اقتصاد۲۴ - اگر شرکتهای خودروسازی بتوانند به وعده خود عمل کنند، قابل پیشبینی است که بازار خودرو به سمت آرامش میرود و از التهاب بازار خودرو که این روزها به علت کاهش عرضه خودرو است، کاسته میشود.
بهرام شهریاری، یکی از فعالان صنعت قطعهسازی درباره اینکه آیا شرکتهای خودروسازی میتوانند به تعهدات خود عمل کنند، گفت: «شرکتهای خودروسازی در شرایطی میتوانند به تعهدات خود پایبند باشند که مشکلی در تأمین قطعه و ارز وجود نداشته باشد؛ اگر مشکلات عنوان شده پابرجا باشد، قطعاً شرکتهای خودروسازی نمیتوانند در موعد مقرر خودروهای مشتریان را تحویل دهند.»
در این میان مدیران خودروسازی عنوان کردند که اگر بانک مرکزی تخصیص ارز را با سرعت بیشتری انجام دهد، میتوان قطعات مورد نیاز خودروهای ناقص که چند ماهی است کف پارکینگها مانده است را ترخیص کرد و خودروها را به مردم داد. شرکتهای خودروسازی علت اصلی تعهدات معوق را تحریم و مشکلات ارزی دانستند و یادآور شدند که بانک مرکزی اگر همکاری کند، به سرعت میتوان به تمام تعهدات عمل کرد و در نیمه دوم سال جاری هیچ مشتری، معطل تحویل خودروw نخواهد شد.
بیشتر بخوانید: قرعه کشی پرحاشیه و اعتراض متقاضیان خودرو
مهدی صادقی نیارکی، معاون امور صنایع وزارت صمت درباره اینکه چه زمان خودروسازان بدون تعهدات معوق میتوانند فعالیت خود را ادامه دهند، گفت: «تمام تلاش وزارت صمت بر این است که خودروسازان دیگر تعهد معوق نداشته باشند و بتوانند بر اساس قراردادی که با مشتریان منعقد میکنند، خودروها را تحویل دهند، ولی مشکلات متعددی باعث میشود که شرکتهای خودروسازی برخلاف میل خود رفتار کنند.»
او ادامه داد: «یکی از راهکارها برای سرعت بخشیدن در تحویل خودروها برپایی میز ساخت داخل است، در جلسات تخصصی با حضور خودروسازان، قطعهسازان و شرکتهای دانش بنیان داخلیسازی قطعات خودرو دنبال میشود تا میزان وابستگی شرکتهای خودرویی به واردات تقلیل پیدا کند.»
معاون وزیر صمت خاطرنشان کرد: «سال گذشته با برپایی میز ساخت داخل موفق شدیم به ارزش 277 میلیون یورو قرارداد ساخت قطعات خودرو را امضا کنیم همچنین پیشبینی اولیه ما این است که در سال جاری در قالب میز ساخت داخل بتوانیم به ارزش 300 میلیون یورو قرارداد ساخت قطعات خودرو را امضا کنیم.» او گفت: «افزایش داخلی سازی قطعات خودرو و مدیریت منابع ارزی دو موضوع مهمی است که در سال جاری از سوی شرکتهای خودروسازی دنبال میشود؛ وزارت صمت هم کمک میکند تا اهداف ترسیم شده محقق شود.»
بررسیهای میدانی نشان میدهد افرادی که در سال 97 نسبت به ثبت نام خودرو اقدام کردند هنوز نتوانستهاند خودروی خود را تحویل بگیرند؛ شرکت خودروساز هم با آنکه میداند، خودروی ثبت نام شده تولید نخواهد شد نسبت به تعیین تکلیف ثبت نام کنندگان خودرو هیچ واکنشی نشان نمیدهد و در برابر اعتراضات مردم هم سکوت کرده است.در برخی از خودروها، خودروسازان به سمت تحویل خودروهای جایگزین رفتند اما گروه قابل توجهی تکلیفشان مشخص نشده است و حال معلوم نیست که در نیمه دوم سال جاری قرار است چه اتفاقی رخ دهد و آیا شرکتهای خودروسازی میتوانند مردم را راضی کنند؟
سارا رحمتی یکی از خریداران خودروهای مونتاژی است که هنوز وضعیت او تعیین تکلیف نشده است. او میگوید: «بارها به شرکت خودروساز مراجعه کردم و نامه نگاریهایی هم صورت گرفته است ولی تاکنون هیچ جوابی به امثال ما داده نشده است و حتی گفته نمیشود که خودروی جایگزین میدهند یا خیر؟» وجود چنین افرادی که هنوز معلوم نیست چه زمان به خودروی خود میرسند این ابهام را ایجاد میکند که شرکتهای خودروسازی در نیمه دوم سال جاری چگونه میخواهند بدون خلف وعده، خودروها را به مردم تحویل دهند.
رضا رضایی، کارشناس صنعت خودرو درباره اینکه چگونه کارشناسان میتوانند به تعهدات خود پایبند باشند، گفت: «قطعهساز و خودروساز نه به دنبال احتکار قطعه است و نه احتکار خودرو، باید قبول کرد که تحریم و کمبود ارز مانع بزرگی بر سر راه تولید شده است، اگر شرکتهای خودروسازی بتوانند به موقع پول قطعات را به قطعهسازان بدهند و بدهی معوق نداشته باشند خیلی از مشکلات حل خواهد شد اما خودروساز هم از کمبود پول صحبت میکند؛ به همین جهت نیاز است که بانک مرکزی برای بازارهایی که با نوسان قیمتی مواجه شدند تمهیدات ویژهای داشته باشد و برخی از صنایع را در اولویت تخصیص ارز قرار دهد.»
او افزود: «صنعت خودرو و قطعهسازی به جهت تأثیرگذاری که در اقتصاد دارد میتواند حداقل برای سه ماه در اولویت تخصیص ارز قرار گیرد، در این شرایط تولید رونق میگیرد و خودروسازان هم دیگر بدعهد نخواهند شد و مهمترین نکته این است که یکی از بازارهای مهم در کشور به آرامش نسبی میرسد.»
فعالان بازار خودرو هم صحبت خودروسازان را بر اساس تجربه چند ساله خود ارزیابی کردند و گفتند که مشکل بازار خودرو عدم هماهنگی عرضه و تقاضا و فاصله قیمتی بین خودروهای بازار و کارخانه است؛ تا این موارد حل نشود امید بستن به آرامش بازار عبث و بیهوده است. از طرفی یادآور شدند تا زمانیکه ثبات به اقتصاد ایران برنگردد و قیمت ارز در نوسان باشد، با هر خوش قولی شرکتهای خودروسازی و حتی عرضه زیاد آنها بازار خودرو به ثبات قیمتی نمیرسد.
نعمتالله کاشانی نسب، نایب رئیس اتحادیه خودرو درباره وضعیت بازار خودرو گفت: «تا زمانی که تعادل بین عرضه و تقاضا ایجاد نشود از التهاب بازار خودرو کاسته نخواهد شد و حتی تحویل بموقع خودروها هم کارساز نیست، ممکن است این موضوع به صورت مسکن عمل کند اما برای آنکه نتیجه مناسب به دست آید بهترین راهکار این است که خودروسازان و قطعهسازان با تمام قوا نسبت به تولید خودرو اقدام کنند و در این باره هیچ کوتاهی نکنند.»
او ادامه داد: «اتحادیه خودرو برای آنکه بازار خودرو آرامش داشته باشد تلاش زیادی کرده است اما هیچ کدام از تمهیدات موفق نبوده است؛ حتی ممنوعیت درج قیمت خودرو در سایتها هم نتوانست از مشکلات بازار خودرو بکاهد.»
برای آنکه خودروسازان برای گذران امور جاری خود اقدام به پیش فروشهای بدون پشتوانه کنند، وزارت صمت از اواخر سال 97 مصوب کرد که زمانی مجوز پیشفروش به خودروسازان داده میشود که به ازای تحویل سه خودرو، پیشفروش یک خودرو مجاز است. این امر کمک کرده است تا فروش بدون پشتوانه صورت نگیرد و خودروسازان فروش خودروهای که امکان تحویل آن را دارند انجام دهند.
سالهای گذشته برای آنکه طرح فروش فوقالعاده خودروسازان رونق داشته باشد، خودروهایی پیشفروش میشد که خیلیها دنبال آن بودند ولی اکنون خودروسازان برای آنکه بتوانند طرح پیش فروش را داشته باشند، سراغ خودروهایی رفته اند که در بدترین شرایط امکان تولید آن فراهم است، لذا با استناد به چنین اتفاقی خودروسازان مدعی هستند که میتوانند در نیمه دوم سال به تمام تعهدات در موعد مقرر پاسخ دهند. هر چند که باید گفت خیلی از خودروهایی که ناقص هستند و هنوز تجاریسازی نشدهاند همان خودروهایی هستند که خودروسازان برای پیشفروش آنها اقدام میکنند.