اقتصاد ۲۴ - فضای اینستاگرام در چند سال اخیر روایتگر زندگی افرادی شده است که به تازگی میخواهند زندگی خود را شروع کنند، این دسته از افراد مخاطبان خاص و پروپاقرص خود را دارند که منتظرند این خانوادهها از مهمانی تازه و خرید های جدیدی که انجام داده اند پست جدیدی بگذارند.
بیشتر صاحبان پیجهای اینستاگرامی این روزهای زن و مردهایی در قالب خانواده با پیجهایی که اغلب دارای مخاطبان بسیار بالا هستند و بی هیچ قید و شرطی خواهان دیده شدن و گرفتن تایید از سوی مخاطبان خود هستند.
پیجهای اینستاگرامی معنای اصیل خانواده را تغییر داده و میخواهند در گوش مخاطبان خود که اکثرا جوانها و زوجینی هستند که به تازگی ازدواج کرده اند فرو کنند که خانوادهی شاد و خوشحال یعنی تصویری که از ما میبینید!
نمایش دادن سفرههای رنگین، یخچالهای پر از مواد غذایی، ماشینهای لوکس و خانههای پر از زرق و برق محتوای زندگی همین خانوادههای رنگی و مثلا شاد اینستاگرام است که به مرور افکار مخاطبان شان را تحت کنترل خود قرار میدهند و حالا این مخاطبان هستند که پیگیر اتفاقهایی از جمله فرزند آوری، طلاق و ازدواج مجدد صاحبان پیجها هستند.
اکثر این پیجها محتواهای بی ارزشی را ارائه میدهند و سعی در تبلیغ و تایید زندگی لاکچری گونه را دارند، همچنین اسپانسرهایی هم هستند که این افراد را برای تبلیغ محصولات شرکت خود حمایت میکنند و جایزهای برای مخاطبانی که در کمتر از یک دقیقه استوری را مشاهده کنند در نظر میگیرند و از فردی که محتوایی را در کمترین زمان ممکن همانند ۵ ثانیه مشاهده کرده است برای واریز مبلغ به عنوان جایزه از او طلب شماره حساب میکنند.
بیشتر بخوانید: درآمد ۶۰ میلیونی یک اینفلوئنسر از تبلیغات/ بلاگرهایی که به دلیل تبلیغ کرپیتولند دستگیر شدند
صورتکهای غیر واقعی که سعی در نشان دادن آنچه که نیستند موجب شده است تا فاصلهای بسیار زیاد و عمیق بین واقعیت و انتظارمخاطبان این گونه پیجها از زندگی حقیقی خود ایجاد شود.
با یک گشت ساده در بین تعدادی از پیج اینفلوئنسرها میتوان به این نتیجه رسید که این افراد غالبا محتوای اصولی و با ارزشی برای ارائه ندارند و مدام در حال خودنمایی هستند.
اینفلوئنسرها با فیلترهای متنوع که برنامه اینستاگرام در اختیار دارندگان این برنامه قرار داده و انجام آرایشهای غلیظ در پیج خود حاضر میشوند تا بگویند صورتشان عاری از مشکلات پوستی بوده و همیشه در هر شرایطی سرحال به نظر میرسند این در صورتی است که اگر این افراد را بدون آرایش و یا فیلترها ببینیم با ظاهری که از خود در فضای مجازی نشان میدهند بسیارفاصله دارند.
در حالی که این افراد ظاهری معمولی و بدون مشکلی دارند، اما سعی در نشان دادن ظاهری را دارند که واقعی نیست و هرگز نمیدادند که مخاطبانشان تحت تاثیر محتوای آنها قرار گرفته، باطن زندگی خود را با ظاهر زندگی صاحبان پیج خانوادههای شاد اینستاگرامی و اینفلوئنسرها مقایسه میکنند.
برگزاری مراسمهای بیهوده با هزینههای گزاف که توسط شرکتهای حمایت کننده، پرداخت آنها انجام شده مسیر ترویج اسراف و تجمل گرایی را هموار کرده و مهر تاییدی بر سبک زندگی لاکچری گونه شده است.
باید دید واقعا چند درصد از خانوادههای ایرانی اینگونه سفرمی روند و یا مهمانی برگزار میکنند؟ چه تعداد خانواده ایرانی هستند که برای برگزاری مراسم تولد و یا نامزدی و عروسی تم مخصوص به خود را دارند؟
تنوع و گسترش پیجهایی برای به اشتراک گذاشتن هدایای مراسم ازدواج، جهیزیه و... از نمونهی کوچک فضای اینستاگرام است که به جوانان غیرمستقیم آموزش میدهد که باید تمام مراحل زندگی خود را در معرض دید همگان قرار داد و اینجاست که دیگر مفهومی به نام حریم شخصی وجود نخواهد داشت.
کودکان از دیگرمشخصههای اصلی صفحات اینفلوئنسرها هستند، خانوادههای شاد اینستاگرامی از کودکان خود به نفع بهره برداری از مقاصد خود استفاده میکنند، کودک مانکنی که وسیلهای برای نمایش دادن لباسهای بچگانه و یا وسایل متناسب با سن اش شده اند و باید کلماتی را بگوید و حالاتی را اجرا کند که نشان دهد از وضعیتی که به واسطهی پوشیدن لباس و خوردن فلانخوراکی در آن قرار گرفته است خوشحال است و رضایت دارد.
این در صورتی است که مادر و یا پدر قبل از اقدام به انتشار فیلم و یا عکس برای تبلیغات محصولات از خود نمیپرسند که آیا کودک من از این کار رضایت دارد یا خیر؟ آیا درآینده انتشار تصاویر و فیلمهای دوران کودکی اش برایش مشکل ساز خواهد شد یا خیر؟
هادی معتمدی روان پزشک و عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، در مورد ایم مسئله اظهار کرد: جایگاه و منزلت فضای مجازی این روزها در بین خانوادهها به حدی افزایش یافته که اکثر اوقات جای مهمانیها و دور هم بودنها را گرفته است، ما شاهد این موضوع هستیم که گاهی در مهمانیها پیش میآید افراد سرگرم کار با گوشی و فعالیت در فضای مجازی هستند.
وی افزود: در کشور ما به علت محدودیتهای موجود، برخی از شبکههای مجازی همانند اینستاگرام بیشتر مورد توجه قرار گرفته است، دلیل استقبال جوانان از اینستاگرام دسترسی راحت و سریع به اطلاعات گوناگون و ارتباط با افراد مختلف است.
معتمدی ادامه داد: از یک سو نوعی مقابله با نسل قدیم بین جوانان از طریق شبکههای مجازی خودش را نشان میدهد و گاهی اوقات هم برای ارتباطات موثر و نیز مشاغل و کسب درآمد این پیجها شکل گرفته اند، امروزه شبکههای مجازی به ویژه اینستاگرام جایگاه بسیار ویژهای پیدا کرده اند و در کشور ما که راههای دیگری برای تفریح یا گذراندن اوقات فراغت محدود و یا گران است جایگزین تفریحات جوانان و نوجوانان شده اند.
وی یادآور شد: شبکه مجازی جزو دسته تفریحات ارزانی هستند که میتوانند اوقات فراغت جوانان را پر کنند که در بین اینها برنامه اینستاگرام به علت گستردگی و دسترسی راحت به آن امکان ارتباط دو طرفه را برقرار کرده به شدت مورد توجه خانوادهها به ویژه جوانان قرار گرفته است.
معتمدی توضیح داد: علت اینکه جوانان به میزان بالایی به فضای مجازی و پیجهای اینستاگرامی وابسته شده اند این است که تعداد جوانان در کشور ما نسبت به هرم جمعیتی در حال حاضر حجم زیادی را در برمی گیردند. نگرانی وجود دارد که در سالهای آینده این هرم به طور معکوس به ضرر جامعهی جوان برگردد و شاهد جامعهای پیر باشیم، اما در حال حاضر جامعه جوانی داریم که برنامه ریزی مناسبی برای آنها انجام نشده و اوقات فراغت آنها به ویژه در ایام کرونا به هیچ عنوان به درستی پر نشده است؛ بنابراین طبیعی است که جوانان با کنجکاویهایی که دارند به سمت شبکههای مجازی کشیده میشوند.
وی گفت: در شبکههای مجازی مسائل گوناگونی وجود دارد، اما جوانان در ایران برای مطالعه یا دسترسی به شبکههای علمی از شبکههای مجازی استفاده نمیکنند و بیشتر برای گذراندن وقت و اوقات فراغتی که در جای دیگری به دلیل گرانی و هزینههای بالای مکانهای تفریحی از جمله استخر، سینما که از آنها محروم هستند ناچار مجبورند وارد فضای مجازی شوند.
وی گفت: طبیعی است که در شبکههای مجازی با توجه به اینکه آموزش رفتارهای اخلاق مدارانه را در برنامه هایمان برای جوانان هیچ وقت مدنظر نداشته اند سرکشی کردن به خصوصیات زندگی افراد و کنجکاوی در مورد مسائل خصوصی آنها همانند ازدواج، فرزند آوری، طلاق و مشکلات آنها و حتی روابط خصوصیتر بر اساس سن جوانان خیلی زیاد است و متاسفانه آموزشهای درستی هم هیچ وقت داده نشده است.
معتمدی عنوان کرد: بنابراین ما شاهد خواهیم بود که جوانان هر روز در زندگی خصوصی افراد سرک میکشند، گاهی اوقات پیش میآید که افراد به دیگران اجازه این کار را میدهند و رفتارهایی را انجام میدهند که تعداد دنبال کنندگان خود را افزایش دهند و امور خصوصی زندگی خود را با پست و محتواهایشان با دیگران به اشتراک میگذارند و خود برای کسب دنبال کننده بیشتر دست به کارهای عجیب و غریب میزنند که همه اینها به هیجانات دوران جوانی، عدم وجود آموزشهای درست و نیز اوقات خالی که هیچ برنامهای برای آن ندارند، برمیگردد.
وی در رابطه با دلایل شکل گیری چنین صفحاتی در فضای مجازی بیان کرد: فاصله نسلی بسیار زیادی که بین پدر و مادرها و فرزندان ایجاد شده است از جمله دلایل این موضوع میتواند باشد، همچنین سواد بالای مجازی فرزندان نسبت به والدین که معمولا فرزندان در این زمینه خیلی قویتر عمل میکنند موجب شده تا ما شاهد اینگونه پیجهای ایسنتاگرامی باشیم.
معتمدی ادامه داد: زمان کمی که والدین به دلیل مشغلههای مختلف اقتصادی، اجتماعی، برای فرزندان خود صرف میکنند، لاجرم بچهها سعی میکنند که این فاصله زمانی را به گونهای دیگری پر کنند، کمبود وسایل تفریحی و عدم آگاهی از این مسئله که چگونه باید یک جوان از اوقات فراغت خود استفاده کنند میتواند از عمده دلایل شکل گیری صفحات در برنامه اینستاگرام باشد.
وی عنوان کرد: مشکلات جوانان در حوزهی ازدواج؛ اشتغال و تحصیل از عامل دیگر بروز این پدیده میتواند باشد مسئله تحصیل جوانان در چند سال اخیر به گونهای حل شده است، اما مشکلات مربوط اشتغال، ازدواج، مسکن جوانان افزایش یافته و عدم استقلال متاسفانه هنوز به قوت خود باقی هستند.
معتمدی گفت: به دلیل کمبود کار در دنیای واقعی جوانان احساس میکنند از طریق صفحات مجازی میتوانند کسب درآمد داشته باشند، کم شدن دوستیها به شکل سنتی و قدیمی خود که ویروس کرونا در گسترش این اتفاق موثر بوده است، البته فضای مجازی جنبههای مثبتی از جمله شکل گیری آسان مکالمه و گفتگو بین افراد را دارد و نیز بستری مناسب برای بیان صحبت افرادی که اعتماد به نفس کافی ندارند بوده است.
وی در خصوص اینکه چه گروه و با چه طرز تفکری در ایجاد این صفحات هستند، توضیح داد: طیف بسیار گسترده از افرادی که کاسب کار هستند و از این گونه صفحات مجازی در جهت مسائل اقتصادی و مالی استفاده میکنند که مقاصد آنها خیر و صلاح است و قصد دارند موارد مثبت را با دیگران به اشتراک بگذارند.
منبع: یکتاپرس