تاریخ انتشار: ۰۷:۰۰ - ۱۱ فروردين ۱۳۹۹
اقتصاد ۲۴ از عملکرد مناطق آزاد در سال ۹۸ گزارش می‌دهد؛

عملکرد منطقه آزاد چابهار در سالی که گذشت؛ از افزایش محدوده تا انقلاب در زیر ساخت‌ها

منطقه آزاد چابهار یکی از پر اتفاق ترین مناطق آزاد ایران است که در همه حوزه ها فعالیت داشته و توانست در سالی که گذشت با خبرهایی همچون معافیت از تحریم های آمریکا، افزایش سرمایه گذاری و صادرات، الحاق بنادر آن به منطقه آزاد سالی پر بار برای مناطق آزاد ایران رقم بزند.

منطقه آزاد چابهار

ساجده رحیمی، اقتصاد۲۴ - وجود بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران در استان سیستان و بلوچستان از مزیت‌های منحصر به فرد اقتصادی کشور به‌شمار می‌رود. بندر چابهار بندری بدون محدودیت با موقعیت ممتاز جغرافیایی و منطقه ای است و قرار گرفتن در مسیر کریدور شمال – جنوب، برخورداری از زیرساخت های مناسب برای حمل و نقل دریایی و مبادلات گسترده تجاری کشورهای هندوستان، افغانستان و کشورهای آسیای میانه و CIS، تنها گوشه ای از توانایی های این منطقه را تشکیل می‌دهد که به موجب آن حضور سرمایه گذاران و صاحبان کالا را در این بندر اقیانوسی توجیه پذیر می کند.

چابهار در منطقه ساحلی مکران قرار گرفته که به دلیل همجواری با دریای عمان ، دسترسی به آب‌های آزاد و کریدورهای جهانی موقعیتی را ایجاد کرده که حمل و نقل و تجارت ساحلی در آن اهمیت زیادی دارد و توسعه و عمران آن برای جمهوری اسلامی ایران دارای منافع استراتژیك اقتصادی، سیاسی و نظامی بسیاری است و توجه به آن می تواند منجر به افزایش توان و منزلت ژئوپلیتیكی ایران در سطح منطقه و حتی جهان شود. مقام معظم رهبری بیش از یک دهه است که بر تقویت بندر چابهار و توسعه مکران تاکید دارند و از آن به "گنج پنهان" تعبیر کرده اند.


بیشتر بخوانید: چابهار قلب تپنده توسعه اقتصادی مکران است


معافیت چابهار از تحریم ها

از خبر‌های خوب سال ۹۸ برای بندر دردانه ایران، معافیت آن از تحریم‌های آمریکا بود. در حقیقت امضای توافقنامه سه جانبه ایران، افغانستان و هند و سرمایه گذاری هند و افغانستان در چابهار و تاثیرپذیری در اقتصاد کشور‌های منطقه سبب شد تا دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، بار دیگر چابهار را از این تحریم‌ها معاف اعلام کند.

روزنامه ایندیا تایمز فروردین ماه ۹۸ در این باره نوشت: به دنبال تشدید تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا، مقامات ایران توانسته‌اند با سرمایه‌گذاری‌های عظیم خود در بندر چابهار تا حد زیادی این بندر را در برابر تحریم‌های آمریکا ایمن کنند. به دنبال اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا علیه ایران در سال ۲۰۱۸، بندر چابهار تنها بندر ایران بود که از معافیت تحریم برخوردار شد و این معافیت به شکل عمده به دلیل نقش اساسی آن در منطقه جنوب آسیا بود. به دنبال تلاش ایران برای توسعه بندر چابهار، دولت دهلی نیز در روند رو به رشد این بندر ساکت ننشسته است و تاکنون اقدامات مالی و عملیاتی خوبی انجام داده است. اردیبهشت ماه معاون دستیار وزیر خارجه آمریکا به طور رسمی از معافیت بندر چابهار از تحریم‌های آمریکا خبر داد و این شد سرآغاز خبرهای مسرت بخش این منطقه برای کشور.

قوت سرمایه گذاری در چابهار

چابهار را بهشت سرمایه گذاری در ایران می دانند چرا که یکی از ۵ کریدور شناخته شده جهانی است و جزو ۳ کریدور استراتژیک جهانی محسوب می‎شود و مزیت‌های اقتصادی زیادی دارد؛ بنابراین کشور‌های بسیاری به خصوص کشور‌های همسایه به سرمایه گذاری در این منطقه علاقه نشان می دهند و همین امر موجب انتشار خبر‌هایی خوش و حتی شایعه‌هایی از حضور کشور‌های دیگر در آن شد.

بیشتر بخوانید: چابهار بهشت سرمایه‌گذاری در ایران/ بندر چابهار می‎تواند کل درآمد کشور را کسب کند


بعضی‌ها از حضور هندی‌ها و چینی‌ها در چابهار انتقاد و مطرح کردند حضور آن‌ها در این منطقه تحرک جدی به همراه نداشته و تلاش کردند فعالیت‌های سرمایه گذاری در این منطقه را بدون برنامه یا مدیریت جلوه دهند در این مورد اقتصاد ۲۴ با غلامرضا پناه، معاون وقن اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه آزاد چابهار صحبت کرد که او توضیح داد: حضور این افراد در چابهار به دو بخش تقسیم می‌شود که یک بخش آن مربوط به فعالیت هندی هاست که با قرارداد و با پرداخت اجاره در بخشی از اسکله شهید بهشتی مشغول به فعالیت هستند و شامل سرمایه گذاری‌های آن‌ها نیز می‌شود. بخش دوم نیز مربوط به مطالعاتی است که این افراد در مورد چابهار و ظرفیت‌های آن انجام می‌دهند که تاکنون اتفاقات خوبی در این زمینه افتاده است.

وی با اشاره به اینکه چابهار یک شاهراه جهانی است افزود: منطقه دارای یک ظرفیت ترانزیتی کلیدی است و هر کشوری که بخواهد از این ظرفیت در جهت توسعه چابهار و برای خود استفاده کند ما زمینه و بستر آن را فراهم می‌کنیم.

معاون وقت اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه آزاد چابهار با تاکید بر اینکه بهره‌برداری از چابهار و سرمایه گذاری در آن به هیچ عنوان در انحصار یک کشور نیست، گفت: ما همانطور که با هندی‌ها قرارداد همکاری داریم با چینی‌ها نیز تفاهم نامه‌ای در زمینه ایجاد یک پارک پتروشیمی بزرگ در حوزه‌های مختلف داریم و مُصر هستیم تا این تفاهم نامه اجرایی و نهایی شود.

وی همچنین گفته بود بسیاری از کشور‌ها در چابهار سرمایه‌گذاری کرده‌اند و نیاز است ژاپن هم حضور پیدا کند تا از فرصت‌های طلایی این منطقه سود ببرد.

استاندار سیستان و بلوچستان نیز در همین زمینه با بیان اینکه در بندر چابهار تنها با هندی‌ها مشارکت نداریم، گفت: با چین و برخی از کشور‌های منطقه و فرا منطقه‌ای نیز همکاری داریم و قطعاً بستر‌های لازم را برای جذب سرمایه گذاری فعال و مطمئن سایر کشور‌ها را در این منطقه آزاد تجاری فراهم می‌کنیم.

بحث سرمایه‌گذاری هند در منطقه آزاد چابهار آنقدر برای این کشور و البته ایران مهم و با اهمیت است که سفیر جدید هند نیز در سفر خود به چابهار پیگیر تداوم و استمرار آن و نیز رفع برخی مشکلات حوزه سرمایه گذاری در این منطقه شد.

گدام دارمندرا، سفیر هند در ایران روز شنبه ۱۵ تیرماه در جمع مدیران و مسئولان چابهار حضور پیدا کرد و با اشاره به ظرفیت‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری و حمل و نقل کالا‌های ترانزیتی بندر چابهار گفت: تجارت ایران و هندوستان در یک سال گذشته رشد خوبی داشته و برای همین بنادر هند و چابهار در آینده همکاری و فعالیت بهتری خواهند داشت.

سفیر هند در ایران با بیان اینکه هندوستان و افغانستان پیگیری‌های مکرری در خصوص مستثنی کردن بندر چابهار از تحریم‌ها کردند، اما همچنان مساله بانک‌ها چالش ساز است، افزود: در طول یکسال گذشته تجارت ایران و هند ۳۰ درصد رشد داشته و به رقمی حدود ۱۷ میلیارد دلار در سال رسیده است.

عبدالرحیم کردی، مدیر عامل سازمان منطقه آزاد چابهار نیز در گفتگو با خبرنگار اقتصاد ۲۴ درباره دیدارش با سفیر جدید هند در چابهار گفت: سفیر هند در اولین سفرش به چابهار از زیرساخت‌ها و امکانات بازدید کردند و علاقه‌مند به ترغیب و تشویق سرمایه‌گذاران هندی برای فعالیت در این منطقه بود. توافق نامه‌ای که سال‌ها پیش میان روسای جمهور ایران، هند و افغانستان به امضا رسید و همچنین قراردادی که هندی‌ها برای بهره‌برداری از فاز یک بندر شهید بهشتی دارند موجب شد تا این مهم وارد فاز اجرایی شود و دولت هند برای مدیریت مناسبات خودش در منطقه، توجه خاصی به چابهار داشته باشد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار همچنین گفت: توافقنامه سه جانبه میان ایران، هند و افغانستان نقطه عطفی در تاریخ این کشورهاست و در این توافقنامه، چابهار نیز امن ترین، ارزانترین و نزدیکترین مسیر دسترسی به بازار‌های منطقه‌ای به شمار می‌رود.

سید، ولی سلطان والی ولایت نیمروز افغانستان هم مرداد ماه در نشست برررسی مسائل و مشکلات تجار و فعالان اقتصادی افغانستان در منطقه آزاد چابهار شرکت کرد و با تاکید بر ضرورت گسترش روابط اقتصادی دو کشور گفت: چابهار مکان مناسبی برای اتصال افغانستان به کشور‌های مختلف دنیا است و این فرصت مناسب را باید قدر بدانیم.

وی همچنین افزود: زمان همکاری‌های منطقه‌ای و توسعه روابط است و ما باید روابط اقتصادی، سیاسی و همه جانبه را با ایران گسترش دهیم. ما آمادگی داریم تا صادرات، بسته بندی محصولات و میوه‌های خشک را پس از آماده سازی از طریق چابهار به کشور‌های مختلف ترانزیت کنیم.

در نشست وزیر امور خارجه با مدیران منطقه آزاد چابهار، که خرداد ماه برگزار شد و از اتفاقات مهم امسال این منطقه به حساب می‌اید، افزایش ۴۸ درصدی ثبت شرکت‌های خارجی در دوره پسابرجام، ظرفیت طرح سیپک برای افزایش قدرت چانه زنی اقتصاد ایران در سطح بین الملل، جایگاه آشور بانک در این منطقه تشریح و تببین شد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان تیرماه امسال گفت: ۱۱ قرارداد سرمایه گذاری در بندرچابهار در حال انعقاد است و تا قبل از پایان سال جاری شاهد اجرایی شدن آن‌ها خواهیم بود.

آقایی گفت: سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی بندر چابهار را به عنوان محل سرمایه گذاری خود انتخاب کرده اند و در سال‌های اخیر شاهد روند افزایشی تعداد سرمایه گذاران در این بندر بوده ایم.

بیشتر بخوانید: بندر چابهار ، فرصتی بدون محدودیت برای سرمایه‌گذاران فراهم کرده است


آقایی گفت: عمده درخواست‌های سرمایه‌گذاری در سال ۹۸، داخلی و عمده آنها نیز فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران سایر بنادر بوده‌اند، همچنین درخواست‌های سرمایه‌گذاری خارجی جهت ساخت انبار، اجاره محوطه دپوی کالا، تعمیرات کانتینر از کشور‌های افغانستان و هند نیز داشته‌ایم.

در برنامه بودجه سال ۲۰۲۰-۲۰۲۱ هند، بودجه بندر چابهار را دو برابر کرد که این افزایش بودجه پروژه بندر چابهار در زمانی که تنش‌ها میان ایران و آمریکا بسیار افزایش یافته است، نشان دهنده اهمیت این پروژه برای هند و همچنین تعهد دهلی نو برای تکمیل بندر چابهار است.

انقلاب در زیر ساخت‌ها

چابهار علاوه بر موقعیت جغرافیایی که اهمیت آن را دوچندان می‌کند، به زیرساخت‌هایی نیاز دارد که پاسخگوی برنامه ریزی ها، تفاهم نامه ها، سرمایه گذاری‌ها و نگاه‌های جهانی باشد. خوشبختانه زیر‌ساخت‌های منطقه آزاد چابهار در حال تکمیل است، به طوری که برای امسال در حدود ۲۶۰ میلیارد تومان اعتبار برای این منظور درنظر گرفته شد.

گرشاسب خزائنی، معاون فنی و زیربنایی منطقه آزاد چابهار درباره اهمیت فعالیت‌های زیرساختی و عمرانی در منطقه آزاد چابهار به خبرنگار اقتصاد ۲۴ گفت: در منطقه آزاد چابهارامسال در حدود ۲۶۰ میلیارد تومان پروژه داریم که غالب آن در بخش زیر ساخت‌های صنعت صورت می‌گیرد و در بخش دیگر در قالب پروژه‌های گردشگری هستند.
 
وی افزود: یکی از این پروژه‌ها سایت پارک لیپار است و شامل هتل‌های پنج ستاره، باغ‌ها و رستوران‌ها و ... می‌شود. دیگری پارک مجموعه گردشگری بلوچ است که بیشتر شامل پروژه‌های متوسط می‌شود و فرهنگ و بوم بلوچ را به گردشگران معرفی می‌کند.

خزائنی در ادامه گفت: پیکره ششم نیز جزو پروژه‌های پر اهمیت منطقه محسوب می‌شود که شامل فعالیت‌های دریایی است و تفریحات، اقامت و هتل‌های دریایی و جنگل حرا را در بر می‌گیرد.

معاون فنی و زیربنایی منطقه آزاد چابهار افزود: علاوه بر سایت‌های گردشگری، برخی فعالیت‌ها مانند پارک حیات وحش، سایت‌های بازی و شناگاه را نیز ایجاد کرده ایم؛ با توجه به اینکه چابهار تابه‌حال شناگاه و پلاژ ساحلی و تفریحات دریایی نداشته این اقدام بسیار حائز اهمیت محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: انقلاب در زیر‌ساخت های منطقه آزاد چابهار در 8 پیکره؛ از توسعه صنعت تا گردشگری


پتروشیمی در چابهار

از دیگر توانایی های منطقه آزاد چابهار می توان به حوزه پتروشیمی در آن اشاره کرد. این منطقه می تواند عسلویه دوم ایران باشد و به جای صادرات خام نفت و گاز با فعالیت های ارزش افزوده ای و تبدیل آنها به محصول نهایی، صادرات را انجام دهد.

چابهار امسال روند رو به رشدی در حوزه تولید داشت اما مهمتر از آن موفقیت چابهار در جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی در حوزه های مختلف اعم از نفت، گاز، پتروشیمی و صنایع سنگین و تبدیلی و شیلاتی بود که حائز اهمیت است.

عبدالرحیم کردی همچنین اعلام کرده بود : بیش از ۳۰ میلیارد دلار طرح  در حوزه پتروشیمی تعریف شده و ۵ میلیارد دلار نیز طرح مجموعه فولاد دارای سرمایه ثبت شده است.

مدیرعامل شرکت تامین زیرساخت های منطقه آزاد چابهار نیز در این باره گفت: در فاز دو و سه  ۱۸ طرح پتروشیمی منطقه آزاد چابهار، مهندسی و اجرا و تامین منابع مالی با کشور چین بوده و بنا بر اعلام رئیس دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری و صنعتی ایران، آخرین اقدامات قانونی از سوی چین در حال انجام بوده و تامین مالی و اجرای این دو فاز در حال انجام است.

مجتمع فولاد مکران چابهار یکی از این طرح‌های مهم این حوزه است که با ظرفیت نهایی ۳.۸ میلیون‎تن فولاد در منطقه آزاد چابهار با پیشرفت ۱۵ درصدی درحال ساخت است.

بیشتر بخوانید: چابهار می‌تواند به قطب صادرات محصولات پتروشیمی تبدیل شود


ساخت فرودگاه چابهار کلید خورد

فرودگاه بین المللی یکی از حلقه های مفقوده توسعه چابهار است که به عنوان محدودیتی برای طرح های چابهار به حساب می آید و ساخت آن می تواند زمینه‌ساز توسعه حمل و نقل و سهولت در جابجایی کالا و مسافر به ویژه ورود گردشگر و سرمایه گذار داخلی و خارجی شود و توسعه سریع تر سواحل مکران را به همراه داشته باشد.

به گفته احمدعلی موهبتی، استاندار سیستان و بلوچستان صدور موافقت اصولی احداث فرودگاه بین‌المللی چابهار از سوی سازمان هواپیمایی کشوری برای سازمان منطقه آزاد چابهار طی نامه‌ای به این سازمان ارجاع شده است.

در گفتگویی که پیشتر اقتصاد ۲۴ با سعید چلندری، سرپرست معاونت حمل و نقل و ترانزیت سازمان منطقه آزاد چابهار انجام داد، اعلام شد که بر اساس توافق انجام‌شده میان دبیر شورای عالی مناطق آزاد با وزیر راه و شهرسازی، استاندار سیستان و بلوچستان، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری و مدیرعامل منطقه آزاد چابهار، مسئولیت مطالعه و احداث فرودگاه جدید چابهار به منطقه آزاد تجاری و صنعتی چابهار واگذار شده و در این زمینه اقدامات بسیار خوبی در حال انجام است.

بیشتر بخوانید: حمل‌ونقل هوایی، موتور محرك توسعه منطقه آزاد چابهار


با مجوز شورای عالی مناطق آزاد، احداث فرودگاه بین المللی منطقه آزاد چابهار کلید خورد و در این راستا قرار است از سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی برای ساخت این فرودگاه کمک گرفته شود.

مرتضی بانک، مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در رابطه با منابع مالی پروژه ساخت فرودگاه بین المللی چابهار گفته است: منابع مالی لازم برای پروژه ساخت فرودگاه بین المللی چابهار از چندین طریق در حال تامین است. یک بخش از تامین این منابع از منابع مالی منطقه آزاد چابهار حاصل می شود، در کنار آن به دنبال منابع فاینانس برای این پروژه هستیم.

وی گفت: با توافقی که با قرارگاه خاتم در رابطه با ساخت فرودگاه انجام شده، قرار است تا ۲۴ ماه آینده (سال۱۴۰۰) به بهره برداری برسد البته ما باید منابع را در زمان تعیین شده تامین کنیم.

منطقه آزاد چابهار، حلقه اتصال اوراسیا به آب‌های اقیانوسی

اتحادیه اوراسیا با اهدافی چون ایجاد فضای واحد اقتصادی، توسعه بازار مشترک و دستیابی به حرکت آزاد کالا، سرمایه، خدمات و مردم در بازار واحد کشور‌های عضو و ترویج رقابت سالم در بازار مشترک و .. امروز یکی از مهمترین موضوعات در مناطق آزاد ایران محسوب می شود که با انعقاد موافقت‌نامه تجاری میان ایران و کشور‌های عضو اوراسیا از آبان‌ ماه ‌۱۳۹۸ وارد فاز عملیاتی شد.

عبدالرحیم کردی در همایش مناطق آزاد، ویژه و توسعه همکاری‌های اقتصادی با کشور‌های همسایه گفت: برای موفقیت در توافق‌نامه اوراسیا و بهره‌گیری از فضای رقابت بین‌المللی، باید خدمات حمل‌ونقل و لجستیک را به بهترین شکل توسعه داد. یکی از این کریدور‌های بسیار مهم، کریدور جنوب به شمال است که از چابهار شروع می‌شود. این منطقه در تلاش است تا با توسعه حمل و نقل و لجستیک خود نقش مهم خود را در این اتحادیه عملی سازد.

توسعه محدوده منطقه آزاد چابهار

همانطور که پیشتر اشاره شد، سواحل سیستان و بلوچستان که به سواحل مکران شهرت دارد از اهمیت خاصی برخوردارند و به دلیل این اهمیت رهبر معظم انقلاب نیز بر آبادسازی و توسعه مناطق ساحلی آن  در بخش های مختلف تاکید کرده اند.

بسیاری از صاحبنظران معتقدند توسعه محدوده منطقه آزاد چابهار می‌تواند رغبت سرمایه‌گذاری برای خارجی‌ها را بیش از پیش کند.

گروسی، معاون حقوقی و امور مجلس دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی پیشتر در گفتگو با اقتصاد ۲۴ در مورد مزایای لایحه توسعه محدوده منطقه آزاد چابهار و الحاق بنادر شهید بهشتی و کلانتری به بندر چابهار گفته بود: یکی از مزایای توسعه محدوده منطقه آزاد چابهار به کریدور جنوب به شمال این است که با توجه به اینکه امروز چین هم بر روی بندر گوادر کار می‌کند در آنجا با همکاری پاکستان یک بندر جدید ایجاد می‌کند و قطعاً منطقه آزاد چابهار حائز اهمیت است و می‌تواند به کریدور جنوب به شمال برای ترانزیت کالا تبدیل شود و یک زنجیره‌ای را کامل می‌کند، چراکه مناطق آزاد می‌بایست چه از طریق ریلی و چه از طریق هوایی یا دریایی به مجموعه‌ای متصل باشند. الحاق این دو بندر به بندر چابهار باعث می‌شود که این دو بندر به آب‌های آزاد راه پیدا کنند و کالا‌ها از طریق کشتی به مجموعه بیاید و از طریق جاده و ریل جابه‌جا شود.

بیشتر بخوانید: لایحه توسعه محدوده منطقه آزاد چابهار به کجا رسید؟/ مزایای الحاق بنادر شهید بهشتی و کلانتری به بندر چابهار


موافقت مجلس با کلیات لایحه الحاق دو بندر به منطقه آزاد چابهار خبر خوشی بود که دی ماه منتشر شد. مدیرعامل منطقه آزاد چابهار می‌گوید: این لایحه بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری را با حفظ حاکمیت سازمان بنادر در آن‌ها به منطقه آزاد محلق می‌کند تا صاحبان بار و کالا از مزیت‌های اقتصادی و رقابتی منطقه آزاد در بنادر استفاده کنند.

رییس جمهوری نیز بهمن ماه قانون الحاق بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری به محدوده منطقه آزاد تجاری- صنعتی چابهار را جهت اجرا به دستگاه‌های ذیربط ابلاغ کرد. این قانون در جلسه بیست و چهارم دی ۱۳۹۸ مجلس شورای اسلامی، تصویب شد و در تاریخ شانزدهم بهمن به تأیید شورای نگهبان رسید. 

لجستیک و شیلات از اولویت‌های چابهار

سرپرست معاونت اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد چابهار اولویت‌های این منطقه را در وهله اول توسعه لجستیک و حمل‌ونقل ترکیبی و محور ترانزیت شرق ایران دانست و گفت: محور بعدی بحث شیلات است که مزیت عمده این منطقه محسوب می‌شود.

حقدل گفت: اولویت‌های ما در وهله اول توسعه لجستیک و حمل‌ونقل ترکیبی و محور ترانزیت شرق ایران است. محور بعدی بحث شیلات است که مزیت عمده این منطقه محسوب می‌شود و با توجه به صنایع بالادستی مانند پتروشیمی و فولاد، صنایع پایین‌دستی و زیرشاخه‌های این صنایع رونق خوبی گرفته‌اند و فعالیت‌های خوبی را شکل داده‌اند.


بیشتر بخوانید: همه آنچه باید درباره توسعه چابهار بدانید؛ تا 5 سال آینده یک چابهار متفاوت خواهیم دید


 رونق زیست بوم نوآوری در چابهار

مرداد ماه ۱۳۹۸ سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با حضور در نشست هم اندیشی زیست بوم کارآفرینی دانش بنیان و توسعه کسب وکارهای نوپا در منطقه آزاد چابهار، اظهار کرد: زیرساخت‌های توسعه زیست‌بوم فناوری در چابهار فراهم شده است  و اتفاقات خوبی در حوزه رونق زیست بوم نوآوری در چابهار در سال‌های اخیر رخ داده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار نیز در همین زمینه گفت: اقدامات خوبی در دانشگاه بین المللی چابهار رخ داده که همه اینها نوید دهنده اشتغال و کارهای خلاقانه و فناورانه است.

۱۵ مرداد ۱۳۹۸ پارک علم و فناوری «مکران» در منطقه آزاد چابهار توسط معاون علمی و فناوری رییس جمهوری افتتاح شد؛ اقدام مثبتی که به بهبود زیست بوم فناوری و نوآوری این منطقه و حمایت از استارت آچ‌ها و جوانان فناور و خلاق کمک بسیاری خواهد کرد.

آنلاین هاسپیتال، مرکز آمار دانشگاه بین‌المللی چابهار و دپارتمان بازی‌های رایانه‌ای و پویانمایی از پروژه‌های مهم منطقه آزاد چابهار در راستای توسعه زیست بوم فناوری منطقه هستند که با همکاری دانشگاه بین‌المللی چابهار اجرایی می‌شوند.

اهمیت چابهار به فعالیت های دانشگاهی و پژوهشی

منطقه آزاد چابهار از معدود مناطق آزادی است که اهمیت بسیاری به فعالیت های دانشگاهی و پژوهشی می دهد و از ابتدای سال ۹۸ و با امضای تفاهم‌نامه همکاری با دانشگاه علوم و فنون FHM آلمان نشان داد عزم جدی برای توسعه این بخش دارد.

دانشگاه بین المللی چابهار و دانشگاه علوم و فنون FHM آلمان به منظور تأمین نیازهای آموزشی و پژوهشی شرکت های کوچک و متوسط و علاقمندان به کسب دانش در تمامی مقاطع تحصیلی تفاهمنامه همکاری امضا کردند.

منطقه آزاد چابهار فعالیت های علمی و پژوهشی خود را در قالب توسعه فعالیت های فناورانه و نوآورانه دنبال می کند و در تلاش است تا با افزایش امکانات زمینه جذب دانشجوهای خارجی را نیز فراهم کند.


بیشتر بخوانید: همه آنچه باید درباره فعالیت های علمی و پژوهشی منطقه آزاد چابهار بدانید


تعالی مسئولیت اجتماعی در چابهار  

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار، عبدالرحیم کردی، توجه ویژه ای به مسئولیت های اجتماعی در منطقه دارد و به گفته او، سازمان منطقه آزاد چابهار در حوزه مسئولیت اجتماعی هر آنچه که در توان داشته، انجام داده و خواهد داد.

چابهار برای اجرای بهتر مسئولیت اجتماعی در منطقه آزاد چابهار، سند مسئولیت اجتماعی تعریف کرده‌ است که اقدامی موثر به شمار می رود و همین امر به مسیر مشخص آن در این زمینه کمک شایانی خواهد کرد.

این منطقه برنامه‌های متنوعی را درسال ۹۸ در حمایت از برنامه‌های ورزشی، کاهش آسیب‌های اجتماعی، بهداشت و درمان و برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی دنبال کرد.

مهدی آبروش مدیر امور اجتماعی این سازمان  درباره فعالیت ها در حوزه مسئولیت های اجتماعی گفت: در راستای اهداف راهبردی که برای مناطق آزاد تعریف شده، منطقه آزاد چابهار چهار هدف راهبردی تعریف کرده است که شامل کمک به تامین رشد و پویایی، اقتصاد مقاومتی، کمک به تنوع بخشی به پیوندهای اقتصادی، توسعه و تسریع عمران و آبادانی منطقه ای و توانمندسازی جامعه محلی در زمینه های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی می شود.


بیشتر بخوانید: جزئیات برنامه‌های مسئولیت اجتماعی در منطقه آزاد چابهار


اما شاید بتوان گفت دی ماه امسال و سیلی که متاسفانه خسارات زیادی به استان سیستان و بلوچستان وارد کرد، نقطه عطفی در عمل به مسئولیت اجتماعی از سوی سازمان منطقه آزاد چابهار بود و این منطقه برای کمک به روستاها و مناطق سیل زده تلاش بسیاری کرد و در چندین نوبت کمک‌های غیرنقدی را جمع‌آوری و به مناطق سیل‌زده شهرستان‌های چابهار، کنارک و نیکشهر توزیع کرد. همچنین در خلال بازدید از مدارس آسیب دیده در سیل تعهد کرد ٢٨٦ مدرسه آسیب دیده را با همکاری سازمان نوسازی مدارس بازسازی کند و این اقدام آغاز و در امسال ادامه خواهد داشت.

حوزه های گردشگری، فرهنگ و هنر در چابهار

یکی از راهبردهای سازمان منطقه آزاد چابهار، اثر بر اقتصاد محلی است و این منطقه در این راستا در تلاش است تا با تمرکز بر گردشگری و ایجاد و توسعه زیرساخت‌های گردشگری و توسعه هنرهای بومی و محلی به رونق اقتصاد محلی کمک کند.

این منطقه علاوه بر مزیت های زیست محیطی و طبیعی که مجال برشمردن آن نیست، در حوزه های متنوع گردشگری مانند گردشگری غذا و گردشگری ورزشی نیز بسیار توانمند است و حرف های بسیاری برای گفتن دارد.


بیشتر بخوانید: توسعه گردشگری غذا در دستور کار منطقه آزاد چابهار / برنامه های گردشگری چابهار، از گردشگری غذا تا کریکت


آفشور بانک ها در منطقه آزاد چابهار نیازمند حمایت

با توجه به معافیت بندر چابهار از تحریم های آمریکا و حضور سرمایه گذاران خارجی در آن، موضوعات مربوط به آفشور بانک ها هم برای منطقه و هم برای سرمایه گذاران دارای اهمیت است.

کردی مهم‌ترین مانع برای ایجاد شعب بانک‌های برون مرزی در مناطق آزاد را سپرده قانونی عنوان می کند و معتقد است روند توسعه در چابهار نیازمند حمایت است و اگر نتوانیم شریان مالی را برای این پیوند و ارتباط بین کشورها برقرار کنیم، این روند پیشرفت آهسته می شود.

سیدحسین سلیمی رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان درباره درخواست برخی از بانک‌های افغانستانی برای تاسیس شعبه در منطقه آزاد چابهاراظهار داشت: طی چند ماه گذشته و بعد از آنکه آرین بانک تحریم شد، یکی از بانک‌های افغانستان برای حضور در منطقه آزاد چابهار و تاسیس شعبه درخواست داشت که در صورت موافقت و انجام این کار، بخش بزرگی از مشکلات نقل و انتقالات پول حل خواهد شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر هر تراکنشی مربوط به منطقه آزاد چابهار که مربوط به افغانستان باشد، از تحریم‌های آمریکا معاف است.در حال حاضر ولی ما برای تجارت با افغانستان و واردات و صادرات با این کشور دچار مشکل هستیم و نقل و انتقال پول به سختی انجام می‌شود. در صورتی که هر بانکی مجوز فعالیت به دست آورد، تجارت و نقل و انتقال پول بین دو کشور تسهیل خواهد شد.


بیشتر بخوانید: ارسال دو درخواست ایجاد آف‌شور بانک به شورای پول و اعتبار


 پایان سال منطقه آزاد چابهار و کرونا

با شیوع کرونا در کشور همه مناطق آزاد ایران نیز پا به پای دیگر مناطق کشور، سعی در کنترل این بیماری و کمک به پروسه پیشگیری و درمان و تولید تجهیزات مورد نیاز کردند. منطقه آزاد چابهار نیز از این قاعده مستثنی نبود و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار از همان ابتدا با اعلام آمادگی همکاری همه‌جانبه سازمان منطقه آزاد چابهار جهت مقابله با بیماری کرونا گفت: با همکاری شبکه بهداشت و درمان چابهار در حال تجهیز یک ساختمان ایزوله و مجزا در بیمارستان برای بیماران خاص این ویروس هستیم.

همچنین کردی از کمک ۲۵ میلیارد ریالی منطقه آزاد چابهار به مرکز ایزوله کرونا  به منظور پیشگیری از شیوع این ویروس خبر داد.


بیشتر بخوانید: همه اقدامات کرونایی منطقه آزاد چابهار؛ از کمک به واردات تجهیزات بهداشتی تا ایفای مسئولیت اجتماعی در پاکسازی مدارس


این منطقه با خبرهای خوش مبنی بر همکاری ایران، یونیدو و ژاپن در توسعه صنعت شیلات در چابهار  و اعلام خبر رشد ۴۰۰ درصدی صادرات به خارج کشور از منطقه آزاد چابهار سال ۹۸ را به انتها رساند.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
برچسب منتخب
# مناطق آزاد

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

علائم مهم این سرطان گوارشی شایع چیست؟

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

قیمت واقعی دلار ۸۰ و قیمت مداخله‌ای آن ۶۰ هزار تومان است/ اگر می‌خواهید به کشور زیان برسانید سلمنا؛ FATF تعطیل!

عکس/ خوش گذرانی نرگس محمدی و فریبا نادری در کنار آبشار نیاگارا!

پیش‌بینی‌ها از جنگ روسیه و اوکراین

استوری احساسی یکتا ناصر بعد از پس گرفتن دخترش

واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی

فیلم/ رپ خواندن حمید صفت در سریال اژدهای هفت سر

عکس خانوادگی مهلقا باقری برای نوروز

عکس/ بازیگر زن ۵۳ ساله و مردی که به آغوش کشید

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

بهترین زمان برای وزن‌کردن چه وقتیست؟

آمپول‌های نوروبیون و ب کمپلکس؛ خوب یا بد؟

شمارش معکوس بورس برای گام صعودی در سال ۱۴۰۳/ بزرگ‌ترین مانع رشد بورس در سال ۱۴۰۲

انتقاد ابراهیم رئیسی از انفعال کشورهای اسلامی درمورد غزه

مقابله با زمین خواری ۳ هزار میلیارد تومانی در گیلان

آندرتیکر به‌زودی به ایران می‌آید

شارژ نه میلیونی حساب حقوق این بازنشستگان

عکس/ اصغر فرهادی مهمان ستاره استقلالی و همسرش

نرخ بهره بین بانکی به این عدد رسید

فیلم/ اعتراف جالب بازیگر خانم درباره رضا عطاران

عکس تازه الناز شاکردوست در بیستون کرمانشاه

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد

برج میلاد ۱۳ فروردین تعطیل است

هیوندای توسان ۲۰۲۵، قوی‌تر آمد

مردم در هیچ شرایطی ماهی قرمز را در رودخانه‌ها رها نکنند

فیلم/ واکنش دختران بعد از دیدن شهاب حسینی

کنایه معنادار عباس عبدی به زاکانی

این ربات از زیر دریا خبر می‌دهد

استراتژی معاملاتی موفق برای انتخاب سهام

فیلم/ رفتار جالب فراستی علیه مجری

فروردین، ماهی صعودی برای بورس

درخواست سپاهانی‌ها از فدراسیون

رشیدی کوچی: قالیباف بازنده بزرگ مجلس بعدی

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

خبر خوش برای زنان هوادار تراکتور

مسافران نوروزی در بازار مشهد

قیمت این خودرو در بازار ترکید

دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان و اوقات شرعی

مسجد جمکران ۱۰۷۲ ساله شد

واکنش دکتر هاشمی به خودکشی پرستو بخشی

دیدار زیاد نخاله با آیت‌الله خامنه‌ای

خبر خوش برای استقلالی‌ها

ورود گردشگران به میانکاله در روز طبیعت ممنوع شد

کیمیا علیزاده عضو تیم ملی بلغارستان شد

فیلم/ روبوسی نخست وزیر لبنان با یک زن دیگر به جای نخست‌وزیر ایتالیا!

پول افغانستان از دلار سودآورتر شد

ورود گردشگران به کویر مرنجاب و سیازگه ممنوع شد

حداکثر حقوق مدیران دولتی اعلام شد

بایدن از ترامپ پیشی گرفت

افزایش ساعت خدمات دهی مترو از فردا

فیلم/ تصاویری زیبا از دریاچه پرآب ارومیه

اینفوگرافی/ بهترین گلزنان تاریخ تیم ملی

بهروز محبی: قیمت واقعی دلار از نرخ نیمایی هم پایین‌تر است

خواص سقز که نمی‌دانستید

ماجرای رأی لحظه آخری احمدی‌نژاد بعد از عمل جراحی پلک

تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختیست

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب

مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

آخرین آمار شمار کشته‌های تصادفات نوروزی