تاریخ انتشار: ۱۱:۱۶ - ۱۰ مرداد ۱۳۹۹
دبیر انجمن سازندگان قطعات خودرو:

تولید خودروی ارزان در شرایط کنونی امکان‌پذیر نیست

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو گفت: تولید خودروی ارزان با شرایط کنونی این صنعت امکانپذیر نبوده و نیازمند استفاده بهینه از امکانات و مزیت‌های موجود کشور و همچنین رفع برخی مشکلات است.
خودرواقتصاد۲۴ -این روز‌ها به خصوص پس از حذف دو خودروی پرتیراژ پراید و پژو ۴۰۵ جی. ال. ایکس از خط تولید ایران خودرو و سایپا به دلیل ناتوانی در پاس‌کردن استاندارد‌های ۸۵ گانه و افزایش هزینه‌ها، ایده تولید خودرو‌هایی در بازه قیمتی خودرو‌های یاد شده به عنوان «خودروی ارزان» در دستور کار قرار گرفته است.

شنیده‌ها حاکی است وزارت صنعت سه گزینه تولید میکروکار‌ها (Micro Car)، تولید خودرو با موتور کم‌مصرف و موتورسیکلت‌های چهارچرخ را در دست بررسی دارد تا گزینه مناسبی را برای خانواده‌های ایرانی برگزیند.

در این زمینه، دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو می‌گوید: ۸۰ درصد قیمت یک خودرو مواد اولیه و قطعات آن تشکیل می‌دهد، بنابراین تا زمانی که نتوان تامین مواد و قطعات را انجام و همچنین نرخ ارز پایه را کنترل کرد، شاهد تولید خودروی ارزان نخواهیم بود.

به گفته "مازیار بیگلو"، ارزان‌ترین خودروی حال حاضر جهان در هند با قیمت چهار هزار دلاری عرضه می‌شود که با احتساب دلار ۲۳ هزار تومانی این روزها، حدود ۹۰ میلیون تومان قیمت خواهد داشت.

بیشتربخوانید: رشد ۱۸ درصدی تولید خودرو در کشور

وی ادامه داد: این خودرو حتی از ابتدایی‌ترین امکانات نظیر شیشه بالابر برقی و کولر هم برخوردار نیست و در صورتی که بخواهد در ایران عرضه شود قیمت بیش از ۱۱۰ میلیون تومان خواهد یافت.

این مقام صنفی بیان داشت: ارزانی زمانی معنی می‌یابد که ما از مواهب و مزیت‌های رقابتی موجود کشور از جمله معادن، چاه‌های نفت و محصولات پتروشیمی، انرژی ارزان و متخصصان، مهندسان و جوانان تحصیلکرده خود به درستی استفاده کنیم.

وی گفت: این در حالی است که امروز آهن تولیدی کشورمان گران‌تر از سایر نقاط جهان عرضه می‌شود و مشابه این وضعیت در خصوص محصولات پتروشیمی، مس و آلومینیوم نیز وجود دارد.

بیگلو تاکید کرد: تا زمانی که بحران مواد اولیه درست نشود و برای تولیدکنندگان داخلی مواد را با قیمت پایه و تمام شده عرضه نکنیم، صحبت کردن از خودرو ارزان قیمت بی‌فایده است.

وی ادامه داد: پرایدی که با قیمتی حدود چهار هزار دلار با امکاناتی نظیر کولر، شیشه بالابر برقی، کیسه هوا و ... عرضه می‌شد، با فشار رسانه ها، فشار‌های اجتماعی و مردمی به ناچار از خط تولید سایپا خارج شد، در حالی که یکی از ارزان‌ترین خودرو‌های جهان به شمار می‌آمد.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو اظهار داشت: پراید با نرخ دلار ۲۳ هزار تومانی حدود ۹۰ میلیون تومان قیمت داشت، اما هیچ کس چنین قیمتی را قبول نمی‌کرد، در عوض سود تولید آن به جیب عده‌ای دلال و برخی تولیدکنندگان مواد اولیه می‌رفت که بدون هیچ ریسکی در بورس سود‌های ۲۰ تا ۴۰ درصدی کسب می‌کردند، اما خودروسازان با زیان ۲۰ تا ۴۰ درصد مواجه بودند.

وی تاکید کرد: تا زمانی که چنین مشکلات حل نشود، مطرح کردن مسائلی از این دست فرار رو به جلو است.

قیمت‌گذاری دستوری خودرو

این مقام صنفی همچنین درخصوص اجرای قیمت‌گذاری دستوری از سوی شورای رقابت، گفت: قیمت گذاری دستوری نه فقط برای خودرو که برای هر کالای دیگری اشتباه است و سبب ایجاد رانت و فساد شده و نمی‌توان مشکل عرضه را حل کرد.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو افزود: قیمت‌گذاری دستوری سال هاست که در سطح دنیا تجربه اش را پس داده و باید با کنار گذاشتن آن به سمت عرضه خودرو در حاشیه بازار و هم زمان آزادسازی واردات پرداخت.

وی خاطرنشان کرد: فقط به همین ترتیب می‌توان در گردونه رقابت و کار درست باقی ماند و به اصلاح قیمت‌ها و متعادل سازی عرضه و تقاضا اقدام کرد.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

شوک ترامپ؛ بررسی سناریو‌های محتمل پیش روی اقتصاد ایران

ثبات در بازار طلا و سکه؛ آرامش قبل از طوفان یا تداوم تثبیت قیمت‌ها؟

کیفیت آب و هوای تهران در آخرین روز دی ماه

خرید و فروش خودرو یخ زد + جدول

مصادره ساختمان شرکت ملی نفت ایران برای پرونده کرسنت

حسین شریعتمداری تغییر فاز داد

پرداخت معوقات بازنشستگان کارگری در بلاتکلیفی

ازازیل با دو معنای متفاوت در عربی و گیلکی/ معنای واژه ازازیل چیست؟

مبلغ عیدی بازنشستگان اعلام شد؟

بنای ۹۰۰ ساله بقعه درویش در حال فروریختن + عکس

واریز یارانه نقدی ۱.۲۰۰.۰۰۰ تومان به حساب این دهک‌ها

مسیر متناقض قیمت دلار در بازار رسمی و غیررسمی

عکس/ در کانال ایتا حمید رسایی چه خبر است؟

افشای منابع مالی مدرسه احمدی نژاد با نام مدیریت ایرانی/ تکرار مدل تشکیلات مصباح و جبهه پایداری در پارادایم ذهنی احمدی نژاد

عکس/ اطلاعیه تشییع قاضی رازینی از تهران به شهر قم

توضیحات وزیر ارتباطات درباره رفع فیلتر پلتفرم‌ها

عکس/ تیک‌تاک در آمریکا از دسترس خارج شد

پیوستن به FATF درخواست مهم مسکو از تهران؛ ایران به گروه ویژه اقدام مالی پیوسته و در توافق جامع قید شود

عکس/ آقای قاضی؛ رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر

ترامپ در چالش خاورمیانه‌‏ای متفاوت

بررسی رسانه‌های جهان درباره سفر پزشکیان به روسیه

فرونشست در کمین میراث تاریخی ایران/ ۲۷ سایت از ۶۳ سایت میراث جهانی ایران در مناطق پرخطر فرونشست

چالش‌های مالی ناترازی‌های برق

ترور در دیوان؛ بازخوانی جزییات عملیات تروریستی که منجر به شهادت ۲ قاضی در محل کارشان شد

قیمت All-in-One اپل

صرافی XT: لیستینگ سریع و رشد استراتژیک – راز موفقیت یک پلتفرم پیشرو

قیمت ماهی امروز + جدول

قیمت خودرو‌های مدیران خودرو امروز

قیمت گوشت گوسفند، گوساله و مرغ امروز

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

زیان ۴ میلیارد دلاری ناترازی انرژی به فولادی‌ها/ دولت زمین‌های کویری را برای تولید برق ۱۷ میلیارد به صنایع می‌فروشد!

وضعیت هواشناسی امروز

وضعیت آلودگی هوای تهران در ۳۰ دی ۱۴۰۳

پیش بینی بورس امروز یکشنبه ۳۰ دی ۱۴۰۳

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

صفحه اول روزنامه‌های ورزشی امروز

صفحه اول روزنامه‌های اقتصادی امروز

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

رژیم کم‌ سدیم چیست؟

فواید زود شام خوردن

عوارض نوشیدن قهوه با شکم خالی

چگونه خوب عمر کنیم؟

آیا جهانی شدن ادامه خواهد داشت یا متوقف می شود؟