اقتصاد۲۴- علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران روز گذشته گفت: به نظر میرسد که مذاکرات هستهای از «بن بست عبور کرده» و طرفین بحث اینکه «چه کسی باید قدم اول را بردارد» را پشت سر گذاشته و مذاکرات مربوط به احیای برجام وارد «مراحل فنی» شده است.
فربد زاوه کارشناس بازار خودرو در خصوص تاثیر انتشار اخبار مبنی بر پیش روی بودن توافق هستهای بین ایران و آمریکا بر روی بازار خودرو گفت: به واسطه این موضوع که در نتیجه انتشار اخبار مبنی بر پیش روی قرار داشتن توافق هستهای بین ایران و آمریکا خوش بینی در بازار ایجاد میشود بازارخودرو کاهش قیمتها و تعادل را برای کوتاه مدت تجربه خواهد کرد و همچنین تغییر حجم عرضه در این بازار باعث میشود که قیمتها شیب نزولی پیدا کند و، اما اثربلند مدت این اتفاق متاثراز سیاستهای پولی و اتفاقاتی است که دربانک مرکزی و وزارت اقتصاد خواهد افتاد واگر اصلاحات پولی درکشور صورت نگیرد این خوشبینی خیلی زود از میان خواهد رفت و قیمتها به سطح تورمی باز خواهد گشت.
این کارشناس بازار خودرو در ادامه گفت: در این مدت اگر فقط قیمت یک کالا افزایش پیدا میکرد آن را میتوانست متاثر از این موضوع دانست که تیراژ تولید آن کالا تحت تاثیر مشکلات بین المللی تغییر کرده است؛ ولی افزایش سطح عمومی قیمت همه کالاها نشان دهنده این موضوع است که اشکال کار بحث عرضه در آن بازار نیست بلکه بحث سیاستهای پولی است. در این میان، اما بازگشت بایدن به برجام میتواند این امید را ایجاد کند که حداقل از سیاستهای غلط پولی برای حل بودجه جاری دولتی عبور کنیم و دولت دیگر به خلق پول یا چاپ اسکانس برای اداره کشور رو نیاورد و حداقل حسن این اتفاق این است که تورم کمتر شود.
وی در ادامه افزود: با این وجود خیلی نمیشود در خصوص کاهش سطح عمومی قیمتها در کوتاه مدت امیدوار بود و به هرشکل این فضای متورم وجود دارد.
بیشتربخوانید:خودرو سال ۱۴۰۰ گران میشود؟! /قیمتها دست به دامن تولید
زاوه درادامه در خصوص تاثیر کاهش نرخ ارز در نتیجه توافق هستهای بر روند بازار خودرو افزود: تغییرات نرخ ارز نیز مانند تغییرات قیمت خودرو است و کاهش نرخ ارز متاثر از این موضوع است که سیاستهای کلان پولی چه خواهد بود. کاهش نرخ ارز در کوتاه مدت تحت تاثیر بازگشت آمریکا به برجام بدیهی است، اما آنچه حائز اهمیت است پایین ماندن نرخ ارز است و این نوسانات نرخ ارز بیشتر به این موضوع باز میگردد که سیاستهای کلان چه باشد و خیلی ربطی به تحریمها ندارد.
وی در ادامه افزود: قیمت کالاها متاثر از ارز نیست و قیمت ارز نیز مانند سایر کالاها متاثر از سیاست پولی بالا و پایین میرود و در این بین، اما بالا و پایین رفتن نرخ ارز سریعتر از بقیه کالا صورت میگیرد چراکه سیالیت آن بیشتر است و در نتیجه نوسانات آن نیز بیشتر است و این تصور که ارز به قیمت ۱۰ یا ۱۲ هزار تومان برسد اشتباه است چراکه کاهش نرخ ارز تحت تاثیر سیاستهای پولی است.
این کارشناس بازار خودرو درخصوص آینده قیمتها در بازار خودرو طی سال جاری افزود: کل بازارها در سال ۱۴۰۰ ترکیبی از رکود و تورم را تجربه میکنند چراکه در سالهای گذشته هیچگونه اصلاحاتی در هیچ حوزه اقتصادی صورت نگرفته است؛ خصوصا صنعت خودروسازی که تولید خودرو در آن با زیان همراه خواهد بود و هر دولتی اصلاح صنایع را به گردن دولت بعدی انداخته است.
از طرف دیگر مردم نیز قدرت خرید ندارند و در سال ۱۴۰۰ ما ترکیب دوگانه رکود و تورم خوهیم داشت و همچنین انتشار اخباری مبنی بر بازگشت آمریکا به برجام نیز به وقوع این رکود سرعت میبخشد. با این وجود درکوتاه مدت، اما قطعا شاهد کاهش قیمتها در بازار خودرو خواهیم بود، اما برای پایین ماندن قیمتها سیاستهای پولی تعیین کننده است.
زاوه در ادامه در خصوص دلیل افزایش قیمتها در بازار خودرو در ایام نوروز افزود: قیمتی که در ایام عید اعلام میشده است مبنا قرار نمیگیرد چرا که این قیمتها بیشتر به دلیل فضاسازی بازار اعلام شده و کمتر کسی در این ایام معاملهای انجام داده است و در نتیجه نمیتوانیم بگوییم سطح عمومی قیمتها بالا رفته است و از طرف دیگر تا قبل از عید برداشت بر این بود که به دلیل کرونا سفر ممنوع است، اما این اتفاق نیفتاد و در نتیجه فروشندگان با حس نیاز خریداران به خرید خودرو قیمتها را بالاتر از سطح بازار اعلام کردند؛ به طور کلی، اما معاملهای صورت نگرفته است که بتوان گفت بازار متورم بوده است.
وی در ادامه افزود: به عبارتی در این مدت سطح پیشنهادی قیمتها بالا بوده است، اما معاملهای با آن قیمتها صورت نگرفته است؛ همان طور که قیمت خودرو شاهین در این ایام یک میلیارد تومان اعلام شد، ولی کسی این خودرو را به این قیمت نخرید و در نتیجه این موضوع که این خودرو با این قیمت هدف معاملهای قرار نگرفته است میتوان گفت که این قیمتها فرض خودروسازان است و قیمت واقعی خودرو نیست.
این کارشناس بازار خودرو درخصوص وضعیت عرضه و تولید خودرو در سال جاری افزود: وضعیت تولید نیز به سیاستهای کلان تولیدی بازمیگردد و به واسطه اینکه شرکتهای خودروسازی دچار بحرانهای شدید بدهی هستند و قیمت تمام شده آنها به هزاران دلیل از جمله آنکه مدیریت آنها بسیار ناصحیح است بالاتر از بهای فروششان است عملا به ماشین تولید تورم در کشور تبدیل شده اند.
وی گفت: فروش زیر بهای تمام شده و عدم اصلاح ساختار دو بحران عمده صنعت خودروسازی است و باید برای حل آن تدبیر کرد.