تاریخ انتشار: ۱۹:۰۹ - ۲۳ خرداد ۱۴۰۰

زاکانی: باید انحصار در خودروسازی شکسته شود

زاکانی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت که باید انحصار در خودروسازی شکسته شده و بازار رقابتی ایجاد شود. همچنین مفسده و فساد اقتصادی را در این عرصه ریشه کن کرد.

صحبت های زاکانی درباره خودروسازی

اقتصاد ۲۴ - علیرضا زاکانی در برنامه با نخبگان از شبکه ۴ سیما درباره راهکارهایش برای مقابله با تحریم‌ها اظهار کرد: تحریم ابزار و امکانی است که آمریکا از آن نخواهد گذشت. همانطور که از ابتدای انقلاب به خصوص بعد از تسخیر لانه جاسوسی آمریکا تحریم‌ها را شروع کرد و ادامه داد و هر روز ابعاد آن بیشتر شود. از تحریم به عنوان ابزاری در جنگ اقتصادی استفاده شده تا فروپاشی درونی را رقم زند.

وی افزود: رویکرد اصلی برای مقابله با تحریم‌ها خنثی سازی تحریم و توجه به ظرفیت‌های داخلی است. اساس بر جهش تولید بوده تا بتوان از فشار تحریم‌ها مصون باشیم وگرنه این امید که دشمن تحریم‌ها را بر می‌دارد، درست نیست.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه تحریم‌ها تنها ۲۰ درصد بر کشور اثر گذاشته است، گفت: مشکلات کشور ناشی از بی ارادگی و بی عملی دولت است. ما دچار خودتحریمی هستیم. آنقدر خودمان را تحریم کردیم که دیگران روی ما اثر گذاشتند.

زاکانی درباره راهکارهایش برای ایجاد ثبات اقتصادی گفت: دولت‌ها پیش از این برای اداره خود متکی به نفت بودند. در دولت فعلی به دلیل متزلزل شدن اتکاء به نفت اداره دولت مبتنی بر تورم شد. یعنی دولت دست در جیب مردم کرد تا از طریق آن بتواند خود را اداره کند. راه درست برای ایجاد ثبات اقتصادی توجه به تولید در داخل کشور است. دولت باید خود را از مقابل تولید کننده برداشته و دست تولید کننده را بگیرد. همین اتفاق هم باید در بازار سرمایه بیفتد. یعنی دولت به جای تقویت بازار سرمایه شرایط را به سمتی برد که سال گذشته ۳۰۰ هزار میلیارد تومان از بازار سرمایه برای اداره خود بیرون کشید.

زاکانی درباره راهکارهایش جهت تقویت قدرت خرید مردم تاکید کرد: متاسفانه در کشور در دو نوبت یعنی دهه ۷۰ زمان دولت سازندگی و در دولت فعلی تورم بالای ۴۹ درصد تجربه شد. بطوریکه امروز جزء پنج کشوری هستیم که تورم بالای ۲۵ درصد را داریم. این یک لکه زشت بر پیشانی ماست که دولت با ناکارآمدی اش تورم را به مردم تحریم کرد. از سال ۹۰ تا ۹۸ قدرت خرید مردم ۳۴ درصد کم شده، این یعنی اگر در هشت سال آینده حتی هشت درصد رشد اقتصادی هم وجود داشته باشد تازه قدرت خرید مردم به سال ۹۰ بر می‌گردد.

وی درباره چگونگی حفظ قدرت ایران در منطقه گفت: توجه به ظرفیت‌های منطقه و تکیه بر ملت و امکانات داخلی می‌تواند باعث شود که ما قدرت منطقه باشیم. موضوعی که در دولت فعلی به آن توجهی صورت نگرفت. به گونه‌ای که حل مشکلات داخلی را در خارج پیگیری کردند.


بیشتر بخوانید: توضیحات ستاد زاکانی درباره مسئولیت همسر وی


این نماینده مجلس شورای اسلامی درباره موضوع واگذاری بنگاه‌های دولتی به بخش خصوصی نیز اظهار کرد: در واگذاری‌ها جنایت بزرگی در کشور رخ داد. در سه دهه گذشته دولت‌ها یاد گرفتند با واگذاری خودشان را اداره کنند که در این ایام واگذاری با مفسده همراه بود. عملا سرمایه‌های دولت به جای کارآمدی به سلسله عناصر کاسبی داده شد که شناختی بر کار و آن حوزه نداشتند، به همین دلیل کارخانه را اوراق و کارگران را بیرون کرده و زمین را فروختند و یک شبه راه ۱۰۰ ساله را رفتند. واگذاری غلط و عدم شفافیت و فساد و تعارض منافع، وضعیت را به گونه‌ای پیش برد که کشور را بر باد داده است. با استناد به اصل ۴۹ قانون اساسی دولت می‌تواند حقوق ملت را استیفا کند.

زاکانی در ادامه خاطرنشان کرد: بار‌ها به دلیل موضوع واگذاری‌ها به دادگاه رفته که نمونه آن قضیه سایپا و پتروشیمی بود که از حقوق مردم دفاع کردم، در مجلس هم تحقیق و تفحصی تنظیم شده که آن را دنبال می‌کنم. باید تنه‌های قطور فساد ریشه کن شود، چون در کشور یک مشت مفت خور امکانات مردم را می‌برند و سهم برخی در دولت و مجلس و دستگاه قضا را هم تعیین می‌کنند. باید با گردن کلفت‌ها مقابله کرد.

وی در بخش دوم این برنامه در تشریح برنامه‌ها و اولویت‌های اقتصادی دولت خود به چهار رویکرد اقتصاد مدیریت، فرهنگ و اجتماع، سیاست و امنیت و سیاست خارجی اشاره و خاطرنشان کرد: ۷۵ درصد اقتصاد ما دولتی است، لذا در وهله اول برنامه ام اصلاح دولت است. دولت باید در خدمت مردم باشد، نه اینکه مقابل مردم بایستد. این فاجعه‌ای است که دولت آقای روحانی ایجاد کرده و از تورم دولت ارتزاق کرد. اگر قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده به خاطر همین رویکرد است.

وی مواجهه با فساد را به عنوان رویکردش جهت تحول در اقتصاد مدیریت عنوان و تصریح کرد: دوران بزن در رو و بخور در رو تمام شده است. ما اساس کار را بر مانع زدایی و پشتیبانی جهت جهش تولید قرار داده و این کار از طریق بانک مرکزی و سوق دادن منابع مالی به تولید کنندگان خواهد بود، نه مثل شرایط فعلی که ۱۱ نفر در کشور ۹۰ هزار میلیارد تومان معوقه بانکی دارند، چرا در مقابل این افراد کوتا می‌آیند؟

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری راهکار دیگرش را تمرکز زدایی و توزیع امکانات به شهرستان‌ها و دادن اختیارات به آن‌ها بیان کرد و افزود: طبق برنامه‌های سوم، چهارم، پنجم و ششم توسعه تمرکز زدایی باید صورت گیرد. این کار را انجام ندادند، چون نمی‌خواستند و فکر می‌کردند می‌توانند به جای همه فکر کرده و عرضه دارند کار همه را انجام دهند، اما دیگر دوران منفعت طلبی تمام شده و دوران خدمت به مردم شروع شده است.

وی با تاکید بر اینکه ثروت را به صورت عادلانه در کشور توزیع می‌کند افزود: ما یاد گرفتیم به مردم نامردی نکرده و در مقابل نامردی بایستیم. فتوت در خون ایرانیان است، نمی‌دانم عده‌ای سر کدام سفره بزرگ شده اند که به گونه‌ای دیگر رفتار می‌کنند.

زاکانی در ادامه با بیان اینکه همواره مجلس را در راس امور دانسته و همین نگاه را در آینده خواهد داشت، گفت: برای جهش تولید یک لایحه دو فوریتی به مجلس می‌دهیم تا ظرف سه ماه مقررات زدایی صورت گیرد. بزرگترین مشکل از سال ۸۵ بی ثابتی سیاست هاست که باید این روند اصلاح شود.

زاکانی با انتقاد از سهم ناچیز واردات از کشور‌های منطقه و اوراسیا درباره برنامه اش در خصوص نظام توزیع، اعلام کرد: دولت‌ها قدر تجارب گذشته را نمی‌دانند. از سال ۵۰ تا ۸۱ تعاونی‌های شهر و روستا وجود داشتند که بعد از آن منحل شدند. بنده ساز و کار‌های مدنی و نهادسازی نوین را در دستور خواهم داشت تا شفافیت در تولید و توزیع آن برقرار باشند. متاسفانه عده‌ای فکر می‌کنند که کشور را می‌توان با چرتکه اداره کرد. این انجماد مغزی باعث شده کشور را با سر به زمین بزنند که بارزترین نمونه آن در نحوه تامین پول و نهاده‌های دامی است.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری درباره برنامه اش در خصوص خودرو، گفت: در خودروسازی انحصار در دو شرکت ایجاد شده که ۱۰۰۱ مشکل به وجود آمده است. باید انحصار در خودرو شکسته شده و بازار رقابتی ایجاد کرد. همچنین با فساد در آنجا مقابله نمود. چون شرایط اکنون به گونه‌ای است که میزان فوتی‌های ما در جاده‌ها بیشتر از تعداد شهدا در زمان جنگ است.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در توضیح برنامه اش در حوزه سیاست و امنیت اظهار کرد: می‌خواهیم در کشور مردم آقا باشند، نه اینکه مثل شرایط فعلی یک عده مفت خور و گردن کلفت حضور داشته که وضعیت زندگی مردم را به اینجا کشانده اند. اساس بر این است که مردم در میدان حضور داشته و رفاه به آن‌ها برگردد.

وی در پایان در توضیح برنامه اش جهت تحول در سیاست خارجی اظهار کرد: سیاست خارجی باید در خدمت اقتصاد، اجتماع و فرهنگ باشد، دیپلماسی هوشمندی را تدوین کرده که با کشور‌های اطراف و با نگاه به جهان اسلام، شرق و نگاه درست به غرب می‌باشد. همچنین تعامل با ایرانیان خارج از کشور و زمینه سازی جهت سرمایه گذاری آن‌ها در داخل را نیز مد نظر داریم.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های جک و لیفان شرکت کرمان موتور امروز + جدول

هشدار اتحادیه طلا و جواهر به خریداران طلا

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

سد چمشیر فاجعه آفرید

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ +جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت قند و شکر امروز

قیمت روز روغن خوراکی + جدول

قیمت انواع خودرو‌های مزدا ۳، بسترن و کاپرا گروه بهمن امروز

عکس/ دورهمی ستارگان سینما در یک کافه

قیمت تبلت سرفیس و سامسونگ امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

فیلم/ مهناز افشار: در ایران پسر بازی هم می کردم

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه پارسیان امروز دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

مخمل کوه در گستره زاگرس - لرستان

خواهر پیمان معادی کیست؟ + عکس

سکه امامی یک کانال بالا رفت

طرح توسعه پروژه «تبادل الکترونیک نسخ دارویی» بیمه تجارت‌نو عملیاتی شد

ناگفته‌های زورگیران صدر

دلار در روند رنج قرار گرفت

فیلم/ محمدرضا گلزار به دیدن بچه های آسمان رفت

استخدام ۷۰ هزار معلم در سال ۱۴۰۳

فیلم/سیل در پارسیان ۲۰۶ را با خود برد

شروع زودهنگام نقل و انتقالات پرسپولیس

اطلاعیه مهم سازمان نظام وظیفه برای مشمولان سربازی

گزارش بورس امروز سه شنبه ۲۸ فروردین ماه ۱۴۰۳

کودکی زیبا و بامزه الناز شاکردوست و برادرش+ عکس

عکس/ پاتوق زیر زمینی معتادان در قلب تهران

آمار فاجعه بار از نابودی جنگل‌های ایران

فیلم/ عاشقانه همسر بهرام رادان و پسرش

جزییات افزایش هزینه خدمات بهشت زهرا در سال ۱۴۰۳

چه چیزهایی گارانتی خودرو را باطل می‌ کند

تمدید ثبت‌نام طرح ترافیک خبرنگاران ۱۴۰۳

علیرضا بیرانوند جدید را بیشتر بشناسید+ عکس

عاشقانه منوچهر هادی برای دخترش سوفیا+ عکس

فیلم/چاپ اسکناس طلا در امارات!

اردن کمک به اسرائیل را تایید کرد!

فیلم/ دختر ایرانی رکورددار روپایی در حال حرکت جهان

فیلم/ جاری شدن سیل در کیش

فیلم/ صدای زمین را بشنوید

یک سوم انرژی تولیدی کشور در مسیر انتقال هدر می‌رود

امکان اعتراض اینترنتی به جریمه رانندگی در سال۱۴۰۳

یانگوم مدل تبلیغاتی شد + عکس

قیمت میوه در میادین تره بار + جدول

کاهش قیمت گوشت قرمز در راه است؟!

تورم‌زا بودن وام مسکن توهم است

جستجو برای خانه‌های ۲ میلیاردی در محلات تهران + جدول

سال طلایی پروژه فیبر نوری در کشور

خانه‌های ارزان تهران برای دانشجویان + جدول

فیلم/نمایش عکس‌های عروسی نوید محمدزاده و فرشته در یک سریال!

انتقاد یک فعال اقتصادی از طرح تعطیلی پنجشنبه‌ها ‏

فیلم/بارش شدید تگرگ در سیستان و بلوچستان

رتبه دانشگاه تهران در خاورمیانه مشخص شد

فیلم/بارش‌های سیل‌آسا در کرمان آغاز شد

۸۳ درصد کودکان کار از اتباع هستند!

سکوی پرتاب قیمت دلار رشد نقدینگی است

چه کسی مانع ابلاغ آیین‌نامه واردات خودرو‌های کارکرده شد؟

سرنوشت مسجدی که با لجبازی ساخته شد

جدیدترین رده بندی سرعت اینترنت موبایل در جهان+ جدول

فیلم/ اسم مسجد پارک قیطریه انتخاب شد!

روند نزولی بیت‌کوین تشدید خواهد شد؟

اعلام سهمیه ایران در حج تمتع ۱۴۰۳

انس جهانی باز هم در سربالایی قیمت افتاد

پیش‌بینی افزایش تورم در میانه سال ۱۴۰۲