تاریخ انتشار: ۰۵:۴۴ - ۲۸ شهريور ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۷ نظر
عضو کمیسیون صنایع مجلس در گفت‌وگو با اقتصاد۲۴ اعلام کرد؛

وعده مجلس برای کاهش قیمت خودرو/ طرح پارلمان، جلوی دلالی در بازار خودرو را می‌گیرد؟

ایزدخواه گفت: وقتی خودرو به بورس وارد شود دیگر شاهد قیمت‌گذاری دستوری نخواهیم بود. ورود خودرو به بورس، یعنی شفافیت و ما در آنجا بر مبالغ مازاد بر قیمت تمام‌شده تکالیفی تعریف کردیم که جلوی سوداگری‌ها گرفته شود.

محمد آیتی، اقتصاد۲۴- هفته گذشته، طرح «ساماندهی صنعت خودرو» که در ۲۰ ماده تدوین شده بود به تصویب نمایندگان مجلس رسید. حال شمارش معکوس برای ورود خودرو به بورس آغاز شده است و باید دید مجلس یازدهمی که یکی از شعارهایش نظم به بازار خودرو و کنترل قیمت‌ها بود، می‌تواند به وعده خود رنگ واقعیت دهد یا خیر؟

در همین رابطه، روح الله ایزدخواه عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در خصوص اینکه دلیل تعلل ورود خودرو به بازار بورس چیست؟ به اقتصاد ۲۴ گفت: کلیات طرحی که ما مدت‌ها روی آن کار کردیم با ۲۰ ماده در مجلس به تصویب رسید. در این طرح، بحث ورود خودرو به بازار بورس را به‌طور ویژه دیدیم و مبنا را بر عرضه خودرو در بورس با یکسری تنظیمات خاص آوردیم، یعنی قرار است مکانیزمی به‌وجود بیاید که نحوه توزیع، قیمت، کیفیت و تحویل خودرو کنترل شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا دولت و خودروسازان از ورود خودرو به بورس استقبال کردند؟ گفت: نظر خاص دولتمردان را نمی‌دانم، اما خودروسازان کاملاً موافق این رویکرد هستند و این موضوع در جلسات همفکری ما با آن‌ها مشهود بود.


بیشتر بخوانید: پیش‌بینی دو ماه آینده صنعت خودرو دردناک است/ خودروسازان ورشکست شده‌اند اما دولت باور ندارد!


نماینده تهران تصریح کرد: چندی پیش شنیدم شورای رقابت گفته بود شرایط برای عرضه خودرو در بورس مهیا نیست، ولی مکانیزمی که ما چیده‌ایم باعث شده ادعا کنیم که این امر شدنی است و اتفاقاً این رویکرد بازار خودرو را شفاف‌تر از همیشه نشان می‌دهد و ان‌شاالله نظم و نسق این حوزه را در همه زمینه‌ها شاهد خواهیم بود.

ایزدخواه یادآور شد: عده‌ای می‌گویند اگر این مکانیزم عملیاتی شود، نقش شورای رقابت از بین می‌رود در حالی که اینطور نیست؛ آن‌ها به وظایف قانونی خود عمل می‌کنند و نحوه قیمت‎گذاری تغییراتی می‌کند و این به معنای سلب اختیارات آن‌ها نیست. در ضمن بنا داریم یکسری اختیاراتی را هم به شورای رقابت بدهیم.

مسئول کارگروه خودرو در کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار داشت: وقتی خودرو به بورس وارد شود دیگر شاهد قیمت‌گذاری دستوری نخواهیم بود. ورود خودرو به بورس، یعنی شفافیت و ما در آنجا بر مبالغ مازاد بر قیمت تمام‌شده تکالیفی تعریف کردیم که جلوی سوداگری‌ها گرفته شود. ان‌شاالله اگر طرح ما به‌درستی پیش برود با کاهش قیمت خودرو هم روبرو خواهیم شد.

وی در پایان و در پاسخ به اینکه چه عوامل دیگری می‌تواند باعث کاهش قیمت خودرو شود؟ گفت: هرچه عرضه بیشتر شود، قیمت‌ها واقعی‌تر می‌شود. از طرفی، باید شرایطی را فراهم کرد که جلوی تقاضا‌های کاذب گرفته شود، یعنی افراد نباید خودرو را به‌عنوان کالای سرمایه‌ای ببینند. خودرو باید کالای مصرفی باشد و فردی که تصمیم به خرید خودرو گرفت به استفاده آن روی بیاورد. همچنین نوآوری در تولید محصولات و بهبود کیفیت می‌تواند عاملی برای منطقی‌ شدن قیمت‌ها باشد.

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
کم دور خودتون بچرخید
کشور حدودا سالانه 1و نیم میلیون مازاد تقاضا دارد
یعنی یا باید دو تا شرکت ایران خودرو دیگر راه بیاندازید
یا واردات شوم خودروهایی پایین تر از رده لگن های ایرانی را آزاد کنید ( البته اگر پیدا کنید مثلا سه چرخه های حال حاضر هند )
در ثانی در شورای رقابت را گل بزنید اونها خودشون عامل گرانی اند و رانت
ناشناس
۱۸:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
اگر مجلس بخواد قیمت خودرو رو کنترل کنه باید تو دهن اول دولت و خودروسازها و شورای رقابت قیمت خودرو بزنه چون دولت مجوز افزایش قیمت هرسه ماه یه بار داده و و بهونه دست خودروساز میده خودروساز ها بخاطر بدهی هاشون میخوان همه رو یه روزه و از جیب مردم تسویه کنند و با پیش فروش کردن و تحویل ندادن خودرو بازار خودرو رو ملتهب کردن و شورای رقابت هم فعلا سیزده بدره
ناشناس
۱۹:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
کدوم دلال خود منبع گرونیا خوده دولته
ناشناس
۲۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
حربه جدید برای بالاتر بردن خودروست؟ چرا فکر میکنید ما مثل شماها ...؟!
حسن
۲۳:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
دوبرابر نیاز مردم الان خودرو دربازار هست کسی نیست جلوی این زورگویان را بگیرد .باتصویب ی قانون قابل اجرا تمام خودروی پارک شده به طرف بازار سازیر خواهد شد .
ناشناس
۰۸:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
همش حرفه حرف
ناشناس
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
یک ادمتدین نداریم از احتکار خودروساز بگه و انبارشون را لو بده
ارسال نظر