تاریخ انتشار: ۱۳:۰۱ - ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰
در پسا احیای برجام صورت می‌گیرد:

بازگشت شرکت‌های کشتیرانی خارجی به حمل و نقل دریایی ایران

دبیر انجمن صنفی دریانوردان با اشاره به اینکه پس از احیای برجام؛ بازگشت شرکت‌های کشتیرانی و خطوط دریایی خارجی به حوزه حمل و نقل دریایی ایران قطعی است، گفت: ضرورت دارد، صنعت دریایی و دریانوردان آماده دوران پساتحریم باشند.

کشتیرانیاقتصاد۲۴- سامان رضایی درباره تاثیر احیای برجام بر عملکرد دریایی و بندری کشور، اظهار داشت: تحریم‌ها از یک فرآیند بسیار پیچیده و هوشمند برخوردار بود و سرمایه‌های فیزیکی، انسانی و صنایع پایه، فعالیت‌های اقتصادی و تجاری کشور را تحت تاثیر قرار داد.

وی ادامه داد: محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها باعث شد تا در برخی موارد هرچند به صورت جزیره‌ای، صنایع داخلی فرصت داشته باشند تا از ظرفیت خود به شکل مطلوب‌تری استفاده کنند و به درصدی از خودکفایی داخلی برسند، اما متاسفانه این روند آنگونه که باید پایدار نبود و امیدواریم به محض رفع تحریم‌ها و احیای برجام، صنعت و تولید کشور با تامین نیازها به شکوفایی حداکثری برسد.

دبیر انجمن صنفی دریانوردان با اشاره به اینکه در تحریم‌های قبل از سال ۲۰۱۸، هیچ یک از کشتی‌های ما تحریم نشده بود، عنوان کرد: در سال ۲۰۱۸ بیش از ۱۸۰ کشتی، ارگان، شخص و نهاد از سوی وزارت خزانه داری آمریکا مشمول تحریم شدند.

شناسایی هدفمند معضلات تحمیلی ناشی از تحریم

رضایی با تاکید بر اینکه اگر کشور ما بخواهد از وضعیت نامطلوب اقتصادی گذر کند، نیازمند تعامل سازنده و ارتباط تجاری معقول و منطقی با تمامی کشورهای دنیا است، بیان کرد: صنعت دریانوردی در چند سال اخیر آسیب‌های جدی را به دلیل تحریم تحمل کرده است که علاوه بر آثار اقتصادی با آسیب‌های عمیق با اثرات بلندمدت مواجه شده است که از عوارض آن می‌توان به کاهش فعالیت‌های تجاری و عملیاتی ناوگان‌ملی و فرسودگی کشتی‌ها اشاره کرد.

وی ادامه داد: اولین توصیه به صنایع دریایی این است که در صورت ایجاد گشایش اقتصادی و رفع تحریم‌ها با شناسایی هدفمند معضلات تحمیلی ناشی از تحریم، مشکلات ساختاری و بهره‌مندی از توان داخلی، برنامه ریزی عملی و منطقی برای دوره‌های زمانی کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت تدوین کنند.

کشتی های نو را وارد چرخه فعالیت ناوگان‌ملی کنیم

دبیر انجمن صنفی دریانوردان با اشاره به اینکه شرکت‌های کشتیرانی در مدت اخیر به دنبال رفع موانع مقطعی و روزمره بوده‌اند و برنامه بلندمدت و میان مدتی نداشته‌اند، اظهار داشت: ناوگان ملی ما قدیمی و فرسوده است و باید بتوانیم کشتی‌های نو را وارد چرخه فعالیت ناوگان‌ملی کنیم تا امکان بازگشت به بازارهای بین المللی را داشته باشیم.


بیشتربخوانید:لزوم پشتیبانی از ناوگان ملی دریایی در جنگ اقتصادی


رضایی همچنین با اشاره به تهدیدات و حملات نظامی کشورهای متخاصم به کشتی‌های تجاری ایرانی در دریای سرخ و فضای امنیتی و تنش‌زای موجود، گفت: با توجه به چنین شرایطی، ناوبری ایمن به عنوان یک‌حق اولیه برای دریانوردان در سال‌های اخیر نقض شده است و مجموعه‌های دریایی و شرکت‌های کشتیرانی در فضای کار نامتعارفی قرار گرفتند.

تعیین سهم برای شرکت های کشتیرانی خارجی

دبیر انجمن صنفی دریانوردان تصریح کرد: ماموریت و ‌ماهیت فعالیت شرکت کشتیرانی، حمل و ‌نقل ایمن و مطمئن کالا و انرژی از مسیر دریا است و ورود آنها در حوزه کشتی سازی و یا تجارت انرژی و کالا، باعث انحراف از مسئولیت اصلی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه پس از احیای برجام، بازگشت شرکت‌های کشتیرانی و خطوط دریایی خارجی به حوزه حمل و نقل دریایی ایران قطعی است، اظهار داشت: در چنین شرایطی، میزان آمادگی شرکت‌های کشتیرانی داخلی تعیین کننده سهم آنها از بازار خواهد بود.

منبع: خبر آنلاین
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

فیلم/ لحظه هولناک فرو ریختن یک برج مسکونی در آمریکا

ثروت ١٠ میلیاردر چینی دوبرابر شد

فیلم/ هدیه عجیب مرد عنکبوتی به پاپ

قیمت نفت اوپک چقدر بالا رفت؟

رشد ۶۹ درصدی صادرات غیرنفتی در بهار ۱۴۰۰

فیلم/ بازگشت پیکرهای ریحانه یاسینی و مهشاد کریمی به تهران

فیلم/ علل حادثه واژگونی اتوبوس حامل خبرنگاران

واکنش جهانگیری به توئیت توهین آمیز کیانوش جهانپور

کشته شدگان فاجعه یزد سرباز معلم بودند

لغو دائمی کارت هوشمند راننده اتوبوس خبرنگاران

عکس/ محل کار مهشاد کریمی و ریحانه یاسینی خبرنگاران ایسنا و ایرنا

واهمه از موج پنجم کرونا

فیلم/ ادای احترام به دو خبرنگار فقید محیط زیست قبل بازی تیم عادل فردوسی‌پور

فیلم/ دوز دوم واکسیناسیون کرونا تنها با دریافت پیامک

میزان افزایش قانونی اجاره بها در تهران و شهر‌های کشور اعلام شد

دستور وزیر راه برای بررسی سانحه واژگونی اتوبوس خبرنگاران

پیام فرهاد مجیدی به دایی + عکس

جزییات آتش‌سوزی بزرگ در بازار تهران

اقساط وام اجاره چقدر است؟

فیلم/ ورود قربانیان و مصدومان سانحه واژگونی اتوبوس خبرنگاران به تهران

تمرکز ایران خودرو داخلی سازی قطعات برای مقابله با تحریم‌ها است

فرمانده راهور کشور: اتوبوس خبرنگاران متعلق به کارخانه سیمان و فاقد صورت وضعیت بود

اتوبوس سانحه خبرنگاران از کجا آمد؟

بانیان وضع موجود ممنوع‌الخروج شوند

اطلاعیه بیمه مرکزی درباره سانحه اتوبوس خبرنگاران

زمان زدن واکسن کرونا این نکات را رعایت کنید

باخت در مهار تورم!

صاحبان کدام مشاغل در معرض آلزایمرند؟

افزایش همکاری بندری و دریایی میان ایران و سوریه

آخرین آمار فوتی‌ها و مبتلایان به کرونا در کشور

پاسخ به چند پرسش در مورد قبض آب در تهران

با تغذیه مناسب جلوی ریزش مو را بگیرید

پیام مدیر عامل بانک رفاه کارگران در پی حادثه ناگوار واژگون شدن اتوبوس حامل خبرنگاران

اگر بوروکراسی نبود تحریم‌ها تمام شده بود

اصلاحات به اصلاحات باخت

فیلم/ سوتی جنجالی حامد آهنگی: بدترین مجری کیست؟

تاکید ایران بر رفع کامل تحریم‌های سوریه