اقتصاد۲۴ –سال ۱۳۹۹ بازار لاستیک کشور دچار التهابات شد. این تنش که در گذشته نه چندان دور نیز وجود داشته نشان میدهد که این کالای استراتژیک در کشور، میتواند موجبات بروز مشکلات در بازارهای دیگر را به دنبال داشته و از طرفی باعث سودجویی عدهای و نارضایتی عدهای دیگر شود.
بیشترلاستیک ها در داخل تولید میشود، اما به صورت مناسب توزیع نمیشود.گرانی مواد اولیه تولید دربرابر تعرفه پایین واردات ،تولیدکننده داخلی را به زانو در میآورد .
از سال ۹۷ تا کنون بازار محصولات تایر کشور با فراز و فرودهایی مواجه بوده، اما تولیدکنندگان در این صنعت علی رغم تحریمهای خارجی موانع داخلی را نیز پشت سرگذاشته و اقدام به افزایش تولیدتایر داشته اند، اما به چه قیمتی باید این مسیر را ادامه دهند هنوز مشخص نیست.
مصطفی تنها، سخنگوی انجمن تایر کشور با تأکید بر مشکلات صنعت تایر در گفتگو با اقتصاد۲۴ گفت: اقتصادکشور به گونهای شده که معنای پول درآن هر روز متفاوت است .به دلیل عدم ثبات ارزش پول در یک سال ثبات هر گونه فعالیت در این نوع اقتصاد تبعات خود را بهمراه خواهدداشت.
به گفته تنها، صنایع کشوردر چنین وضعیتی نمیتوانند جوابگوی نیازهای بازار داخلی باشند. از این رو، آسیبهای سنگینی به این بخش وارد شده است .تا جایی که در سالهای گذشته کُندی روند تولید تایر در کشور صدمات زیادی را به تولید کنندگان این بخش وارد کرده است.
سخنگوی انجمن تایرکشورگفت: صنعت تایر نیز مانند صنایع درگیر دیگر از این تنشها مستثنی نبوده و مشکلات زیادی رابه ویژه طی سالهای اخیر متحمل شده است.
وی تصریح داشت: تعیین قیمت محصولات و کالاهای تولیدی دغدغه اصلی تولید کنندگان است .طبق آخرین مصوبات ،قیمت گذاری صنعت تایر برعهده صنعت تایر قرار گرفت .اماموضوع تعیین قیمت همچنان با تأیید سازمان تعیین تکلیف می شود .
بیشتربخوانید:دولت برای حمایت از تولید، بر عهد خود دربخشنامهها پایدار بماند
تنها با تأکید براینکه قیمت محصولات با ارزش واقعی پول و مواد اولیه که جهت تولید خریداری میشود با سود ثابت متناسب سازی شود ،گفت:درسال ۹۹ ضمن موافقت سازمان حمایت تغییراتی که درافزایش قیمت تایر اجرا شد این صنعت توانست باافزایش حجم تولید کارخانهها در ۱۰ ماه ابتدای سال گذشته به اندازه یک سال ۹۸ تولید تایر داشته باشند .درواقع جهش تولید را باکاهش اندک نرخ لاستیک محقق کردند.
سخنگوی انجمن تایرکشورگفت: تولید تایر سواری در سال گذشته به ۲۲ میلیون حلقه رسید که مصرف کشور از ۲۱ میلیون حلقه فراتر نمیرود .همچنین تولید در تایرهای باری، کشاورزی، موتور سیکلت و دوچرخه جهش تولید به گونهای بوده است که تفاوت آن را نسبت به سالهای گذشته به خوبی نشان داده می شود. البته بازار تایردر سال ۱۳۹۹ به دلیل پُرکشش بودن این محصولات با تنشهای زیادی مواجه بود.
وی گفت: متناسب این تحرکی که علی رغم تمام مشکلات در صنعت تایر اتفاق افتاده است انتظار میرود مدیریت پشتیبانیهای دولتی از این صنعت با انعطاف بیشتری انجام بگیرد .چراکه قطعاً این صنعت توان بیشتری برای افزایش تولیددر ۱۴۰۰ خواهدداشت.
تنها میگوید: از سال ۹۷ به دلیل مشکلات بازار این محصولات صادرات متوقف شده است .حالا که این صنعت با توجه به تأمین نیاز داخل و ضرورت حضور دربازار جهانی افزایش تولیددارد میبایست شرایط صادرات تایراز سوی دولت فراهم شود.
وی با طرح این سوال که چرا نمیگذارند تولید کننده تایرمازاد تولید را صادرات کند؟ گفت: حداقل باید تایر در اندازههای خاص صادرشود .اگر با توجه به افزایش تولید تایر، صادرات این محصول آزاد نشود ،قطعاَ مازاد آن دردست تولید کننده باقی خواهد ماند .
تنهایادآورشد؛ موضوع صادرات مازاد تولید اگر آزاد نشود باعث توقف جهش تولید در کشور خواهدشد وآهنگ افزایش تولید تایر درسال جاری قطع خواهدشد.
سخنگوی انجمن تایر باتأکید براینکه باید رویکرد حمایت از این صنعت به نفع تولید کننده ونه واردات این محصولات تغییر کند، گفت: در حال حاضر در بخش تایرهای باری و اتوبوسی این صنعت با دو نوع تایر بایاس و رادیال روبرو است که در حوزه بایاس نیاز بازار به صورت کامل توسط تولید کننده داخلی تأمین میشود، اما در تولید تایر رادیال کشوربا کمبود تولید این نوع محصول روبروهست.
وی تصریح داشت: قرار است در سال ۱۴۰۰ با سرمایه گذاریهای انجام شده میزان تولید تایر رادیال هم در کشور افزایش پیدا کند.اما باتوجه به تعرفه ۵ یا ۶ درصدی واردات تایر رادیال سرمایه گذاری داخلی برای تولید این تایرها توجیه اقتصادی ندارد.درحالی که در سال ۹۷ تعرفه واردات این تایرها (رادیال) ۲۶ درصد بوده است.
به اعتقاد تنها، به همین دلیل دولت باید برای حمایت از تولیدکننده داخلی تجدید نظرهای لازم را درتعیین نرخ تعرفه تایرهای رادیال انجام دهد.در غیر اینصورت سرمایه گذار داخلی رغبتی برای سرمایه گذاری در این محصول را نخواهدداشت.
این فعال صنعتی ادامه داد: با توجه به هزینههای بالای تولید تایرهای رادیال درکشور ،واردات با تعرفه پایین میتواند خسارت سنگین به بخش تولید وارد کند و سرمایه گذاران را برای حضور در این بخش دلسرد کند.
سخنگوی انجمن تایر تأکید گرد: سال ۱۴۰۰ باید نحوه حمایت ازتولیدکنندگان تایرتغییر کند.برای ادامه افزایش حجم تولید تایر نیاز به حفظ سرمایه گذار، تحرک تولید کننده وحفظ بازارهای جهانی میباشد .
وی در پایان یادآورشد: عدم حمایت از تولید صنعت تایر در سال ۹۹ بسیار گمرنگ بوده است و احتمال ادامه این جریان در سال جاری نیز وجود دارد؛ پس اجازه دهند تولید کنندگان راه خود را برای توسعه تولید بروند.