تاریخ انتشار: ۲۰:۰۰ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۹

گلایه مکانیک‌ها از تغییرات طراحی خودرو‌های داخلی

رییس اتحادیه تعمیرکاران خودروی پایتخت گفت: عمده مشکلات این روز‌های مکانیک ها، زاییده اقدامات خودروسازان است، به گونه‌ای که بسیاری طراحی‌ها و تغییرات داخل خودرو‌ها استاندارد نیست.
 
اقتصاد۲۴ - "علیرضا نیک آیین" امروز (یکشنبه) افزود: در حالی که خریداران خودرو‌های خارجی در موارد اندکی برای دریافت خدمات گارانتی به تعمیرگاه‌های مجاز مراجعه می‌کنند، اما مشکلات گارانتی خودرو‌های داخلی از بدو تحویل خودرو آغاز می‌شود که به دو دلیل قطعات نامرغوب و بی‌کیفیت و تغییر طراحی‌های داخلی خودرو است.

این مقام صنفی گفت: وقتی خودروسازان تغییراتی در خودرو‌های تولیدی خود می‌دهند، فقط با نمایندگی‌های خود در میان می‌گذارند و بازار "افتر مارکت" و "وارانتی" را ندید می‌گیرند.

افترمارکت به همه قطعاتی که OEM نباشند اشاره می‌کند، یعنی توسط تولید کننده خودرو تولید نشده باشند.

وارانتی یعنی اینکه محصول در دست افراد در زمان مشخصی که بیشتر از دوره گارانتی نیز هست، با همان مشخصات اولیه کار می‌کند و اگر در زمان وارانتی محصول با مشکلی روبرو شد، هزینه تعمیر و تعویض قطعات با وجود وارانتی پرداخت می‌شود.

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودروی پایتخت اظهار داشت: قطعات مربوط به خودرو‌های داخلی که تغییر یافته اند، در بازار کمیاب است.
بیشتر بخوانید: آغاز ریزش قیمت‌ها در بازار خودرو

وی با بیان اینکه خودروسازان داخلی با سایر اتحادیه‌ها و زنجیره تامین به خوبی متصل و هماهنگ نیستند، از وجود نگاه بالا به پایین در این سیستم و اینکه اتحادیه‌ای نظیر اتحادیه تعمیرکاران خودرو جایگاهی در تصمیم‌گیری‌های خودروسازان ندارد، ابراز گلایه کرد.

نیک آیین ادامه داد: ما در نوک پیکان و درگیر بازار هستیم و به همین دلیل مسوولان باید اجازه دهند اصناف نیز در تصمیم گیری‌ها مشارکت داده شوند.

وی در ادامه در خصوص عمده شکایت‌های واصله به این اتحادیه در ماه‌های گذشته، خاطرنشان کرد: اکنون عمده مسائل و مشکلات و شکایات ناشی از موضوع تحریم‌ها است، به طوری که در ماه‌های گذشته ارتباط، پشتیبانی قطعات و تجهیزات شرکت‌های وارد کننده خودرو‌های خارجی، قطع شده و سرویس دهی ندارند، همچنین شرکت‌های چینی فقط خودرو وارد می‌کنند و از خدمات پس از فروش مناسب خبری نیست.

این مقام صنفی، به نبود قطعات اصلی، همچنین تکرار و تکثر خرابی‌های قطعات خودرو‌ها اشاره کرد و افزود: در حالیکه تعمیرکاران باید تعمیرات روی قطعات انجام دهند، اما طراحی‌های جدید خودروسازان به گونه‌ای است که تعمیرات به سختی انجام شده یا غیرممکن است.

وی تاکید کرد: عمده قطعات موجود در بازار فعلی بدون گارانتی است، در حالی که اگر مشکلی برای خودرو به وجود آید مکانیک‌ها باید پاسخگو باشند.
 
منبع: ایرنا
ارسال نظر