اقتصاد۲۴- محمد جواد هدایتی در جلسه ساماندهی ساختاری و فرامرزی فعالیتهای مرز بازرگان که با حضور مدیرعامل و معاونین لجستیک و عمرانی سازمان منطقه آزاد ماکو، مدیران کل گمرک، راهداری وحمل و نقل جادهای آذربایجان غربی، ناظر کل گمرک استان، مدیرکل گمرک بازرگان و مدیران پایانه و کنترل سوخت بازرگان برگزارشد افزود: مرز استراتژیکی بازرگان به عنوان دروازه اروپا نقش ویژه در صادرات دارد و توجه به توسعه زیرساختی و فرایندی این مرز ضروری است.
وی با اشاره به وسعت ۹۰ هکتاری مرز بازرگان گفت: وسیع بودن این مرز خارج از چهارچوبهای متعارف جهانی است و یکی از عوامل توقف کامیونها همین وسعت زیاد آن است که باید تدابیر لازم صورت گیرد.
بیشتر بخوانید: حذف مدارس کانکسی منطقه آزاد ماکو کلید خورد
هدایتی ساماندهی فرآیندی و عملکردی مرز بازرگان در کنار توسعه زیر ساختی را امری ضروری دانست و اظهارداشت: بیشترین مشکل در مرزهای کشور مربوط به موضوعات فرایندی است.
وی گفت: متوسط تردد کامیون در مرزهای ۲۴ گانه کشور ۲۲۰ کامیون در روز است در حالیکه در یکی از مرزهای کشور ترکیه با گرجستان روزانه ۴۰۰۰ کامیون تردد میکنند.
هدایتی مرزهای زمینی را راه تنفس کشور ارزیابی کرد و بیان داشت: همه دستگاههای اجرایی و مرتبط باید بجای بخشی نگری، دست در دست هم مشکلات این مرز بزرگ را حل کنیم.
مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای با بیان اینکه طرح ساماندهی این مرز سالها قبل از سوی گمرک ایران مصوب شده بود گفت: این طرح سالیان سال طول کشیده و میزان پیشرفت آن بسیار کم است و گرههای ترافیکی موجود ضرورت ساماندهی این مرز را دوچندان کرده است.
ناظر گمرکات آذربایجان غربی نیز در این جلسه گفت: با کلیات طرح پیشنهادی سازمان منطقه آزاد ماکو برای ساماندهی مرز موافقیم و از هیچ کوششی فروگذار نخواهیم بود.
جواد آذربد به اهتمام گمرکات برای تسریع در فرایندهای گمرکی اشاره کرد و افزود: از هر برنامهای برای کاهش صف کامیون و توقف خودروها و کامیونها در مرز بازرگان استقبال میکنیم.