضعف‌های موجود و راه‌اندازی این مسیر ۵۵ درصد از خاک ایران احیا شده و مردم از مزایای این مسیر بهره‌مند خواهند شد.

گفتنی است؛ همایش «مناطق آزاد، ویژه اقتصادی و توسعه همکاری‌های اقتصادی با کشور‌های همسایه»، ۱۹ و ۲۰ بهمن ماه در سالن همایش‌های صدا و سیمای تهران برگزار شد.
 
منبع: فرینا
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
برچسب منتخب
# مناطق آزاد

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

علائم مهم این سرطان گوارشی شایع چیست؟

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

فیلم/ دلیل جدایی المیرا شریفی‌مقدم از شبکه خبر افشا شد

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

اثر خیره‌ کننده برندگان مسابقات عکاسی طبیعت در سال ۲۰۲۴

عکس/ ست الهام حمیدی و همسرش در کنسرت

تصویری عاشقانه از بازیکن سابق پرسپولیس و همسر جذابش

معرفی مرسدس بنز G کلاس با پیشرانه شش سیلندر هیبرید

تولید پژو پارس در سال جدید از سر گرفته می‌شود؟

قیمت روغن مایع به این رقم رسید + جدول

بازدهی صندوق‌های سرمایه گذاری بورس بررسی شد

عکس/ استوری احساسی سردار آزمون با دخترش

مدت زمان تحویل کارت‌های سوخت کاهش می‌یابد

روایت حسن روحانی از «صبح جمعه» گرانی بنزین

دلار در یک هفته چقدر بازدهی داشت؟

بازدهی بازار طلا در یک هفته گذشته

شرکت چینی BOE احتمالاً نمایشگر آیفون SE ۴ را تولید می‌کند

عکس/حمله تسنیم به سفیر ایران در باکو به دلیل عکس با خانم مجری!

«سلطان رمزارز» جهان به ۲۵ سال حبس محکوم شد!

یک مسئول سابق: صدیقی از من خواسته بود ملک بهزیستی همجوار باغ ازگل را هم به او بدهیم!

عکس/ امضای جهانبخش بر پای شکسته دختر هوادار

بازداشت فرزند حمید نوری در سوئد + عکس

عکس/ اولین نماینده عربستان در مسابقه دختر شایسته جهان

ثبت رکورد جدی در قیمت حواله خودرو‌های جانبازان!

حذف شرکت‌های ایرانی از بازار عراق

داعش برای عملیات «گرگ تنها» در خاک اروپا فرمان داد!

یک قانون جدید برای صدور پایان کار ساختمان

بهترین ارز‌های دیجیتال برای سال ۲۰۲۴

قیمت طلا به ریل تعادلی خود بازمی‌گردد؟

فیلم/ ادعای جدید امیرحسین ثابتی علیه لاریجانی در شبکه افق

آندرتیکر، ستاره کشتی کج جهان وارد ایران می‌شود؟

فیلم/ دلیل جدایی المیرا شریفی‌مقدم از شبکه خبر افشا شد

حذف کاظم صدیقی از سخنرانان شب قدر دانشگاه امام صادق + عکس

سایه سنگین حادثه تروریستی مسکو بر روابط روسیه و بوسنی/ تشدید کش مکش های قومیتی؟

علی قنبری، اقتصاددان: فعالیت اقتصادی در گرو داشت ارتباطات خاص/ اقتصاد کشور در سال ۱۴۰۲ نه شفاف بود و نه آزاد

سکوت اژد‌های زرد در دریای سرخ؛ نگاهی به موضع چین در قبال انصارالله/ دلیل صبوری پکن چیست؟

واگویه‌های جامعه در نوروز ؛ مردم را سر کار گذاشتند/همه‌چیز بهم ریخته است و همه بریده‌ایم/ فریادها به گوش دولت می‌رسد؟

دعای روز هجدهم ماه رمضان + معنی و تفسیر

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس

قیمت انواع دستگاه ماینر + جدول

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد/ هزینه اختلاس‌ها را طبقات متوسط و ضعیف جامعه می‌پردازد

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

بهترین زمان خرید دلار

هفت ماده غذایی مفید برای مبتلایان به نارسایی قلبی

این دمنوش‌ها را در ماه رمضان حتما بنوشید