تاریخ انتشار: ۰۹:۰۸ - ۰۵ تير ۱۴۰۰
گزارشی از ظرفیت‌ طرح تقویت امنیت غذایی کشور و رفع موانع تولید کشاورزی

مجلس شورای اسلامی برای کشاورزان

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در روز‌های پایانی هفته گذشته ماده‌ای از طرح تقویت امنیت غذایی کشور و رفع موانع تولید کشاورزی را تصویب کردند که بر اساس آن، سیاست‌گذاری حوزه کشاورزی برعهده خود کشاورزان قرار می‌گیرد.

کشاورزی ایران

اقتصاد۲۴- بر اساس طرح تقویت امنیت غذایی کشور و رفع موانع تولید کشاورزی، کشاورزان نقش بسزایی در تصمیم‌های بزرگ حوزه کشاورزی خواهند داشت و نقش دولت در تصمیمات این حوزه، کاهش می‌یابد.

یکی از اصلی‌ترین مشکلات کشاورزان در سال‌های اخیر تعیین حداقل قیمت محصولات کشاورزی برای خرید تضمینی دولت بوده است، به گونه‌ای که گاهی این قیمت‌گذاری اشتباه توسط دولتی‌ها منجر به ضرر و زیان گسترده کشاورزان و ترک کار آن‌ها شده است. اصلی‌ترین محصول متضرر از این سیاست گندم بوده که طی سال‌های اخیر، شاهد واردات آن بودیم.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در روز‌های پایانی هفته گذشته ماده‌ای از طرح تقویت امنیت غذایی کشور و رفع موانع تولید کشاورزی را تصویب کردند که بر اساس آن، سیاست‌گذاری حوزه کشاورزی برعهده خود کشاورزان قرار می‌گیرد.

با توجه به اهمیت بخش کشاورزی در تولید، اشتغال و ایجاد امنیت غذایی، کشور‌های مختلف جهان اعم از توسعه‌یافته یا در حال توسعه، به روش‌های گوناگون از این بخش حمایت می‌کنند.

بر این اساس، طرح تقویت امنیت غذایی کشور و رفع موانع تولیدات کشاورزی - که می‌تواند بسیاری از مشکلات حوزه کشاورزی و توزیع غیرمنطقی محصولات کشاورزی را رفع کند - در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

از نکات مثبت این طرح می‌توان به توجه ویژه آن به راهکار‌هایی برای تامین بی‌وقفه نهاده‌های دامی اشاره کرد، چرا که در سال‌های اخیر موضوع عدم تامین بموقع نهاده‌های دامی با قیمت مناسب، دلیل اصلی نوسانات قیمت مرغ و گوشت بوده است. همچنین در این طرح برای نخستین‌بار نگاه ویژه‌ای به موضوع الگوی کشت شده است. از اصلی‌ترین مواد این طرح می‌توان به ممنوعیت تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی اشاره کرد که بر اساس آن هرگونه تغییر کاربری فعالیت‌های کشاورزی در اراضی موضوع این قانون به غیرکشاورزی ممنوع بوده و وزارت جهاد کشاورزی مکلف است در صورت تغییر نوع استفاده یا بدون استفاده نگه داشتن غیرمجاز اراضی ملی موضوع این قانون، نسبت به خلع ید از متخلف اقدام کند.

همچنین در این طرح، راهکاری برای پایان نوسان قیمت محصولات کشاورزی و دامی اساسی طراحی شده که نوید این را می‌دهد در صورت اجرایی شدن آن، دیگر شاهد افزایش قیمت محصولاتی مانند مرغ و گوشت نخواهیم بود. بر اساس این ماده، وزارت جهاد کشاورزی مکلف است به منظور کاهش آسیب‌پذیری ناشی از وابستگی در خوراک دام و طیور و اصلاح نظام توزیع این نهاده‌ها، اقدامات لازم را در زمینه حذف انحصار در واردات، ایجاد تنوع در مبادی واردات مورد نیاز، تنوع‌بخشی به خوراک دام و طیور، ایجاد هماهنگی بین دستگاهی، برنامه‌ریزی مناسب برای واردات متناسب با مقدار مصرف در داخل کشور، نظارت بر کیفیت خوراک و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های تشکل‌های توزیع‌‎‌کننده نهاده‌ها و کارخانجات خوراک دام در اصلاح روند توزیع و اصلاح زیرساخت‌های حمل‌ونقل و انبارداری به عمل آورد.

در این طرح نگاه کامل و جامعی هم به موضوع الگوی کشت شده است؛ گمشده این سال‌های بخش کشاورزی. در ماده مربوط به این موضوع آمده است: به منظور مدیریت نظام تولید محصولات زراعی و باغی، دولت موظف است نسبت به تدوین و تصویب «سند ملی الگوی کشت بهینه با لحاظ الزامات خودکفایی پایدار، تناسب اراضی، ویژگی‌های اقلیمی، اقتصادی و اجتماعی، زیرساخت‌ها و صنایع پشتیبان جهت بازاررسانی و کشش بازار» اقدام کند. وزارت جهاد کشاورزی مکلف است ظرف یک سال از ابلاغ این قانون، مطالعات طبقه‌بندی تناسب اراضی کشاورزی کشور را در مقیاس یک‌ده‌هزارم به اجرا درآورد.


بیشتر بخوانید: آشفتگی‌های بازار محصولات کشاورزی


مدیریت کشاورزی را به کشاورزان برگرداندیم

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست مجلس با اشاره به طرح تقویت امنیت غذایی کشور و رفع موانع تولید کشاورزی، گفت: به موجب این طرح تنظیم بازار وارد حوزه تخصصی شده، وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تخصصی این حوزه مشخص و تصمیمات دارای ثبات شده است تا دولت کمترین دخالت را در حوزه کشاورزی داشته باشد.

سیدجواد ساداتی‌نژاد در توضیح طرح تقویت امنیت غذایی کشور و رفع موانع تولید کشاورزی، گفت: ماده یک این طرح درباره ستاد تنظیم بازار کالا‌های کشاورزی در نشست اخیر تعیین‌تکلیف شد و مورد نظر موافق نمایندگان قرار گرفت. با این کار حوزه تنظیم بازار کشاورزی به طور تخصصی زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفت.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست مجلس افزود: سال ۹۹ بخش زیادی از مسائل و مشکلات ناشی از افزایش قیمت مرغ مربوط به پراکندگی اختیارات بین وزارت صمت و وزارت جهاد کشاورزی بود. تمرکز قانونی در این باره امروز انجام شد و این ستاد با ۱۷ عضو تشکیل خواهد شد.

وی با اشاره به ترکیب ستاد تنظیم بازار کالا‌های کشاورزی، اظهار کرد: علاوه بر حضور وزرای جهاد کشاورزی، اقتصاد، دادگستری، راه و صمت، رئیس سازمان برنامه، رئیس کل بانک مرکزی، رئیس اتاق اصناف کشاورزی، رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی، رئیس اتاق اصناف، رئیس سازمان تعاون روستایی، رئیس سازمان توسعه تجارت کشاورزی، رئیس اتاق بازرگانی، رئیس اتاق تعاون ایران، ۲ کشاورز خبره، یک متخصص اقتصاد کشاورزی و ۲ نماینده مجلس ناظر از کمیسیون کشاورزی مجلس نیز در این ستاد حضور خواهند داشت.

وی افزود: از ویژگی‌های این ستاد حضور ۲ کشاورز خبره است، زیرا اعتقاد راسخ مجلس این است که این ستاد کار تخصصی تنظیم بازار داخلی محصولات کشاورزی را انجام می‌دهد، ستاد تنظیم بازار کشاورزی همچنین نظارت مستمر بر ذخایر راهبردی کالا‌های کشاورزی، نظارت بر تأمین امکانات و تسهیلات (اعتبارات و تسهیلات بانکی و ارزی) و نظارت بر امور گمرکی، تعرفه‌ای و مالیاتی به منظور روان‌سازی تأمین و توزیع کالا‌های کشاورزی را به عهده دارد.

ساداتی‌نژاد در ادامه گفت: در گذشته کشاورز ما تصمیم به کاشت یک محصول مانند گوجه‌فرنگی می‌گرفت و در مقابل یکباره تصمیم به واردات گوجه گرفته می‌شد، لذا کشاورزان متحمل خسارات فراوان می‌شدند، اما در این طرح تصمیم‌گیری‌ها دارای ثبات شده است. همچنین در این طرح آمده است که تا تیرماه هر سال مقررات مربوط به صادرات و واردات محصولات کشاورزی مشخص شود و هیچ کس حق تغییر آن را تا پایان فصل زراعی ندارد. نماینده مردم کاشان، آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی گفت: در چنین شرایطی کشاورزان کشت خود را با اطمینان انجام می‌دهند و تجارت محصولات کشاورزی دارای ثبات می‌شود. با این طرح در گام دوم تحول کشاورزی ایران چند اقدام بزرگ انجام گرفته؛ نخست اینکه تنظیم بازار در حوزه تخصصی قرار گرفته، دوم اینکه این کار در اختیار متولی تخصصی یعنی وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته و سوم اینکه تصمیمات دارای ثبات شده است.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست مجلس تصریح کرد: با این اقدام مدیریت کشاورزی را به کشاورزان برمی‌گردانیم. نگاه مجلس این است که تصمیم‌گیری درباره محصولات کشاورزی باید به تشکل‌ها و اصناف همین حوزه داده شود تا دولت کمترین دخالت را در حوزه کشاورزی داشته باشد.

منبع: وطن امروز

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت گوشت گوسفند، گوساله و مرغ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های پارس خودرو امروز + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

معرفی بهترین سریال های کره‌ای

دستمزد شهاب حسینی در گناه فرشته لو رفت

رونمایی مصطفی زمانی از همسر عربش/ ناریمان الصالحی کیست؟

قیمت سکه پارسیان امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت اسپیکر حرفه ای، سینما خانگی + جدول

پیش‌بینی قیمت دلار فردا یک‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

بهترین موشک های ایران + مشخصات

عکس/استایل نوجوان‌پسند نانسی عجرم در لس‌آنجلس

قیمت دلار و یورو امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

دستگیری ۵ نفر در ارتباط با قتل بازپرس سابق در آمل

عکس/ فوتسال ایران پرافتخارترین تیم قاره کهن

زمان پایان لیگ برتر فوتبال اعلام شد

ایران قهرمان فوتسال آسیا شد

اوسمار طلسم ۵ ساله پرسپولیس را می‌شکند؟

قدرت نمایی این رنج‌روور جذاب، در دمای منفی ۴۰درجه + عکس

روابط‌عمومی‌ها برند سازمان را حفظ می‌کنند

بانک تجارت اولین برات الکترونیک سپامی را صادر کرد

خبر مهم مالیاتی برای صاحبان مشاغل

بانک تجارت در فروردین ۱۴۰۳ جمعا ۱۶۹۸ فقره وام ازدواج و فرزندآوری پرداخت کرد

خبر بد درباره افزایش حق مسکن کارگران

حال معیشت کارگران خوب نیست

فیلم/ اوضاع شورای شهر در روز شوراها بهم ریخت!

دستگیری خفت گیری که در اتوبوس با زنجیر به جان مردم افتاد! + فیلم

قیمت نفت کاهش یافت

زنگ خطر خشک شدن درختان پایتخت به صدا در آمد

فیلم/ توضیحات کارآگاه معروف از سرقت صندوق امانات بانک ملی

زمان ثبت‌نام کلاس اولی‌ها مشخص شد+ جزییات

حداقل دستمزد کارگران چقدر کاهش پیدا کرد؟

عکس/اجاره‌ مسکن در تهران چند؟

خبر مهم درباره دریاچه ارومیه

عکس دیده نشده از جشن ازدواج غلامرضا تختی و شهلا توکلی

احتمال برگزاری الکترونیک انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۴

آبگیری تالاب آق گل پس از سه سال خشکسالی

فاجعه تمام عیار در زمین تمرین استقلال+ عکس

حساب بانکی چه کسانی مشمول مالیات می‌شود؟

تولید نفت ایران ۵۰۰ هزار بشکه افزایش یافت

نسرین جوادزاده، بازیگری که در ترکیه ستاره شد + عکس

فیلم/مقایسه عملکرد امارات و ایران در مواجهه با سیل!

نخستین واریزی متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان چقدر است؟

فیلم/علت ناراحتی محمدعلی بهمنی از محسن چاوشی چه بود؟

سکه امامی ۴۰ میلیونی شد

خروج تعدادی از اعضای شورای شهر حین سخنرانی زاکانی+ فیلم

تولد پسر حامد آهنگی با تم فوتبالی + عکس و فیلم

مرگ‌بارترین بزرگراه‌های پایتخت در تصادفات رانندگی

دلار در حال برگشت به کریدور ۵۰ هزار تومانی

فیلم/ صحبت‌های احساسی پدر ترانه علیدوستی درباره دخترش

فیلم/واکنش به افشای قرارداد‌های واگن از چین با شهرداری تهران

اولین خروجی پرسپولیس مشخص شد

گزارش بورس امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

تولد ۴۴ سالگی ستاره دورگه استقلال در کنار پسرش + عکس

اعلام سقف معافیت مالیاتی برای اشخاص غیرتجاری

فیلم/ آقازاده‌هایی که جشن عروسی شان نقل محافل شد؛ از دختر شمخانی تا نوه هاشمی رفسنجانی!

صادرات گاز به هند عملی می‌شود؟

فیلم/رخ‌نمایی مرال قرمز ایرانی در ارتفاعات رودبار

فیلم/ دیدار مجید و معلم قصه‌های مجید پس از ۳۵ سال

جانشین مهدی طارمی در پورتو کیست؟

مقصد بعدی فرهاد مجیدی کجاست؟

مراقب تراشه کارت سوخت خود باشید

عکس های زیبای گلاره عباسی در سفر به جنوب