اقتصاد24 - بر اساس مصوبه سازمان برنامه و بودجه گروههای مختلفی مشمول دریافت سبد حمایتی و کمک هزینه معیشتی و جبرانی دولت قرار گرفتند.
سازمان تامین اجتماعی ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بیمه شده دارد که حدود ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از آنها کمتر از ۳ میلیون تومان درآمد دارند، با اجرای طرح همپوشانی مقرر شد تأمین اجتماعی به ۶ میلیون و ۱۵۰ هزار نفر بیمه شده و سرپرست خانوار که یارانه میگیرند بسته حمایتی پرداخت کند که در همین خصوص سازمان هدفمندسازی یارانهها ۱۴۵۰ میلیارد تومان به این طرح اختصاص داد.
از شرایط واریز بستههای حمایتی دریافتی کمتر از ۳ میلیون تومان و واریز یارانه و سرپرست بودن مطرح بود، ولی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و سازمان تأمین اجتماعی شرایط جدیدی را ایجاد کرده بودند که بر اساس آن بسته حمایتی به دهکهای بالا و پر درآمد تعلق نخواهد گرفت.
در حالی که بنابر اعلام وزارت تعاون، ۶.۵ میلیون کارگر مشمول قانون کار، اعتبار مربوط به بسته حمایتی خود را دریافت کردند برخی گزارشها حاکی است که عدهای از کارگران هنوز موفق به دریافت این بستهها نشدهاند و اطلاعیه سازمان تامین اجتماعی شاهدی بر این مدعاست.
چند روز پیش سازمان تأمین اجتماعی با صدور اطلاعیهای از آن دسته بیمه شدگانی که مشمول دریافت سبد کالا میشوند، ولی تاکنون وجوه مربوطه به حسابهایشان واریز نشده پوزش خواست و طی اطلاعیه ای اعلام کرد؛ دلیل عدم واریز وجوه بستههای حمایتی، مغایرتهای مربوط به شماره حساب افراد و برگشت اطلاعات از سوی بانکهای عامل عنوان شده که واریز وجوه را به روزهای آینده موکول کرده است و سامانه #۴*۴* را برای پاسخگویی به این دسته از افراد معرفی کردند که به منظور کسب اطلاع از دلیل عدم دریافت بستههای حمایت غذایی فعال شود که این سامانه هم با اختلالاتی همراه بود.
محمد حسن زدا سرپرست سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد کد دستوری #۸*۱۴۲* از سوی سازمان تامین اجتماعی برای بیمه شدگان و مستمریبگیرانی که در خصوص «بسته حمایتی» دولت سوال دارند، اختصاص یافته است و این افراد میتوانند کد دستوری #۸*۱۴۲* را شمارهگیری و کد ملی سرپرست خانوار را وارد کنند تا پاسخ برای آنها ارسال شود که آیا مشمول دریافت این کمک هستند یا خیر.
اطلاعات کد دستوری از روز گذشته هنوز به دست برخی کاربران نرسیده است و به علت شلوغی درخواستها، احتمال اختلال در آن سامانه نیز وجود دارد.
این در حالی است که در روزهای گذشته مرکز ارتباطات مردمی سازمان تامین اجتماعی (۱۴۲۰) را برای این منظور اعلام کرده بودند که این شماره هم در هر بار تماس بوق اشغال می زند و نمیتوان اطلاعات مورد نظر را دریافت کرد.
نخستین مرحله از توزیع بستههای حمایتی در تاریخ بیست و یکم آبان ماه انجام شد که بر اساس آن سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) اولین گروهی بودند که بسته جبرانی دولت را دریافت کردند و کارمندان، کارگران و بیمه شدگان تأمین اجتماعی آخرین نفراتی بودند که بسته حمایتی خود را در بیست و نهم دی ماه دریافت کردند و ارائه این بستهها تا عید ادامه خواهد داشت.
منبع: رویداد24