محمد آیتی، اقتصاد۲۴- آشفتگی در بازار خودرو همچنان ادامه دارد و بدون تردید یکی از عمده دلایلی که باعث شد حسین مدرسخیابانی وزیر پیشنهادی صمت نتواند از مجلس یازدهم رای اعتماد بگیرد، نابسامانی در حوزه خودرو بود.
خودروسازان تاکید دارند بگویند در حال ضرر دادن هستند و قیمت واقعی خودرو بالاتر از رقمهای اعلام شده است و از طرفی، علاوه بر مردم، مجلس نیز منتقد جدی در قیمتگذاریها است.
روحالله ایزدخواه عضو کمیسیون صنایع مجلس به اقتصاد۲۴ گفت: وقتی انتخابات دوم اسفند به پایان رسید و ترکیب مجلس یازدهم مشخص شد، ما منتخبین مردم پیش از شروع به کار خود در مجلس، همفکریهای لازم برای نظم بخشیدن به حوزه خودرو را آغاز کردیم. از اینرو وقتی کارمان در مجلس رسماً آغاز شد یکی از اولین اقداماتمان ورود به حوزه خودرو بود و پس از شکلگیری کمیسیونها، یکی از اصلیترین دغدغههای اعضا، افزایش قیمت و بررسی کیفیت و امنیت خودروهای تولید شده بود.
وی افزود: پس از دو، سه ماه کار فشرده در کمیسیون صنایع و برگزاری جلسات متعدد با خودروسازان، کارشناسان، منتقدان، دانشگاهیان، نمایندگان ادوار و... طرح تحول صنعت خودروسازی را با موضوعات و مسائل پیرامونش آماده کردیم که انشاالله اگر مشکلی پیش نیاید در همین هفته جاری میتوانیم امضا جمع کرده و برای اعلام وصول تقدیم هیاترییسه مجلس کنیم.
بیشتر بخوانید: تلاش مافیای تولید خودروهای قدیمی/ پراید به ۱۴۰ میلیون تومان میرسد؟/ نقش دلالان یا فرافکنی سازمان دولتی در گرانی خودرو!
مسئول کارگروه خودرو در کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پاسخ به اینکه هدف این طرح تنها کاهش قیمت خودرو است؟ گفت: کاهش قیمت خودرو یکی از محورهای این طرح است. نحوه قیمتگذاری، کنترل سوداگری در بازار خودرو، پیوند زدن دو موضوع کیفیت و ایمنی خودرو به سود خودروسازان؛ یعنی سود و منافع خودروسازان تابعی باشد از کیفیت و ایمنی خودرو و همچنین توسعه فناوری در صنعت خودرو و موضوع صادرات و واردات خودرو از دیگر عنوانهایی است که در این طرح دیده شد.
نماینده تهران در مجلس در پایان خاطرنشان کرد: من معتقدم اگر میخواهیم یک بار برای همیشه به بینظمیهای بازار خودرو پایان دهیم باید جلوی سوداگری در این حوزه گرفته شود، یعنی تلاشهای بعدی پشت سر این اتفاق تعریف میشود.