وی با بیان اینکه قیمت مواد اولیه ساخت نایلون، سلفون، کیسه، گونی و اقلام بستهبندی مثل ظروف پلاستیکی طی سه ماه گذشته ۱۳۰ تا ۱۴۰ درصد افزایش داشته است، تصریح کرد: از طرف دیگر در بورس دائماً به قیمتها رقابت میخورد، برای مثال قیمتی که در بورس اعلام میشود ۱۶ هزار تومان است، اما با قیمت رقابت کیلویی ۳۰ هزار تومان به فروش میدسد.
رییس کانون انجمنهای صنایع غذایی ایران با بیان اینکه افزایش قیمت مواد بسته بندی باعث افزایش شدید قیمت هزینه بسته بندی شده است، اظهار کرد: برای مثال کارخانجاتی که از کیسههای پلی پروپیلن استفاده میکنند، تا چند ماه پیش آن را ۱۲۰۰ تومان میخریدند، اما الآن به ۲۸۰۰ تومان رسیده، یعنی ۱۴۰ تا ۱۵۰ درصد افزایش داشته است. این در حالی است که صنعت پتروشیمی با افزایش هزینه برق، گاز، دستمزد کارگر و موارد دیگر مواجه نبوده و نباید قیمتهای خود را افزایش دهد، اما مشخص نیست که به چه علت مواد پتروشیمی به قیمتهای گزاف فروخته میشود.
افزایش قیمت مواد پتروشیمی بر بستهبندیهای کوچک بیشتر است
وی در پاسخ به اینکه افزایش قیمت مواد پتروشیمی تا چه حد بر روی قیمت صنایع غذایی تاثیر داشته نیز گفت: میزان تاثیر به نوع مواد غذایی وابسته و در صنایع مختلف متغیر است. برای مثال در نان بسته بندی، بستنی، شکر، نخود و لوبیا که بستههای کوچک دارند و آب معدنی تاثیر زیادی میگذارد.
بیشتربخوانید:وزیر اقتصاد: نارضایتی مردم از گرانیها
رییس کانون انجمنهای صنایع غذایی ایران با بیان اینکه دلیل لجام گسیختگی در قیمت مواد پتروشیمی مشخص نیست، تصریح کرد: وقتی قیمت ماده پتروشیمی به عنوان یک صنعت مادر در همه کالاها تاثیر دارد نباید در دو یا سه ماه قیمت آن ۱۵۰ تا ۱۶۰ درصد افزایش داشته باشد. من به عنوان کسی که در بخشهای مختلف صنعت کار میکند دلیلی برای افزایش قیمت مواد پتروشیمی نمیبینم. عدهای معتقدند شرکتهای پتروشیمی تمهیداتی را به کار میبرند تا با تنظیم عرضه و تقاضا قیمت بالا برود.
وی افزود: باید به این نکته توجه کرد که پتروشیمی در ۴۰ تا ۵۰ سال گذشته رشد خوبی داشته، اما این صنایع متعلق به مردم است و کسانی که آن را کنترل میکنند باید دقت بیشتری داشته باشند. این که صنعت پتروشیمی در دست خصولتیها است نباید عاملی باشد که هر کسی هر کاری میخواهد انجام دهد. بخشهای دیگری هم که در دست پتروشیمی است به این مشکل دچار شده و در بخش کود هم شاهد افزایش پنج برابری قیمتها بودهایم.
مرتضوی در پایان در پاسخ به اینکه آیا میتوان گفت افزایش قیمتهایی که اخیرا در کالاهای مختلف رخ داده به دلیل همین افزایش هزینه بسته بندی بوده؟ تصریح کرد: وقتی صنایع مادر مثل پتروشیمی، فولاد، برق و ... به صورت بی رویه افزایش قیمت داشته باشند روی صنایع دیگر هم تاثیر میگذارد؛ بنابراین قطعاً یکی از دلایل افزایش قیمتها در ماههای اخیر همین است و دلیل دیگر هم نوسانات نرخ ارز.
اخیرا مرکز آمار وضعیت شاخص تورم در شهریور ماه سال جاری را اعلام کرد که نشان داد در ۱۲ ماهه منتهی به این ماه نرخ تورم به ۲۶ درصد رسیده که رشد ۰.۲ درصدی داشته است. از سوی دیگر تورم نقطه به نقطه (نسبت به ماه مشابه سال قبل) با رشد همراه شده و به ۳۴.۴ درصد رسیده که بیانگر افزایش چهار درصدی نسبت به مرداد ماه است. تورم ماهانه نیز که نشان دهنده میزان رشد قیمتها در فاصله یک ماه است افزایش داشته و با رشد ۰.۱ درصدی به ۳.۶ درصد رسیده تا تورم شاخصها در شهریور ماه افزایش داشته باشد. در گروه «خوراکی ها، آشامیدنیها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت مربوط به گروه «شیر، پنیر و تخم مرغ» است که در آن کالاهایی همچون تخم مرغ، خامه، شیر پاستوریزه و پنیر پاستوریزه وجود دارد. در این گروه تورم ماهانه به ۶.۸ درصد رسیده که بالاترین حد تورم در بین کالاهای خوراکی به شمار میرود.
قیمت دلار نیز در سال جاری از حدود ۱۵ هزار تومان در ابتدای سال به بیش از ۲۷ هزار تومان در حال حاضر رسیده و در کنار آن حذف ارز دولتی از اغلب کالاها آثار خود را بر بازار و افزایش قیمتها گذاشته است.