تاریخ انتشار: ۱۶:۰۳ - ۱۵ تير ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۳ نظر

محمد مخبر کیست و چالش‌های حضور او در دولت چیست؟

رسانه‌های اصولگرا از محمد مخبر به عنوان گزینه احتمالی معاون اولی دولت رئیسی نام می‌برند، اما مخبر کیست و حضور او در چنین جایگاهی چه چالش‌هایی ایجاد خواهد کرد؟

محمد مخبر  کابینه رئیسی

اقتصاد۲۴- رسانه‌های اصولگرا از محمد مخبر به عنوان گزینه احتمالی معاون اولی دولت رئیسی نام می‌برند، اما مخبر کیست و حضور او در چنین جایگاهی چه چالش‌هایی ایجاد خواهد کرد؟

محمد مخبر کابینه رئیسی

با وجود اینکه گفته می‌شد حضور علی نیکزاد به عنوان معاون اول دولت ابراهیم رئیسی قطعی شده است، اما در روز‌های گذشته رسانه‌های اصولگرا چند نام جدید را هم مطرح کردند. یکی از این نام‌ها محمد مخبر رئیس کنونی ستاد فرمان اجرایی امام است.

بعضی اصولگرایان این شایعه را مطرح کرده‌اند و از حضور مخبر هم دفاع می‌کنند. مثل نامه نیوز نزدیک به مصطفی پورمحمدی که درباره مخبر نوشته «این انتخاب پیام روشنی به جامعه می‌دهد که دولتمردان آینده مرد میدان هستند و قرار نیست تنها با نشستن پشت میز بخواهند از دور امور مملکت را دستوری اداره کنند. می‌توان امید داشت باری دیگر معاون اول ریاست جمهوری از منصبی تشریفاتی که مختص به تایید و اجرایی‌سازی تصمیمات شخصی رئیس جمهور است، خارج شود شکل فعال و اثرگذار خود را بازیابد.»

یکی دیگر از سایت‌های اصولگرا نزدیک به مخبر هم نوشته «به محمد مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام نیز برای حضور در جایگاه معاون اولی دولت سیزدهم پیشنهاد شده که وی در واکنش به پیشنهاد معاون اولی دولت آینده خواستار تعیین مسئولیت‌های معاون اول شده است. مخبر گفته که اگر معاون اول دولت آینده مسئولیت‌ها و اختیاراتی در حد اسحاق جهانگیری در دولت دوازدهم داشته باشد، تمایلی به پذیرش این مسئولیت ندارد»

در جریان انتخابات ریاست جمهوری شورای وحدت اصولگرایان نام محمد مخبر را در میان ده نامزد اصلی این جریان برای قرار نداده بود، اما به نظر می‌رسد مناسبات سیاسی بعد از انتخاب ابراهیم رئیسی و محسنی اژه‌ای تغییر کرده است و اصولگرایان پرچم‌ها را به چهره‌هایی تازه واگذار خواهند کرد.

به نظر می‌رسد این خبر‌ها نوعی رپرتاژ از سوی بعضی رسانه‌ها باشد. رسانه‌هایی که در چند ماه گذشته درباره دستاورد‌های ستاد اجرایی فرمان امام در ساخت واکسن کرونا نیز بار‌ها اخبار و گزارش‌هایی منتشر کرده بودند.

دیدار محمد مخبر و اسحاق جهانگیری

البته همزمان با این شایعات، خبر دیدار مخبر و اسحاق جهانگیری بسیار پرحاشیه شد و برخی اینگونه تحلیل کردند که برای جابجایی جهانگیری و مخبر این دیدار انجام شده تا پیش از تحویل دولت روحانی، هماهنگی‌ها انجام شود. البته رئیس مرکز اطلاع رسانی ستاد اجرایی فرمان امام در توییتی پاسخ داد که «جلسه چند روز قبل مخبر و دکتر جهانگیری ارتباطی به دولت آینده و گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای برای نقش دکتر مخبر در کابینه رئیسی حقیقت نداشته و این دیدار برای پیگیری پروژه‌های ستاد اجرایی در شورای اقتصاد بوده ایشان بر خلاف برخی ادعا‌ها با تمام توان پیگیر پروژه‌های ستاد مخصوصا در موضوع مقابله با کرونا هستند.»

در جریان انتخابات ریاست جمهوری نام محمد مخبر به عنوان یکی از گزینه‌های احتمالی برای کاندیداتوری مطرح بود. اما او ثبت نام نکرد، چه آنکه بهتر می‌دانست شانس کمی برای پیروزی دارد، بنابراین ترجیح این بود که خود را برای منصب دیگری آماده کند. اما کار برای او به همین سادگی هم نیست. اول اینکه او رقبای قدرتمندی دارد و دوم اینکه چهره‌هایی مثل مخبر دهه‌هاست عادت کرده‌اند بدون شفافیت فعالیت کنند و توضیحی درباره هزینه بودجه‌های عظیم خود ندهند، با این وصف مخبر سخت بتواند عادت قدیمی خود را ترک کند و در صورت حضور او در جایگاه معاون اولی چالش‌های زیادی ایجاد خواهد شد.


بیشتر بخوانید: شنیده‌های جدید از کابینه رئیسی ؛ ۱۲ نفر جوان!


محمد مخبر کیست؟

احتمالا اگر ویروس کرونا به ایران نمی‌آمد، برخی چهره‌ها هرگز برای افکار عمومی شناخته نمی‌شدند؛ از جمله محمد مخبر که مشخص نیست دقیقا چه خدمت‌رسانی به جامعه می‌کند؛ درآمد نهادی که در اختیار دارد چقدر است؟ بودجه آن چگونه مصرف می‌شود؟ این نهاد چقدر هزینه دارد؟ چقدر سود دارد؟ و ...، اما هنگامی که موضوع جابجایی قدرت انجام می‌شود، برخی چهره‌های ناشناس یا کمتر شناخته‌شده به سرعت پیدا می‌شوند و هر کدام منصبی می‌گیرند. درباره محمد مخبر هم اوضاع همینگونه است؛ وقتی ویروس کرونا به در ایران گسترش یافت، یکی از مدیرانی که به سرعت از وعده درست کردن امور را داد، او بود؛ مخبر قول تولید واکسن کرونا را داد، اما هر ماه در مصاحبه‌ای این وعده به تعویق افتاد و عاقبت هم مشخص شد برای فروش هر دوز این واکسن به دولت چه حساب و کتاب عجیبی شده است!

محمد مهاجری نویسنده اصولگرا با انتقاد از این رفتار‌ها در صفحه توییتر خود نوشته «عادت داریم به اینکه مسئولان وعده بدهند و عمل نکنند، اما بازی با جان مردم، ناجوانمردی و شقاوت است. آقایان سعید نمکی و مخبر با قول‌های خود درباره مقابله با کرونا و تولید واکسن، ویروسی را وارد جان مردم کرده‌اند که اسمش بی‌اعتمادی است و متاسفانه این ویروس، هرگز واکسن ندارد.»

در جریان تولید واکسن کرونا هم نزدیکان محمد مخبر تلاش داشتند با موضوعاتی همچون تولید ایرانی به او اعتبار ویژه‌ای بدهند. خود مخبر نیز از همین فضا استفاده کرد و دخترش را در فاز آزمایش انسانی واکسن پای کار آورد؛ البته بعدا کاشف به عمل آمد که واکسن تزریق شده، دارونما بوده است. چنانچه مینو محرز محقق پروژه تولید واکسن ایرانی کرونا در گفتگو با باشگاه خبرنگاران پویا تایید کرد که در این ماجرا به یک دسته از داوطلبان واکسن و به دسته دیگر، پلاسبو (دارونما) تزریق شده است.

محمد مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام و محمد مخبر فرزند حجت الاسلام عباس مخبر از منبری‌های مشهور دزفول است که از سال ۱۳۸۶ در این ستاد فعالیت دارد و پیش از این مسئولیت، در جای مهمی مشغول به کار نبوده است و فقط مدت کوتاهی معاونت بازرگانی و حمل و نقل بنیاد مستضعفان و معاونت استانداری خوزستان را بر عهده داشته است.

مخبر ارتباط نزدیکی هم با مدیران دولت احمدی نژاد داشت و مثلا با پایان یافتن مسئولیت بهمنی در بانک مرکزی، او را به عنوان مشاور به ستاد اجرایی فرمان امام برد. با این حال احمدی نژاد موافق عملکرد این نهاد نبود و همین امسال در نقد عملکرد ستاد اجرایی فرمان امام گفته بود «اگر ثروت بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در بین مردم به طور مساوی توزیع شود، هیچ فقیری باقی نخواهد ماند و با استفاده از زمین، آب، استعداد، دانش و نیروی کار موجود هرکس می‌تواند روی پای خودش بایستد و زندگی خود را در بهترین شکل اداره کند.»

نکته دیگر در مورد مخبر و البته کابینه رئیسی، تعداد تحریم‌شدگان است؛ نام خود رئیسی در میان تحریمی‌هاست و سال ۲۰۱۰ در جریان تحریم‌های اتحادیه اروپا، محمد مخبر نیز به اتهام ارتباط با برنامه‌های موشکی و هسته‌ای ایران تحریم شد، اما ۲ سال بعد بدون هیچ توضیحی نامش از فهرست تحریم‌شدگان اتحادیه اروپا حذف شد. اگر مخبر نیز به عنوان معاون اول انتخاب شود، سیاست خارجی ایران نیز چالش‌های جدی خواهد داشت.

منبع: رویداد24
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
محمد
0
0
چهارشنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۰
تا کارخانه چاپ پول بانک مرکزی پلمپ نشود آب خوش از گلوی هیچ ایرانی پایین نخواهد رفت.
صادق
0
0
يکشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۰
ببین اخوی سلطان هدر دادن بودجه مملکت با اختلاف اسحاق جهانگیری هست و بس بقیه به گرد پاش هم نمیرسن شما هم آب و بریز اونجا که میسوخه بعد مقاله بنویس
عباس
0
0
يکشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۰
همینقدر نمیدونید که مقامات کشور ها مصونیت سیاسی دارند و تحریم هیچ تاثیری بر روی کار شخص نمی گذارد ، معلومه مقاله از روی دشمنی و نفرت پراکنی نوشته شده
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت پسته، تخمه، آجیل و خشکبار + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

عکس/ذوق بهاره افشاری برای زوج محبوب این روز‌ها

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت تبلت اپل امروز + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های میتسوبیشی اوتلندر، لنسر و میراژ در بازار امروز + جدول

حقابهٔ ایران از افغانستان به «شوره‌زار» رفت؛ طالبان بند کمال‌خان را اصلاح نکرد

قیمت خودرو‌های فولکس واگن در بازار ایران امروز + جدول

پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای جهان

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

فیلم/ ماشین لوکسی که هادی چوپان سوار می شود

چرا بغل کردن مادر رئیس جمهور ونزوئلا محرومیت نداشت، کاپیتان استقلال داشت؟

فیلم/ با طراح ایرانی شرکت ب ام و آشنا شوید

فیلم/ وقوع سیل بزرگ در چین

بودجه ستاد امر به معروف در سال ۱۴۰۲ چقدر بود؟

تداوم روند اصلاحی قیمت در بازار دلار

عرضه ۱۵۰۰ کیلو زعفران در بورس کالا

پشت پرده ماجرای دختر متروی تجریش و گشت ارشاد+ فیلم

فیلم/توضیحات سخنگوی دولت درباره افزایش تعطیلات آخر هفته

کمبود بیش از ۱۰۰ هزار پرستار در کشور

تداوم کاهش نرخ تورم سالانه در فروردین ماه

فیلم/ جنبش دانشجویان سیدنی در اعتراض به نسل کشی غزه

ادعای عجیب معاون رئیسی درباره شیرخوارگاه‌ها و زنان سرپرست خانوار!

فیلم/مردم ایران چقدر پول صدقه می‌دهند؟

پشت پرده عجیب آگهی‌های فروش مسکن ارزان

اینفوگرافی/ نظر مردم درباره تعطیلی پنجشنبه

خبر جدید درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان

استایل مجلسی هلیا امامی بازیگر شب‌های مافیا + عکس

تکلیف حقوق کارگران در صورت تعطیلی پنجشنبه چیست؟

مالک جدید استقلال شاخ مجازی شد+ عکس

شکایت پلیس فراجا از دروازه بان استقلال

قیمت خرید مسکن در امامزاده حسن و منطقه ۱۷ تهران + جدول

حمایت ویژه اژه‌ای از طرح حجاب فراجا

فیلم/ واکنش وزیر صمت به افزایش قیمت پژو پارس

بخش املاک دیوار و شیپور مسدود می‌شود؟

قیمت رهن مسکن در آذری و حوالی + جدول

فیلم/ صحبت‌های قالیباف درباره تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو

پاسخ همایون اسعدیان به مدیر عامل نماوا+ فیلم

سارا و نیکای پایتخت به ایران بازمی‌گردند؟

خانه‌های ۲ تا ۳ میلیاردتومانی پایتخت کجا هستند؟ + جدول

اعلام جزئیات بیماری ترانه علیدوستی

جنجالی که مدیر عامل نماوا به پا کرد + فیلم

فیلم/هوای کشور تا آخر هفته بارانی است

بیماری ایکس؛ همه‌گیری بعدی جهانی چیست؟

بیت کوین رکورد زد

فیلم/تجمع اعتراضی برای مقابله با بی‌حجابی در پایتخت

آغاز بیستمین حراج شمش طلا

دورخیز اصولگرایان برای رقابت در دور دوم انتخابات

واحد خیریه مصاف و ارتباطاتش/ پشت پرده تامین مالی موسسه «مصاف ایرانیان» متعلق به علی‌اکبر رائفی‌پور

سقوط انس جهانی طلا به پایین‌ترین نرخ یک هفته اخیر

فیلم/ وعده های خاندوزی پیش از وزیر شدن!

ماجرای قطع درختان جنگل روستای انارجار نور چیست؟

سیستان و بلوچستان همچنان تشنه ماند/ میلیارد‌ها متر مکعب آب بارندگی اسفند و فروردین به دریا ریخت

خودکشی‌های اخیر در ایران مولود فقر و جیب خالی

فیلم/حمله پهپادی اسرائیل به یک خودرو در جنوب لبنان

جنجالِ نمایش یک زندگینامه؛ آیا اکران مست عشق شمس و مولانا ختم به خیر خواهد شد؟

حذف کودکان مهاجر از سازوکار درمان

عکس/ شعری که رهبر انقلاب برای عملیات وعده صادق خواند + دستخط

ماجرای خرید جت شخصی در ایران

قیمت نفت افزایش یافت