اقتصاد۲۴ - میلاد بیگی مدیر گروه صنعت اندیشکده سیاستگذاری امیرکبیر در نشست رونمایی طرح تحول بازار و صنعت خودرو سبک که عصر امروز در اندیشکده سیاستگذاری امیرکبیر برگزار شد، درباره مزایای این طرح گفت: این طرح به حوزههای اصلی صنعت خودرو یعنی سهامداری شرکتهای خودرو سازی، اصلاح شیوه قیمت گذاری و سازکار توزیع خودرو میپردازد و از این جهت گامی روبر جلو محسوب میشود.
وی افزود: تا وقتی قیمت خودرو سرکوب میشود، خودروساز انگیزهای برای افزایش تولید ندارد، زیرا هر خودرو جدیدی که تولید کند یعنی هزینه جدیدی بر خود تحمیل کرده است.
بیشتر بخوانید: افزایش ضریب ایمنی محصولات ایران خودرو در برابر سرقت
این کارشناس صنعت خودرو با ابراز امیدواری نسبت به شیوه قیمت گذاری پیشنهاد شده در طرح تحول بازار و صنعت خودرو سبک گفت: اصلاح شیوه قیمت گذاری شورای رقابت باید به گونهای انجام شود که هم برای تولیدکننده و مصرف منطقی باشد و امید است تا با فرمولی که بر اساس طرح ارائه میشود این قیمت منطقی محقق شود.
بیگی درباره مزیت فروش خودرو در بورس نسبت به شیوه کنونی اظهار داشت: در حال حاضر بازار خودرو کشور سطحی و کم عمق است و قیمت سازی به آسانی در آن صورت میگیرد در حالی که اگر خودرو در بورس به فروش برسد هم عمق بازار بیشتر میشود و هم به دلیل شفافیت قیمت سازیها تعطیل میشود.
وی افزود: تا وقتی قیمت خودرو سرکوب میشود، خودروساز انگیزهای برای افزایش تولید ندارد، زیرا هر خودرو جدیدی که تولید کند یعنی هزینه جدیدی بر خود تحمیل کرده است.
بیشتر بخوانید: افزایش ضریب ایمنی محصولات ایران خودرو در برابر سرقت
این کارشناس صنعت خودرو با ابراز امیدواری نسبت به شیوه قیمت گذاری پیشنهاد شده در طرح تحول بازار و صنعت خودرو سبک گفت: اصلاح شیوه قیمت گذاری شورای رقابت باید به گونهای انجام شود که هم برای تولیدکننده و مصرف منطقی باشد و امید است تا با فرمولی که بر اساس طرح ارائه میشود این قیمت منطقی محقق شود.
بیگی درباره مزیت فروش خودرو در بورس نسبت به شیوه کنونی اظهار داشت: در حال حاضر بازار خودرو کشور سطحی و کم عمق است و قیمت سازی به آسانی در آن صورت میگیرد در حالی که اگر خودرو در بورس به فروش برسد هم عمق بازار بیشتر میشود و هم به دلیل شفافیت قیمت سازیها تعطیل میشود.
منبع: فارس