تاریخ انتشار: ۱۲:۰۰ - ۱۷ فروردين ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۲۸ نظر

لذت تورم برای ثروتمندان

دهه ۹۰ دهه فرصت سوزی در اقتصاد ایران بود و دهه تشدید فشار بر عموم مردم شد. در این دهه میانگین رشد اقتصادی ایران به صفر رسید و میانگین تورم در محدوده ۲۴ درصد و میانگین رشد انباشت سرمایه به منفی ۵.۲ درصد رسید.

لذت تورم برای ثروتمندان

اقتصاد ۲۴- رییس کل بانک مرکزی در پست جدید اینستاگرامی خود با اشاره به کاهش قدرت خرید مردم نوشت: قدرت خرید مردم با حرف و جنجال سیاسی تقویت نمی‌شود با سرمایه‌گذاری گسترده و مولد است که تولید و رفاه افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه این میزان از انواع تحریم‌ها و فشار‌ها به درآمد ارزی و تجارت و مبادلات بانکی بین‌المللی می‌توانست اقتصاد هر کشوری را متلاشی و از پا در بیاورد، اظهار داشت: فشار اقتصادی زیادی به طبقه متوسط و با درآمد پایین جامعه وارد آمد، استقامت و مقاومت مردم به خصوص تاب‌آوری کشور فوق‌العاده بود و بانک مرکزی در این مدت به کمک سایر بخش‌ها از همه توان تخصصی و مدیریتی خود برای خنثی سازی، غلبه بر فشار حداکثری و کاهش اثرات منفی آن بر اقتصاد و مردم بهره برد وشرایط معیشتی بخش عمده‌ای از مردم با وجود همه تلاش‌های مسوولان و جبران‌های انجام گرفته نیازمند توجه جدی غیر شعاری است.

رییس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: قبلا گفتم ناگفته‌هایی وجود دارد که به موقع خود خواهم گفت. ولی انصاف نیست افرادی که نتایج عملکردشان در چند دهه گذشته برای مردم و صاحب نظران آشکار است و معضلات ساختاری اقتصاد نتیجه تصمیمات قبلی آنهاست، عملکرد دو سال بسیار سخت اخیر را با شرایط عادی آن هم با درآمد ارزی چندین ده میلیارد دلاری مقایسه و حکم بر ضعف عملکرد صادر کنند. رییس کل بانک مرکزی پیش از این و در ایام نوروز از راهکار «چاپ پول» برای جبران کسری بودجه به عنوان یک ساز و کار اجتناب ناپذیر یاد کرده بود. این در حالی است که عموم کارشناسان اقتصادی بر این باورند که فشار به منابع پایه پولی برای جبران کسری بودجه، چیزی جز تورم و کاهش قدرت خرید مردم در پی نخواهد داشت.


بیشتر بخوانید: ابرتورم ۱۴۰۰ در راه است


بانک مرکزی به عنوان نخستین سازمان و نهاد مرتبط با حفظ ارزش پول ملی در صف نخست جلوگیری از کاهش قدرت خرید ریال قرار دارد و در سال‌های اخیر با انتقاد‌های بسیاری روبرو بوده است. عمده این انتقاد‌ها نیز به روند در پیش گرفته شده برای افزایش نقدینگی و چاپ پول معطوف بوده است و حالا رییس کل بانک مرکزی این انتقاد‌ها را نوعی «جنجال سیاسی» خوانده است. این موضوع تا چه حد درست است؟

دهه ۹۰ دهه فرصت سوزی

وحید شقاقی شهری، اقتصاددان و رییس دانشگاه اقتصاد خوارزمی معتقد است؛ دهه ۹۰ دهه فرصت سوزی در اقتصاد ایران بود و دهه تشدید فشار بر عموم مردم شد. در این دهه میانگین رشد اقتصادی ایران به صفر رسید و میانگین تورم در محدوده ۲۴ درصد و میانگین رشد انباشت سرمایه به منفی ۵.۲ درصد رسید.

این عضو دانشگاه خوارزمی در این باره به «اعتماد» گفت: در دهه ۹۰ ضریب جینی به عنوان یکی از شاخص‌های نابرابری از ۳۶.۵ در سال ۱۳۹۰ به ۴۱ در سال ۱۳۹۹ رسید و در این مدت ۳۴ درصد نیز درآمد سرانه ایرانی‌ها افت کرد و در سه‌ساله اخیر در مجموع ۱۱۵ درصد تورم را تجربه کردیم. شقاقی شهری با اشاره به میزان تورم در چند سال اخیر افزود: میانگین تورم در دهه ۹۰ و در سال‌های اخیر به بیش از ۳۰ درصد رسید به گونه‌ای که در سال ۱۳۹۷ میزان تورم ۳۸ درصد، در سال ۱۳۹۸ این میزان به ۴۱ درصد و در سال ۱۳۹۹ به ۳۶ درصد رسیدکه این فشار سنگین تورمی بر دوش توده مردم بود.

نظامات اقتصادی بازتولید ثروت فلج است

این استاد دانشگاه با بیان اینکه متاسفانه نظامات اقتصادی بازتولید ثروت در اقتصاد ایران فلج است و کار نمی‌کند گفت: سه نظام بانکی، مالیاتی و یارانه‌ای برای بازتولید ثروت و درآمد همه ایرانی‌ها کار نمی‌کند و تنها در جهت منافع ثروتمندان حرکت می‌کند.

رییس دانشگاه اقتصاد خوارزمی گفت: در همه جای دنیا زمانی که تورم رخ می‌دهد بار تورمی بر دوش ثروتمندان است و این سه نظام کلیدی (نظام بانکی، مالیاتی و یارانه‌ای) به درستی عمل می‌کنند، اما در ایران بار تورم بر دوش دهک‌های کم درآمد جامعه است.

این اقتصاددان خاطرنشان کرد: در ایران چه افرادی به جز ثروتمندان که دارای ارتباط، رانت و وثیقه‌های کلان هستند می‌توانند به وام‌های کلان دسترسی داشته باشند؟ با توجه به تورم ۴۰ درصدی و نرخ سود ۱۸ درصدی وام‌ها، در صورتی که فردی یک وام میلیاردی دریافت کند همین دریافت وام ۲۲ درصد سود برای این فرد به همراه دارد.

رشد تورم به نفع ثروتمندان است

شقاقی شهری با اشاره به نظام مالیاتی در کشور تصریح کرد: در ایران مالیات بر ثروت و مالیات بر درآمد وجود ندارد و این موضوع نیز باعث می‌شود تا رشد تورم به نفع ثروتمندان تمام شود و فردی که در ایران دارای چندین بنگاه و خانه و خودرو و ... است با افزایش تورم هر روز ثروتمندتر می‌شود و بار تورمی باز هم بر دوش دهک‌های کم درآمد جامعه خواهد بود.

رییس دانشگاه اقتصاد خوارزمی در ادامه به آماری که در سال ۱۳۹۴ در خصوص خانوار‌های ایرانی دهک سوم زیر خط فقر منتشر شد، اشاره کرد و افزود: در این تاریخ اعلام شد که ۳۴ درصد از خانوار‌های ایرانی با معیار دهک سوم زیر خط فقر هستند و در صورتی که این آمار امروز به روز شود قطعا این رقم به بیش از ۶۰ درصد افزایش خواهد یافت. شقاقی شهری گفت: در اقتصادی که نظامات بازتولید ثروت و درآمد آن معیوب است فشار تورمی تحریم‌ها و ضعف مدیریت اجرایی همه بر دوش دهک‌های کم درآمد آن است. این اقتصاددان با بیان اینکه در دهه ۹۰ رکود بزرگی سراسر کشور را فرا گرفته بود، ادامه داد: میانگین رشد اقتصادی طی این سال‌ها صفر شد و ۷ دهک درآمدی ما بیشترین هزینه را از حیث تحریم‌ها و چالش‌های اقتصادی تحمل کردند و می‌توان گفت در این شرایط سخت تنها دو دهک بالایی جامعه منتفع شدند.

رییس دانشگاه اقتصاد خوارزمی افزود: عملا قدرت خرید ایرانیان در دهه ۹۰ به‌شدت افت کرد و نظام مالیاتی که باید در این مدت خوب عمل می‌کرد تنها با هدف کسب درآمد فعالیت کرد و ماموریت باز تولید ثروت در آن مغفول ماند این در حالی است که در همه جای دنیا وظیفه اصلی نظام‌های مالیاتی بازتولید ثروت در جامعه است.

او گفت: در کشور‌هایی که نظام مالیاتی به درستی کار می‌کنند فشار بر دوش ثروتمندان است و آن‌ها باید نرخ‌های بالای مالیاتی را بپردازند. در ایران مالیات بر درآمد و ثروت وجود ندارد و ثروتمندان ما از تورم بالا لذت می‌برند ضمن آنکه نظام بانکی و یارانه‌ای نیز در اختیار ثروتمندان است و این افراد از یارانه پنهان ۲۰ برابر بیشتر از دهک‌های پایین جامعه منتفع می‌شوند زیرا از حامل‌های انرژی ارزان قیمت برای خودرو‌ها و خانه‌های خود بهره می‌برند.

گفتگو: ندا جعفری

منبع: اعتمادآنلاین
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۳
ناشناس
1
2
چهارشنبه ۱۸ فروردين ۱۴۰۰
آقای همتی محترم همه چیز دست خودته شما دلارو فقط کنترل کن ببین اگر قیمت مسکن ارزان نشد ببین اگر شغل ها رواج پیدا نکرد وچرخه تولید با سرعت بیشتر نچرخید ببین اگرسکه و طلا ارزان نشد فقطو فقط با این دلار لعنتی داره بازار ایران میچرخه چرا فکری به حال ارزانی دلار نمیکنی چرا همه مردم باید زیر بار این گرانی ها که با پول یه کشور دیگر که اصلا به ما ربطی ندارد باید له شویم مگر ایران کم قدرتمند است که پولش ارزشی نداشته باشد و باعث تمسخر کشورهای بیگانه شویم جناب آقای همتی پس ببین اینا همه به یه دلار بسته است و چاره کار هم خودتی که 83 میلیون نفر در ایران دعا گویت باشند وسلام ممنون ومتشکر
T
1
9
چهارشنبه ۱۸ فروردين ۱۴۰۰
خدا لعنتشون کنه
ناشناس
1
10
چهارشنبه ۱۸ فروردين ۱۴۰۰
بااین ثروت خدادادی امادریغ ازیه جولیاقت
ناشناس
1
7
پنجشنبه ۱۹ فروردين ۱۴۰۰
خوب حالا خوب شد که بعد از چهل سال و هزاران شهیدی که در راه انتلاب دادیم با بچه بازی های بعضی ها مردم بیان توی خیابون اقایون دولتی که ککشون هم که نمیگزه
محمد
1
5
پنجشنبه ۱۹ فروردين ۱۴۰۰
همش تقصیر خودتونه. مردم چیکارکنن
ناشناس
0
1
پنجشنبه ۲۶ فروردين ۱۴۰۰
هیچ کس فک مردم عادی بیچاره نیست مردم از این وضع اقتصادی دارن خفه میشن یکی بدادمون برسه محض رضای خدا مرگ و میبینن ولی از قهر خدا نمیترسن نمیگن قیامتی هم هست فکر کارگر بدبخت ومستجرها جوونای تحصیل کرده بیکار باشید همه معتاد کارتن خواب شدن بس نیست
ناشناس
0
4
چهارشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
درسته بانک مرکزی رفیق دزده وشریک قافله اینو اقای همتی خیلی خوب میدونه
ناشناس
0
3
جمعه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
حیف حیف ایران، به، خدا، حیف، روزی، که، صدام، رفت، پول، ایران، رام دم، عراق روی، سر شون، مگذاشتن، حالا، ببین
ناشناس
0
3
جمعه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
از انصاف حلال وحرام اعتقاد وجدان دیگر خبری نیست همه دین وایمان اکثر مسئولین شده پول مثل مورچه وموش پول جمع می‌کنند تا کارهای لاکچری فرزندانشان ا که میکنندلعنت انهار را بکشند خدا خودش به داد بی رحمان برسد
ناشناس
0
2
يکشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
بخدا ماناشکریم یه کمی جلوتر در سال 13400دلار بالا 50000هزار تومان میرسه ،اون وقت باید آقایان دست بدامن کشورهای همسایه باشند تا مردم بد بخت را از گرسنگی نجات بدهند،به الان ایران نمیشه تکیه زد دیگه بعدش خدا کمک کنه
ناشناس
0
2
شنبه ۰۸ خرداد ۱۴۰۰
همه این گرفتاریا در بد انتخاب کردن همه اونهایی که رای دادن به حسن فریدون یا همان روحانی گول خوردن و این نتایجش خود مردم مقصرند و شریکند در ناکارآمدی و بدبختی ها
ناشناس
0
2
پنجشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۰
به کسی رای بدیدکه لیاقتتونه
مرد
0
1
شنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
همه احزاب و گروهکها در این انتخابات نماینده دارند ولی هیچکدوم بفکر درد مردم نیستند میخام بدونم چه کسی جواب خسارتهای روحی روانی و مادی که در چند سال گذشته به مردم وارد شده را می دهد
ناشناس
0
2
يکشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۰
مردم چه گناهی دارند؟
ظالم ها دست از ریاست بکشید! وقتی کاری بلد نیستی بگو غلط کردم و صندلی رو ول کن!
چرا مردم رو اذیت می کنید؟
فاطمه
0
1
يکشنبه ۲۷ تير ۱۴۰۰
خدالعنت کنه اون کساییکه مال صغیروکبیرومی خورن پول دواهودکترشون باشه بیماری بگیرن علاج پزیر نباشه
ناشناس
0
2
سه‌شنبه ۰۵ مرداد ۱۴۰۰
چرخ فلک میچرخد ظلم پایدار نخواهد ماند تاریخ تکرار خواهد شود
ناشناس
0
1
پنجشنبه ۰۷ مرداد ۱۴۰۰
اینا دیگه شورش رو در اوردن از این ور با گرونی وسختی به مردم فشار میارن بعد از اون ور میان میگن باید یه فکری برای قشر ضعیف کرد برید خودتون رو مسخره کنید باورکنید اینا تو خلوت خودشون چقدر به ریش ما ادمهای احمق میخنندن وپیش خودشون فکر میکنن که چقدر زرنگن فقط خود خدا به فریاد برسه دیگه رمقی برای حرص خوردن نداریم
رضا
0
0
جمعه ۱۵ مرداد ۱۴۰۰
مرگ بر ثروتمندان
ناشناس
0
0
شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۰
اینا اومدن فقط مردم رو اذیت کنن وتحت فشار قرار دن تا آمریکا به هدفش برسه خودشون جاسوس بودن
مهدی
0
0
سه‌شنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۰
کلیدساز که میگفت ما رشد اقتصادی هفت درصدی داریم.
سهیل
0
0
يکشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۰
گرسنگی و فلاکت و .......بدرک فشار روحی و روانی تمام قشر ضعیف را درگیر کرده وقتی نتونی کوچک ترین امکانات رو برا زندگی فراهم کنی بچه ها افسرده و روانی...اسکیزو فرنی..شیزو فرنی...دوقطبی و ..... حکمرانان در امان بیچاره مردم
ناشناس
0
0
دوشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۰
خدا ازحلقوم تک تکتون بکشه بیرون.ایران ومردنوبه خاک سیاه نشوندین
....
0
0
جمعه ۲۸ آبان ۱۴۰۰
پشیمانم از زندگی.بدتر پشیمانم از اینکه بچه دارم تو این مملکت اون هم دو تا بچه مظلوم.شرمنده خانواده ام هستم.خداوند شرمندتون کنه و رو سیاه،کاش میشد بچه هامو بفرستم ی جایی غیر این خاک.انگار نفرین شده است این سرزمین.
ناشناس
0
0
جمعه ۰۳ دی ۱۴۰۰
ناشناس خدا لعنت کن آنهایی که سرشون عالم در با طین بی ایمان گمراه ظالم اند .رحم کنید به،خاطر خدا به حرمت آن همه خونهایی جوانهایمان به خاطر آبادی ونجات این سرزمین ریخته،شده اند
محمد
0
0
شنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۰
هنوز میگن بچه هم بیارین
متین
0
0
دوشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۱
سلام
من تازه ازدواج کردم
تصمیم دارم ده تا بچه داشته باشم
همه چیز مهیاست برا بچه دار شدن
خونه بجاست
اصلا گفتن وام میدن هر بچه ۲۰تومن کجای دنیا برا فرزند آوری وام میدن برید تحقیق بکنید ناشکر نباشید
خداوند نا شکران را سخت مجازات میکند
برو فکر نان باش خربزه آب است
۲۰تومن وام فرزند آوری تصویب شده
اونم فقط به کارکنان خود دولت
هر بانکی میری میگه نامه کسر از حقوق
این وامو ۵در صد کل متقاضیان میگیرن
ج
0
0
سه‌شنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۱
ما سرمایه دار آزاد نداریم.
تمامی ثروتمندان عوامل و وابسته های حکومتی اند.
علی
0
0
سه‌شنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۱
خیلی از ثروتمندان ذاتاً انسانهای با هوش و زحمتکشی نیستند در واقع این تورم است که سالانه دست کم چهل درصد به سرمایه آنها می افزاید !( تن آسانی ، رانت استفاده از تسهیلات دریافتی بانکها ، دلالی ،و .....و.... در سایه تورم ....ثروت ناخواسته را برای فرد به ارمغان آورده است !
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

فیلم/ رابین هودی که زمین به نام صدیقی زد

قیمت خودرو‌های جک و لیفان شرکت کرمان موتور امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت قند و شکر امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت تبلت سرفیس و سامسونگ امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ + جدول

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

فیلم/ لحظه شروع سیل در شهر شیراز نوروز ۱۳۹۸

فیلم/ طعنه ابطحی خطاب به آقای ‎صدیقی: رابین هود دوران بوده جاعل!

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ + جدول

ماجرای کاظم صدیقی؛ از ابهر تا اُزگل / دو روایت از زمینی که به نام صدیقی سند زده شد

عکس/جلب‌توجه هانده ارچل

قیمت سکه پارسیان امروز دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ + جدول

آیا آیت الله کاظم صدیقی استعفا داده است؟

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

میوه‌های ارزان و با کیفیت را از این مراکز بخرید /آخرین قیمت انواع میوه در بازار

چرا گاهی برخلاف تحلیل‌های تکنیکی و بنیادی، قیمت سهام ریزش می‌کند؟

افزایش نرخ کرایه‌های حمل‌و‌نقل عمومی تایید شد

هشدار به خریداران طلا / شب عید مراقب کلاهبرداران باشید

بازار مسکن به کما رفت/ خانه خریدن را فراموش کنید

متاسفانه کاظم صدیقی به وقایعی که با آبرویش گره خورده، اشراف ندارد

زمان دقیق اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان مشخص شد

فیلم/نتایج جلسات تعیین مزد ۱۴۰۳ کارگران از زبان وزیر کار

فیلم/قیمت سیم کارت علی پروین ۷ میلیارد است!

جهان بدون نفت چگونه است؟

با حقوق کارگری ۱۴۰۳ چند ماهه می‌توانیم خودرو بخریم؟

اینفوگرافی/میزان افزایش حقوق کارگران در ۷ سال گذشته

گردش عاشقانه نرگس محمدی و علی اوجی در کانادا + عکس

عکس/جدول کامل حقوق کارگران در سال ۱۴۰۳

شاخص بورس توانایی رسیدن به ۴ میلیون واحد را دارد؟

کیفیت هوای تهران در آخرین روز سال ۱۴۰۲

جاده چالوس بازگشایی شد

قیمت واقعی دلار چقدر باید باشد؟

آیا اسرائیل بعد از ۷ اکتبر در غزه موفقیتی داشته است؟

فیلم/ علاقه علی پروین و حسن روشن به هایده و معین جنجالی شد!

عواملی که نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را تغییر می‌دهند

وضعیت هواشناسی امروز

خط لوله صلح فرصتی برای تبدیل شدن به هاب گازی/ پاکستان چگونه ایران را متقاعد می‌کند؟

دعای روز هشتم ماه مبارک رمضان + تفسیر و معنی

رقم دقیق حداقل دستمزد کارگران مشخص شد

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

۷۳سال پس از ملی شدن صنعت نفت؛ واپسین روز از سال ۱۳۲۹ برای مردم ایران بیش باد + فیلم

قدرت خرید مردم در قیاس با زمان جنگ ۲۳۷ واحد عقب است/ کارگران و بازنشستگان از آرامش اقتصادی مایوس شده‌اند

بهترین زمان خرید ارز‌های دیجیتال

محور کرج-چالوس و آزادراه تهران-شمال مسدود شد

۸ دلیل برای سردرد‌های صبحگاهی

آخرین قیمت دلار در سال ۱۴۰۲

صعود قیمت طلا و سکه در راند آخر سال ۱۴۰۲

۳ سریال کره‌ای از کارگردان «دونگ‌یی» و «یانگوم» برای تعطیلات نوروز

زنان به کدام ویتامین‌ها نیاز دارند؟

۳ عارضه حذف وعده‌های غذایی

مصرف این ۱۰ ماده غذایی به خواب بهتر کمک می‌کند

بهترین انتخاب برای سرمایه گذاری روی طلا/ چرا نباید در بازار سکه سرمایه گذاری کرد؟/ پیش‌بینی حباب سکه در سال ۱۴۰۳

آخرین اخبار از نشست تعیین دستمزد کارگران

شعب بیمه ملت در ایام تعطیل فعالند

کاندیدای برنده ورامین، ردصلاحیت شد

مشتری جدید پرسپولیس از راه رسید

هم پوشانی ارز و مالیات در سال ۱۴۰۳

صعود ادامه‌دار قیمت طلای سیاه