تاریخ انتشار: ۱۳:۰۱ - ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰
در پسا احیای برجام صورت می‌گیرد:

بازگشت شرکت‌های کشتیرانی خارجی به حمل و نقل دریایی ایران

دبیر انجمن صنفی دریانوردان با اشاره به اینکه پس از احیای برجام؛ بازگشت شرکت‌های کشتیرانی و خطوط دریایی خارجی به حوزه حمل و نقل دریایی ایران قطعی است، گفت: ضرورت دارد، صنعت دریایی و دریانوردان آماده دوران پساتحریم باشند.

کشتیرانیاقتصاد۲۴- سامان رضایی درباره تاثیر احیای برجام بر عملکرد دریایی و بندری کشور، اظهار داشت: تحریم‌ها از یک فرآیند بسیار پیچیده و هوشمند برخوردار بود و سرمایه‌های فیزیکی، انسانی و صنایع پایه، فعالیت‌های اقتصادی و تجاری کشور را تحت تاثیر قرار داد.

وی ادامه داد: محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها باعث شد تا در برخی موارد هرچند به صورت جزیره‌ای، صنایع داخلی فرصت داشته باشند تا از ظرفیت خود به شکل مطلوب‌تری استفاده کنند و به درصدی از خودکفایی داخلی برسند، اما متاسفانه این روند آنگونه که باید پایدار نبود و امیدواریم به محض رفع تحریم‌ها و احیای برجام، صنعت و تولید کشور با تامین نیازها به شکوفایی حداکثری برسد.

دبیر انجمن صنفی دریانوردان با اشاره به اینکه در تحریم‌های قبل از سال ۲۰۱۸، هیچ یک از کشتی‌های ما تحریم نشده بود، عنوان کرد: در سال ۲۰۱۸ بیش از ۱۸۰ کشتی، ارگان، شخص و نهاد از سوی وزارت خزانه داری آمریکا مشمول تحریم شدند.

شناسایی هدفمند معضلات تحمیلی ناشی از تحریم

رضایی با تاکید بر اینکه اگر کشور ما بخواهد از وضعیت نامطلوب اقتصادی گذر کند، نیازمند تعامل سازنده و ارتباط تجاری معقول و منطقی با تمامی کشورهای دنیا است، بیان کرد: صنعت دریانوردی در چند سال اخیر آسیب‌های جدی را به دلیل تحریم تحمل کرده است که علاوه بر آثار اقتصادی با آسیب‌های عمیق با اثرات بلندمدت مواجه شده است که از عوارض آن می‌توان به کاهش فعالیت‌های تجاری و عملیاتی ناوگان‌ملی و فرسودگی کشتی‌ها اشاره کرد.

وی ادامه داد: اولین توصیه به صنایع دریایی این است که در صورت ایجاد گشایش اقتصادی و رفع تحریم‌ها با شناسایی هدفمند معضلات تحمیلی ناشی از تحریم، مشکلات ساختاری و بهره‌مندی از توان داخلی، برنامه ریزی عملی و منطقی برای دوره‌های زمانی کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت تدوین کنند.

کشتی های نو را وارد چرخه فعالیت ناوگان‌ملی کنیم

دبیر انجمن صنفی دریانوردان با اشاره به اینکه شرکت‌های کشتیرانی در مدت اخیر به دنبال رفع موانع مقطعی و روزمره بوده‌اند و برنامه بلندمدت و میان مدتی نداشته‌اند، اظهار داشت: ناوگان ملی ما قدیمی و فرسوده است و باید بتوانیم کشتی‌های نو را وارد چرخه فعالیت ناوگان‌ملی کنیم تا امکان بازگشت به بازارهای بین المللی را داشته باشیم.


بیشتربخوانید:لزوم پشتیبانی از ناوگان ملی دریایی در جنگ اقتصادی


رضایی همچنین با اشاره به تهدیدات و حملات نظامی کشورهای متخاصم به کشتی‌های تجاری ایرانی در دریای سرخ و فضای امنیتی و تنش‌زای موجود، گفت: با توجه به چنین شرایطی، ناوبری ایمن به عنوان یک‌حق اولیه برای دریانوردان در سال‌های اخیر نقض شده است و مجموعه‌های دریایی و شرکت‌های کشتیرانی در فضای کار نامتعارفی قرار گرفتند.

تعیین سهم برای شرکت های کشتیرانی خارجی

دبیر انجمن صنفی دریانوردان تصریح کرد: ماموریت و ‌ماهیت فعالیت شرکت کشتیرانی، حمل و ‌نقل ایمن و مطمئن کالا و انرژی از مسیر دریا است و ورود آنها در حوزه کشتی سازی و یا تجارت انرژی و کالا، باعث انحراف از مسئولیت اصلی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه پس از احیای برجام، بازگشت شرکت‌های کشتیرانی و خطوط دریایی خارجی به حوزه حمل و نقل دریایی ایران قطعی است، اظهار داشت: در چنین شرایطی، میزان آمادگی شرکت‌های کشتیرانی داخلی تعیین کننده سهم آنها از بازار خواهد بود.

منبع: خبر آنلاین
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

۴۸ ساعت تا انفجار بمب استقلال

با بیمه زندگی بیمه تعاون هم به زندگی لبخند بزن و هم جایزه بگیر

نباید هر ساعت قیمت‌ها افزایش یابد/قیمت نان، دارو و بنزین هیچ تغییری نمی‌کند

عصبانیت کی‌روش از فدراسیون فوتبال مصر

توضیح دادستان تهران درباره پرونده سرقت بانک ملی

هواداران تجمع اعتراضی ترتیب دادند

فرزانه فصیحی رکورد شکست

رشد ١۵٣ درصدی سود و بهبود عملکرد پگاه در سال ١۴٠١

آغاز مذاکرات استقلال با سعید عزت‌اللهی

باز هم تأخیر در حکم پرونده‌ی ویلموتس

تصاحب توییتر توسط ایلان ماسک به اتفاق آرا تصویب شد

مقام آمریکایی: خبر رفع ممنوعیت صدور ویزا برای کسانی که در سپاه سرباز بوده اند نادرست است

کمند امیرسلیمانی نقش ناتمام زهره فکورصبور را تمام می‌کند

کارت شرکت در کنکور سراسری ۱۴۰۱ منتشر شد

اولین صحبت‌های سعید صادقی پس از پیوستن به پرسپولیس

فرمانده سپاه حفاظت ولی امر تغییر کرد

عذرخواهی یاغی جوان؛ از حالا در خدمت استقلال هستم!

زلنسکی سفیر اوکراین در ایران را اخراج کرد

قیمت فنس در بازار + خرید فنس از مصالح شاپ

دروازه‌بان پرسپولیس به مس رفسنجان پیوست

آبروریزی خواستگار ناکام در اینستاگرام

استایل شیک نیکی کریمی در آمریکا+تصاویر

خرداد تمام شد، اما هنوز خبری از آیین‌نامه واردات خودرو نیست!

سعید صادقی پرسپولیسی شد

نرخ بلیت هواپیما برای مسافران غیرایرانی دلاری شد!

بازنشستگان صندوق کشوری منتظر دریافت وام باشند

فیلم/ تیبا درست نپیچید؛ جایگاه سوخت در شیراز آتش گرفت!

بحران اجاره مسکن در ایران

اعتراف دولت رئیسی درباره وضعیت وخیم کشور

آخر هفته مرگبار در معابر تهران

ممنوعیت جدید برای دبیرستان‌های دخترانه

با تغییر نظام ارزی دارو، بیماران چه قدر از جیب می‌پردازند؟

فیلم/ بورل به ایران آمد؛ شروع دیدارها برای پیشگیری از مرگ برجام

افزایش حقوق بازنشستگان /چه کسی برای حقوق بازنشستگان تصمیم می‌گیرد

واکنش جدید کنعانی‌زادگان به جنجال اتوبوس تیم ملی

یارانه نقدی ۲ میلیونی به حساب چه کسانی واریز می‌شود؟ + جزئیات

جزئیاتی درباره شهادت فرمانده یگان حفاظت چناران