تاریخ انتشار: ۱۹:۲۶ - ۰۴ خرداد ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر

خداحافظی با خودروی زیر ۱۰۰ میلیون تومان

طی دو ماه گذشته از سال ۱۴۰۰ صنعت خودروی کشور با حواشی زیادی مواجه بود که مهمترین نتیجه آن، پایان یافتن عرضه خودرو با قیمت کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان توسط خودروسازان باشد.

خودروهای زیر ۱۰۰ میلیون تومان

اقتصاد۲۴ - صنعت خودروی کشور طی سه سال گذشته با حواشی زیاد مواجه بوده است؛ طی ماه‌های اخیر نیز این حواشی از نحوه قیمت گذاری گرفته تا درخواست خودروسازان از مجلس برای آزادسازی واردات در مقابل آزادسازی قیمت را در برگرفت. اما ماحصل درخواست‌ها و تصمیمات این شد که قیمت همه انواع خودرو‌های تولیدی کارخانه‌های داخلی به بالای ۱۰۰ میلیون تومان صعود کرد و اینک مصرف کننده داخلی حتی در صورت ثبت نام و خرید مستقیم از کارخانه، نمی‌تواند با هزینه‌ای کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان، خودروی داخلی خریداری کند.

قیمت گذاری شورای رقابت در سال ۱۴۰۰

سناریوی نخست به قیمت گذاری شورای رقابت برمی‌گردد؛ این نهاد که در زمستان سال گذشته به علت ثبات نرخ تورم از اعلام نرخ جدید خودرو برای سه ماهه پایانی سال عقب کشیده و اعلام کرده بود که از این به بعد قیمت خودرو به صورت ۶ ماهه تعیین می‌شود، در ۱۳ اردیبهشت ماه سال جاری مصوبه‌ای مبنی بر افزایش میانگین ۹ درصدی قیمت خودرو را ابلاغ کرد.

مسئولان وزارت صمت و خودروسازان از این مصوبه شورای رقابت رضایت نداشتند و در ابتدا در مقابل این مصوبه مقاومت و تلویحاً خواستار افزایش بیشتر قیمت خودرو‌ها شدند.

درخواست خودروسازان برای آزادسازی واردات و قیمت گذاری

در همین راستا، دو گروه خودروسازی بزرگ کشور و انجمن قطعه سازان در نامه‌ای به رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس خواستار آزادسازی واردات خودرو و قیمت گذاری شدند.

در این نامه درخواست شده بود تا خودرو‌های عمومی یعنی خودرو‌هایی که عموم مردم با درآمد کم یا متوسط خریداری می‌کنند، با فرمول بهای تمام شده و با در نظر گرفتن سود ۵ درصدی با تأیید و نظارت وزارت صنعت قیمت گذاری شوند. اما در مورد خودرو‌های اختصاصی که لوکس و نسبتاً گران محسوب شده و مشابه خارجی دارند، قیمت گذاری با پیشنهاد هیأت مدیره شرکت‌ها و تأیید و نظارت وزارت صنعت بر اساس شرایط عرضه و تقاضای بازار صورت گیرد.

نکته قابل توجه در این درخواست خودروسازان آن است که با توجه به تعرفه‌های بسیار بالای واردات خودرو، حتی در صورت آزادسازی این محصول، قطعاً انحصار از بازار خودروی کشور برچیده نمی‌شود که این اقدام بتواند مجوزی برای آزادسازی قیمت باشد.

در صنعت انحصاری خودرو که بازار به صورت قبضه شده در دست دو خودروساز می‌چرخد، قطعاً آزادسازی واردات آن هم با تعرفه‌های بالا نمی‌تواند راهی برای تنوع بخشی به بازار باشد، بلکه فقط دست خودروساز را برای افزایش غیرعرف قیمت‌ها باز می‌گذارد و دست مصرف کننده را بیش از پیش از دستیابی به خود رو عقب می‌راند.

افزایش بیش از ۹ درصدی قیمت خودرو‌ها

پس از ارسال این نامه، خودروسازان اقدام به اجرای مصوبه شورای رقابت کرده و قیمت‌های جدید را اعلام کردند که بررسی‌ها نشان می‌دهد خودروسازان قیمت را بیش از ۹ درصد افزایش داده اند و به نوعی دستشان در تعیین قیمت‌های جدید باز بوده است.

با این اقدام، دیگر قیمت کارخانه‌ای هیچ خودرویی در کشور کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان نیست.


بیشتر بخوانید: با ۴۰۰ میلیون چه خودرویی بخریم؟


به عنوان مثال بررسی قیمت‌های جدید گروه خودروسازی ایران خودرو نشان می‌دهد که قیمت ۸ خودرو بالای ۱۲ درصد با افزایش مواجه شده است؛ قیمت سمند ال ایکس ۱۲.۶ درصد افزایش قیمت داشته و از ۱۱۷ میلیون و ۵۹۸ هزار تومان به ۱۳۲ میلیون و ۴۵۵ هزار و ۷۰۰ تومان، قیمت پژو ۲۰۷ دنده‌ای با ۱۲.۷ درصد افزایش از ۱۶۰ میلیون و ۷۱۱ هزار تومان به ۱۸۱ میلیون و ۱۷۳ هزار و ۳۰۰ تومان، قیمت پژو پارس با ۱۴.۵ درصد افزایش از ۱۲۲ میلیون و ۴۱۰ هزار تومان به ۱۴۰ میلیون و ۲۷۳ هزار و ۵۰۰ تومان، قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با ۱۴.۵ درصد افزایش از ۱۱۰ میلیون و ۹۷۴ هزار تومان به ۱۲۷ میلیون و ۱۲۲ هزار تومان، قیمت سمند‌ای اف سون با ۱۴.۵ درصد افزایش از ۱۱۵ میلیون و ۸۲۵ هزار تومان به ۱۳۲ میلیون و ۷۰۱ هزار تومان، قیمت سمند‌ای اف سون دوگانه سوز با ۱۴.۵ درصد افزایش از ۱۲۱ میلیون و ۷۹۵ هزار تومان به ۱۳۹ میلیون و ۵۶۶ هزار و ۳۰۰ تومان، قیمت پژو پارس ال ایکس با ۱۴.۶ درصد افزایش از ۱۲۷ میلیون و ۲۱۲ هزار تومان به ۱۴۵ میلیون و ۷۹۵ هزار و ۴۰۰ تومان و قیمت دنا پلاس با ۱۴.۷ درصد از ۱۶۶ میلیون و ۹۸۵ هزار تومان به ۱۹۱ میلیون و ۵۳۴ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است.

همچنین بررسی قیمت‌های جدید سایپا نشان می‌دهد که ساینا دنده‌ای با ۱۲.۶ درصد افزایش از ۹۲ میلیون و ۹۲۸ هزار تومان به ۱۰۴ میلیون و ۶۴۹ هزار و ۶۰۰ تومان، ساینا S معادل ۱۴۲ میلیون و ۵۳۶ هزار و ۷۰۰ تومان، تیبا صندوقدار با ۱۴.۶ درصد افزایش از ۸۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به ۱۰۰ میلیون و ۶۳۰ هزار و ۵۰۰ تومان، تیبا ۲ با ۱۱.۶ درصد افزایش از ۹۵ میلیون و ۴۲۶ هزار تومان به ۱۰۶ میلیون و ۵۱۸ هزار و ۸۰۰ تومان، کوییک دنده‌ای با ۸.۷ درصد افزایش از ۱۲۹ میلیون و ۷۵۵ هزار تومان به ۱۴۱ میلیون و ۶۱ هزار و ۴۰۰ تومان، کوییک S معادل ۱۵۴ میلیون و ۹۹۴ هزار و ۹۰۰ تومان و شاهین با ۹.۳ درصد افزایش از ۲۶۷ میلیون تومان به ۲۹۱ میلیون و ۸۷۱ هزار و ۲۰۰ تومان قیمت خورده اند.

نکته قابل تأمل آنکه پس از افزایش قیمت، خودروسازان پس از دو ماه تعلل در پیش فروش، به سرعت اقدام به برگزاری پیش فروش با قیمت‌های جدید کردند.

واکنش سرد بازار به قیمت‌های جدید

اگرچه انتظار می‌رفت بازار همچون گذشته در برابر این قیمت‌های جدید واکنش هیجانی نشان دهد، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که به دلیل عدم حضور مشتری در بازار و حاکمیت رکود، قیمت‌ها تغییر چندانی نداشته و همچون هفته‌های گذشته است. آنطور که فعالان بازار خودرو اعلام می‌کنند هم مشتریان و هم فروشندگان همچنان چشم انتظار کاهش نرخ دلار و مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری هستند.

در حال حاضر در کف بازار، قیمت تیبا ۱۲۵ میلیون تومان، تیبا دو ۱۳۳ میلیون تومان، پراید ۱۳۱ معادل ۱۱۴ میلیون تومان، کوییک معمولی ۱۴۸ میلیون تومان، ساینا ۱۴۱ میلیون تومان، پژو پارس سال ۲۲۵ میلیون تومان، سمند ال ایکس ۱۸۷ میلیون تومان، ۲۰۶ تیپ دو ۲۰۲ میلیون تومان، ۴۰۵ اس ال ایکس ۲۰۹ میلیون تومان، ۲۰۶ تیپ پنج ۲۵۶ میلیون تومان و دنا ۲۶۹ میلیون تومان است.

عرضه خودرو در بورس در مراحل پایانی

در کنار مباحث مربوط به قیمت، مجلس نیز به دنبال نهایی سازی طرح تحول و بهبود صنعت خودرو است. یکی از بند‌های اصلی این طرح که عرضه خودرو در بورس است طی هفته جاری در کمیسیون صنایع و معادن بررسی مجدد و به تصویب رسید.

آنطور که روح الله ایزدخواه عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اعلام کرده به احتمال زیاد طی هفته آتی و یا دو هفته دیگر این طرح در صحن علنی بررسی خواهد شد.

در صورت تصویب نهایی این طرح، به احتمال زیاد قیمت پایه عرضه در بورس کالا توسط شورای رقابت بر مبنای قیمت تمام شده بر اساس هزینه‌های همان سال تعیین می‌شود و قیمت نهایی در مکانیسم عرضه و تقاضا مشخص می‌شود.

منبع: مهر
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
1
0
چهارشنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۰
چرااین همه خودروهاراگران میکنیدماکه توان مالی نداریم چی چطورخودروبخریدم یکم به فکرمردم ضعیف باشید
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

قیمت گوسفند و گوساله تغییر کرد

سطح گردش معاملات بورسی چنگی به دل نمی‌زند

عکس/ تغییر عجیب همسر اول جومونگ در ۴۳ سالگی

ماجرای برخورد مرگبار قطار با نوجوان قائمشهری چه بود؟

با بودجه ۱.۵ تا ۵ میلیارد تومان کجای تهران خانه بخریم؟ + جدول قیمت‌ها

واژگونی سرویس مدرسه و سرنوشت ۱۳ دانش‌آموز در کردستان

ادعای عجیب عضو جبهه پایداری درباره عریان شدن زنان

فیلم/ وضعیت خودرو‌های کوروش کمپانی با ارزش چند ده میلیاردی

فیلم/ ادعای عجیب سخنگوی دولت درباره کلینیک ترک بی حجابی

عکس/ سفر شمسایی، دبیر و عزیزی به بیروت

طعنه سنگین یک روزنامه اصولگرا به سعید جلیلی

متهم ردیف اول بنگاه‌داری بانک‌ها کیست؟

عکس/ استایل شیک الناز شاکردوست در جشن حافظ

عکس/ پوشش خاص بسیجیان در دیدار با رهبری

سقوط دستمزد دلاری کارگران ایرانی از ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۳/ دستمزد کارگر عربستانی ۱۰ برابر و کارگران اماراتی و ترکیه‌ای، ۴ برابر دستمزد کارگر ایرانی +جدول

عکس/ قیمت فیش حج در ۵۰ سال پیش

فیلم/ توضیحات مهم سخنگو دولت درباره مذاکرات ژنو

انتظارات منفی بازار دلار کاهش پیدا کرد؟

اینفوگرافی/ ترافیک تهران بیشتر از نیویورک

فیلم/ تذکر قالیباف به بی‌نظمی نمایندگان

توییت سخنگوی دولت درباره خشونت علیه زنان

ماجرای عجیب عکس پرسنلی شناسنامه امیر تتلو

فیلم/ ۶۰ درصد ایرانیان تمایل به مهاجرت دارند

فیلم/ چمران: فاکتور پوستر‌های زاکانی را دیدم ولی رسمی نبود

معادن در ایران؛ بهشت کارفرمایان، جهنم اهالی و کارگران / بازخوانی پرونده حوادث کارگری در ایران

معنای بازگشت ترامپ برای ایران، روسیه و چین

شرط عربستان برای تعامل با آمریکای ترامپ

تاثیر اصلاح ساختار صندوق بازنشستگی بر معیشت بازنشستگان

انتقاد تند روزنامه اصلاح طلب از عارف

ابهام در سخنان علی لاریجانی؛ زمان مذاکرات رسیده است؟

هیهات تخلفات بودجه ‏ای دولت سیزدهم؛ کسری بودجه ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به رقم یک‏ هزار هزار میلیارد تومان رسید

آیین‌نامه جدید واردات خودرو برقی با تاریخ مصرف چهارماهه

نظر متفاوت دو عضو جبهه پایداری درباره کلینیک ترک بی حجابی

جزئیات دستور همتی به رئیس‌کل جدید گمرک

روشنایی به شرط مازوت سوزی

۹ ماه سرنوشت‌ساز برای تهران، ایران و اروپا در مسیر دوگانه توافق یا فعال شدن مکانیسم ماشه!

تعیین زمان واریز مرحله سوم سود سهام عدالت سال ۱۴۰۱

قیمت دلار در انتظار اخبار آتش‌بس و توافق

مرگ سالانه ۷ میلیون نفر به‌دلیل آلودگی هوا در کشور ۷۲ ملت

فیلم/ رونمایی از گلکسی اس ۲۵ اولترا سامسونگ

ضد و نقیض گویی درباره اجرای قانون حجاب؛ تعلیق ابلاغ قانون عفاف تا نیمه آذر به روایت معاون حقوقی دولت

صعود سخت در انتظار استقلال و پرسپولیس

دستگیری قاتل سریالی زنان با قرص برنج در مشهد

دلار آمریکا ضعیف شد

مشکل صنعت خودرو سازی ایران چیست؟

علت توقف کاهش قیمت دلار در کانال ۶۸ هزار تومان چه بود؟

زخم بالکان بر گونه کیانوش رستمی

آغاز واریز علی الحساب ۱۰،۰۰۰،۰۰۰ میلیون تومانی به حساب بازنشستگان

بازار طلا و سکه در سردرگمی

۶ منطقه پایتخت در معرض خطر فرونشست زمین