تاریخ انتشار: ۰۹:۱۵ - ۱۰ مرداد ۱۴۰۰
پس از اعلام نرخ مصوب هر کیلو مرغ؛

مرغ هم چند نرخی شد!

قرارگاه ساماندهی مرغ در فروردین امسال نرخ مصوب هر کیلو مرغ گرم را ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام کرد، اما قیمت این کالا در سطح بازار بیش از ۳۰ هزار تومان است.

مرغ

اقتصاد ۲۴- از اواخر سال گذشته تاکنون، بازار مرغ هرازگاهی به بهانه های مختلف دچار نوساناتی می شود به طوریکه خبری از عرضه با نرخ مصوب نیست که این امر مشکلات متعددی را برای خانوارها ایجاد کرده است‌.

علی رغم آنکه قرارگاه ساماندهی مرغ در فروردین امسال قیمت مصوب هر کیلو مرغ گرم برای مصرف کننده را ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام کرد، اما عرضه با این نرخ دوام زیادی نیاورد و مجدد قیمت در سطح بازار به بالای ۳۰ هزار تومان رسیده که بسیاری از مسئولان افزایش نرخ مصوب ذرت و کنجاله سویا و کرایه حمل و نقل را دلیل اصلی این موضوع عنوان می کنند.

بررسی های میدانی از سطح بازار نشان می دهد که هر کیلو مرغ با نرخ ۳۲ تا ۳۷ هزار تومان در مغازه های پروتئینی به فروش می رسد و به رغم ممنوعیت قطعه بندی، همچنان سینه، فیله، کتف، جوجه کباب زعفرانی و ... در سایه کمبود نظارت ها با نرخ های بالایی عرضه می شود.

برمبنای برنامه ستاد تنظیم بازار، ماهانه حداقل ۱۲۵ میلیون قطعه جوجه ریزی در واحدهای مرغداری باید صورت گیرد که بنابر آمار ماه های اخیر میزان جوجه ریزی تحت تاثیر عوامل مختلف همچون افزایش قیمت جوجه و سایر نهاده های تولید کمتر از این میزان بوده که تلفات ناشی از تنش های گرمایی و افت وزن گیری در فصل گرما هم‌ مزید بر علت شده تا میزان عرضه مرغ در بازار کاهش یابد که پشتیبانی امور دام با استفاده از ذخایر مرغ منجمد به دنبال تنظیم بازار است. درحالیکه مسئولان تشکل ها اذعان می کنند تا زمانیکه نرخ مصوب مرغ اصلاح نشود، نابه سامانی های قیمت مرغ، کمبود عرضه و در نهایت خروج مرغداران از گردونه تولید یکی پس از دیگری بواسطه زیان در فروش ادامه خواهد داشت.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم تا از آخرین دلایل نابه سامانی های قیمت مرغ در بازار، میزان جوجه ریزی، تاثیر گرانی سایر محصولات پروتئینی بر میزان مصرف با خبر شویم:

مشکلات شبکه توزیع علت اصلی التهابات قیمت مرغ در بازار

برومند چهار آیین رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی مادر تخصصی توسعه صنعت طیور  با اشاره به گلایه های مرغداران نسبت به تاخیر در توزیع نهاده های دامی اظهار کرد: واحدهای مرغداری که طی ۴۰ تا ۵۰ روز اخیر، نهاده مورد نیاز خود را از سامانه بازارگاه خریداری کرده اند، اما هنوز ذرت و کنجاله به مرغداران‌ تحویل داده نشده است که همین‌ موضوع تولیدکنندگان را مجبور به خرید از بازار آزاد کرده است.

وی قیمت کنونی هر کیلو کنجاله سویا در بازار آزاد را ۷ هزار و ۴۰۰ تا ۷ هزار و ۵۰۰ تومان و ذرت را ۵ هزار تومان اعلام کرد و افزود: بنابر اذعان مسئولان نهاده به میزان کافی وارد شده، اما در بنادر رسوب کرده است و ترخیص آن با اما و اگرهای زیادی روبروست به طوریکه امکان دارد بعد از دوره پرورش، نهاده بدست مرغدار برسد.

چهارآیین ادامه داد: علی رغم افزایش هزینه های تولید، مرغدار با نرخ مصوب ۱۷ هزار و ۱۰۰ تومان اقدام به توزیع مرغ در بازار می کند، اما انحرافات توزیع بعد از کشتارگاه منجر به عرضه مرغ با نرخ های ۲۷، ۲۸ و ۳۰ و بعضا بالاتر در بازار می شود.

این مقام مسئول مشکلات ناشی از پخش شبکه مویرگی‌ را از دیگر التهابات بازار در تمامی کالاها از جمله مرغ دانست و گفت: هیچ مرغداری نمی تواند یک گرم مرغ زنده را بالاتر از نرخ مصوب بفروشد و چنانچه این کار را انجام دهد، سهمیه بازارگاه و جوجه ریزی بسته می شود؛ بنابراین مرغدار چاره ای جز تحویل مرغ در این‌مسیر ندارد. هر چند واقعیت امر آن است که قیمت تمام شده بالاتر از نرخ مصوب است.

رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی مادر تخصصی صنعت طیور افزود: بنابر آمار از ۱۱ فروردین به بعد، قیمت نهاده های تولید از جمله ذرت، سویا، حمل و نقل، ریز مغذی و واکسیناسیون بشدت افزایش یافت که این امر در هزینه تمام شده تولید تاثیر بسزایی داشت. هر چند در همان مقطعی که قرارگاه نرخ ۱۷ هزار و ۱۰۰ تومان هم اعلام کرد، تشکل ها این نرخ را قبول نداشتند و معتقد بودند که قیمت ۱۷ هزار و ۷۰۰ تومان واقعی است.

وی در شرایط فعلی قیمت منطقی هر کیلو مرغ زنده را ۲۱ هزار تومان و مرغ گرم را ۲۷ هزار تا ۳۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: در حال حاضر مرغدار گوشتی به سبب عرضه مرغ با نرخ مصوب متحمل زیان است.

چهارآیین درباره آینده بازار مرغ بیان کرد: برآوردها حاکی از آن است که جوجه ریزی تا پایان تیر به ۱۰۰ میلیون قطعه رسید که با این وجود نسبت به خرداد ۱۰ میلیون قطعه کمتر است، اما به طور کلی این میزان‌جوجه ریزی برای کشور قابل قبول است و تنها حاشیه های وارده به صنعت مرغداری التهاباتی ایجاد کرده که ورود دولت به این بازار رقابتی و برخورد با تولیدکننده به این موضوع دامن زده است.

این مقام مسئول ادامه داد: با توجه آنکه قیمت تمام شده بالاتر از نرخ مصوب فعلی است، از این رو مرغدار در فروش هر کیلو مرغ ۴ هزار تومان زیان می کند که با این وجود پیش بینی می شود که با مشکل کمبود مرغ در بازار روبرو شویم.

وی با اشاره به اینکه تامین مرغ به میزان کافی مقدور نیست، افزود: با کاهش قدرت خرید خانوار و اثر کالای جایگزین، تمامی فشارها متحمل بازار مرغ است که این موضوع در کنار افت وزن گیری در فصل گرما منجر به کاهش ۲۵ هزارتنی عرضه مرغ در بازار شده است.

رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی مادر تخصصی صنعت طیور در واکنش به کیفیت پایین نهاده دامی بیان کرد: در حال حاضر ۹۰ درصد ذرت وارداتی مربوط به اوکراین است، درحالیکه قبلا ذرت از برزیل وارد می شد که کیفیت بهتری داشت که با وجود کیفیت پایین ذرت و کنجاله سویا، تلفات نسبت به مدت مشابه سال قبل به بیش از ۲ برابر رسیده است که این موضوع موجب شده تا با کمبود عرضه مرغ در بازار داخل روبرو شویم.

وی با بیان اینکه کاهش قدرت خرید مردم یک شبه حل نمی شود، افزود: در حال حاضر دولت با توزیع مرغ منجمد بدنبال ایجاد تعادل در بازار است چرا که یک شبه نمی توان مشکل قدرت خرید مردم را حل کرد تا آنها بتوانند به سراغ دیگر منابع پروتئینی روند‌.


بیشتربخوانید:صنعت مرغ ایران تعطیل می‌شود


چهارآیین از استمرار کاهش وزن گیری و تلفات ناشی از فصل گرما تا ۱۵ شهریور خبر داد و گفت: در اغلب نقاط کشور وزن گیری هر قطعه جوجه در فصل گرما ۲۵۰ گرم کاهش می یابد که این امر بیانگر کاهش ۲۵ هزار تنی عرضه در هر ماه است که با کاهش قدرت خرید و اثر کالای جایگزین، نوسانات بازار ادامه خواهد داشت‌.

این مقام مسئول ادامه داد: در فصل گرما با کاهش وزن گیری و افزایش تلفات به جای آنکه ۲۳۰ هزار تن گوشت مرغ در بازار توزیع شود، ۲۰۰ هزار تن عرضه شده است که این امر کاهش ۱۰ درصدی عرضه در هر ماه را نشان می دهد.

چهارآیین با بیان اینکه ۴ میلیون تن نهاده دامی در بنادر رسوب کرده است، تصریح کرد: با توجه به مشکلات ترخیص، این میزان نهاده در معرض آلودگی های محیطی قرار دارد که این موضوع در کاهش کیفیت تاثیر گذار است.

زنگ خطر تعطیلی ۵۹ درصد واحدهای مرغداری به صدا درآمد

محمد یوسفی رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی  با اشاره به اینکه کمبودی در تولید مرغ نداریم، اظهار کرد: با توجه به مشکلات سیستم توزیع، قیمت مرغ از شمال تا جنوب شهر متفاوت است.

وی افزود: با مدیریت سیستم توزیع دیگر نیازی به نظارت بر سطح مغازه ها نیست چرا که در شرایط فعلی مشکلات سیستم توزیع موجب شده قیمت مرغ در مغازه ها تا ۳۵ هزار تومان به فروش برسد.

یوسفی با بیان اینکه ماهانه طبق برنامه ۱۲۵ تا ۱۳۰ میلیون قطعه باید جوجه ریزی شود، گفت: با توجه به آنکه جوجه یکروزه موجود زنده است، از این رو افزایش یا کاهش تولید و جوجه ریزی ماهانه ۱۱۵ تا ۱۴۰ میلیون قطعه امری طبیعی است.

رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی ادامه داد: با توجه به جوجه ریزی ماهانه ۱۱۵ تا ۱۴۰ میلیون قطعه، ۱۷۰ هزار تن گوشت مرغ در یک‌ماه تولید می شود و در مواقعی که تولید مازاد بر نیاز داخل است، پشتیبانی امور دام مازاد تولید را باید خریداری و ذخیره سازی کند تا در مواقع کمبود و التهاب قیمت در بازار عرضه کند.

وی از توزیع روزانه ۶ هزار و ۵۰۰ تا ۷ هزار تن مرغ خبر داد و گفت: با توجه به ممنوعیت قطعه بندی در فروشگاه ها، این میزان جوابگوی نیاز کشور است. هر چند برخی مغازه داران اقدام به قطعه بندی می کنند که تخلف است.

این مقام مسئول ادامه داد: اگر تمام نیاز مرغدار همچون جوجه ، دان و سایر نهاده های تولید بر مبنای جوجه ریزی ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیون قطعه با نرخ مصوب تامین شود، امکان برآورد هزینه های تولید وجود دارد، چنانچه ۵۰ درصد دان با نرخ مصوب و ۵۰ درصد بازار آزاد تامین شود، امکان برآورد نرخ مشخص به دلیل نوسانات نهاده در بازار سیاه وجود ندارد.

یوسفی درباره آینده بازار مرغ بیان کرد: اگر تا ۲ ماه آینده وضعیت دان به سامان نرسد، ۵۹ درصد مرغداری ها تعطیل می شود، بنابراین دولت باید تصمیماتی مبنی بر تامین دان با نرخ مصوب بیندیشد.

رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی ادامه داد: با توجه به شرایط کمبود و گرانی دان هشدارهای لازم را داده ایم که امیدواریم دولت بتواند نیاز مرغداران را برطرف کند تا وضعیت دامداران برای مرغداران تکرار نشود.

وی با اشاره به اینکه عرضه مرغ با نرخ بالاتر از مصوب ارتباطی به مرغدار ندارد، بیان کرد: در حال حاضر دستگاه های نظارتی کنترل شدیدی برمرغداری ها انجام می دهند به طوریکه ضمن کنترل میزان تلفات پایان دوره، مابقی مرغ تولیدی باید تحویل داده شود، در غیراین صورت امکان جوجه ریزی و خرید نهاده وجود ندارد.

رهاشدگی بازار مرغ پس از کشتار/قیمت مصوب فعلی جوابگوی هزینه تولید نیست
حبیب اسداله نژاد نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان، از رها شدگی بازار مرغ پس از کشتار خبر داد و اظهار کرد: وقتی مرغدار، محصول خود را به نرخ مصوب عرضه می‌کند، هیچ دلیلی وجود ندارد که به دست مصرف کننده با قیمت‌های بسیار گران‌تر برسد.

وی افزود: با توجه به آنکه مرغداران به تکالیف خود مبنی بر عرضه مرغ با نرخ مصوب عرضه می کنند، از این رو ایرادات و اشکالات بازار ناشی از این است که ساز و کاری برای مسیر کشتارگاه تا عرضه تعریف نشده است و در این مسیر با انحراف شدید رو به رو هستیم.

اسداله نژاد در واکنش به عرضه مرغ بالاتر از نرخ مصوب در بازار بیان کرد: در حال حاضر مرغداران مرغ تولیدی را با نرخ مصوب یا حداکثر ۵۰۰ تومان بالاتر از قیمت مصوب عرضه می کنند که با این وجود عرضه با نرخ های فعلی در بازار منطقی نیست.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه گرانی مرغ بر کاهش قدرت خرید خانوار تاثیر بسزایی دارد، بیان کرد: با توجه به تاثیر پذیری گرانی مرغ بر میزان خرید، مرغداران موافق این موضوع نیستند، اما زمانیکه که قیمت مولفه های تولید همچون ذرت، کنجاله، دان آماده و حمل و نقل تغییر می کند، چاره ای جز اصلاح قیمت نیست.

وی در پایان تصریح کرد: در حال حاضر بازار شرایط خوبی ندارد چرا که مدیریت دقیقی بر بازار صورت نمی گیرد که انتظار می رود در دولت آینده توجه جدی به مقوله تولید مرغ به عنوان کالای استراتژیک صورت گیرد.

اواخر سال گذشته بازار مرغ دچار نوسانات شدیدی شد که دولت برای کنترل بازار این کالا، قرارگاه ساماندهی مرغ را تشکیل داد و پس از بررسی هزینه تمام شده در ۱۷ فروردین، نرخ مصوب مرغ را اعلام کرد که متاسفانه چندی نگذشت که بازار مرغ تحت تاثیر عوامل مختلف دچار نابه سامانی شد که تلفات ناشی از تنش های گرمایی و افت وزن گیری در فصل گرما هم مزید بر علت شده تا عرضه کاهش یابد که با وجود ازدیاد تقاضا ناشی از گرانی سایر محصولات پروتئینی و کاهش جوجه ریزی در واحدهای مرغداری بواسطه گرانی هزینه های تولید، معلوم نیست چه بر سر آینده صنعت مرغداری و تامین مرغ مورد نیاز کشور آید.

منبع: باشگاه خبرنگاران
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی یک کارشناس از قیمت مسکن تا پایان خرداد

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی قیمت طلا و سکه ۹ فروردین ۱۴۰۳

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

انتقاد ابراهیم رئیسی از انفعال کشورهای اسلامی درمورد غزه

مقابله با زمین خواری ۳ هزار میلیارد تومانی در گیلان

آندرتیکر به‌زودی به ایران می‌آید

شارژ نه میلیونی حساب حقوق این بازنشستگان

عکس/ اصغر فرهادی مهمان ستاره استقلالی و همسرش

نرخ بهره بین بانکی به این عدد رسید

فیلم/ اعتراف جالب بازیگر خانم درباره رضا عطاران

عکس تازه الناز شاکردوست در بیستون کرمانشاه

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد

برج میلاد ۱۳ فروردین تعطیل است

هیوندای توسان ۲۰۲۵، قوی‌تر آمد

مردم در هیچ شرایطی ماهی قرمز را در رودخانه‌ها رها نکنند

فیلم/ واکنش دختران بعد از دیدن شهاب حسینی

کنایه معنادار عباس عبدی به زاکانی

این ربات از زیر دریا خبر می‌دهد

استراتژی معاملاتی موفق برای انتخاب سهام

فیلم/ رفتار جالب فراستی علیه مجری

فروردین، ماهی صعودی برای بورس

درخواست سپاهانی‌ها از فدراسیون

رشیدی کوچی: قالیباف بازنده بزرگ مجلس بعدی

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

خبر خوش برای زنان هوادار تراکتور

مسافران نوروزی در بازار مشهد

قیمت این خودرو در بازار ترکید

دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان و اوقات شرعی

مسجد جمکران ۱۰۷۲ ساله شد

واکنش دکتر هاشمی به خودکشی پرستو بخشی

دیدار زیاد نخاله با آیت‌الله خامنه‌ای

خبر خوش برای استقلالی‌ها

ورود گردشگران به میانکاله در روز طبیعت ممنوع شد

کیمیا علیزاده عضو تیم ملی بلغارستان شد

فیلم/ روبوسی نخست وزیر لبنان با یک زن دیگر به جای نخست‌وزیر ایتالیا!

پول افغانستان از دلار سودآورتر شد

ورود گردشگران به کویر مرنجاب و سیازگه ممنوع شد

حداکثر حقوق مدیران دولتی اعلام شد

بایدن از ترامپ پیشی گرفت

افزایش ساعت خدمات دهی مترو از فردا

فیلم/ تصاویری زیبا از دریاچه پرآب ارومیه

اینفوگرافی/ بهترین گلزنان تاریخ تیم ملی

بهروز محبی: قیمت واقعی دلار از نرخ نیمایی هم پایین‌تر است

خواص سقز که نمی‌دانستید

ماجرای رأی لحظه آخری احمدی‌نژاد بعد از عمل جراحی پلک

تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختیست

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب

مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

آخرین آمار شمار کشته‌های تصادفات نوروزی

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

نرخ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر می‌شود