تاریخ انتشار: ۲۰:۱۲ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۶ نظر
با تشکیل کمیته‌ای؛

دستورالعمل قیمت گذاری خودرو بازنگری می‌شود

با تشکیل کمیته ای متشکل از شورای رقابت و سازمان حمایت مصرف کنندگان و با حکمیت سازمان گسترش و نوسازی صنایع، فرمول قیمت گذاری خودرو بازنگری می شود.
 
اقتصاد۲۴بعد از جلساتی که با حضور مدیران خودروساز، سازمان حمایت و شورای رقابت در وزارت صنعت برگزار شد، مقرر شد کمیته‌ای با حضور نمایندگانی از شورای رقابت و سازمان حمایت مصرف کنندگان تحت حکمیت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، فرمول قیمت گذاری خودرو را مورد بازنگری قرار دهند و در روش قیمت گذاری خودرو بازنگری صورت گیرد. گفته می‌شود بدنه دولت نیز به این نتیجه رسیده که قیمت خودرو باید در حاشیه بازار تعیین شود.

این اتفاق در حالی می‌افتد که بعد از تعیین قیمت خودرو‌های داخلی در اردیبهش امسال توسط شورای رقابت، کشمکش بر سر اعلام نرخ‌های نهایی بین سازمان حمایت و شورای رقابت ادامه یافت و در نهایت هیچ کدام از این دونهاد مسئول حاضر به اعلام نرخ‌های جدید خودرو‌ها نشدند. فقط قیمت چند محصول ایران خودرو و سایپا که در فروش فوق العاده عرضه شدند، از سوی این دو خودروساز اعلام شد که البته تفاوت قابل توجهی با نرخ‌های اولیه اعلام شده از سوی شورای رقابت داشت.

اواخر اردیبهشت ماه مدیران شورای رقابت و سازمان حمایت مصرف کنندگان در یک نشست خبری مشترک از افزایش متوسط ۱۰ درصدی قیمت محصولات ایران خودرو و رشد متوسط ۲۳ درصدی قیمت محصولات سایپا خبر دادند و قرار شد قیمت جدید محصولات این دو گروه خودروسازی فردای آن روز یعنی ۲۳ اردیبهشت ماه اعلام شود. اما با گذشت یک ماه از موعد تعیین شده، کشمکش بر سر اعلام قیمت‌ها بین وزارت صنعت و شورای رقابت ادامه پیدا کرد تا آنجا که معاون امور صنایع وزارت صنعت در اظهار نظری، شورای رقابت را مسئول اعلام نرخ‌های جدید اعلام کرد. این در حالی است که رضا شیوا، رئیس شورای رقابت نیز گفته بود که ستاد تنظیم بازار، قیمت جدید خودرو‌ها را اعلام خواهد کرد.
 

فرمول فعلی با حقیقت فاصله دارد

 
مازیار بیگلو، دبیر انجمن قطعه سازان در مورد بازنگری در دستورالعمل قیمت گذاری خودرو‌ها به خبرنگار فارس گفت: این فرمول باید اصلاح شود، زیرا بر مبنای قیمت خودرو در سال ۹۰ تدوین شده و با حقیقت قیمت تمام شده خودرو فاصله زیادی دارد.

وی تصریح کرد: قرار است سازمان حمایت مصرف کنندگان و شورای رقابت کار تجدیدنظر در روش قیمت گذاری خودرو را تحت نظارت سازمان گسترش انجام دهند.
 

بیشتر بخوانید: قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز سه شنبه ۲۷ خرداد ۹۹+جدول


رضا شیوا، رئیس شورای رقابت در مورد دستورالعملی که امسال برای تعیین قیمت خودرو تدوین شده، گفته بود: برای خودرو‌های متوسط به بالا، قیمت پایه سال ۱۳۹۶ مورد محاسبه قرار می‌گیرد و با توجه به نرخ تورم سال ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ و همچنین با در نظر گرفتن افزایش قیمت بهمن ۹۷ قیمت نهایی مشخص خواهد شد. برای نمونه قیمت خودرو پراید بر اساس این قیمت گذاری در مقایسه با قیمت کارخانه حداکثر باید ۲۰ درصد اضافه شود.

وی گفته بود: در دو سال اخیر خودروسازان بیش از افزایش نرخ تورم نسبت به افزایش قیمت محصولاتشان اقدام کرده اند، به طوری که مثلا اگر قیمت تمام شده تولیدشان ۵۰ درصد افزایش یافته، آن‌ها قیمت محصولاتشان را ۱۰۰ درصد افزایش داده اند. این معیار در تدوین دستورالعمل شورای رقابت مورد توجه قرار گرفته است.
 

وعده کنترل بازار عملی نشد


عباس تابش، رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان نیز با اشاره به اینکه برای تعیین قیمت خودرو، ذی‌نفع‌های مختلفی دخالت دارند، گفته بود: خودروساز باید با تولید کافی و عمل به تعهدات، وجود کالا در کف بازار را تضمین کند و این شرط لازم برای رعایت حقوق مصرف کننده است.

به گفته وی، سالانه به حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو نیاز داریم، اما بر اساس آمار تولید خودروسازان، تولید خودرو حدود ۷۶۰ هزار دستگاه بوده و واردات خودرو هم ممنوع است و این تولید ناکافی، عرضه و تقاضا را برهم می‌زند.

تابش اردیبهشت ماه به مردم قول داده بود که با همت دستگاه‌های امنیتی، نظارتی، شورای رقابت و با سیاست وزارت صنعت، معدن و تجارت، در یک ماه آینده بازار خودرو متعادل شود.

این وعده عملیاتی نشد و حتی طی روز‌های جاری شاهد خیز دوباره قیمت‌ها در بازار هستیم به طوری که نرخ خودرو‌های داخلی حدود ۱۰ میلیون تومان افزایش یافته است. بررسی بازار نشان می‌دهد قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ که هفته گذشته به ۱۱۷ میلیون تومان رسیده بود، حالا ۱۰ میلیون تومان افزایش یافته و در بازار به ۱۲۷ میلیون تومان رسیده است. همچنین پژو ۲۰۶ تیپ ۵ در بازار با رشد قیمت ۹ میلیون تومانی، امروز با نرخ ۱۵۹ میلیون تومان عرضه می‌شود.

در عین حال، سمند ال ایکس افزایش قیمت ۹ میلیون تومانی را طی روز‌های اخیر تجربه کرده و حالا در بازار با قیمت ۱۲۳ میلیون تومان عرضه می‌شود. قیمت پژو پارس نیز با افزایش ۱۰ میلیون تومانی طی هفته گذشته، در حال حاضر با قیمت ۱۳۷ میلیون تومان در بازار ارائه می‌شود.

پژو ۴۰۵ نیز رشد قیمت ۶ میلیون تومانی را داشته و قیمتش در بازار به ۱۱۵ میلیون تومان رسیده است.

در مورد قیمت پراید نیز باید به رشد ۳ میلیون تومانی طی روز‌های اخیر اشاره کنیم، در حال حاضر هر دستگاه سایپا ۱۳۱ با قیمت ۷۰ میلیون تومان در بازار عرضه می‌شود. تیبا معمولی نیز با رشد قیمت ۶ میلیون تومانی، حالا با قیمت ۸۱ میلیون تومان به مشتریان عرضه می‌شود. قیمت تیبا ۲ نیز طی یک هفته گذشته ۴ میلیون تومان افزایش یافته و به ۸۹ میلیون تومان رسیده است

در هر حال آنچه خارج از این کشمکش‌ها برای مردم اهمیت دارد، ثبات بازار خودرو و حذف دلالان است. تحقق این موضوع نیازمند همکاری دستگاه‌های مرتبط با تولید و عرضه خودرو و پرهیز از ادامه بگومگو‌های بی نتیجه است و البته ضروری است که واقعیت‌های صنعت خودرو و حقوق مصرف کنندگان مورد توجه قرار گیرد تا با افزایش بهره وری تولید و همچنین درنظر گرفتن محدودیت‌های مالی صنعت و توان اقتصادی مردم، نه حقی از مصرف کننده ضایع شود و نه خط پایانی بر تولیدات داخل باشد.
 
منبع: فارس
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
خط تولید چنین خودرو های هرچند بسته بشه بهتر آخه کجا دنیا سالی سه چهار بار افزایش قیمت خودرو دارد خودروسازان از خوشون خجالت بکشند من به جای دولت باشم یکبار برای همیشه هم ایران خودرو وهم سایپا را تعطیل می کنم وسلام
ناشناس
۲۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
من که بااین همه تدبیر آقا یان پشت در موندم کلیدی هم ندارم واز کلید ساز یا کلید دار هم خبری نیست من که رد دادم خدا خودش به این مردم مستضعف رحم کنه ایهم از دبه کردن دو نهاد مسول که نمی توانن با قاطعیت حرف بزنن ونهادهای دیگرکه نمی زارن حداقل واردات آزاد شه ومردم خودشون تصمیم به سوار شدن خودرو داخلی یا وارداتی بگیرن
غلام
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
با سلام ایا واقعا به فکر مردم هستید مگر می شود هر بار در قیمت خودرو بازنگری کنید چقدر می خواهید گران کنید خودرو در عرض 2 الی 3 سال 100 درصد گران شده مثلا پژو 405 slx سال 97 مهرماه 35م بوده الان 68م است ظرف 2 سال گرانی چقدر ...
علی
۲۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
رحم کنید به ملت . در سال چه قدر گرانی از خودرو باید باشه با گرانی خودرو بقیه اقلام ۴ برابر میشود

حدقل اجازه بدهید حدقل حسرت سوار شدن یک چهار چرخ به قبرستان نبریم

به فکر نسل دهه نود هم باشید یک جوان بعد از بیست پنج سال که دانشگاه و سربازی تمام کرد چند سال کار کند تا خودرو تهیه کند چند سال کار کند تا خانه تهیه کند مگر عمر نوح دارد که ۳۰ سال کار کند و در ۵۵ سالگی عروسی کند
یا الله
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
دلمون به شورای رقابت خوش بود . که با این قیمت گذاری ناعادلانه تیر ماه ۹۹ متوجه شدیم که هیچ ارگانی بفکر مردم نیستند آخه نامسلمانها بعد از عمری خواستیم یه ماشین داشته باشبم هم منبع درآمدمان باشد و هم وسیله زیرپایمان حالا بقیه پولش را که ۳۰ میلیون دیگه از بهار ۹۹ گرونتر شده از کجا بیاریم یکی بداد این مردم برسه
رضا
۱۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
آقایان عزیز که در شورای رقابت مشغول به کارید. تمام این گرانی ها به خاطر شما هست. چرا میگزارید خودرو ساز هرکار دلش میخاد انجام بده. مردم از کجا بیارن خودرو باقیمت 90 میلیون بخرن. بعدش طرف میره از بازار آزاد ماشین بگیره. دلال میگه حالا که قيمت کارخانه رفته بالا ماهم ماشین رو توبازا بالا می‌بریم. وقتی قيمت کارخانه ثابت بمونه. بازار هم افت میکنه خواهشن به فکر مردم باشین
ارسال نظر