اقتصاد۲۴ - باوجود جایگاه و اهمیت منطقه آزاد چابهار در بین مناطق آزاد، این منطقه از دهه ۷۰ تاکنون از فرودگاه مستقل و بینالمللی برخوردار نبود. ساخت چنین فرودگاهی طی سالهای گذشته بسیار موردبحث قرار داشت، ولی باوجود سناریوهای مختلف هیچگاه به نتیجه نرسید. اما به هر صورت در سه سال اخیر ساخت فرودگاه جدیتر شد و طی توافقات صورت گرفته درنهایت در آذرماه سال ۱۳۹۸ به مرحله کلنگ زنی رسید که قرار بود با همکاری پیمانکاران داخلی و خارجی در دو فاز شهر فرودگاهی احداث شود.
عبدالرحیم کردی، در رابطه با آخرین وضعیت پیشبرد پروژه فرودگاه بینالمللی چابهار توضیحاتی به ایسنا ارائه کرده که نشاندهنده آغاز رسمی ساخت فرودگاه است.
کردی گفت که طی انعقاد قراردادی ۱۸ ماهه با سرمایه ۴۷۰ میلیارد تومان، از ابتدای تیرماه ساخت فاز اول شروعشده است و با تجهیز کارگاه بر اساس برنامه زمانبندی شده در حال پیشبرد کار هستیم.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار در رابطه با تأمین منابع برای ساخت فرودگاه چابهار توضیح داد که بخشی از منابع با سرمایهگذاری منطقه آزاد چابهار و بخشی دیگر از محل فاینانس تأمین میشود؛ بهطوریکه در فاز اول با سرمایهگذاری منطقه آزاد و استفاده از پیمانکار داخلی خواهد بود و احتمالاً در فاز دوم با ورود پیمانکار و سرمایهگذار خارجی که قرارداد آن نیز منعقدشده، انجام میشود.
بیشتربخوانید: رایزنی با کشورهای خارجی برای تامین فاینانس فرودگاه بین المللی چابهار
کردی همچنین با اشاره به اهمیت ایجاد فرودگاه بینالمللی در این منطقه گفت: بااینکه باید در سالهای بسیار دورتر این اقدام صورت میگرفت، ولی به هر صورت تغییر نگاه توسعهای به سواحل مکران و چابهار، سیاستگذاران و دولت را به این نتیجه رساند که باید چابهار از یک فرودگاه مستقل برخوردار باشد و این در حالی است که در مرحله اول، منطقه به یک مرز هوایی برای تسهیل در ورود و خروج سرمایهگذاران، کالا و مسافر نیاز داشت.
وی افزود:، اما مهمترین مسئله در ساخت فرودگاه بینالمللی چابهار به این موضوع برمیگردد که چابهار یکی از چهار شهر لجستیک ایران است که وجود امکانات، خدمات و زیرساختها ازجمله فرودگاه از الزامات آن بود که بتواند در سطح قابل قبولی با رقبا قرار گیرد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار یادآور شد که طبق پیشبینی صورت گرفته فاز اول فرودگاه چابهار تا پایان سال ۱۴۰۰ عملیاتی خواهد شد.
گفتنی است؛ که شهر فرودگاهی چابهار در زمینی به مساحت ۲۸۱۵ هکتار در ضلع شمالی منطقه احداث میشود.
عبدالرحیم کردی، در رابطه با آخرین وضعیت پیشبرد پروژه فرودگاه بینالمللی چابهار توضیحاتی به ایسنا ارائه کرده که نشاندهنده آغاز رسمی ساخت فرودگاه است.
کردی گفت که طی انعقاد قراردادی ۱۸ ماهه با سرمایه ۴۷۰ میلیارد تومان، از ابتدای تیرماه ساخت فاز اول شروعشده است و با تجهیز کارگاه بر اساس برنامه زمانبندی شده در حال پیشبرد کار هستیم.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار در رابطه با تأمین منابع برای ساخت فرودگاه چابهار توضیح داد که بخشی از منابع با سرمایهگذاری منطقه آزاد چابهار و بخشی دیگر از محل فاینانس تأمین میشود؛ بهطوریکه در فاز اول با سرمایهگذاری منطقه آزاد و استفاده از پیمانکار داخلی خواهد بود و احتمالاً در فاز دوم با ورود پیمانکار و سرمایهگذار خارجی که قرارداد آن نیز منعقدشده، انجام میشود.
بیشتربخوانید: رایزنی با کشورهای خارجی برای تامین فاینانس فرودگاه بین المللی چابهار
کردی همچنین با اشاره به اهمیت ایجاد فرودگاه بینالمللی در این منطقه گفت: بااینکه باید در سالهای بسیار دورتر این اقدام صورت میگرفت، ولی به هر صورت تغییر نگاه توسعهای به سواحل مکران و چابهار، سیاستگذاران و دولت را به این نتیجه رساند که باید چابهار از یک فرودگاه مستقل برخوردار باشد و این در حالی است که در مرحله اول، منطقه به یک مرز هوایی برای تسهیل در ورود و خروج سرمایهگذاران، کالا و مسافر نیاز داشت.
وی افزود:، اما مهمترین مسئله در ساخت فرودگاه بینالمللی چابهار به این موضوع برمیگردد که چابهار یکی از چهار شهر لجستیک ایران است که وجود امکانات، خدمات و زیرساختها ازجمله فرودگاه از الزامات آن بود که بتواند در سطح قابل قبولی با رقبا قرار گیرد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار یادآور شد که طبق پیشبینی صورت گرفته فاز اول فرودگاه چابهار تا پایان سال ۱۴۰۰ عملیاتی خواهد شد.
گفتنی است؛ که شهر فرودگاهی چابهار در زمینی به مساحت ۲۸۱۵ هکتار در ضلع شمالی منطقه احداث میشود.
منبع: ایسنا