تاریخ انتشار: ۱۱:۰۱ - ۲۳ خرداد ۱۴۰۰
دبیر انجمن قطعه‌سازان ایران:

دولت بعدی موضوع قیمت‌گذاری خودرو را حل کند

دبیر انجمن قطعه‌سازان ایران اظهار داشت: قدم اول دولت بعد باید این باشد که یک بار برای همیشه موضوع قیمت‌گذاری خودرو حل شود. در صورت حل شدن این مشکل بسیاری از چالش‌های قطعه سازی نیز حل می‌شود.

قطعه سازان اقتصاد۲۴- مازیار بیگلو در مورد انتظارات این صنعت از دولت بعدی اظهار کرد: دو مشکل اساسی در حوزه قطعه‌سازی وجود دارد که خواسته‌های ما از دولت بعد حول آن شکل می‌گیرد. مشکل اول مسئله نقدینگی در صنعت قطعه سازی است که این صنعت به شدت متاثر از این موضوع است.

دلیل موضوع این است که خودروساز توانایی پرداخت مطالبات قطعه‌سازان را ندارد، ریشه این مشکل هم به قیمت‌گذاری دستوری برمی‌گردد. خودروساز زیان‌ده است و هر ماه بخش زیادی از نقدینگی خود را از دست می‌دهد و تامین منابع مالی برای پرداخت مطالبات قطعه سازان بر خودروسازان تبدیل به معضل شده است.

وی با تاکید بر لزوم اصلاح قیمت‌گذاری خودرو گفت: قدم اول دولت بعد باید این باشد که یک بار برای همیشه موضوع قیمت‌گذاری خودرو حل شود. در صورت حل شدن این مشکل بسیاری از چالش‌های قطعه سازی نیز حل می‌شود.

بیگلو در ادامه تصریح کرد: مشکل دوم نیز نابسامانی عرضه و قیمت‌گذاری مواد اولیه تولید داخل است. قیمت‌گذاری مواد اولیه ما تابع ارز است. طبق قانونی که مجلس مصوب کرده است مواد اولیه تولید داخل مانند فولاد، مس و پتروشیمی‌ها بر اساس نرخ جهانی صورت می‌گیرد.

این درحالی است که خودرو برای مردمی تولید می‌شود که درآمد آن‌ها بر اساس ریال است نه دلار؛ لذا افزایش قیمت مواد اولیه تبدیل به عاملی شده که افزایش قیمت خودرو را در پی دارد.

وی خاطرنشان ساخت: از طرف دیگر نحوه عرضه مواد اولیه در بورس به صورتی است که بسیاری از قطعه‌سازان موفق به خرید نمی‌شوند و ناچار می‌شوند که نیاز و تقاضای خود را به سمت بازار آزاد ببرند که باز قیمت بیشتری دارد.

خرید از بورس باید از طریق سایت بهین‌یاب انجام شود که ثبت نام در آن الزامات خاص خود را دارد. بخش زیادی از شرکت‌های کوچک قطعه‌سازی الزامات این سازوکار را ندارند؛ بسیاری از آن‌ها با جواز صنفی کار می‌کنند و پروانه بهره‌برداری ندارند که بتوانند در این سایت ثبت نام کنند.


بیشتربخوانید:چرا قطعات خودروگران شدند؟


دبیر انجمن قطعه‌سازان همچنین اضافه کرد: از طرف دیگر خرید از سایت بهین‌یاب به صورت نقدی است. در شرایطی که قطعه‌سازان نمی‌توانند مطالبات یومیه خود را دریافت کنند و در عمل نقدینگی هم ندارند که بتوانند از بورس کالا مواد تهیه کنند؛ همه این‌ها خرید را برای قطعه‌سازان سخت می‌کند. اگر قیمت کمتر باشد هم از تامین منابع مالی و هم شیوه خرید کار برای قطعه‌سازان راحت‌تر می‌شود.

وی افزود: پیشنهاد ما در این زمینه این است که قیمت مواد اولیه داخلی که برای تولید کالای داخلی استفاده می‌شود مانند همان الگویی مورد استفاده در چین، کره، هند یا ترکیه استفاده باشد یعنی یک یارانه تولیدی به تولیدکننده داده شود. این موضوع باعث می‌شود ضمن اینکه جلوی خام‌فروشی گرفته شود، قیمت محصول نهایی مانند خودرو یا لوازم خانگی کمتر می‌شود.

در این صورت با توجه به اینکه منابع بسیار خوب معدنی و نفتی داریم می‌توانیم در صادرات قیمت کمتری نسبت به قیمت جهانی داشته باشیم و در بازار‌های بین‌المللی رقابت‌پذیرتر می‌شویم. نظارت و ارائه یارانه تولید از این طریق می‌تواند بهترین اتفاق باشد.

بیگلو در پاسخ به سوالی در مورد تاثیر ورود شرکت‌های خارجی به کشور در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات گفت: همکاری کردن با خارجی‌ها در قطعه‌سازی همیشه خوب است. این موضوع باعث می‌شود که ارتباطات بین المللی ایجاد شود و در سطح تکنولوژیک ارتقا داشته باشیم. اما نکته‌ای که باید به آن توجه شود این است که همکاری ما شرکت‌های خارجی چه در قالب خودروسازی و چه قطعه‌سازی نباید بر اساس محصول باشد بلکه باید بر اساس فناوری باشد.

وی افزود: پیش از این برای مثال اگر با فرانسوی‌ها کار می‌کردیم، همکاری بر اساس دو یا سه خودرو بوده و قطعه‌سازان باید بر اساس الزامات آن چند خودرو یا الزامات آن خودروساز همکار خارجی خود را پیدا می‌کرد. نتیجه این شد که شرکت‌های قطعه‌ساز همراه و شرکت‌های مادر خودروسازی خارجی از ایران خارج شدند، در نتیجه این همکاری از بین رفت.

بیگلو در ادامه بیان کرد: اگر همکاری با شرکت‌های خارجی در سطح فناوری و تکنولوژی باشد، دیگر علم و دانش را با یکدیگر تبادل می‌کنیم. در این صورت اگر شرکت خارجی نیز به هر دلیلی کشور را ترک کند، دانشی که با خود آورده باقی می‌ماند و سرمنشا پیشرفت‌های دیگر می‌شود.

این نکته بسیار مهمی است که باز همان مسیر گذشته و توافق بر سر دو یا سه نوع خودرو و قطعات آن نباشد. برای مثال دانش قطعات الکترونیکی که در آن ضعف داریم یا دانش مواد مهندسی که بسیار سخت است را خریداری و روی آن کار کنیم.

وی در پایان اضافه کرد: اگر روی این موارد کار کنیم بسیار خوب خواهد بود و از آن هم استقبال خواهد شد. باید توجه داشت که ارتباطات بین‌المللی همیشه برای قطعه‌سازی یک فرصت است چراکه آن خودروساز هم تبدیل به یک مشتری بالقوه برای قطعه‌ساز داخلی می‌شود. برای مثال لنت همه خودرو‌های خارجی که در ایران هستند در کشور تولید می‌شود. همین اتفاق می‌تواند برای باقی خودرو‌های وارداتی نیز رخ دهد و برای مثال چراغ یا دیگر قطعه‌های آن‌ها در کشور تولید شود.

منبع: ایلنا
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

هشتاد و سومین حراج شمش طلا امروز برگزار می‌شود

رقابت برخی فودبلاگر‌های ایرانی برای خوردن آبزیان حرام گوشت

شوک ترامپ؛ بررسی سناریو‌های محتمل پیش روی اقتصاد ایران

ثبات در بازار طلا و سکه؛ آرامش قبل از طوفان یا تداوم تثبیت قیمت‌ها؟

کیفیت آب و هوای تهران در آخرین روز دی ماه

خرید و فروش خودرو یخ زد + جدول

مصادره ساختمان شرکت ملی نفت ایران برای پرونده کرسنت

حسین شریعتمداری تغییر فاز داد

پرداخت معوقات بازنشستگان کارگری در بلاتکلیفی

ازازیل با دو معنای متفاوت در عربی و گیلکی/ معنای واژه ازازیل چیست؟

مبلغ عیدی بازنشستگان اعلام شد؟

بنای ۹۰۰ ساله بقعه درویش در حال فروریختن + عکس

واریز یارانه نقدی ۱.۲۰۰.۰۰۰ تومان به حساب این دهک‌ها

مسیر متناقض قیمت دلار در بازار رسمی و غیررسمی

عکس/ در کانال ایتا حمید رسایی چه خبر است؟

افشای منابع مالی مدرسه احمدی نژاد با نام مدیریت ایرانی/ تکرار مدل تشکیلات مصباح و جبهه پایداری در پارادایم ذهنی احمدی نژاد

عکس/ اطلاعیه تشییع قاضی رازینی از تهران به شهر قم

توضیحات وزیر ارتباطات درباره رفع فیلتر پلتفرم‌ها

عکس/ تیک‌تاک در آمریکا از دسترس خارج شد

پیوستن به FATF درخواست مهم مسکو از تهران؛ ایران به گروه ویژه اقدام مالی پیوسته و در توافق جامع قید شود

عکس/ آقای قاضی؛ رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر

ترامپ در چالش خاورمیانه‌‏ای متفاوت

بررسی رسانه‌های جهان درباره سفر پزشکیان به روسیه

فرونشست در کمین میراث تاریخی ایران/ ۲۷ سایت از ۶۳ سایت میراث جهانی ایران در مناطق پرخطر فرونشست

چالش‌های مالی ناترازی‌های برق

ترور در دیوان؛ بازخوانی جزییات عملیات تروریستی که منجر به شهادت ۲ قاضی در محل کارشان شد

قیمت All-in-One اپل

صرافی XT: لیستینگ سریع و رشد استراتژیک – راز موفقیت یک پلتفرم پیشرو

قیمت ماهی امروز + جدول

قیمت خودرو‌های مدیران خودرو امروز

قیمت گوشت گوسفند، گوساله و مرغ امروز

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

زیان ۴ میلیارد دلاری ناترازی انرژی به فولادی‌ها/ دولت زمین‌های کویری را برای تولید برق ۱۷ میلیارد به صنایع می‌فروشد!

وضعیت هواشناسی امروز

وضعیت آلودگی هوای تهران در ۳۰ دی ۱۴۰۳

پیش بینی بورس امروز یکشنبه ۳۰ دی ۱۴۰۳

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

صفحه اول روزنامه‌های ورزشی امروز

صفحه اول روزنامه‌های اقتصادی امروز

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

رژیم کم‌ سدیم چیست؟

فواید زود شام خوردن

عوارض نوشیدن قهوه با شکم خالی