اقتصاد۲۴ - سیتروئن زانتیا از سال ۸۱ تا ۸۹ در ایران توسط شرکت سایپا تولید شد. این خودرو در بازارهای جهانی با نسخههای مختلفی عرضه میشد، اما در ایران تنها در دو نسخه با پیشرانههای ۱.۸ و ۲ لیتری همراه با گیربکس ۵ دنده به تولید رسید. البته امکاناتی نیز از این خودرو در ایران حذف شد که میتوان به مواردی نظیر سانروف، رینگهای آلومینیومی و سنسورهای هشدار اشاره کرد. علاوه بر این سیستم صوتی خودرو نیز با یک نسخه سادهتر جایگزین شد.
به طور کلی ۴ مدل زانتیا شامل سوپرلوکس ۱۸۰۰، ایکس ۲۰۰۰، اس ایکس ۲۰۰۰ و فیس لیفت در ایران به تولید رسید. سه نسخه اول طرفداران زیادی پیدا کرد و مشتریان از آنها استقبال کردند. اما ماجرای نسخه فیس لیفت زانتیا کمی متفاوت است. زانتیا ۲ در حقیقت فیس لیفت نسخه اصلی زانتیا بود که توسط خودروسازان داخلی انجام گرفت. سایپا در سال ۸۳ این پروژه را شروع کرد و رونمایی آن در سال ۸۷ انجام شد. اما تولید این خودرو فقط ۱ سال ادامه یافت و با شکست مواجه شد.
زانتیا ۲ از لحاظ فنی تغییر خاصی نداشت، اما در ظاهر سپر جلو و عقب و همچنین چراغها تغییر کرد. در حقیقت این تغییر باید باعث میشد که مشتریان بی خیال نسخه قبلی شوند و مدل فیس لیفت را بخرند، اما دقیقا شرایط برعکس شد و هیچ کس روی خوش به این نسخه نشان نداد.
اگر میخوای پولدار شی اینجا رو کلیک کن
به طور کلی زانیتا خودرویی موفق در بازار ایران محسوب میشد که نسخههای اول آن به شدت مورد استقبال قرار گرفت. خودرویی که با بهره گیری از پیشرانه ۲ لیتری میتوانست در مدت زمان بین ۹.۵ الی ۱۰.۵ ثانیه به سرعت صد کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. هرچند که نسخه ۲ نیز از همین پیشرانه بهره میبرد، اما نظر مشتریان را نتوانست جلب کند.
منبع: گسترش نیوز
حیف قیافه زانتیا که اینجوری خرابش کردن
دوم اینکه این ماشین را به ماشین شوتی میشناسن.هرجا بری پلیس غیر ممکنه جلوتا نگیره و خودتا ماشیتتا زیر و رو نکنه.همین دوتا که گفتم خودش عامل اصلیه که کسی زیر بار زانتیا ننیره.
ولی اینم بگم عمرا ماشینی رو دست زانتیا موشک زمینی بلند به
من تا الان ۸ماشین مختلف داشتم ولی زانتیا رو از بین همشون ترجیح میدم و تا امروز نفروختمش حتی اگر پوسیده بشه باز اسمش از ۹۰درصد ماشینها ابهت بیشتری داره و کارایی داره مهمترین خوبی که داره اینه که از رانندگیش نه خسته میشی و نه سیر میشی