تاریخ انتشار: ۱۱:۳۳ - ۲۸ تير ۱۴۰۰

پروژه واکسیناسیون کرونا در کیش و قشم؛ از واقعیت تا شوآف

درحالی‌که برخی آمار همچنان از افزایش سفر‌های ایرانیان به ارمنستان برای تزریق واکسن کرونا خبر می‌دهند که در چند روز گذشته انتقاداتی مبنی بر عدم اجازه به شرکت‌های خصوصی برای واردات واکسن مطرح شد که در آن این استدلال وجود داشت که اگر این مجوز اعطا می‌شد به جای ارمنستان، قشم و کیش مقصد سفر ایرانیان و گردشگران خارجی بود؛ این درحالیست که برخی از کارشناسان گردشگری این موضوع را رد می‌کنند.

 واکسیناسیون کرونا در کیش و قشم

اقتصاد ۲۴- تب و تاب سفر به ارمنستان برای دریافت واکسن کرونا چند هفته‌ای است که تیتر رسانه‌های کشور بوده و همزمان انتقادات بسیاری را متوجه مسئولان وزارت بهداشت و وزارت میراث فرهنگی و گردشگری کرده است. این موضوع از آن جهت مورد انتقاد قرار گرفته است که اردیبهشت ماه امسال یکی از مسئولان منطقه آزاد کیش اعلام کرد که به زودی یک میلیون واکسن کرونا برای تزریق به گردشگرانی که به این منطقه سفر می‌کنند وارد می‌کنیم. علی‌رغم این خبر، در عمل نه سازمان منطقه آزاد کیش و نه هیچ شرکت خصوصی دیگری نتوانست یک دوز واکسن وارد کند.

مردم حق دارند به هر جا برای واکسن سفر کنند

این موضوع از سویی و سرعت پایین واکسیناسیون در ایران موجب شد تا بسیاری از ایرانیان عزم ارمنستان کرده و واکسن کرونا را در این کشور بر بازوی خود تزریق کنند. با این حال برخی از کارشناسان و مسئولان این موضوع را نه تقصیر مردم، بلکه ناشی از عدم اجازه مسئولان به شرکت‌های خصوصی برای واردات واکسن دانستند. چندی قبل ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران در گفت‌وگویی اظهار کرد: مردم در این رابطه حق دارند که برای سلامتی خود به هر جایی بروند و هر هزینه‌ای را متحمل شوند. اگر به شرکت‌های خصوصی اجازه واردات واکسن می‌دادند و حتی واکسن را در اختیار افرادی که خواهان آن بودند به ازای یک قیمتی قرار می‌دادند الان کرامت شهروند ایرانی حفظ می‌شد و ارزی که از طریق مسافرت ایرانی‌ها از کشور خارج می‌شد، در داخل کشور می‌ماند.»

چرا کیش و قشم نه، ارمنستان آری

در روز‌های گذشته نیز برخی از سلبریتی‌ها و چهره‌ها به طرح این موضوع پرداختند که چرا «کیش و قشم نه، اما ارمنستان آری؟»

انتقاد از وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو برای اعطای مجوز به شرکت‌های خصوصی برای واردات دارو در حالیست که علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی کرونا در انتقاد از بخش خصوصی اظهار کرد: هیچ مخالفتی برای واردات واکسن توسط بخش خصوصی نشده است. صادقانه با مردم باید صحبت کنیم. ما تا به این لحظه ۳۵ مجوز برای واردات واکسن صادر کرده ایم، اما دریغ از اینکه یک دوز واکسن توانسته باشند وارد کشور کنند. نه اینکه بخش خصوصی ضعیف است نه این شرکت‌ها دارو‌های کمیاب را وارد کشور می‌کنند. امروزه واکسن یک موضوع فرا سلامت است و واکسن معادله دولت با دولت است و واکسن به یک شرکت خصوصی در دنیا نمی‌فروشند.


بیشتر بخوانید: جهانپور: بیش از ۲۰۵ هزار دوز واکسن ایرانی به مردم تزریق شد


رئیسی گفت: واکسن به یک کالای سیاسی و استراتژیک در دنیا تبدیل شده است و ما سراغ نداریم که یک بخش خصوصی واکسن را از جایی خریده باشد. اگر یک شرکت خصوصی بخواهد از چین با روسیه واکسنی را بخرد باید نامه از دولت ایران داشته باشد در غیر اینصورت کشور‌های مبدا به این شرکت واکسن نمی‌فروشند. وقتی که سفیر ما در کشور‌های تولید کننده واکسن است دیگر نیازی به معرفی بخش خصوصی نبوده و سفیر ایران نماینده کشورمان محسوب می‌شود.

عدم مجوز به شرکت‌ها بهانه است؛ مشکل مدیریت گردشگری است

در همین حال محمدرضا اکبری، مدیرکل سابق آموزش گردشگری کشور و استاد دانشگاه با بیان اینکه شرکت‌هایی که قرار بود واکسن وارد کنند صلاحیت این کار را نداشته و اقدامی هم برای کسب مجوز توزیع رایگان واکسن پس از واردات انجام نداده‌اند، گفت: بر اساس آنچه برخی از مسئولان وزارت بهداشت گفته‌اند این شرکت‌ها قرار بود که واکسن را وارد کرده و در بازار آزاد به فروش برسانند و شاید هم چند دوز را در کیش و قشم توزیع می‌کردند. وزارت بهداشت سفت و سخت پای این موضوع که شرکت‌ها باید اهلیت و صلاحیت برای واردات می‌داشتند، ایستاد و اجازه نداد شرکت‌هایی که صلاحیت این کار را نداشتند اقدام به واردات کنند.

وی تصریح کرد: واردات واکسن از نظر من ارتباط چندانی با گردشگری نمی‌تواند داشته باشد مگر اینکه این شرکت‌ها واکسن وارد می‌کردند و آن را در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌دادند و با بالا بردن ظرفیت واکسیناسیون، زودتر عموم مردم واکسینه شده و می‌توانستیم مرز‌ها را به روی مردم دیگر کشور‌ها باز می‌کردیم و حتی از این وضعیت خارج شده و گردشگری داخلی را رونق می‌دادیم.

این پژوهشگر حوزه گردشگری تأکید کرد: یکی از مشکلات ما در حوزه گردشگری و سایر حوزه‌ها موضوع مدیریت است. ما زیرساخت‌های بسیار خوبی داریم که متأسفانه با ۲۰ تا ۲۵ درصد ظرفیت بهره‌برداری، از آن بهره می‌بریم؛ بنابراین اگر این شرکت‌ها هم اقدام به واردات واکسن می‌کردند نمی‌توانستیم درست مدیریت کنیم که به نفع گردشگری باشد و هیچ کسی نمی‌توانست تضمین بدهد که اگر واکسنی وارد کیش می‌شد آن را به صورت رایگان در اختیار گردشگران قرار دهند.

اکبری بیان کرد: اینکه دوستانی ارمنستان را بهانه کردند که اجازه واردات واکسن به آن‌ها داده نشده است و الا کسی به ارمنستان نمی‌رفت، درست نیست. ارمنستان توانست به خوبی مدیریت کند، اما ما چنین چیزی را از این دوستان سراغ نداریم و اگر کیش می‌توانست واکسن وارد کند بعید بود که چنین نتایجی که ارمنستان گرفت برای کیش هم حاصل می‌شد. اگر آن‌ها می‌خواهند به توسعه روند گردشگری کمک کنند، به وزارت بهداشت کمک کرده تا سرعت واکسیناسیون بالا می‌رفت.

وی یادآور شد: دادن مجوز به مناطق آزاد برای تزریق واکسن کرونا چندان روی گردشگری خارجی هم تأثیر نداشت و فقط از این جهت اهمیت داشت که با بالا رفتن سرعت واکسیناسیون هر چه زودتر این بیماری متوقف شده و مرز‌های زمینی و هوایی کشور باز می‌شد و گردشگران در آن زمان می‌توانستند وارد کشور شوند.

علی رغم این سخنان، گفته می‌شود بار دیگر منطقه آزاد کیش درخواست جدیدی را برای وزارت بهداشت ارسال کرده است تا بتوان واردات واکسن کرونا را به جریان انداخت؛ همین طرح نیز از سوی منطقه آزاد قشم در حال پیگیری است.

در همین رابطه مهدی زارعی، معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم به ایرنا گفته بود که این سازمان به دنبال تامین واکسن مورد نیاز گردشگران این جزیره است. البته تزریق واکسن به گردشگران پس از واکسیناسیون خارج از نوبت تمام مردم روستایی جزیره قشم خواهد بود و جزیره‌نشینان در اولویت این طرح قرار دارند.

مرتضی شیخ‌زاده، مدیر کل فرهنگی، اجتماعی و گردشگری شورای عالی مناطق آزاد هم در گفتگو با همشهری از ارسال درخواست جدیدی به وزارت بهداشت و اعلام آمادگی برای واکسیناسیون کرونا با نگاه ویژه به حوزه گردشگری در این مناطق خبر داد و گفت: بر اساس تفاهمنامه‌ای که ماه گذشته با سازمان غذا و دارو امضا کردیم و نامه‌ای که برای وزیر بهداشت فرستادیم، سازمان مناطق آزاد ایران، اعلام آمادگی کرده تا با توجه به شرایط موجود و ظرفیت‌ها، واکسیناسیون با نگاه گردشگری به صورت صفر تا ۱۰۰ زیر نظر وزارت بهداشت در این مناطق صورت بگیرد. در این طرح کسانی که می‌خواهند واکسن دریافت کنند می‌توانند در مراکز اقامتی مناطق آزاد ساکن شوند و واکسن هم روی تور گردشگری آن‌ها به صورت رایگان در نظر گرفته شود.

وی گفت: این درخواست هفته گذشته به وزارت بهداشت ارسال شده و با توجه به سیاست‌های وزارت بهداشت امیدواریم بتوانیم با موافقت آن‌ها کمکی برای رونق صنعت گردشگری داشته باشیم.

 

منبع: جامعه ۲۴

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خاورمیانه و این بار نبرد کریدور‌ها/ چگونه ایران در ۷ محور و کریدور دور خورد؟/ حتی مسیر افغانستان به ترکیه نیز ایران را دور زده است

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

پشت‌پرده توافق اخیر ارمنستان و آذربایجان

عکس/ تغییر چهره خبرنگار صداوسیما

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت All-in-One اپل، MSI و لنوو امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ام اس آی MSI امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

فیلم/ کاخ سفید مسجد شد!

فیلم/ اشکان خطیبی در اروپا: دیگر توانایی کار کردن ندارم

فرونشست زمین در بهارستان پراید را بلعید

کنایه سنگین عبدالناصر همتی به ابراهیم رئیسی

ظن ربودن اعضای بدن شهدای فلسطینی توسط اسرائیل

رکوردشکنی شمس و مولوی در سینمای ایران

عکس/ حضور تک‌تیرانداز‌ها در اطراف دانشگاه‌های بزرگ آمریکا

پاسخ منفی کمیته استیناف به فرجام‌خواهی کاپیتان استقلال

نجات باغ گیاه‌شناسی؛ مال‌باختگان ارتش دوباره سر خط / جنجال ساختمان‌سازی ارتش در حوالی چیتگر

برای تسکین دردهای عضلانی ناشی از ورزش این روش‌ها را امتحان کنید

عکس/ تصویر صمیمانه فرهاد مجیدی و پسرش در امارات

یک سفر تفریحی به ازمیر چقدر آب می‌خورد؟ + جدول

عکس/ استایل جذاب بازیگر نقش افسر مین جانگو در ۵۲ سالگی

ماجرای پرت شدن سعید آقاخانی از کوه

تیم فوتسال افغانستان در یک قدمی صعود به جام جهانی ۲۰۲۴

کلید اولیه نوبت اول کنکور شنبه اعلام می‌شود

خط و نشان محیط زیست و میراث فرهنگی در زمین میانکاله

فیلم/ لحظه‌ هولناک نجات یک کودک از سیلاب در بم

فیلم/ تنها تصاویر به جا مانده از پدر رهبر انقلاب

فیلم/ گلایه‌ دانش آموزانی که به دلیل سیل به کنکور نرسیدند

فیلم/ بغض وزیر اسبق بهداشت برای مهاجرت بهترین شاگردانش از ایران

حضور غافل‌گیر کننده در خانه سیدحسین خمینی

مجازات شدید داوطلبان متخلف در کنکور

مالک متمول استقلال کدام سوپراستار را می‌خرد؟

عکس / صفحه اینستاگرام همسر سابق مهدی قایدی چه شد؟

فیلم/ مونتاژ فونیکس‌های مدیران خودرو در آب

تفاوت جالب میان داوطلبان زن و مرد در کنکور

فیلم/ پارکینگ خودرو‌های، خودروساز کرمانی را آب برد

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

احتمال بازگشت دلار به دامنه ۵۰ هزار تومانی

جشن تولدی خاص برای بهار نوروزپور همسر امیرعلی نبویان + عکس

تسلیت سید محمد خاتمی به سید حسین خمینی + متن

قیمت مرغ زنده چقدر شد؟

اولین برد سال تراکتور با کنترل از راه دور یحیی؟

مقایسه مجید واشقانی با بازیگر سریال بلک لیست

فیلم/ خاطره جالب فریدون زندی از دلار هزار تومانی!

عکس/ تازه‌ترین تصاویر از حضور محمدرضا گلزار در آمریکا

عکس/ شروط جنجالی یک عروس برای داماد

ترکیب احتمالی پرسپولیس مقابل آلومینیوم در جام حذفی

عکس/ لباس جنگی روحانیون در تجمع اعتراضی قم علیه بی‌حجابی!

محروم‌ترین و برخوردارترین استان‌های کشور کدامند؟

دلیل بازداشت چند داوطلب کنکور سراسری

نگاه قیمت دلار تهران به بازار ارز هرات

خودکشی یک پزشک خانم در تهران

مصوبه‌ای که خریداران را از بازار طلا فراری می‌دهد!

بیشترین و کمترین بازدهی در بازار سهام هفته اول اردیبهشت ۱۴۰۳

فیلم/ اشک‌های رادان با شعار تشکر تشکر تجمع کنندگان قمی‌

«مست عشق» رکورد فروش روز اول اکران را شکست

بازیگر جنجالی و بازداشتی تلویزیون از ایران رفت

سخنان سردار رادان درباره اجرای طرح حجاب «نور»