تاریخ انتشار: ۱۶:۳۴ - ۱۹ مرداد ۱۴۰۰
باید‌ها و نباید‌های روابط عمومی مناطق آزاد در دوره سیزدهم:

بر زمین گذاشتن بارِ ماهیت وجودی مناطق آزاد از اهداف روابط عمومی است

روابط عمومی هر سازمان و نهاد زمانی موفق‌تر خواهد بود که اساس فعالیت‌های خود را بر پایه مبانی علمی و تحقیقی استوار سازد و با اصل، قرار دادن تحقیق‌های انجام‌شده، خلاقیت‌ها و ابتکار‌ها را از نتایج آن استخراج و در اختیار سازمان خود قرار دهد.

مناطق آزاد

اقتصاد ۲۴ - روابط عمومی و جایگاه آن در سازمان‌ها و وظایف مرتبط به آن همواره محور چالش‌های مختلف بوده است. جایگاه مدیر روابط عمومی به‌عنوان مشاور مدیرعامل سازمان، تعریف‌شده و به‌حساب می‌آید، اما در بسیاری از موارد این جایگاه به دلیل ناتوانی مدیران آن در یک سازمان تنزل پیداکرده و در سطح اقدامات و کار‌های خُرد مجموعه تعریف‌شده است.

وظایف روابط عمومی‌ها در دو حوزه داخل و برون‌سازمانی تقسیم می‌شود؛ که وظایف برون‌سازمانی شامل ارتباط با رسانه‌ها، تحقیق و پژوهش می‌شود. موضوع اصلی و چالش مهم آن در حوزه ارتباط با رسانه تعریف می‌شود و درصد موفقیت در این عرصه سنجیده می‌شود.

در حقیقت باید گفت روابط عمومی هر سازمان و نهاد زمانی موفق‌تر خواهد بود که اساس فعالیت‌های خود را بر پایه مبانی علمی و تحقیقی استوار سازد و با اصل، قرار دادن تحقیق‌های انجام‌شده، خلاقیت‌ها و ابتکار‌ها را از نتایج آن استخراج و در اختیار سازمان خود قرار دهد. ازاین‌رو پژوهش و تحقیق از وظایف بنیادی روابط عمومی جهت توسعه در عصر اطلاعات است.


بیشتر بخوانید: تغییر پیاپی مقررات، مناطق آزاد را دچار مشکل کرده است


به‌طورکلی هر روابط عمومی برای برنامه‌ریزی و اجرای فعالیت‌های خود در سطوح مختلف و برای موفقیت در جامعه تخصصی و عمومی خود در بخش‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، صنعتی و … باید قبل از هر فعالیتی، اثربخشی آن را تحقیق و پژوهش کند. پژوهش و تحقیق می‌تواند نتایج علمی ویژه‌ای به وجود آورده و کلیه فعالیت‌های روابط عمومی را به‌ویژه در بازاریابی و تبلیغات هدفمند کرده و نتایج مثبتی را به همراه داشته باشد.

کارکرد روابط عمومی‌های مناطق آزاد نیز، از این قاعده مستثنا نیستند. ازاین‌رو جدای از بخش پژوهشی در وجه دوم کارکرد اصلی‌شان باید به ایجاد ارتباطی سازنده، اثرگذار و اطمینان‌بخش با رسانه‌ها و مطبوعات برسند. به‌این‌ترتیب روابط عمومی‌های مذکور باید در ابتدا این دو اصل که در ادامه به جزئیات آن اشاره خواهد شد را به‌صورت محوری در دوره سیزدهم در دستور کار خود قرار دهند.

روابط عمومی‌های مناطق آزاد با توجه به نظرات مخالفان و موافقانی که ماهیت آن را زیر سؤال می‌برند همواره چالش‌های مهم و خاصی را پیش روی خوددارند؛ رویکرد و ماهیت وجودی مناطق آزاد در هر دوره‌ای مخالفان جدی داشته و دارد. به‌این‌ترتیب روابط عمومی‌های آن باید هر بار ضرورت وجودی‌شان را اثبات کرده و خود را از اتهام‌هایی تکراری مانند قاچاق کالا مبرا کنند. اتهاماتی که هر بار به شکل و شیوه‌ای و از سوی جناح‌های مهم سیاسی کشور مطرح می‌شود. در حقیقت این امر به پاشنه آشیل مناطق آزاد تبدیل‌شده است و باید یک‌بار برای همیشه پاسخی علمی و قطعی به آن داده شود تا به شکل دائم و تمام‌وقت انرژی خود را برای این امر و پاسخ‌گویی و رفع اتهام به آن نگذارند. به‌این‌ترتیب خواهند توانست زمان بیشتری برای اقدامات مهم و کار‌های بر زمین‌مانده‌شان بگذارند. آن‌هم در شرایطی که طبق مصوبه مجلس قرار است مناطق دیگری نیز در قالب ویژه و اقتصادی به جمع این مناطق افزوده شود. این امر یعنی اضافه شدن بر حجم کار و وظایف درراه اندازی و هماهنگی برای ایجاد زیرساخت‌ها برای آن‌ها است. پس روابط عمومی‌های مناطق آزاد خواهند توانست این بار اضافه اتهام زنی‌ها و پاسخگویی‌های تکراری را برای همیشه بر زمین بگذارند.

این امر همواره از گذشته تاکنون یکی از دغدغه‌های مهم بوده و هست. برای روشنگری و آگاهی بخشی درباره آن برای جامعه و نیز چهره‌های مهم سیاسی، اقتصادی و جناحی این مجموعه، روابط عمومی‌های مناطق آزاد باید دست یاری به‌سوی محققان، پژوهشگران و به‌ویژه رسانه‌ها دراز کنند و از آن‌ها بخواهند تا با ساختاری ویژه و سازمان‌دهی شده به تولید محتوا و نشر و توزیع آن در جامعه هدف، بپردازند تا این روابط عمومی‌ها مجبور نباشند هر بار و در هر دوره سیاسی چرخ ضرورت فعالیت مناطق آزاد را از نو اختراع کنند.

روابط عمومی‌های مناطق آزاد در دولت سیزدهم باید با ایجاد اطمینان، اعتمادسازی و شایسته‌سالاری بکوشند ارتباطی سازنده با رسانه‌ها داشته باشند. باید ضمن معرفی و آشنایی رسانه‌ها و متخصصین امر با جزئیات فعالیت‌های انجام‌شده در این مناطق تلاش کند تا بتوانند جریانات مهم، اقدامات انجام‌شده و ضرورت‌های آن را به‌صورت هفتگی رسانه‌ای کنند. به‌این‌ترتیب که در طول هفته یکی از پروژه‌های مهم و تأثیرگذاری که تنها در مناطق آزاد امکان شکل‌گیری آن بوده را مطرح کرده بتوانند نگاه منتقدان و موافقان را به خود جلب کنند. وقتی چهره‌های سیاسی و اقتصادی، هر بار متوجه یکی از هزاران پروژه مهم و موفق مناطق شوند. قطعاً نظرات مخالف نیز به‌تدریج رنگ می‌بازند.

برای همراهی بسیاری از رسانه‌های مخالف علاوه بر انتشار گزارش‌ها، اخبار و نیز حضور در محل به‌صورت تور‌های خبری، لزوم ایجاد تولید و توزیع اخبار غیررسمی توسط روابط عمومی‌ها احساس می‌شود؛ زیرا انتشار آن در میان رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی به‌طور مداوم نتایجِ مثبتی در میان جامعه هدف، خواهد داشت. این امر می‌تواند تأثیرات ویژه و مؤثری در جهت نیل به اهداف سازمانی در مناطق آزاد داشته باشد.

البته جهت نیل به این هدف، روابط عمومی‌ها باید ابتدا مخاطب شناسی مناسبی نیز انجام دهند. به‌این‌ترتیب که مشخص شود جه حجم از اخبار و اطلاعات و مستندات را برای چه گروه هدفی انجام می‌دهند؛ زیرا نوع اطلاع‌رسانی و کیفت محتوای تولیدشده برای هر یک از جامعه هدف یعنی مخاطب عام، روزنامه‌نگاران، نمایندگان مجلس و… بر اساس نیاز‌ها و توقعات هر یک متفاوت خواهد بود. بی‌شک در این بخش نیز لزوم پژوهش و تحقیق درباره جامعه هدف نیز بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

همچنین روابط عمومی‌های مناطق آزاد باید مستند‌هایی ارائه‌شده در خصوص اقدامات مناسب و حائز اهمیت درباره سرمایه‌گذاری‌های موفق داخلی و خارجی در این مناطق را با همکاری دانشگاه‌ها و دانشکده‌های اقتصادی در قالب پژوهش‌های علمی، مقالات و پایان‌نامه‌ها به اثبات برسانند. به‌این‌ترتیب در حوزه‌های علمی این تلاش‌ها مدون و مستند خواهند شد. در چنین شرایطی بی‌شک دیگر شاهد اظهارنظر‌های غیر کارشناسانه نخواهیم بود؛ و دیگر نمایندگان مجلس، احزاب سیاسی و چهره‌های سیاسی و اقتصادی نخواهند توانست مناطق آزاد را دستاویز دعوا‌های سیاسی، منطقه‌ای و محلی خود کنند و آن را برای مطالبات خود، آماج حملات متعدد قرار دهند.

همچنین در عصر دیجیتال می‌طلبد روابط عمومی‌های مذکور با به‌کارگیری درست از امکانات و فضای مجازی بکوشد در تسریع و تأثیر گسترده اخبار و اطلاعات اقدام کنند؛ با توجه به دسترسی آسان مخاطب به این فضا روابط عمومی‌های مناطق آزاد خواهند توانست با ساخت تیزر‌های مختلف، پادکست، اینفوگرافی ِتحقیق و پژوهش‌ها و اقدامات انجام‌شده از طریق رسانه‌های دیجیتال در کنار رسانه‌های مکتوب و تصویری سودجویند. بی‌شک تأکید بیشتر در حوزه مجازی، راه‌اندازی و به‌کارگیری از گروه‌ها، چهره‌ها و رسانه‌هایی که در این فضا حضور پررنگ‌تری دارند تأثیر بسیاری در همراهی جریانات مختلف مخاطبان و جامعه هدف خواهند داشت.

به‌این‌ترتیب روابط عمومی‌های مناطق آزاد در دوره سیزدهم باید دو بال مهم پژوهش و ارتباط سازنده و اثرگذار را جهت حیات و بقای مناطق آزاد به خدمت گیرند؛ تا بتوانند به اهداف سازمانی خود عمل و ارتباطی منطقی و درست با مخاطب خود برقرار کرده و پیام و تولید محتوای قابل‌اعتماد و اعتنایی را به جامعه هدفش منتقل کنند.

یادداشت از: مهدی قنبر، مدیرمسئول پایگاه خبری «صبح تازه»

منبع: هفته نامه اخبار آزاد مناطق

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
برچسب منتخب
# مناطق آزاد

قیمت میوه در میادین تره بار امروز + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت پسته، تخمه، آجیل و خشکبار + جدول

قیمت سکه و طلا امروز یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت خودرو‌های رنو در بازار امروز + جدول

مراسم سالگرد ازدواج شاهرخ استخری و همسرش + عکس

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت مرغ، گوشت سفید و تخم مرغ در بازار + جدول

سامانه اس-۵۰۰ روسیه؛ قاتل موشک‌های بالستیک

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

فیلم/ دلبری آزاده صمدی برای هومن سیدی دوباره پربازدید شد

قیمت انواع لپ تاپ دل امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

عکس/استایل شیک بازیگر شب‌های مافیا

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

افشین قطبی هم گزینه پرسپولیس شد

فیلم/ پرسش پزشکیان از قاضی‌زاده هاشمی: مگر نگفتی مشکل بورس را ۳ روزه حل می‌کنم؟

پاسخ مسعود پزشکیان به زاکانی

فیلم/ گاف بزرگ زاکانی وسط مناظره

جلیلی: دولت روحانی به برنامه اعتقادی نداشت

جلیلی: برخی می‌گفتند ۳-۴درصد می تواند درآمد پرتی داشته باشد، چرا باید اینطور باشد؟

فیلم/ لبخندهای عجیب سعید جلیلی در واکنش به صحبت‌های پورمحمدی

واکنش ابطحی به اظهارات نامزد‌های انتخابات در نخستین مناظره

حمله علیرضا زاکانی به پزشکیان

فیلم/ پزشکیان: رشد تورم ۴۰ درصدی است، اما افزایش حقوق‌ها ۲۰ درصدی

فیلم/ کنایه پورمحمدی به جلیلی و زاکانی با چاشنی تحریم

کنایه مهاجرانی به قالیباف و قاضی‌زاده هاشمی

فیلم/ زاکانی: مشکل اقتصادی ایران تجویزهای اقتصادی آمریکاست

فیلم/ نخستین وعده انتخاباتی قالیباف در مناظره

فیلم/ جلیلی باز هم از سوال کارشناسان مناظره ایراد گرفت

فیلم/ قاضی‌زاده هاشمی: اگر وعده‌ها عملی نشود مردم با صندوق‌ها قهر می‌کنند

۷ پرسش کارشناسان از کاندیداهای ریاست جمهوری

قاضی زاده هاشمی: شوک‌های ارزی را جمع کنیم

عکس/ استوری خبرساز محمدحسین میثاقی

مهدوی‌کیا به فردوسی‌پور چه گفت؟

آغاز نخستین مناظره انتخابات ریاست جمهوری

عکس/ استفاده از پوستر فیلم جان ویک برای سعید جلیلی

عکس/ بازشر توییت تخریبی یاران سعید جلیلی علیه پزشکیان به دست سالومه

فیلم/ آخرین وضعیت امیر تتلو از زبان خواهرش

عکس/ کاندیداهای انتخابات در صف نماز جماعت

فیلم/ حساسیت قاضی‌زاده هاشمی برای استفاده مجری از واژه سید در گویش نام او

عکسی از آنجلینا جولی به همراه دخترش

زلزله استان قم را لرزاند

عاشقانه‌های سید حسین حسینی در روز خاص + عکس

همتی: بازیگران اصلی به ⁧پوششی⁩‌ها توجه نکنند

فیلم/ خوش‌وبش کاندیداها با یکدیگر در بدو ورود به ساختمان رسانه ملی

فیلم/ ورود قاضی‌زاده‌هاشمی به محل مناظرات انتخابات ریاست جمهوری

فیلم/ ورود تبلیغاتی زاکانی به صداوسیما با تاکسی برقی جدید تهران

فیلم/ ورود سعید جلیلی به صداوسیما برای حضور در اولین مناظره

همنشینی پورمحمدی و پزشکیان پیش از مناظره اول + عکس

کدام مقامات صدا وسیما به استقبال نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری رفتند؟

سلب اختیار از وزارت راه و شهرسازی در کنترل نرخ بلیت هواپیما

پیش‌بینی رییس اتحادیه طلا درباره قیمت‌ها

فیلم/ ورود قالیباف و نوه‌اش به صداوسیما برای حضور در مناظره انتخاباتی

وضعیت ترافیکی جاده‌های کشور

فیلم/ خودروی پزشکیان در ورود به صداوسیما برای حضور در مناظره انتخاباتی

درخواست انجمن تهیه‌کنندگان مستقل سینما از نامزدهای انتخاباتی

حضور ظریف در ستاد پزشکیان تکذیب شد

چراغ سبز قالیباف به انصراف؟

آخرین اخبار از پرسپولیس

وضعیت آب‌وهوای تهران در ۵ روز آینده

گاف عجیب اوکراینی‌ها در یورو ۲۰۲۴

فیلم/ پزشکیان: نباید مردم را سر لج بیاندازیم

فیلم/ مرگ یک خلبان در حین پرواز!

تصاویری جالب از نانسی عجرم؛ محبوب‌ترین خواننده زنِ جهان عرب