تاریخ انتشار: ۱۰:۲۶ - ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰

گندم درتله قیمت‌گذاری دستوری

در شرایطی که وزیر جهادکشاورزی تعیین قیمت‌های جدید برای خرید تضمینی گندم را اتفاق بزرگی می‌داند و معتقد است کشاورزان با این نرخ خوشحال می‌شوند، شواهد موجود نشان می‌دهد که کشاورزان به فروش گندم با چنین نرخ‌هایی تمایلی ندارند، به‌ویژه آنکه هر کیلوگرم گندم اکنون به قیمت ۶۵۰۰ تومان وارد می‌شود.

قیمت گندم

اقتصاد۲۴ - تعیین دستوری قیمت در طول ۳ سال گذشته به خروج غیرقانونی گندم منجر شده و بیم آن می‌رود امسال هم کشور با کمبود گندم مواجه شود.

تعیین دستوری قیمت گندم به افزایش واردات منجر و موجب شده تا بخش زیادی از گندم تولیدی کشور یا خوراک دام شود یا به کشور‌های همسایه نظیر عراق با قیمت‌های بالاتر قاچاق شود. امسال هم طبق روال ۲ سال گذشته سیاستگذاران در تلاش اند تا از طریق نرخ گذاری‌های غیرواقعی سیاست خرید تضمینی گندم را رفع و رجوع کنند. تعیین قیمت ۱۷۰۰ تومانی در سال ۹۸ و ۲۵۰۰ تومانی در سال ۹۹ برای خرید هرکیلو گندم موجب شد تا برخی کشاورزان از تحویل محصولات خود به دولت خودداری کنند؛ زیرا این قیمت‌ها نمی‌توانست هزینه‌های آنان را پوشش دهد؛ از سوی دیگر درکشور‌های همسایه، ازجمله عراق، هر کیلوگرم گندم ایران با نرخ‌های بسیار بالاتری خریداری می‌شد؛ این موضوع کشاورزان را ترغیب کرد تا بخشی از محصولات خود را به قاچاقچیان گندم، با قیمت‌های بالاتری بفروشند. علت اصلی بروز این پدیده اصرار به قیمت‌گذاری دستوری بوده است. به همین دلیل اقتصاددانان معتقدند؛ قیمت‌ها برای سال جدید یا باید متناسب با تورم و سایرعوامل اقتصادی تعیین شود یا اینکه سیاست قیمت تضمینی که قبلا آزمون شده است اجرا شود.

نرخ‌های جدید

شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی هفته گذشته پس از ماه‌ها پیگیری و درخواست تشکل‌های کشاورزی، اصلاح نرخ گندم را در دستور کار خود قرار داد و طی آن، مسئولان دولتی عضو شورا، برای اصلاح نرخ خرید تضمینی ظاهراً متقاعد شدند.

طبق مذاکرات انجام شده در این نشست قرار بود تشکل‌های کشاورزی به همراه وزارت جهادکشاورزی، آنالیز قیمت تمام‌شده گندم را انجام دهند و نرخ پیشنهادی را به جلسه این هفته شورای قیمت‌گذاری ارائه کنند تا در مورد آن تصمیم‌گیری شود. شنیده‌ها حاکی از آن بود که تشکل‌های کشاورزی و وزارت جهادکشاورزی پس از بررسی قیمت، روی نرخ ۵هزار و ۵۰۰ تومانی توافق کرده بودند، اما درست در شرایطی که انتظار می‌رفت در هفته جاری، قیمت گندم در شورای قیمت‌گذاری محصولات استراتژیک اصلاح شود، دیروز در یک اقدام شورای قیمت‌گذاری کنار نهاده شد و ستاد هماهنگی اقتصادی دولت فقط ۱۰۰۰ تومان، به نرخ قبلی گندم اضافه کرد تا قیمت خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری، از ۴ هزار تومان درهرکیلوگرم به ۵ هزار تومان افزایش یابد. بلافاصله بعد از این تصمیم وزیر جهادکشاورزی با برگزاری یک نشست خبری با جمعی گزینش شده از خبرنگاران از تعیین قیمت ۵۰۰۰ هزار تومانی برای خرید تضمینی گندم دفاع کرد و حتی آن را اتفاقی بزرگ دانست.


بیشتر بخوانید: احتمال بروز بحران در بازار گندم و قاچاق آن جدی گرفته شود


کاظم خاوازی بدون توجه به نرخ تورم در ۲ سال گذشته گفت: معمولا دولت قیمت‌های خرید تضمینی را حداکثر ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان اضافه می‌کرد درحالی‌که ما توانستیم قیمت خرید تضمینی گندم را از ۲۵۰۰ تومان به ۴ هزار تومان و امروز به ۵ هزار تومان افزایش دهیم. او، اما اشاره‌ای نکرد که قیمت سایر نهاده‌های زراعی و هزینه معیشت کشاورزان تا چند درصد افزایش یافته است. وزیر جهادکشاورزی با تأکید بر اینکه قیمت ۵ هزار تومان با تأیید شورای قیمت‌گذاری و همچنین بنیاد ملی گندمکاران تعیین شده، ادامه داد:رئیس بنیاد ملی گندمکاران ۵ هزار تومان را عدد خوبی برای خرید تضمینی گندم می‌داند و این نشان‌دهنده آن است که گندمکاران راضی هستند.

مشکلات در راه است

در شرایطی که وزیر جهادکشاورزی تعیین قیمت ۵ هزار تومانی را برای خرید تضمینی گندم مناسب می‌داند، آمار‌ها نشان می‌دهد که با توجه به رشد شدید هزینه‌های مربوط به نهاده‌های زراعی و همینطور هزینه‌های معیشت، این قیمت‌ها نمی‌تواند کشاورزان را راضی نگاه دارد و احتمالا در سال‌جاری هم کشاورزان یا ترجیح می‌دهند گندم خود را به دلالان برای قاچاق به سایر کشور‌ها بفروشند یا از آن برای خوراک دام استفاده خواهند کرد. برخی اطلاعات نشان می‌دهد برخی کشاورزان از همین حالا دست به‌کار شده‌اند و زمین‌های زراعی خود را در اختیاردامداران قرار داده‌اند. دیروز جلال رشیدی کوچی، نماینده مردم مرودشت، پاسارگاد و ارسنجان در مجلس در توییتی نوشت: گندمکاران استان فارس به‌دلیل نرخ پایین خرید تضمینی گندم ترجیح داده‌اند مزارع خود را به جای درو، برای چرای دام در اختیار دامداران قرار دهند؛ آیا پس از صف مرغ چشم مان به صف کیلومتری نان روشن خواهد شد؟ غلامعلی کوهساری، یک نماینده دیگر مجلس هم در جلسه علنی صبح دیروز گفت: با توجه به اینکه استان گلستان همیشه در تامین گندم نقش به سزایی داشته و همچنین با توجه به اینکه به فصل برداشت گندم در این استان نزدیک می‌شویم، هشدار می‌دهم با قیمت‌های فعلی بعید است کشاورزان به دولت گندم بفروشند. قطعا قیمت پایین گندم در خوش‌بینانه‌ترین حالت، سبب خواهد شد تا دلالان و واسطه گران خریدار گندم کشاورزان باشند.

به‌گفته او، هم‌اکنون قیمت گندم وارداتی ۶۵۰۰ تومان است و قطعا در آینده نزدیک، دولت در تامین نان مردم با مشکل مواجه خواهد شد. او افزود: وزارت جهادکشاورزی و دولت نسبت به خرید گندم با قیمت مناسب و مورد توافق با کشاورزان اقدام کرده تا در آینده مردم با کمبود نان همانند روغن و مرغ مواجه نشوند.

راهکار چیست؟

در سال ۱۳۹۶ برای نخستین بار بخشی از گندم تولیدی کشور به روش قیمت تضمینی در بورس کالا فروخته شد و بسیاری از مشکلاتی که هم‌اکنون کشور با آن مواجه است به‌وجود نیامد. با همین استدلال تحلیلگران می‌گویند: روش دولت برای خرید گندم از کشاورزان با استفاده از ابزارخرید تضمینی باید به روش قیمت تضمینی تغییر کند تا هم دولت، بار مالی سنگینی به دوش نکشد و هم کشاورزان محصولات شان را ارزان نفروشند. به زعم کارشناسان، به غیر از روش قیمت تضمینی، ابزار‌های دیگری مانند قرارداد‌های سلف و فیوچرز هم می‌تواند در بورس کالا به مبادلات محصولات کشاورزی کمک کند. اما ۳ سال است که کسی اهمیتی به این روش‌ها نمی‌دهد.

منبع: همشهری آنلاین
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

احتمال بازگشت دلار به دامنه ۵۰ هزار تومانی

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه پارسیان امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت All-in-One اپل، MSI و لنوو امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ام اس آی MSI امروز + جدول

اما استون کیست؟

فیلم/ پارکینگ خودرو‌های، خودروساز کرمانی را آب برد

خرید و فروش سهمیه ارزی و رجیستری در فرودگاه امام خمینی!/ جولان سرخوشانه دلال‌ها در فرودگاه

فیلم/ مونتاژ فونیکس‌های مدیران خودرو در آب

مقایسه مجید واشقانی با بازیگر سریال بلک لیست

قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

جشن تولدی خاص برای بهار نوروزپور همسر امیرعلی نبویان + عکس

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

خبر فوری درباره اجرای طرح ترافیک

هشدار مجلس به بانک مرکزی و جواب سریع دولت

خبر مهم برای پذیرفته‌شدگان آزمون استخدامی آموزگاری

جنگ زودهنگام بر سر کرسی ریاست بهارستان/ همه در مقابل یک نفر؛ قالیباف ایستاده مقابل همه!

فیلم/ حرف زدن بامزه نعیمه نظام‌دوست به زبان روسی

اولتیماتوم قالیباف به بانک مرکزی برای ساماندهی بازار ارز

طلای جهانی به رشد خود ادامه می‌دهد

سقوط آزاد قیمت برنج هندی

میانکاله روی خط بحران/ ممانعت محیطبانان میانکاله از ورود مصالح غیرمجاز به منطقه

بازار داغ اجاره رحم در بین دهه هفتادی‌ها

دستمزد شهاب حسینی در گناه فرشته لو رفت

قیمت هر کیلو پیاز چند؟

ماجرای پیامک سازمان آب به شهروندان تهرانی

بیت‌کوین همچنان در مدار سقوط

قیمت گوشت دوباره نجومی می‌شود؟

فیلم/ ادعای دختر ابراهیم رئیسی درباره حقوق پدرش

زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد

کسب سهم مناسب از بازار با کارِ گروهی در سال ۱۴۰۲/ تحقق شعار "جهش تولید با مشارکت مردم" با طراحی و تولید محصولات جدید

مرگ مشکوک بازپرس ویژه مبارزه با زمین‌خواری!

پیش‌بینی قیمت سکه امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

قیمت جهانی نفت افزایش یافت

افت ۳ درصدی نرخ دلار در یک هفته

افشاگری دختر کیومرث پوراحمد از مرگ پدرش!

التهاب طلا با لیدری طلای جهانی تخلیه شد

فیلم/ لحظه سقوط ابرهای بارور در بیابان‌های عربستان!

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

عکس/ قیمت عجیب اجاره‌بها برای بالا شهر نشینی در تهران

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

نیما به داد بورس رسید

قیمت سکه و طلا + جدول

وضعیت آلودگی هوای تهران در ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

پشت پرده‌های مشکوک افزایش نجومی قیمت مسکن تا متری ۲ میلیارد تومان!/ دست‌های آلوده بانک‌ها در پشت صحنه افزایش قیمت‌ها/ بازاری وحشی‌تر از بازار مسکن در تهران نیست

صفحه اول روزنامه‌های اقتصادی امروز

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

صفحه اول روزنامه‌های ورزشی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

پیش بینی بورس امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

بهترین موشک های ایران + مشخصات

عکس/تیپ متفاوت مژده لواسانی در کنسرت روزبه بمانی

کریستوفر نولان فیلم ساز افسانه‌ای کیست؟

عکس/استایل خیابانی بازیگر سریال یانگوم

عکس/استایل نوجوان‌پسند نانسی عجرم در لس‌آنجلس

معرفی بهترین سریال های کره‌ای

فیلم/آموزش کنسرو کردن خورشت قرمه سبزی

سید هادی شیخ الاسلامی، مدیرعاملی در نقش تخریب‌گر!/ ری برندیگ ناکام بیمه میهن