تاریخ انتشار: ۰۹:۱۴ - ۲۶ اسفند ۱۳۹۹
نگاهی به برنامه دخل و خرج دولت در سال ۱۴۰۰

سرگذشت بودجه التقاطی

بودجه ۱۴۰۰ به خط پایان خود نزدیک شده است. شورای نگهبان ایرادات وارده به بودجه را به بهارستان ارسال کرده و نمایندگان مکلف به انجام اصلاحات موردنظر این شورا در لایحه بودجه شده‌اند. ایرادات شورای نگهبان به لایحه بودجه ۲۰ مورد اعلام شده که بخش عمده این ایرادات نیز ابهاماتی است که از سوی کمیسیون تلفیق در بودجه اعمال شده است.

بودجه 1400

اقتصاد۲۴ - به این ترتیب شورای نگهبان به اصلاحات جزئی در بودجه بسنده کرد تا ماه‌ها تلاش برای رفع و رجوع برنامه دخل و خرج سال آینده تنها به تغییر و جابه‌جایی برخی از بند‌ها و ردیف‌های بودجه منتهی شود. مختومه اعلام شدن پرونده بودجه ۱۴۰۰ یک پیام روشن برای اقتصاد ایران دارد؛ سقف کوتاه سیاستگذاری که ماحصل آن را می‌توان بازی با اعداد و ارقام بودجه‌ای و تداوم سیاستگذاری‌های تکراری سال‌های گذشته دانست.

دولت لایحه بودجه سال آینده را پیش از زمان مقرر و ۱۲ آذرماه تقدیم مجلس کرد، اما بودجه ۱۴۰۰ یک تفاوت اساسی با بودجه‌های سال‌های قبل داشت؛ دولت مصوبه‌اش را ارائه داد، کمیسیون تلفیق مجلس شاکله بودجه را تغییر داد، مجلس اصلاحات مورد نظر کمیسیون تلفیق را نپذیرفت و در نهایت عبور بودجه از فیلتر شورای نگهبان بازگشت به همان بودجه‌ای را رقم زد که دولت در آغاز کار تقدیم مجلس کرده بود. به این ترتیب برخلاف تصورات، شورای نگهبان آرزوی بهارستانی‌ها برای رد بودجه را برآورده نکرد و مجلس نیز بی‌سروصدا به نظر دولت برگشت؛ بنابراین تفاوت بارز بودجه ۱۴۰۰ با بودجه‌های قبلی را می‌توان ناکام ماندن مجلس برای تحمیل خواسته‌های خود به دولت دانست به طوری که دولت همان مصوبه خود را با اندکی تغییر در سال آینده به مورد اجرا می‌گذارد.

پیش از آنکه بودجه رسما تقدیم مجلس شود سازمان برنامه و بودجه کم و بیش از برخی اعداد و ارقام کلیدی بودجه رونمایی کرده بود. محمدباقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه اواخر آبان‌ماه امسال نرخ ارز در لایحه بودجه را ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان و برآورد‌های اولیه برای نفت را بشکه‌ای ۴۰ دلار اعلام کرده بود. سیدحمید پورمحمدی معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه نیز میزان فروش نفت در بودجه را ۶۵۰ هزار بشکه در روز اعلام کرده بود. هر چند اطلاعات مقدماتی ارائه‌شده به واقعیت‌های مندرج در بودجه نزدیک بود، اما برآورد دولت از میزان فروش نفت با اطلاعاتی که از قبل داده شده بود تفاوت‌هایی داشت، به طوری که بعد از رونمایی از بودجه صدای مخالفان به لایحه تقدیمی دولت بلند شد و عمده کارشناسان و نمایندگان مجلس دولت را به بیش‌برآوردی در درآمد‌های نفتی در سال آینده متهم کردند.


بیشتر بخوانید: توزیع انحرافی ثروت ملی


تقدیم بودجه به مجلس

اما چه بر بودجه ۱۴۰۰ گذشت؟ حدود سه ماه و نیم پیش بود که دولت بودجه پیشنهادی خود را در صحن علنی مجلس ارائه و آن را تقدیم نمایندگان مجلس کرد. از استثنایی بودن لایحه بودجه سال آینده همین بس که رییس‌جمهور در مراسم تقدیم لایحه بودجه به مجلس شرکت نداشت و بودجه بدون حضور رییس دولت به مجلس ارائه شد. نمایندگان مجلس در بررسی‌های اولیه خود دست به انتقاد از نحوه بودجه‌ریزی دولت زدند. اهم انتقادات وارده به بودجه از سوی نمایندگان نیز به نرخ تسعیر ارز، پیش‌بینی غیرواقعی دولت از میزان فروش نفت و همچنین کسری بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی بودجه بود. بعد‌ها موارد دیگری به دایره انتقادات مجلسی‌ها نیز اضافه شد، از جمله تکیه دولت به فروش اوراق و واگذاری اموال برای تامین مالی، تورم‌زا بودن این لایحه و بی‌مهری دولت به معیشت مردم. بررسی‌ها نشان می‌دهد که دولت در بودجه تقدیمی خود به مجلس پیش‌بینی خود از فروش نفت را ۳/۲ میلیون بشکه نفت در روز اعلام کرده بود. این مساله از دو جهت مورد مخالفت نمایندگان مجلس قرار گرفت. نخست آنکه برخلاف ادعا‌های قبلی دولت، اتکای بودجه به نفت نه تنها کاهش نیافت بلکه ۵۰ درصد هم بیشتر شد و همین مساله باعث شده که بوی نفت در سراسر بودجه سال آینده بپیچد. دلیل دوم مخالفت نمایندگان با این بند از بودجه به رویکرد دولت در حوزه سیاست خارجی مربوط می‌شد. به گمان نمایندگان مجلس دولت پای مذاکره به بودجه ۱۴۰۰ را باز کرد و با این امیدواری پیش رفت که از مسیر احیای برجام و توافق با آمریکا درآمد خود از محل صادرات نفت را افزایش دهد. تکرار این مساله از سوی نمایندگان مجلس در موارد متعدد در نهایت منجر به این شد که کمیسیون تلفیق در بررسی خود از لایحه بودجه دست به اصلاحاتی اساسی بزند و به بیانی عزم خود را برای تغییر شاکله بودجه جزم کرد.

تغییر شاکله بودجه

بر همین اساس این کمیسیون در جریان بررسی‌های خود از بودجه ۱۴۰۰ دست به تغییراتی بنیادین در بودجه زد. اولین قدم کمیسیون تلفیق برای اصلاح لایحه بودجه نیز در خصوص میزان فروش نفت برداشته شد به طوری که این کمیسیون سقف فروش نفت در سال آینده را ۵/۱ میلیون بشکه اعلام کرد. هرچند این موضوع به ظاهر به کاهش وابستگی بودجه به نفت منجر می‌شد، اما اصلاح رقم نرخ تسعیر ارز نیز تغییر بزرگ دیگری بود که این بار با انتقادات جدی از سوی دولت همراه شد.

اعضای حاضر در جلسات کمیسیون تلفیق بر این باور بودند که دلار ۴۲۰۰ تومانی باید از بودجه ۱۴۰۰ حذف و نرخ ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی جایگزین آن شود.

هرچند این مساله از نظر آنان نیز می‌توانست نگران‌کننده باشد و منجر به جهش قیمت‌ها شود، اما اعطای یارانه از مابه‌التفاوت ارز ۴۲۰۰ تومانی و ۱۷ هزار تومانی راهکار این کمیسیون برای مقابله با اثرات تورم‌زای آن بود.

از سوی دیگر افزایش نرخ ارز در بودجه به معنای افزایش درآمد‌های دولت از محل فروش نفت هم بود، به طوری که درآمد حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی پیش‌بینی شده از سوی دولت با نرخ تسعیر ۱۱ هزاری و فروش ۳/۲ میلیون بشکه‌ای در روز را به ۲۳۰ هزار تومان با فروش ۵/۱ میلوین بشکه در روز رساند.

رد بودجه در مجلس

هرچند کمیسیون تلفیق بر رای و نظر خود برای اصلاح بودجه ۱۴۰۰ و تغییر شاکله آن مصمم بود، اما دولت مخالفت خود با اجرای اصلاحات مورد نظر این کمیسیون را از همان ابتدا اعلام کرد. در عین حال ارائه اصلاحی از سوی کمیسیون تلفیق به مجلس نیز نتوانست عملیاتی شدن خواسته نمایندگانی که ماه‌ها در حال بررسی و موشکافی بودجه بودند را امکان‌پذیر کند چه آنکه بودجه در صحن علنی مجلس رد و دولت مکلف به انجام برخی اصلاحات جزئی در آن شد. به این ترتیب بودجه تقدیمی دولت با وجود دخل و تصرف‌های بسیار از سوی کمیسیون تلفیق در نهایت به خود دولت برگردانده شد تا اصلاحات نهایی را در آن اعمال کند. به این ترتیب در ماه جاری و طی جلسات متعدد بودجه در صحن علنی بررسی و با تغییراتی جزئی در آن همراه شد. بر این اساس رقم نرخ ارز در بودجه ثابت ماند، اما سقف فروش نفت ۵/۱ میلیون بشکه در روز اعلام شد. هرچند این موضوع به معنای رد فروش ۳/۲ میلیون بشکه نفت در روز نیست. در عین حال رقم بودجه عمومی دولت نیز مقداری افزایش یافت و حجم درآمد‌های مالیاتی نیز با افزایش همراه شد که بخش عمده آن به حوزه مالیات بر ثروت مربوط می‌شود.

مهر تایید شورای نگهبان

در نهایت بودجه به شورای نگهبان ارسال شد و این شورا در جریان بررسی بودجه تنها به ۲۰ مورد ایراد گرفت که عمده این ایرادات هم به رفع ابهام از برخی بند‌های بودجه مربوط می‌شد. به عبارتی این شورا عملا به کلیات بودجه ایراد نگرفته و دولت را در اجرای بودجه موردنظر خود آزاد گذاشته است. به این ترتیب پایان جلسات بررسی بودجه در مجلس و ارسال آن به شورای نگهبان و همچنین مهر تایید این شورا به بودجه نشان داد که مجلس انقلابی در نهایت به رای و نظر دولت در اجرای بودجه برگشته و اختیاری برای اجرای بودجه مورد دلخواهش ندارد. در مجموع می‌توان گفت که ماه‌ها دست به دست شدن بودجه بین دولت و مجلس تنها به چند تغییر جزئی در اعداد و ارقام و حذف و اضافه‌هایی در برخی ردیف‌ها منجر شد. این مساله نشان می‌دهد که با وجود ادعای نهاد‌های تصمیم‌گیر سقف سیاستگذاری در ایران با وجود گرفتاری‌های داخلی و خارجی تنها به جابه‌جایی‌های جزئی و اندک محدود شده و اندازه بودجه به طور واقعی تغییری نکرده است. مادامی که رویه سیاستگذاری و تصمیم‌گیری در ایران به این منوال باشد عبور موفق از گرداب‌های سخت اقتصادی امکان‌پذیر نخواهد بود.

منبع: جهان صنعت
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

عکس/ توییت جنجالی ایلان ماسک درباره حمله اسرائیل به ایران

ریزپرنده چیست؟

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت خودرو‌های رنو در بازار امروز + جدول

قیمت ماشین های لوکس لکسوس در بازار ایران + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت مرغ، گوشت سفید و تخم مرغ در بازار + جدول

عکسی از روناک سریال «نون خ» با یک استایل متفاوت

عکس/ خرید سفره عقد و عروسی نفیسه روشن

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت امروز + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

فیلم/مراسم زیبای هزار دف روستای پالنگان

عربستان سعودی به قیمت نفت ۱۰۰ دلار نیاز دارد

سهام آهن در بورس کالا

فیلم/ تجمع ثبت نام کنندگان پژو پارس مقابل سازمان تعزیرات

احداث آرامستان‌های جدید در ۲ نقطه تهران

بمباران سنگین مقر حشد الشعبی در عراق توسط اسرائیل

اینفوگرافی/میزان رشد قیمت‌ها در ۲ سال و نیم اول دولت رئیسی و روحانی

خطر حذف ایران از تجارت جهانی با تعطیلی پنج‌شنبه‌ها

نرخ رهن و اجاره مسکن در ترمینال جنوبی و حوالی منطقه ۱۶ + جدول

صادرات نفت ایران رکورد زد

فیلم/جولان خودرو‌های فرمول یک در تهران

پیش‌بینی قیمت سکه امروز یکم اردیبهشت ۱۴۰۳

بلوای ناترازی‌ها در بودجه ۱۴۰۳

جدایی قریب‌الوقوع یک بازیکن از استقلال

برگزاری دومین حراج شمش طلا در این تاریخ

زرآباد سیستان زیرِ آب / راه‌های ارتباطی بسته شد و تیر‌های برق سقوط کرد، مدیریت بحران کجاست؟

فیلم/ون حامل بازیکنان تراکتور زیر مشت و لگد هواداران!

آمار غلط دولت درباره نرخ بیکاری

ارشادِ گشت ارشاد

بیت کوین آماده رویارویی با رویداد هاوینگ

فیلم/ انتقام سخت یک زن از همسرش با ریختن آب جوش!

سقوط طبقاتی شهروندان ایرانی / سقوط طبقه پردرآمد به متوسط و حرکت متوسط‌ها به سمت فقیر شدن ادامه دارد

خبر مهم درباره حقوق بازنشستگان ۱۴۰۳

بورس در چه شرایطی رشد می کند؟

پشت پرده صدای انفجار در اصفهان چه بود؟

بی‌قاعدگی در گشت ارشاد؛ نتیجه برخورد‌های گشت ارشاد در طرح نور، تذکر جدی برای برخی از مسئولان

فیلم/روایت عجیب از مادر رونالدو؛ کریستیانو قرار بود سقط شود؟

حباب سکه به این عدد رسید

انس جهانی در آستانه شکست رکورد یک ماهه

عکس/ استایل جالب ولیعهد عربستان در دفتر کارش

بانک جهانی: فقر مطلق در ایران کاهش یافت

آرامش سیاسی دلار را به ثبات رساند

سهمیه بنزین اردیبهشت‌ماه بدون تغییر شارژ شد

قیمت نفت افزایش یافت

فیلم/اولین سکانس بوسیدن دو بازیگر زن و مرد در یک فیلم ایرانی!

بازار طلا با ثبات دلار همراه می‌شود؟

اصلاحیه شورای رقابت در مورد تغییر خودرو‌های ثبت‌نامی

قیمت مرغ، گوشت سفید و تخم مرغ + جدول

قیمت انواع خودرو‌های رنو + جدول

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

وضعیت آلودگی هوای تهران در ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

۹۲ درصد ارزش ودیعه مستاجران از بین رفته است/ معضل ملی وحشتناکی که در کمین بازار اجاره است

وضعیت هواشناسی امروز