اقتصاد۲۴- وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نظر دارد در راستای حمایت از کسب و کارهای خرد و خانگی با استفاده از پلتفرمهای برخط، بستر امنی جهت خرید و فروش محصولات واحدهای خرد، خانگی و نوپا فراهم کند از این رو با صدور فراخوانی، حمایت خود را از فروشگاه سازها به منظور توسعه کسب و کارهای خرد و خانگی اعلام کرده است.
بر این اساس از فروشگاه سازانی که دارای ویژگیهای مندرج در این فراخوان هستند به منظور مشارکت در این طرح دعوت شده است.
از جمله ویژگیهای اعلامی در این فراخوان میتوان به ارائه زیرساخت ارسال و تحویل کالا در محل، امکان انجام تراکنش مالی از طریق درگاه پرداخت اختصاصی یا درگاه پشتیبانی شده، زیرساخت ابری مقیاس پذیر و بدون محدودیت، سهولت کاربری و شخصی سازی کامل فروشگاه و پنل مدیریت اشاره کرد.
ارائه گزارشهای تحلیلی بر بستر هوش مصنوعی بهینه سازی شده برای استفاده فروشگاه در رایانه، تبلت و تلفن همراه و دارا بودن اپلیکیشن تلفن همراه برای تمامی سیستم عاملها ازجمله ویژگیهای دیگر در این طرح اعلام شده است.
در کشور ما مدتی است که بازار خریدهای آنلاین و فروشگاههای اینترنتی به شدت داغ شده و سایتهای بسیاری تلاش میکنند با تنوع محصولات خود و ارتقای کیفیت کالاها، انتخاب مشتریان را افزایش داده و ویترین جذابی برای کاربران خود فراهم کنند.
فروشگاههای آنلاین نه تنها امکان فروش محصولات سوپرمارکتی را برای خود تعریف کرده بلکه زمینه فروش انواع کالاهای دیجیتالی، صوتی، تصویری، لوازم خانگی، سیسمونی، البسه، پوشاک، محصولات بهداشتی و دیگر ملزومات و مایحتاج مورد نیاز مردم را فراهم کرده اند.
بیشتر بخوانید: تیغ طرح صیانت زیر گلوی کسب و کارهای اینترنتی
در حاضر فروشگاههای اینترنتی معتبر و نام آشنایی هستند که به ارایه خدمات در کشور مشغولند و افراد به جهت اعتماد و اطمینان از خرید خود به آنها سفارش میدهند.
مهمترین ویژگی فروشگاههای اینترنتی این است که ارتباط مستقیمی میان خریدار و فروشنده برقرار کرده و از این طریق موجب حذف واسطهها میشوند. از هزینههای سنگین رهن و اجاره غرفه و مغازه نیز نباید غافل بود، حال آنکه در فروشگاههای اینترنتی این هزینه بسیار اندک است و اساسا در شبکههای مجازی هزینه بر نیست.
تنوع قیمتها و تعدد کالاها از دیگر مزیتهای فروشهای آنلاین است که به مشتریان قدرت انتخاب داده، انتخاب خریداران را افزایش میدهد و در عین حال یک فضای رقابتی عادلانه میان تولیدکنندگان و فروشندگان به وجود وجود میآورد.
اما امکان خدمات پس از فروش را باید مهمترین ویژگی فروشگاههای اینترنتی به شمار آورد چرا که در واقع یک اقدام حمایتی موثر در راستای رعایت اصل مشتری مداری و همچنین حمایت از مصرف کنندگان است تا چنانچه کالای خریداری شده با کیفیت موردنظر مشتری انطباق نداشت یا دارای ایراد فنی بود بتواند آن را مرجوع کند.
با شیوع ویروس کرونا در کشورمان فعالیت بسیاری از کسب و کارها دچار وقفه و رکود شد؛ در این بین صاحبان بسیاری از مشاغل خدماتی و واحدهای صنفی تلاش کردند از بستر فضای مجازی و اینترنت برای عرضه و فروش محصولات خود استفاده کنند؛ با توجه به اقبال عموم مردم به فروشگاههای اینترنتی، فرهنگ خرید آنلاین نیز به تدریج گسترش یافت به نحوی که افراد مایحتاج روزانه خود را نیز از طریق فروشگاههای آنلاین تامین کردند.
به گزارش ایسنا، علاقمندان و واجدین شرایط در صورت تمایل و مشارکت در طرح وزارت کار میتوانند درخواست خود را به نشانی Mkh@mcls.gov.ir ارسال کنند.