تاریخ انتشار: ۱۶:۱۵ - ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰

به این دلیل زن و شوهر‌ها حتما باهم دعوا کنن؟!

دعوای زن و شوهری همیشه هم بد نیست و حتی مواقعی فایده هم دارد، نظرات و پیشنهادات کارشناسان در مورد این بخش از زندگی مشترک شما را متعجب خواهد کرد.

فواید دعوای زن و شوهری

اقتصاد۲۴ - اگر چه ممکن است دوست نداشته باشید با همسرتان بحث و مشاجره کنید، اما گاهی ناخواسته این اتقاق رخ می‌دهد. ممکن است زوجینی را بشناسید که دائما با یکدیگر دعوا می‌کنند و برعکس، آن‌هایی که با یکدیگر اختلافی ندارند. اما دلایلی وجود دارد که گاهی این دعوا‌های زن و شوهری می‌تواند برای رابطه شما خوب باشد. در حقیقت براساس یک مطالعه آنلاین که در میان ۹۷۶ نفر انجام شد نشان داد، زوج‌هایی که دعوایی سالم داشته اند، ۱۰ برابر بیشتر از کسانی که بحث‌هایی سنگین داشته اند، رابطه شادتری دارند.

بحث این نیست که دعوا خوب است، اما به هر حال اختلافاتی وجود دارد. نادیده گرفتن اختلافات موثر نیست و تبدیل آن‌ها به دعوا نیز کارایی ندارد بلکه رمز موفقیت این است که چگونه این اختلافات را کنترل کنید. کسانی که با صداقت، صراحت، احترام و عشق این اختلافات را مدیریت می‌کنند بسیار موفق‌تر از افرادی هستند که این کار را نمی‌کنند؛ بنابراین ممکن است از خود بپرسید که چرا دعوای زن وشوهری برای رابطه شما خوب است؟ در این قسمت به پاسخ این سوال خواهیم پرداخت.

۱. دعوا کردن به شما امکان می‌دهد تا نیاز‌های خود را با همسرتان در میان بگذارید

همان طور که ممکن است از رابطه عاشقانه خود، گذشته یا حال صحبت کنید باید بدانید که بحث کردن درباره هر موضوع و به هر شکلی وجود دارد. کارشناسان توصیه می‌کنند خشم خود را به همسر تان نشان دهید، زیرا عصبانیت راهی برای تخلیه خشم است و از این طریق شما نیازهایتان را با همسرتان در میان می‌گذارید. این دعوا‌ها لزوما مخرب و بی رحمانه نیست و می‌توانید دوستانه ودلسوزانه با یکدیگر بحث کنید. عصبانیت یک احساس طبیعی است، اما باید همسر خود را ازچیزی که برایتان احساس خوبی ندارد، آگاه کنید و البته در این زمان از کوره در نروید.

فواید دعوای زن و شوهری

۲. دعواکردن مانع از سرخوردگی شما می‌شود

البته که اگر دوست ندارید درمورد موضوعی که باعث ناراحتی شما شده با شریک زندگی خود صحبت کنید برای خود ارزش قائل شده اید، اما بدانید هنگامی که نگرانی‌های خود را ابراز نکنید به مرور روی هم تلمبار می‌شوند و ازجای دیگر بیرون می‌زنند که ممکن است منجر به انزجار یا بی ادبی شود. راه حل این است که آن را به روشی صادقانه، صریح و محترمانه بیان کنید.

۳. دعوا به شما کمک می‌کند تا با انگیزه‌های همسرتان آشنا شوید

هنگامی که با همسرتان دعوا می‌کنید ممکن بابت موضوعی باشد که باعث ناراحتی شما شده، اما همسرتان از این بابت حتی خبر هم نداشته باشد. براساس نظر کارشناسان روانشناسی، بحث و گفتگو به شرطی که بدون تحقیر، انتقاد و دفاع از خود انجام شود می‌تواند در واقع یک رابطه عاشقانه را حتی تقویت هم کند.


بیشتر بخوانید: برای داشتن عمر طولانی با همسرتان بیشتر دعوا کنید!


از طریق حل تعارض منافع (که هر رابطه‌ای دارد) می‌توان از انگیزه‌های شریک زندگی خود مطلع شد. برای بهره مندی از این مزیت، مهم است که هنگام دعوا بی طرف بمانید. تحقیقات نشان می‌دهد که وجود شخص ثالث و بی طرف می‌تواند به شما کمک کند تا در مورد بحثی که داشته اید بیشتر بیاندیشید. در این شرایط شما و همسرتان در مورد یکدیگر اطلاعات بیشتری کسب خواهید کرد و مسلما راه‌هایی را برای حل و سازش تعارض پیدا می‌کنید که روابط تان را تقویت خواهد کرد. با گذشت زمان، حل تعارضات دانش بیشتری را درباره یکدیگر به شما می‌دهد که باعث می‌شود تعارضات در آینده، مکرر و آسیب رساننده به رابطه نباشد.

تاثیرات دعوای زناشویی

۴. دعوا به شما کمک می‌کند تا بفهمید مسئله "واقعی" چیست

دعوا به شما کمک می‌کند تا بدانید مسئله مورد بحث شما چیست؟ با این وجود هر چه بیشتر صحبت کنید بیشتر به واقعیت آن چه می‌گذرد، می‌رسید. در واقع برای کشف علت دعوا باید صحبت کنید. هنگامی که به دلایل خاص و ترجیحات همسر خود پی بردید خواهید دانست که چگونه می‌توانید مشکلات را حل کنید. با دانستن دلایل یکدیگر می‌توانید راحت‌تر راه حلی بیابید.

۵. دعوا به شما کمک می‌کند تا رشد کنید

اگرچه بحثی که کوتاه مدت باشد راحت‌تر است و موضوع بحث را می‌توان نادیده گرفت، دراین شرایط به تکامل شما و همسرتان کمک بزرگی می‌شود. مزیت دعوا این است که شما باید در طی آن رشد کنید، خواه این کار با عوامل محرک خود یا همسرتان باشد یا کشف یک آسیب اساسی و یادگیری درمورد نحوه رفع دعوا. تکامل در زمان باعث می‌شود به طور سازنده برای ترمیم رابطه خود قدمی بردارید. به عنوان مثال، بگویید:" من نمی‌دانستم چگونه آرام شوم و دیگر صحبت نمی‌کنم. این باعث می‌شود شما را نادیده بگیرم. قصد من این نبود و از این بعد، می‌توانم هر زمان که احساس خستگی کردم کمی تنها باشم تا شما را نادیده نگیرم".

استدلال‌های خوب در دعوا شامل سواستفاده، بی اعتنایی و توهین نمی‌شود. اگر هر دو توافق کنید که چنین رفتاری را متوقف کنید حتی می‌توانید از پس سخت‌ترین استدلال‌ها هم رشد کنید.

فواید دعوای زن و شوهری

۶. دعوا می‌تواند رابطه شما را حفظ کند، به جای آنکه از بین ببرد

تحقیقات نشان می‌دهد که هرچه بیشتر از یک دعوا عقب نشینی کنید روابط شما آسیب پذیر‌تر می‌شود. وقتی از همسر خود ناراحت هستید، سکوت شما باعث می‌شود تا همسرتان بداند که مشکلی پیش آمده است و شما معمولی به نظر نمی‌رسید. کارشناسان روانشناسی می‌گویند:سکوت کردن ارزش طلایی ندارد، زیرا هنگامی که زوجین از گفتگو اجتناب کنند و نتوانند نگرانی‌های خود را بیان کنند، باعث می‌شود روی یکدیگر تلمبار شده و غیر قابل بحث شوند. به مرور زمان شدت میابند و ممکن است رابطه تان را از بین ببرند. مشاجره به زوجین این فرصت را می‌دهد که یکیدگر را به عنوان " خود واقعی" ببینند و نشان دهند که هنوز یکدیگر را دوست دارند.

فواید دعوای زن و شوهری

۷. دعوا ممکن است به پیشگیری از طلاق کمک کند

ممکن است زوجی را سراغ داشته باشید که بدون وقفه از یکدیگر شکایت می‌کنند؛ شاید آن‌ها زیاد هم بحث کنند، اما نه به روشی سالم. یا شاید از تلاش برای بحث در مورد ریشه مشکلات خود دست برداشته اند و فقط آن را بزرگ می‌کنند. این در واقع به معنای شکست است؛ تا زمانی که احساسات به اوج خود نرسند از اختلافات اجتناب می‌شود، اما به محض آنکه احساسات تشدید یابند، بی احترامی در دعوا حاکم می‌شود و به مرور تکرار می‌شود تا به یک الگو تبدیل شود که نهایت آن بیزاری و تنفر از یکدیگر است؛ بنابراین طلاق پیش بینی می‌شود. به طور خلاصه، اختلاف نظر‌ها باعث ایجاد بی احترامی می‌شود که به بیزاری تبدیل خواهد شد و طلاق را به همراه دارد.

۸. دعوا باعث می‌شود تا استرس و اضطراب خود را رها کنید

سکوت و از طرفی بد دهنی برای دعوا با همسرتان؛ رویکرد خوبی نیست. احساسات و کلماتی که شما آن‌ها را سرکوب می‌کنید تا باعث دعوا نشوند، می‌توانند تنش بیشتری را در ذهن و زندگی شما ایجاد کنند که با گذشت زمان اضطراب و افسردگی را به همراه خواهند داشت و برای سطح استرس تان سالم نیست. هنگامی که سعی می‌کنید احساساتتان را درون خود بریزید، هورمون‌های استرس می‌توانند سر درد و بی خوابی را تحریک کنند بنابراین دعوای خود را شجاعانه برای از بین بردن تنش‌های طولانی مدت انجام دهید و خشم تان را تخلیه کنید.

۹. دعوا باعث می‌شود تا اعتماد به نفس شما بیشتر شود

وقتی بحث سالمی می‌کنید، این نشان می‌دهد که می‌توانید سازش کنید و همه چیز را کنار هم آورید حتی اگر اضاع متشنج بوده است. موافقت یا مخالفت می‌تواند برای هر دو طرف احساس قدرت کند واغلب باعث ایجاد اعتماد به نفس می‌شود، زیرا هیچ یک از شما بدون دیگری نمی‌توانستید به نتیجه برسید.

یک بحث سالم می‌تواند با بالا بردن سطح انرژی بین یک زوج شور و اشتیاق ایجاد کند و اعتماد به نفس طرفین را افزایش دهد؛ بنابراین دائما در مورد یک موضوع بحث نکنید، زیرا نشانه اختلاف نظر حل نشده‌ای است که نیاز به رسیدگی جدی دارد.

۱۰. دعوا نشان دهنده تعهد است

دعوا، به همسرتان نشان می‌دهد که شما به این رابطه اهمیت می‌دهید. صادق بودن و بیان آنچه که نمی‌پسندید آسان نیست، اما اگر این رابطه برای شما مهم است باید آن را بیان کنید. مهم این است که منصفانه بحث کنید و به یکدیگر گوش دهید و تغییراتی را با یکدیگر برای زندگیتان ایجاد کنید.

پیش از این در بخش سلامت روان نمناک اشاره کردیم که بیان احساسات خود و سرزنش نکردن یکدیگر بهترین راه برای شنیدن است. گفتن "من احساس می‌کنم وقتی..... " بسیار بهتر از شروع بحث با " وقتی این کار را کردی " است و آسیب کم تری را به رابطه شما وارد می‌کند.

۱۱. دعوا باعث تحریک زندگی جنسی می‌شود

مشاجرات اغلب باعث افزایش فشار خون و احساسات می‌شود و در صورت حل شدن، باعث افزایش میل جنسی شده که اغلب منجر به داشتن رابطه جنسی پر شور‌تر و هیجان انگیزتری خواهد شد. داشتن رابطه جنسی باعث می‌شود تا هورمون خوب اکسی توسین آزاد شود که این امر به حل اختلافات کمک می‌کند و وضعیت را به حالت خنثی تنظیم خواهد کرد.

۱۲. دعوا نشان می‌دهد که شما به شریک زندگی خود اهمیت می‌دهید

شاید برایتان ساده‌تر باشد که چشمان تان را به روی مشکلات تان ببندید و کنار بکشید، اما اگر جر و بحث می‌کنید و می‌خواهید مشکل بوجود آمده را حل کنید، بدانید که شما در رابطه‌ای سالم و بلند مدت قرار گرفته اید، زیرا رابطه با شریک زندگی تان برای شما مهم است.

فواید دعوای زن و شوهری

۱۳. خشم تان را تخلیه می‌کنید

بحث و دعوا باعث می‌شود که ناراحتی تان هر دفعه روی هم تلمبار نشود و ناگهان فوران نکند. اما یادتان باشد که آن را کنترل کنید تا تبدیل به دعوایی سنگین نشود.

۱۴. در دعوا ابراز علاقه می‌کنید

دعوا یکی از راه‌های ابراز علاقه است. شما در دعوا به حرف‌هایی را که در حالت عادی رویتان نمی‌شود یا حتی فرصت نمی‌شود که به طرف مقابل تان بگویید، اعتراف می‌کنید.

۱۵. دعوا سلامتی را بهبود می‌بخشد

صادق بودن و یادگیری منصفانه بحث کردن می‌تواند مزایای بیشماری را برای سلامتی داشته باشد. خشم فرو ریخته، کورتیزول و آدرنالین را به بدن می‌رساند و منجر به مشکلات گوارشی و حتی سو مصرف مواد مخدر خواهد شد. صحبت در مورد آن چه که فایده دارد، آدرنالین و هورمون استرس (کورتیزول) را از بدن دفع می‌کند و اندروفین را آزاد می‌کند که باعث احساس خوشبختی و سلامت خواهد شد.

همان طور که گفته شد، دعوا فواید بسیاری دارد به شرطی که شما و همسرتان این کار را به روشی دوستانه و سازنده انجام دهید. به هر حال، هدف این است که اختلافات موجود را حل کنید.

 

منبع: نمناک

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت روز روغن خوراکی + جدول

قیمت انواع خودرو‌های مزدا ۳، بسترن و کاپرا گروه بهمن امروز

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت خودرو‌های سایپا امروز سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ لنوو + جدول

احتمال کاهش قیمت سکه تا ۴۰ میلیون تومان/ خیال خوش بازار طلا به پایان تنش‌ها/ کف قیمتی طلای ۱۸ عیار چقدر است؟

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

کودکی زیبا و بامزه الناز شاکردوست و برادرش+ عکس

عاشقانه منوچهر هادی برای دخترش سوفیا+ عکس

فیلم/ رقم درآمد حامد آهنگی که شما را شوکه می‌کند!

فیلم/استوری مریم مومن از مافیا با صدای خواننده زن قدیمی

بانک مرکزی متهم ردیف اول افزایش قیمت دلار/ چه کسی در ابتدای سال سکه و ارز را گران کرد؟

بهترین فیلم‌های ژانر درام سینمای جهان

اردن کمک به اسرائیل را تایید کرد!

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس خانوادگی بازیگر سریال آوای باران در طبیعت

پیش‌بینی‌ها از بدتر شدن وضعیت اقتصاد ایران حکایت دارد/ ریال همچنان زیر تیغ

فیلم/ ژیلا صادقی: بعد از دورهمی خیلی آسیب دیدم

فیلم/ نظر مژده لواسانی درباره مهاجران افغان در ایران

تیپ شیک بازیگر «پدر سالار» در یک مراسم

ثبت نام مجدد در نوبت دوم کنکور از فردا (چهارشنبه)

درگیری شدید مامور گشت ارشاد با یک دختر در رشت +فیلم

اطلاعیه تعطیلی مدارس چهارشنبه ۲۹ فروردین

عکسی از یک آگهی تبلیغاتی مخصوص اتباع در تهران

تکلیف مالکان استقلال و پرسپولیس مشخص شد

آخرین خبر درباره حمله احتمالی اسرائیل به ایران

یک فعال کارگری: قدرت خرید دستمزد کارگران به پایین‌ترین میزان در تاریخ شورایعالی کار رسیده است

پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

رونمایی فرهاد مجیدی از چهره جدیدش در برج خلیفه

استدلال عجیب کیهان از عامل مشکلات اقتصادی مردم

پست دلگیر همسر بازیگر فوت شده تلویزیون

تصویب اولیه سند ملی سبک پوشش اسلامی- ایرانی

محدودیت دامنه نوسان سهام تمدید شد

هزینه مردن هم در تهران سر به فلک کشید!

روایت فایننشال تایمز از نحوه پاسخ احتمالی اسرائیل

ناگفته‌های همسر ناصرعبداللهی از مرگ او

حادثه دلخراش، امیرحسین صادقی را راهی بیمارستان کرد

اردن به هیچ کشوری حریم هوایی خود را نخواهد داد

زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

پیش بینی بورس فردا چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

آرش رضامند چه نوشت که احضار شد؟

سی ان بی سی: کابینه جنگی اسرائیل بین گزینه خویشتن داری و انتقام علیه ایران قفل شده

نتانیاهو تحت فشار است

فیلم/لایو جنجالی بهاره رهنما در مورد رابطه بدون ازدواجش

اطلاعیه پلیس: فوت دختر جوان در ساختمان وزرا کذب است

نفت ۱۰۰ دلاری؛ دور یا نزدیک؟

معلمان در دایره فقر؛ روایتی سیاه و کدر از وضعیت معیشت و حقوق‌های ناچیز آموزگاران

جدول زمان‌بندی مرحله دوم انتخابات مجلس

شایعات جدید و جنجالی درباره فیلم «مست عشق»

احضار یک استقلالی به خاطر استوری جنجالی اش+ عکس

عکس/ آنا نعمتی قید آرایش را زد

عکس‌های جذاب بازیگر دونگ‌یی در طبیعت کره‌جنوبی

پیشتازی بانک ملی ایران در واگذاری‌ها با ثبت رکورد‌های جدید توسط آینده پویا

عکس/ تغییر چهره جذاب پادشاه سوکجونگ در ۵۲ سالگی

معرفی ورژن جدید خودروی محبوب مولتی‌میلیاردر‌های ایرانی + عکس

حمله هکری به سایت‌های اطلاعاتی اسرائیل

فیلم/لحظه دردناک خودکشی یک زن در ترکیه

اعلام زمان‌بندی مرحله دوم انتخابات مجلس + جدول

عکسی تلخ از التماس سرباز روس برای زنده ماندن!

حمایت صریح محمد خاتمی از پاسخ ایران به اسرائیل

سقف تراکنش‌های بانکی تغییر کرد

بانک رفاه کارگران دستگاه برتر در پیشبرد برنامه‌های تحولی معرفی شد

معرفی ۵ کارت گرافیک عالی برای سیستم گیمینگ و گیمر‌های حرفه‌ای

۱۴۰۲؛ سال ثبات و رشد بیمه معلم

آمریکا درباره حمله به ایران برای اسراییل چه شرطی گذاشت؟