تاریخ انتشار: ۱۱:۱۳ - ۲۰ تير ۱۴۰۰
با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری؛

نخستین مرکز بین‌المللی نوآوری در کشور گشایش یافت

نخستین مرکز بین‌المللی نوآوری در کشور با عنوان «مرکز نوآوری بین‌المللی یاس دانشگاه بین‌المللی اهل بیت» با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری کار خود را آغاز کرد.

نخستین مرکز بین‌المللی نوآوری در کشور گشایش یافت

اقتصاد ۲۴ - این مرکز به همت دانشگاه بین‌المللی اهل بیت (ع) و با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افتتاح شد تا فرآیند تجاری‌سازی ایده‌های دانش‌بنیان تسهیل شود.

همچنین حمایت از زیست بوم کارآفرینی و ایجاد اشتغال و توانمندسازی دانشجویان مسلمان در اقتصاد دانش‌بنیان از اهداف تاسیس «مرکز نوآوری یاس» است. البته امکان برقراری ارتباطات گسترده با مراکز آموزشی و پژوهشی جهان اسلام و جذب دانشجویان مستعد و توانمند مسلمان در سراسر جهان از امکانات مهم آن است.

توسعه صادرات محصولات دانش بنیان

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در این مراسم پس از بازدید از بخش‌های مختلف این مرکز، گفت: باید فرهنگ بومی و ایرانی در محصولات دانش بنیان مشهود باشد. فرهنگ ۵ هزار ساله ایران باید در محصولات دانش بنیان و صادرات آن‌ها مدنظر باشد تا این محصولات بتوانند معرف ایران و توانمندی‌های فرهنگی ما باشند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ادامه داد: خانه‌های خلاق و نوآوری که با هدف توسعه صنایع فرهنگی در کشور ایجاد شده اند هم با همین هدف در حال توسعه هستند. با حمایت معاونت علمی و فناوری خانه‌های نوآوری و صادرات فناوری ایران در دیگر کشور‌ها ایجاد شده است تا تسهیل گر صادرات محصولات فناورانه داخلی باشد.

رییس بنیاد ملی نخبگان درباره این مرکز بیان کرد: دانشگاه اهل بیت و خانه نوآوری یاس می‌تواند مرکزی باشد برای صادرات فناوری و کالا‌های دانش بنیان ایرانی. دانشجویان خارجی سفیران معرفی توانمندی کشور به جهان هستند. محصول نتیجه سرمایه گذاری بخش خصوصی است و دولت تنها باید تسهیل گر و ایجادکننده زیرساخت‌ها باشد.

رییس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان در ادامه با اشاره به اینکه قدرت کشور‌ها در گرو قدرت یافتن شرکت‌های فناورانه است، گفت: اگر می‌خواهیم قدرت خود را تضمین کنیم باید توسعه شرکت‌های دانش بنیان را مدنظر داشته باشیم. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حامی همه تلاش‌های برای شکل گیری قدرتمند این حوزه است.

به گفته ستاری، باید به گونه‌ای عمل کنیم که دیگر کشور‌ها به توان فناورانه ایران ایمان بیاورند. باید تلاش کنیم محصولات ایرانی به دیگر کشور‌ها فروخته شود و دنیا به خصوص کشور‌های همسایه خواهان محصولات ایرانی شوند. باید دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم که برای رفع نیاز‌های جامعه فعالیت می‌کنند توسعه یابند و ناحیه‌های نوآوری اطراف این دانشگاه‌ها شکل گیرد.

روابط بین المللی کشور گسترش می‌یابد

در ادامه حجت الاسلام شیخ رضا رمضانی دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت هم در این مراسم، گفت: در حال حاضر مجمع با ۱۴۴ کشور در تعامل است و ۱۸ میلیون مخاطب دارد. توسعه روابط بین المللی مهم‌ترین هدف ما است.

وی همچنین بیان کرد: باید تلاش کنیم مهارت‌ها و توانمندی‌های ایران را با کمک دانشجویان خارجی به دیگر کشور‌ها معرفی کنیم. این کار نیازمند حمایت‌های جدی است. «مرکز نوآوری یاس» ظرفیت بزرگی برای معرفی توانمندی‌های فناورانه ایران به دیگر کشور‌ها است.

مرکز نوآوری یاس را بشناسیم

مرکز نوآوری بین‌المللی یاس تلاش دارد با جذب، سازماندهی، مدیریت و هم‌افزایی شتاب‌دهنده‌ها، استارتاپ‌ها، شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان فعال در حوزه‌های ماموریتی دانشگاه اهل بیت (ع) نقشی کلیدی در توانمندسازی و توسعه فرهنگی و اقتصادی مسلمانان جهان داشته باشد.

این مرکز نوآوری امکان حضور دانشجویان خارجی را در شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها فراهم می‌کند. این دانشجویان پس از تحصیل و کسب مهارت در مرکز نوآوری یاس می‌توانند مقدمات توسعه صادرات محصولات دانش‌بنیان و استقرار شعب شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپی در کشور‌های خود را ایجاد کنند. فضای کار اشتراکی و حضور شتاب دهنده‌ها از امکانات این مرکز است.

ظرفیت تازه‌ای برای نوآوری‌های علمی در عرصه بین‌الملل

مرکز نوآوری یاس به عنوان نخستین مرکز نوآوری بین‌المللی کشور صبح روز یکشنبه ۲۰ تیرماه با برگزاری آیین افتتاحیه در همین مرکز به‌صورت رسمی آغاز به کار کرد.

سورنا ستاری معاون علمی رییس‌جمهور بعد از افتتاح مرکز نوآوری «یاس» از بخش‌های مختلف آن، بازدید به عمل آورد.
در ادامه سعید جازاری رییس دانشگاه اهل بیت (ع) ضمن خوشامدگویی به حضار بیان کرد: امروز روز توسل به امام جواد (ع) و روز مبارکی است، روز شهادت ایشان به‌عنوان روز توسل محسوب می‌شود، لذا از این امر مقدس، برای افتتاح و آغاز کار مرکز جدید نوآوری فنون و علوم «یاس» مدد می‌جوییم.

وی افزود: این مرکز ذیل دانشگاه اهل بیت (ع) تأسیس شده که یکی از ظرفیت‌های ارزشمند نظام است. باید بگویم ۱۴ سال در پاریس به عنوان یک محقق حضور داشتم و سپس با ملاقات آیت‌الله رمضانی متوجه شدم می‌توان ظرفیت‌های آموزشی کشور را توسعه داد. این دانشگاه به معنای خاص کلمه، «بین‌المللی» است. گاهی موسساتی بین‌المللی می‌بینم که فقط این نام را یدک می‌کشند، اما اینجا همه دانشجویان از خارج پذیرش شده‌اند. اهمیت بین‌المللی بودن در «دیپلماسی علمی نظام» است. به طوری که کشور‌های مجاور بر سر این موضوع رقابت سنگین دارند. به دکتر ستاری تبریک می‌گویم که جای خوبی را برای این امر انتخاب کرده‌اند. اینجا دانشگاهی در حوزه تعلیم و تعلم مسلمانان با گرایش اهل بیت است.

دکتر جازاری ادامه داد: ما در خاورمیانه ۲۰۸ دانشگاه کاتولیک داریم که ابتدا دانشگاه دینی بودند، امروز از بیروت تا امارات وجود این دانشگاه‌ها را می‌بینیم که هدفشان این است که مذهب کاتولیک را معرفی کنند، هرچند آن دانشگاه‌ها اهداف دیگری هم در دل خود دارند.

اینجا تعلیم دانشجویان مسلمان را برعهده داریم

رییس دانشگاه اهل بیت (ع) عنوان کرد: در اینجا ما تعلیم دانشجویان مسلمان را به عهده داریم که این امر اهمیت دانشگاه را دوچندان کرده است. دانشگاه اهل بیت یک دانشگاه جامع و دارای چندین رشته است. ما تفاهم‌نامه‌های ارزشمندی را در این دانشگاه داریم که برخی از آن‌ها برای اولین بار در ایران منعقد شده‌اند؛ بنابراین مرکز نوآوری برای چنین شهرِ دانشگاهی اهمیتی دو چندان دارد.

جازاری با بیان اینکه قداست دانشگاه در این است که به نام اهل بیت (ع) فعالیت می‌کند، توضیح داد: ما می‌توانیم ادعا کنیم در خاورمیانه مهمترین دانشگاهی که به نام اهل بیت (ع) است، همین‌جاست. پس با توجه به اینکه شیعه هستیم باید نسبت به این دانشگاه عرق داشته باشیم. هرچند ما مشکلات زیادی در بحث بودجه داشتیم، اما توانستیم برخی از ایرانیان را با این مرکز فناوری به ایران برگردانیم.

ظرفیت کم‌نظیر مجمع جهانی اهل بیت (ع)

در ادامه مراسم آیت‌الله رضا رمضانی دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت (ع) اظهار کرد: از وقتی که دکتر ستاری این مسئولیت را پذیرفته‌اند کار‌های مفید بسیاری انجام داده‌اند. مجمع جهانی اهل بیت مجموعه‌ای است که از شورای عالی داخلی و خارجی تشکیل شده و مقام معظم رهبری فعالیت‌های ایشان را تنظیم می‌کنند. این مجمع با بیش از ۱۴۵ کشور مرتبط است و ظرفیت کم‌نظیری دارد. یک سری مجموعه اقماری هم دارد که الان به زبان عربی فعالیت دارند و امیدواریم بتوانیم برخی زبان‌های دیگر را هم اضافه کنیم. دانشگاه هم زیرمجموعه همین مجمع است.

وی درباره کارکرد این دانشگاه بیان کرد: غیر از ارتقای سطح ملیت‌ها باید ارتقای علمی هم در دانشگاه صورت بگیرد و امیدوارم این امر مبارک محقق شود. ما خبرگزاری ۲۵ زبانه داریم که البته الان به دلیل کمبود بودجه همه زبان‌های آن فعال نیست. این مجموعه مبلغان بومی و سرمایه‌های دیگر هم برای تمشیت امور شیعیان در دنیا دارد که این موضوع می‌تواند دیپلماسی عمومی ایجاد کند. امیدواریم دانشگاه هم بر اساس اهدافی که پیش‌بینی شده به خدمات خود ادامه بدهد. باید بگویم با مدیریت جدید، نگاه ما هم تحولی است، چون طی حکمی که مقام معظم رهبری صادر کردند، این مطالبه به‌حق را از ما داشتند و خواستند که نگاه تحولی داشته باشیم. پس باید این سیر تحولی در همه امور وجود داشته باشد. گمان می‌کنم دانشگاه هم قدم‌های تحولی خود را سپری می‌کند.

آیت‌الله رمضانی توضیح داد: ما از همان روز اول گفتمانی را مورد بررسی قرار دادیم و همواره بر آن تاکید می‌کنیم که مربوط به افزایش توان علمی است. ما با همه تحریم‌ها امروزه از نظر علمی در میان ۲۰۰ کشور جزو بیست کشور اول هستیم. به هر حال یک زمانی مسلمانان مرکز ثقل علوم بودند. یکی از اتفاقات مبارکی که در نظام جمهوری اسلامی در حال رخ دادن است، جنبش علمی است. به نظرم بار دیگر ایران جایگاه خود را در حوزه علم و اندیشه پیدا می‌کند و امیدوارم بتواند جزو ده کشور برتر باشد. البته در برخی رشته‌ها این اتفاق رخ داده، بحثی که الان در دانشگاه مطرح است این است که چگونه این مهارت‌ها را صادر کنیم.

وی افزود: برنامه‌ریزی‌هایی که در دانشگاه صورت گرفته نیاز به حمایت بیشتر دارد و می‌شود روی این دانشگاه حساب باز کرد. به نظرم در این صورت مرتبه دانشگاه در امر دیپلماسی عمومی ارتقا پیدا می‌کند. ما از ۱۵ کشور در اینجا دانشجو داریم و باید در این راستا توسعه ملت‌ها را داشته باشیم. البته با نگاه رویکردی که در مجمع پدید آمده است، به نظر می‌رسد در آینده با تفاهم و تعامل زمینه برای تحول ایجاد می‌شود.

منبع: مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ نخستین تصویر از مراسم ازدواج شیدا خلیق و کیوان ساکت‌اف

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

فیلم/ افشاگری رائفی‌پور درباره حرف بد کروبی به احمدی‌نژاد

چهره جذاب بانو سوسانو در سن ۴۳ سالگی + عکس

شنبه‌ها تعطیل شد؛ با تحریم‌ها و FATF و نرخ پایین بهره‌وری و ... چه می‌کنید؟!/ کارفرمایی که کمترین دغدغه‌اش کاهش ۴ ساعت از کار کارگر است

تلاش دولت برای جبران کسری بودجه با ایجاد رکود در بورس/ ارتباط عقب ماندگی بورس در دولت سیزدهم

عکس یادگاری مرجانه گلچین با نصرت سرآشپز معروف ترک

فیلم/اجرای طرح برخورد با «بی‌حجابی» در کیش با پهپاد

فیلم/ توضیحات پلیس برای پتوپیچ شدن یک زن توسط گشت ارشاد

قانون بیمه بیکاری تغییر کرد

عکس/استوری عجیب استاندار یزد برای تقدیر از معاون خودش

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

راه‌هایی برای تصمیم‌گیری بهتر

مسواک برقی بهتر است یا معمولی؟

بهترین زمان مصرف ویتامین D

چربی‌های مفید برای بدن

واردات خودرو قیمت‌ها را افزایش می‌دهد!/ مردم به جایی رسانده‌اند که خودروی اسقاطی خارجی را به خودروی ملی ترجیح می‌دهند!

عکس/ پست عاشقانه مهران غفوریان برای همسرش

اجرای حرفه ای پارتیشن شیشه ای هوشمند مات شونده

فیلم/تکذیب سیل وحشتناک مشهد ازسوی شهرداری؛ کدوم سیل؟!

فیلم/ اقدام بحث‌برانگیز علی شمخانی در تخت جمشید

فیلم/ نظر جنجالی کارشناس برنامه صداوسیما درباره تحصیل‌کردن زنان

تعطیلات شبه نوروزی در شهریور ۱۴۰۳

۱۲هزار خودرو وارداتی کجاست؟

عکس/ نخستین تصویر از مراسم ازدواج شیدا خلیق و کیوان ساکت‌اف

انتشار پوستر معنادار سایت رهبر انقلاب

فیلم/ ازدواج عروس ۲ سر با یک مرد

فیلم/ تصاویری خاص از پوتین و شی جین پینگ در یک محیط غیر رسمی

متن استعفای افشاریان از ریاست کمیته داوران فدراسیون

فیلم/ امشب سیل این استان را تهدید می‌کند

نرخ جدید سود بین‌بانکی اعلام شد + جدول

دارایی تتر ایرانی‌ها مسدود می‌شود؟

عکس/ بوسه سردار قاآنی بر سر یک دختر

عکس/ نخستین تصویر از دو کودک جان‌باخته در سیل مشهد

آخرین وضعیت پرونده توماج صالحی

فیلم/ افشاگری رائفی‌پور درباره حرف بد کروبی به احمدی‌نژاد

فروش ۳۵۰ میلیاردی نمایشگاه کتاب

قانون بیمه بیکاری تغییر کرد

فیلم/ گزارش بازیگر تلویزیون از سیل وحشتناک مشهد

سود خالص بالغ بر ۲۴۰۰ میلیارد تومانی بیمه کوثر

واکنش علیرضا بیرانوند به حاشیه جنجالی

هشدار نارنجی هواشناسی برای فردا

رحیم‌پور ازغدی: عقل بچه‌های ابتدایی از ما بیش‌تر است

تمهیدات ترافیکی جشن میلاد امام رضا در تهران

فیلم/ تصاویری دیده نشده از لحظه آغاز سیل در مشهد

عکس/ شهره صولتی و نوه‌اش لیورا

رابطه ترلان پروانه و شروین حاجی پور چیست؟ + عکس

آخرین خبرها از وضعیت نخست وزیر مضروب اسلواکی

عیادت قلعه‌نویی و دوستان از یک پیشکسوت + عکس

امام جمعه شیراز: سند ۲۰۳۰ طوری تنظیم شده بود که بچه‌ها به ارزش‌های لیبرالیستی و دموکراسی پایبند باشند

اینفوگرافی/ قیمت دلمه برگ مو چند؟

فیلم/ تصاویر ناراحت کننده این بار از کیش؛ کمر کشتی یونانی شکست

فیلم/ چند درصد از خانوارهای ایرانی مستاجر هستند؟

چهره جذاب بانو سوسانو در سن ۴۳ سالگی + عکس

روند بازار نوسانی طلا به هم ریخت

فیلم/ لحظه ترسناک ورود سیل به کوچه‌ای در مشهد

دردسر‌های دفن جنازه در کف آشپزخانه برای مرد مستاجر

طرح صیانت در مجلس یازدهم به تصویب می‌رسد؟

فیلم/ لحظه عجیب زنده شدن یک مُرده هنگام مراسم سوزاندن جسد!

فیلم/ آب، برق و گاز مناطق سیل‌زده در این روز وصل می‌شود

رمزی که می‌تواند در انتخابات امریکا بازی را به نفع بایدن تغییر دهد

اولین پیکاپ بی وای دی با الهام از خودرو‌های آمریکایی + عکس