اقتصاد۲۴ - مهدی صادقی نیارکی پنج شنبه شب در مراسم آغاز تولید انبوه دو محصول فیسلیفت سایپا و خروج خودروی پراید از خط تولید، اظهار داشت: صنعت خودرو اولین صنعت مورد تحریم در ایران بود، زیرا این صنعت با ۳۵ رشته فعالیت ارتباط دارد و تحریمکنندگان به دنبال ایجاد نارضایتی بودند.
معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: در اوج تحریم و کرونا، تا ۱۵ مردادماه ۳۳۷ هزار خودرو در کشور تولید شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل (۲۷۹ هزار خودرو) رشد ۱۵ درصدی دارد.
وی گفت: همچنین تاکنون ۲۴۴ هزار خودرو تحویل مشتریان شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل (۲۰۶ هزار خودرو) رشد ۲۰ درصدی دارد. تولید خودروی ناقصِ کف نیز به میزان ۱۳۰ هزار عدد بوده که نسبت به مدت مشابه پارسال (۱۷۷ هزار)، ۳۰ درصد کاهش داشته است.
بیشتربخوانید:
قیمت خودرو را در سطح خودروسازان کنترل میکنیم
صادقی نیارکی در ادامه با اشاره به ۴ رویکرد جدید وزارت صمت، اظهار داشت: محور نخست جهش تولید: توسعه و تعمیق ساخت داخل است؛ برنامه داریم طی ۳ سال آینده ارزبری را به یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار کاهش دهیم. سال گذشته ۲۷۵ میلیون یورو و امسال ۶۶ میلیون یورو با جامعه قطعهسازی عقد قرارداد داشتیم که در مجموع ۳۳۰ میلیون یورو عقد قرارداد برای داخلیسازی داشتهایم؛ از این میزان ۶۰ میلیون یورو عرضه شده است.
وی افزود: محور دوم مدیریت واردات و توسعه صادرات است؛ از ۸ هزار ردیف، ثبتسفارش ۲۶۰۰ ردیف تعرفه محدود شد که ۳.۵ میلیارد دلار ارزش داشت. برای توسعه صادرات هم برنامه داریم و باید اعلام کنم که امروز کشور بهجای ارز نفت، با ارز صادرکننده اداره میشود.
معاون امور صنایع وزارت صمت گفت: محور سوم نیز مربوط به طرحهای نیمهتمام و محور چهارم مربوط به مدیریت و تنظیم بازار است. منبع: مهر