تاریخ انتشار: ۱۲:۳۱ - ۰۳ مهر ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
واکاوی علت سرخی اخیر بازار سرمایه

ریزش بورس تقصیر الگوریتم‌ها بودند؟

به دنبال قرمز شدن متمادی نمادهای بورسی در روزهای گذشته و مطرح شدن این احتمال که وضعیت پیش آمده نتیجه مداخله الگوریتم‌هاست، الهه کمالی، کارشناس معاملات الگوریتمی در یادداشت پیشرو به موضوع حساسیت برانگیز حضور ربات‌ها در جهت دادن به بازارها پرداخته است.
ریزش بورس
اقتصاد۲۴ - روز گذشته سازمان بورس و اوراق بهادار استفاده از هر گونه الگوریتم در معاملات سهام را محدود کرد و مانع از حضور شرکت‌های فعال این حوزه در عرصه معاملات شد. این اتفاق در پی آن افتاد که برخی رسانه‌ها در آخرین اقدام خود، انگشت اتهام را به سمت شرکت‌های هایتک نشانه رفتند. آیا روبات‌ها توانایی جهت دادن به بازار را دارند و در صورتی که پاسخ مثبت است، آیا این همان عاملی است که هم‌اکنون بورس تهران را تحت‌فشار قرار داده است؟

در بازار‌های بزرگ و مطرح مالی گه‌گاه «الگوریتم‌ها» به‌عنوان مقصر ریزش شدید قیمت و شاخص‌ها مطرح می‌شوند. این دسته از الگوریتم‌ها عموما به سطوحی از قیمت به‌عنوان سطوح حمایت یا مقاومت‌های مهم واکنش نشان می‌دهند؛ با عبور از این سطوح، ماشین‌ها دست به کار شده و هم‌جهت با روند بازار اقدام به خرید یا فروش می‌کنند. به این ترتیب بعضی روز‌های معاملاتی با نوسانات نامتعارف همراه است. با این حال این وضعیت به ندرت ادامه‌دار است و ریزش ممتد در اثر معاملات ماشینی کمتر مشاهده می‌شود. بی‌شک توانایی ماشین‌ها برای جهت دادن به بازار به منابع در دسترس آ‌نها، محدودیت‌های در نظر گرفته شده و جزئیات برنامه‌ریزی آن‌ها بستگی دارد.

در بورس تهران آمار رسمی و مشخصی در رابطه با حجم و ارزش معاملات الگوریتمی در دست نیست؛ با وجود این با توجه به شرکت‌های فعال در این حوزه، عمر کوتاه معاملات الگوریتمی و محدودیت‌های لحاظ شده در دستورالعمل «الزامات معاملات الگوریتمی» می‌توان گفت که نقش الگوریتم‌ها در معاملات روزانه چندان پررنگ نیست.

در شرایط فعلی سازمان بورس و سیاست‌گذاران بازار سهام از هیچ اقدامی برای بازگرداندن سهام به مدار مثبت چشم‌پوشی نمی‌کنند. متاسفانه این رویکرد سبب شده تا شائبه‌ای که در میانه هفته از سوی برخی رسانه‌ها و اشخاص در فضای مجازی مطرح شد، سازمان بورس را به اقدامی عاجل بکشاند. روز دوشنبه برخی رسانه‌ها و به دنبال آن برخی فعالان خرد بازار معاملات الگوریتمی را عامل اصلی ریزش بازار مطرح کردند؛ ابهامی که البته از جانب مستندات پشتیبانی نشد. با وجود این به نظر می‌رسد ناظر بورسی از آزمون و خطا در این حوزه واهمه‌ای ندارد. طی هفته‌های اخیر اقداماتی از این دست از سوی ناظر بورسی در دستور کار قرار گرفته و البته هیچ کدام از آن‌ها نتوانسته است نتیجه دلخواه را به بار آورد. این بار نیز بدون آنکه فرصتی برای بررسی مستندات و اطلاعات موجود در نظر گرفته شود، اخذ تصمیم و اجرایی کردن آن در دستور کار قرار گرفته تا بلکه نتیجه تصمیم، درستی یا غلط بودن آن را نشان دهد.

طی معاملات روز گذشته سهام نه‌تن‌ها تعداد قابل‌توجهی از سهامداران حقوقی از حق فروش سهام منع شده بودند، بلکه معاملات الگوریتمی نیز مسدود شدند؛ با این هدف که بازار سهام فارغ از فشار عرضه‌ها بتواند در مسیر صعودی پیش رود. با این وجود دادوستد‌های روز گذشته همچنان پر‌هیجان دنبال شد و بسیاری از نماد‌های بزرگ و نقدشونده بازار که انتظار می‌رود معاملات روان و پیوسته‌تری را تجربه کنند، بار‌ها تا نزدیکی آستانه‌های مجاز قیمتی پیشروی و عقب‌نشینی کردند.

جدا از آنکه تا چه حد هیجان‌زدایی در بازار دیروز موثر واقع شد، می‌توان از زاویه دیگری به عملکرد الگوریتم‌ها نگریست. در حال حاضر یکی از شرکت‌های فعال در زمینه معاملات الگوریتمی، از چند دسته الگوریتم در فرآیند‌های خود استفاده می‌کند که در یک دسته‌بندی کلی می‌توان آن‌ها را در سه گروه جا داد.

الگوریتم‌های اجرایی: الگوریتم‌هایی از قبیل TWAP و POV از جمله الگوریتم‌هایی هستند که دستور‌های انسانی در رابطه با معاملات را با در نظر گرفتن ملاحظات خاص انجام می‌دهند. مهم‌ترین دستاورد این الگوریتم‌ها حداقل کردن اثر سفارش (چه در سمت خرید و چه فروش) بر روند معاملات است. این دسته از الگوریتم‌ها با در نظر گرفتن حجم‌های نمایشی روی تابلوی معاملات، روند‌های کلی و زمان‌بندی خاص به اجرای دستورات کاربر می‌پردازند.

برای درک بهتر این الگوریتم‌ها فرض کنید به‌عنوان یک سهامدار در روزی که بازار ریزش شدیدی را تجربه می‌کند تصمیم می‌گیرید دو میلیون برگه سهم خود را در یک نماد بفروشید. با توجه به سابقه معاملات نماد مورد نظر و وضعیت فعلی بازار، فروش دو میلیون سهم شما امکان‌پذیر است؛ اما همچنین می‌تواند به ایجاد صف فروش در نماد مذکور منجر شود و همچنین اثر القایی بر سایر سهام بازار بگذارد. در این صورت این الگوریتم‌ها ممکن است دستور شما را در چند روز معاملاتی و قسمت به قسمت اجرا کنند. این نحوه اجرا به عوامل متعددی از جمله زمان‌بندی، قدرت خریدار و فروشنده، سابقه نماد و... بستگی خواهد داشت. نکته مهم در رابطه با این الگوریتم‌ها نقش انسان به‌عنوان تصمیم‌گیرنده است.

الگوریتم‌های بازارگردانی: مهم‌ترین کارکرد این دسته از الگوریتم‌ها حمایت از سهام و افزایش نقدشوندگی در نماد مورد نظر است. در بسیاری از بازار‌های مالی دنیا این دسته از الگوریتم‌ها توسط بازارگردانان استفاده می‌شوند و هدف از به کارگیری آن‌ها نقطه مقابل وضعیتی‌است که بسیاری از نماد‌های بورسی ما تجربه می‌کنند. همان‌گونه که می‌دانیم اختصاص بازارگردان به تمامی نماد‌های بورس و فرابورس الزامی شده و انتظار می‌رود در آینده‌ای نزدیک تمامی شرکت‌های سهامی قسمتی از منابع خود را به بازارگردانی سهام اختصاص دهند. در این بین هیچ تضمینی وجود نخواهد داشت که روند بازار سبب هدررفت این منابع در کوتاه‌مدت نشود. به خصوص که انواع خطا‌های انسانی در این وضعیت می‌تواند دخیل باشد. در این شرایط از الگوریتم‌ها برای بهره‌مندی موثرتر از این منابع استفاده می‌شود.

الگوریتم‌های سیگنال:

این دسته از الگوریتم‌ها عموما به‌عنوان تصمیم‌گیرنده شناخته می‌شوند. الگوریتم‌های سیگنال که بعضا هوش مصنوعی را نیز شامل می‌شوند، توانایی آن را دارند که در قبال رویکرد معاملاتی، جایگاه تصمیم‌گیرنده را داشته باشند و نقش خریدار یا فروشنده را ایفا کنند. در رابطه با این مساله که چه حجمی از معاملات بورس تهران توسط این ماشین‌ها و هوش مصنوعی انجام می‌شود، اطلاعاتی در دسترس نیست. در عمده شرکت‌های داخلی، اما این ماشین‌ها تنها به‌عنوان ابزار تحلیلی مورد استفاده قرار می‌گیرند و به هیچ عنوان نقش مستقیمی در معاملات سهام بر عهده ندارند؛ بنابراین در یک جمع‌بندی به سختی می‌توان نتیجه گرفت که در شرایط فعلی بورس تهران با وجود دستورالعمل‌های موجود و حجم منابع در دسترس الگوریتم‌ها، ریزش پردامنه بورس متاثر از نحوه معاملات ماشینی باشد. تعادل بازار سهام تابع شرایط دیگری است و در این بین رویکرد‌های مداخله‌گرایانه نمی‌تواند روند کلی بازار را تغییر دهد. باید در نظر داشت که جمعیت جامعه بورسی که تا سال‌های اخیر کاملا محدود بود اکنون به بیش از ۵میلیون کد سهامداری رسیده و ارزش معاملات سهام از متوسط روزانه ۱۰۰ میلیارد تومان در سال‌های نزدیک به ۱۲ هزار میلیارد تومان در روز گذشته رسیده است. جغرافیای فعلی بازار سهام گسترده‌تر از آن است که به مدد کنترل‌ها و ابزار کوچک بتوان آب و هوای آن را تغییر داد.

منبع: دنیای اقتصاد
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
شهروند
0
0
پنجشنبه ۰۳ مهر ۱۳۹۹
کرم از خودتون هست. این مصداق دزدی است.
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی یک کارشناس از قیمت مسکن تا پایان خرداد

پیش بینی قیمت طلا و سکه ۹ فروردین ۱۴۰۳

سیزده بدر امسال بارانی است؟

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

استراتژی معاملاتی موفق برای انتخاب سهام

فیلم/ رفتار جالب فراستی علیه مجری

فروردین، ماهی صعودی برای بورس

درخواست سپاهانی‌ها از فدراسیون

رشیدی کوچی: قالیباف بازنده بزرگ مجلس بعدی

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

خبر خوش برای زنان هوادار تراکتور

مسافران نوروزی در بازار مشهد

قیمت این خودرو در بازار ترکید

دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان و اوقات شرعی

مسجد جمکران ۱۰۷۲ ساله شد

واکنش دکتر هاشمی به خودکشی پرستو بخشی

دیدار زیاد نخاله با آیت‌الله خامنه‌ای

خبر خوش برای استقلالی‌ها

ورود گردشگران به میانکاله در روز طبیعت ممنوع شد

کیمیا علیزاده عضو تیم ملی بلغارستان شد

فیلم/ روبوسی نخست وزیر لبنان با یک زن دیگر به جای نخست‌وزیر ایتالیا!

پول افغانستان از دلار سودآورتر شد

ورود گردشگران به کویر مرنجاب و سیازگه ممنوع شد

حداکثر حقوق مدیران دولتی اعلام شد

بایدن از ترامپ پیشی گرفت

افزایش ساعت خدمات دهی مترو از فردا

فیلم/ تصاویری زیبا از دریاچه پرآب ارومیه

اینفوگرافی/ بهترین گلزنان تاریخ تیم ملی

بهروز محبی: قیمت واقعی دلار از نرخ نیمایی هم پایین‌تر است

خواص سقز که نمی‌دانستید

ماجرای رأی لحظه آخری احمدی‌نژاد بعد از عمل جراحی پلک

تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختیست

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب

مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

آخرین آمار شمار کشته‌های تصادفات نوروزی

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

نرخ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر می‌شود

دیدار اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف

قیمت محصولات ایران‌خودرو پنج‌شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

اینفوگرافی/ کدام آقازاده‌ها تا امروز محاکمه شده‌اند؟

پسر آیت‌الله علم‌الهدی: ارتباطی با هولدینگ گردشگری ندارم

آغاز فروش بلیت قطارهای نیمه دوم فروردین

آخرین وضعیت جاده‌های کشور

فیلم/ ریزش سنگ در محور سیاه بیشه جاده چالوس

فیلم/ رپ خواندن حمید صفت در سریال اژدهای هفت سر

عکس خانوادگی مهلقا باقری برای نوروز

فیلم/ تصاویری باور نکردنی از رسول خادم

فیلم/ واکنش جالب سحر دولت‌شاهی به شنیدن واژه خیانت

هشدار به مردم درباره آگهی‌های جعلی فروش مسکن

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، چرا آن‌ها را جابه‌جا گذاشتید؟

واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی

فیلم/ چرا اعتراضات سیاسی در اکباتان متفاوت بود؟