تاریخ انتشار: ۱۶:۳۲ - ۰۶ تير ۱۴۰۰
با ارائه گزارش تحلیلی و آماری ساترا بررسی شد:

عملکرد رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در انتخابات ریاست جمهوری

با توجه به اهمیت موضوع انتخابات و نقش بسزای سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر (ساترا) در بسترسازی ارائه برنامه‌هایی درخور به مخاطبان و رسانه‌ها در ایام انتخابات، ساترا درقالب ۱۶ گزارش به ارائه گزارش از نحوه عملکرد رسانه‌ها پرداخت.

عملکرد رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در انتخابات ریاست جمهوری

اقتصاد۲۴- با توجه به اهمیت موضوع انتخابات و نقش بسزای سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر (ساترا) در بسترسازی ارائه برنامه‌هایی درخور به مخاطبان و رسانه‌ها در ایام انتخابات، ساترا درقالب ۱۶ گزارش به ارائه گزارش از نحوه عملکرد رسانه‌ها پرداخت؛ به علاوه ارائه دورنمای واقعی از نحوه عملکرد سرویس دهنده‌های ویدئویی دارای مجوز از سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر (ساترا) در ایام انتخابات، گامی موثر در جهت حمایت، توانمندسازی و نظارت بر عملکرد این پلتفرم‌ها به شمار می‌آید. از این رو کارگروه ویژه انتخابات در اداره کل نظارت و تطبیق ساترا آغاز به کار کرد و کار بازبینی و تحلیل آماری و محتوایی ویدئو‌های منتشرشده با موضوع انتخابات در پلتفرم‌های اشتراک ویدئو دارای مجوز از ساترا شامل آپارات، تماشا، دیدوبین، سی کلیپ، نماشا، نماوید، دیدستان، ام پی فور، ویدبید، آی فیلو و چند پلتفرم دیگر را در دستور کار خود قرار داد. در این گزارش به ارائه چند مورد از تحلیل‌های آماری سرویس‌دهنده‌ها که بخشی از مجموعه گزارش‌های منتشر شده ساتراست پرداخته‌ایم که در ادامه متن می‌خوانید.

قالب‌ها و ساختار ارائه محتوای ویدئو‌های انتخاباتی در سایت‌های اشتراک ویدئو

برای سنجش قالب و ساختار ویدئو‌های انتخاباتی در سایت‌های اشتراک ویدئو، در گزارش‌های روزانه به فواصل سهم هریک ازقالب‌های هفت‌گانه در زمینه ارائه محتوایی ویدئویی مرتبط با انتخابات، شامل قالب‌های گزارش، گفتگو، مصاحبه، سخنرانی، نماهنگ، مستند و ترکیبی مورد ارزیابی قرار گرفته که خلاصه آن در نمودار زیر ارائه شده است.

توصیف نتایج و تحلیل داده‌ها

برای بررسی قالب ارائه محتوای ویدئو‌های مرتبط با انتخابات هفت قالب مختلف برای سنجش و دسته‌بندی، انتخاب شده و ویدئو‌های منتشرشده متناسب با شاخص‌های هر قالب مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند. براساس نتایج به‌دست آمده درمیان قالب‌های ارائه محتوا دو قالب نماهنگ با ۲۴ درصد و گفتگو با ۲۳ بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند. قالب سخنرانی با سهم ۱۳ درصدی در ردیف سوم قرار دارد. گزارش سهم ۸ درصدی به خود اختصاص داده و قالب مستند با اختصاص ۶ درصد ویدئو‌ها به خود در جایگاه بعدی قراردارد. در این میان سایر قالب‌ها ماننده خبر، انیمیشن، نمایش، دابسمش، استوری و ... هم درمجموع سهم ۳ درصدی دارند.

متوسط مدت‌زمان ویدئو‌های انتخاباتی منتشر شده در سایت‌های اشتراک ویدئو

در این گزارش ویدئو‌های منتشرشده به لحاظ مدت زمان آن‌ها به چهار دسته شامل ویدئو‌های زیر یک دقیقه، ویدئو‌های یک تا پنج دقیقه، ویدئو‌های پنج تا ده دقیقه و درنهایت ویدئو‌های بالاتراز ده دقیقه تقسیم‌بندی شده و سهم هریک از این دسته‌ها در مجموعه ویدئو‌های منتشرشده معین شده است.

توصیف نتایج و تحلیل داده‌ها

با نگاهی به مدت زمان ویدئو‌های منتشرشده با موضوع انتخابات در پلتفرم‌های گوناگون اشتراک ویدئو می‌توان به این نتیجه رسید که ویدئو‌های زیر یک دقیقه‌ای با ۵۳ درصد بیشترین اقبال در میان منتشرکنندگان محتوای ویدئویی داشته‌اند. ویدئو‌ها با مدت زمان بین ۱ تا ۵ دقیقه‌ای با ۲۶ درصد در رده دوم قرار دارند و ویدئو‌های ۵ تا ۱۰ دقیقه‌ای با ۱۲ درصد و نیز و ویدئو‌های از ۱۰ دقیقه به بالا با سهم ۹ درصدی کمتر از دو دسته اول مورد توجه قرار داشته‌اند.

سهم هریک از سرویس‌دهنده‌های اشتراک ویدئو در انتشار محتوای انتخاباتی

ارزیابی سهم هر یک از پلتفرم‌های اشتراک ویدئو دارای مجوز از ساترا یکی از محور‌های مورد بررسی در گزارش‌های کارگروه انتخابات بوده است. هر چند مقایسه میزان اشتراک ویدئو انتخاباتی از سوی این پلتفرم‌ها با عنایت به بزرگی و کوچکی و ماهیت نسبتاً متفاوت آنها، چندان منطقی به نظر نمی‌رسد، اما با هدف ارائه چشم‌اندازی از تناسب عملکرد این پلتفرم‌ها در اغلب گزارش‌های روزانه سنجش میزان پوشش محتوای ویدویی مرتبط با انتخابات یکی از محور‌های مورد بررسی بوده است. داده‌های بدست آمده مربوط به انتخابات در سرویس‌دهنده‌های ویدئویی دارای مجوز از سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر مجازی نشان می‌دهد که موضوع انتخابات در هریک از این پلتفرم‌ها با نسبت‌های متفاوتی به قرار ذیل مورد توجه قرار داشته است.

توصیف نتایج و تحلیل داده‌ها

طبق نمودار فوق بیشترین آمار با ۴۵ درصد، مربوط به آپارات است، دیدوبین با ۱۸ درصد و سی کلیپ با ۱۲ درصد در ردیف‌های دوم و سوم قرار دارند و در نهایت پلتفرم تماشا ۱۰ درصد و نماشا ۸ درصد و ام پی فور هم ۲ درصد از انتشار محتوای ویدئویی مربوط به انتخابات را به خود اختصاص داده‌اند. همان‌گونه که در مقدمه ذکر شد این مقایسه فقط به منظور ارائه چشم‌اندازی کلی از میزان فعالیت هر کدام پلتفرم‌ها در بازه زمانی مورد بررسی در این گزارش صورت گرفته است و نمی‌توان انتظار داشت تمامی این پلتفرم‌ها به واسطه تفاوت در پیشینه و زیرساخت‌های موجود از توانمندی یکسانی برخوردار باشند.

میزان انتشار ویدئو از هر کدام از نامزد‌ها به لحاظ تعداد

یکی از موضوعاتی که در این سلسله گزارش‌ها به آن پرداخته شده است ویدئو‌های تبلیغاتی هر کدام از نامزد‌ها و طرفدران آنان در پلتفرم‌های دارای مجوز از سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر است. برای معدل‌گیری و تعیین درصد سهم هر یک از نامزد‌ها در این زمینه در طور ۳۰ روزه ۱۷ نوبت این میزان سنجیده و تجمیع شده و به تفکیک هر نامزد بر عدد ۱۷ تقسیم شده و از صد درصد کل ویدئو‌ها نسبت درصد هر یک از نامزد‌ها استخراج شده است. در نمودار زیر سهم هر نامزد از کل ویدئو‌ها محاسبه و گزارش شده است.

توصیف نتایج و تحلیل داده‌ها

از مجموع ویدئو‌های منتشر شده در بازه زمانی ۳۰ روزه درباره انتخابات، آیت‌اله رئیسی به تنهایی با اختصاص ۳۹ درصد ویدئو‌ها به خود سهمی معادل ۲۸ درصد از کل ویدئو‌های منتشرشده درباره نامزد‌ها را به خود اختصاص داده و در جایگاه اول قرار دارد. آقای جلیلی با اختصاص ۱۸ درصد از محتوای ویدئوی بازنشر شده در پلتفرم‌های مورد بررسی، در ردیف دوم قرار دارد. آقای زاکانی ۱۳ درصد از مجموع ویدئو‌های منتشر شده را به خود اختصاص داده و در ردیف سوم قرار دارد، آقای همتی با سهم ۹ درصدی در جایگاه چهارم و آقایان رضایی و قاضی‌زاده هر کدام با تصاحب سهم ۸ درصدی از ویدئو‌ها به طور مشترک در جایگاه پنجم قرار دارند. ۵ درصد باقی مانده ویدئو‌ها هم به آقای مهرعلیزاده رسیده است.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت روز لپ تاپ اپل + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۱۵ فروردین ۱۴۰۴ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۱۵ فروردین ۱۴۰۴ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۱۵ فروردین ۱۴۰۴ + جدول

عکس/ مراسم عروسی فاطمه پهلوی و محمد خاتمی ۶۶ سال پیش

عکس/ چهره‌های مشهور ورزشی در مهمانی آبگوشت خوری فریدون فرخزاد

عکس/ پوستر استقلال برای بازی مقابل تراکتور

عکس/ لحظه نشستن رضاشاه بر تخت مرمر کاخ گلستان ۹۹ سال پیش

عکس/ تصویری دیده‌نشده از فرزند شهناز پهلوی

قیمت خودرو‌های سایپا امروز شنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۴ + جدول

جدول لیگ برتر در پایان مسابقات امروز

عکس/ جوراب سوراخ هم مد شد

عکس/ آخرین رتبه‌بندی ضریب هوشی کشور‌ها در سال ۲۰۲۵

عکس/ صف آب در یزد

عکس/ محمدرضا گلزار؛ ورزش و استایل اولدمانی

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

درخواست مردمی برای احداث بیمارستان شهرستان قصرقند

عکس/ تیپ نوروزی فرشته حسینی با کت پلنگی و مدل موی جدید

عکس/ رونمایی بهاره رهنما از خانه لاکچری اش با وسایل عتیقه و میلیاردی

عکس/ پوشش خاص فوزیه، اشرف پهلوی و تاج الملوک ۸۶ سال پیش در ورزشگاه امجدیه با کلاه گلدار

فیلم/ انتقال آب به فلات مرکزی؛ پروژه قدیمی- مشکل امروزی

اعلام ساعت کاری بانک توسعه تعاون در سال جدید

آمار نهایی تصادفات نوروزی؛ ۸۸۰ کشته و ۲۰۱۰۹ مجروح طی ۲۱ روز

فیلم/ کشف اشیای گرانبهای تاریخی در بهشت زهرا صحت دارد؟

شروع خوب سال ۱۴۰۴ با رشد ۱۶ درصدی ورود گردشگران به جزیره کیش

محمد شریعتمداری، اولویت‌های برنامه اصلاح و توسعه ساختاری هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس در سال ۱۴۰۴ را اعلام کرد

عکس/ استایل خاص الیزابت تیلور، ستاره هالیوود ۵۰ سال پیش در تخت جمشید

ساعت کاری شعب بانک رفاه کارگران به روال قبل بازگشت

کاهش ۱۰ میلیون تومانی قیمت سکه

ساعت کاری شعب بانک تجارت به روال پیشین بازگشت

بیمه البرز؛ تکیه گاه صنعت هوانوردی کشور

خوشحالی مردم از بازگشت آب به زاینده‌رود پس از ماه‌ها

پیش‌بینی مهم رییس سابق اتاق بازرگانی از قیمت دلار در سال ۱۴۰۴

اعلام ساعت کاری بانک‌ها از ۱۶ فروردین ۱۴۰۴

پرداخت وام ۳۰۰ میلیون تومانی بانک ملی ایران بدون چک، سفته و گواهی کسر از حقوق

عکس/ گریه کاظم صدیقی در مراسم تشییع پیکر قاضی نیری

فیلم/ حقایقی جالب از زندگی بهتاشِ پایتخت

دسترسی داعش به آب‌های آزاد و فاجعه‌ای که جهان را تهدید می‌کند/ آیا سیستان و بلوچستان در خطر است؟

عکس/ وضعیت وحشتناک مازندران بعد از تعطیلات نوروزی

عکس/ ۶۰ درصد از متقاضیان وام فرزندآوری نتوانسته‌اند وام بگیرند

اولین بیانیه کروبی پس از رفع حصر

آیا اقتصاد ایران در آستانه فروپاشی است؟

عکس/ ارزش مهدی طارمی ۳۰۰ میلیارد تومان آب رفت

ماجرای دختر بچه گمشده اراکی چیست؟

گزارش بورس امروز شنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۴

فیلم/ دیس سنگین مرجانه گلچین به مریم امیرجلالی

ایران و آمریکا به مسیر دیپلماسی نزدیک می‌شوند؟

عکس/ بازدید احمدشاه و ولیعهدش ۱۱۱ سال پیش از یک هواپیمای ملخ‌دار

فیلم/ حرکت خطرناک هواداران تراکتور قبل از بازی با استقلال

فیلم/ آب زاینده‌رود امروز به زمین‌های شرق اصفهان می‌رسد

کلثوم اکبری اعدام شد؟

عکس/ ازدواج با اتباع افغانستانی در اینستاگرام مُد شد!

چرا در سال ۱۴۰۳ کمبود گاز داشتیم؟

جزئیات جدید از تغییر ساعت کاری بانک‌ها در ۱۴۰۴

فیلم/ اکثر محور‌های مواصلاتی کشور ترافیک پرحجم، اما روانی دارند

عکس/ استوری نیکبخت واحدی علیه بازیکنان استقلال

عکس/ پست احساسی و تامل برانگیز فریبا کوثری حسابی سرو صدا کرد

فائزه هاشمی: ایران و آمریکا سفارتخانه‌هایشان را باز کنند

عکس/ اعلام جدیدترین رده بندی جهانی فوتسال زنان

عکس/ رضاخان و محمدرضا پهلوی ۹۰ سال پیش در حرم حضرت معصومه با لباس نظامی

سفر به قطب جنوب چند دلار آب می‌خورد؟

اینفوگرافی/ بررسی صادرات نفت ایران از سال ۱۳۹۴ تاکنون

فیلم/ حمید فرخ نژاد: آخرش من ماندم و موبایلم!

مقصد اولین سفر استانی پزشکیان در سال ۱۴۰۴ مشخص شد

عکس/ زیبایی حیرت انگیز بوشهر از ساحل تا کوچه و پس کوچه‌ها

ارز‌های برنده و بازنده در میان ۱۰۰ ارز برتر بازار را بشناسید