اقتصاد24- طی یکسال اخیر شاهد بالا رفتن غیرمنطقی قیمت خودرو هستیم. حتی خودروهای داخلی نیز با نوسانات زیادی روبرو بوده و هستند. این مشکل همچنان پابرجاست به طوری که طبقه متوسط جامعه هم دیگر نمیتوانند خودروی باکیفیت خریداری کنند و با این وضع درآمدها، مردم چارهای جز تن دادن به پراید ۴۵ میلیون تومانی ندارند.
امیر خجسته، عضو هیات رییسه کمیسیون اصل نود به اقتصاد ۲۴، گفت: این روزها رها شدن بازار و عدم کنترل از سوی وزرای مربوطه، مردم را نگران کرده است. ما یک کشور قدرتمند هستیم ولی وزرای اقتصادی، بازار را رها کردهاند.
وی با تاکید بر اینکه اقداماتی که وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه خودرو انجام داده، کاری جز تبدیل بازار برای افزایش دلالی نیست، افزود: نظر وزیر صمت در خصوص قیمت خودروها به ویژه قیمت پراید این بود که قیمت خودرو داخلی ۵ درصد زیر قیمت بازار باشد در حالیکه این کار، بازار خودرو را به بازار دلالی تبدیل کرده که خوشایند مردم نیست.
خجسته ادامه داد: نباید با کارهای ناشایست خاطره بدی را در ذهن مردم ایجاد کنیم و موجب آزرده خاطری آنها شویم، زیرا مردم به قدر کافی مشکل دارند.
عضو کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه قیمت واقعی پراید 45 الی 50 میلیون تومان نیست، افزود: انتظار ما از وزیر صنعت این بود که به نحوی این وضعیت را ساماندهی میکرد که شاهد افزایش روزافزون قیمت خودرو نباشیم.
وی خاطرنشان کرد: طی تلاشهای مستمر مجلس شورای اسلامی، ۴۰۰ هزار خودرویی که مطالبه مردم بود را تحویلشان دادیم زیرا اگر مداخله نمیکردیم قیمتها طبق تعرفههای جدید محاسبه میشد که با فشارهای وارده با قیمت قبلی تحویل شد.
وی گفت: برای ایجاد تعادل در بازار خودرو راه حل این است که قیمت خودروهای داخلی ۱۰ درصد بالاتر از قیمت تمامشده عرضه شود ولی آنچه که ما شاهد هستیم ۵ درصد زیر قیمت بازار آزاد است که در این صورت هر دلالی، خودرو را با هر قیمتی که خوشش بیاید قیمتگذاری میکند.
خجسته با اشاره به اینکه مگر میشود که قیمت خودرو، روزانه یک میلیون تومان بالا رود؟ افزود: این یک مشکل خطرناک است و وزیر صنعت باید هر چه سریعتر جلوی این کار را بگیرد.